Maana Gambia ei sykähdyttänyt [...]
Muutoin koko mestassa oli melkoinen maailmanlopun meininki ja nämä bumsterit olivat kerrassaan todella rasittavia [...] Se oli erittäin häiritsevää ja noloa.
Tämä oli myös oma muistikuvani Gambiasta palatessani maahan viiden vuoden tauon jälkeen. Silloin vihasin Gambiaa. Mutta nyt kävi toisin: ihastuin Gambiaan!
Mielipiteeni muutokseen vaikutti yksi asia. Sen sijaan, että olisin majoittunut rannalle, majoituinkin Serrekundaan, Gambian suurimpaan "kaupunkiin". Viiden kilometrin hajurako turistirantoihin muutti olennaisesti käsitystäni Gambiasta.
Serrekundasta muodostui itse asiassa yksi suosikkipaikkani koko Afrikassa. Se on eloisa markettialue, mikä elää ympäri vuorokauden. Illat siellä ovat afrikkalaisittain hämäriä, vähän valaistuja - ja tunnelmallisia. Katujen varsilla on pitkälle yöhön kulkijoita ja myyjiä. Useassa kadunkulmassa soi afrikkalainen musiikki. Serrekundassa voi nähdä jopa afrikkalaisia perinteitä, kuten vaikkapa poikien ympärileikkaamiseen tai häihin liittyviä seremonioita.
Serrekundassa törmää turisteihin hyvin rajallisella alueella (Serrekundan päämarketilla); omilla kujilla näin kolmen viikon aikana vain kerran valkoisen naisen. Turistien puute tarkoittaa sitä, että kaikki lieveilmiöt loistavat poissaolollaan. Kukaan ei tuppaudu seuraasi, mistään ei tarvitse maksaa turistihintaa. Serrekundassa esim. aterioiminen maksaa kymmenesosan (15-25 dalasis) siitä, mitä rantojen turistiravintoloissa (Serrekundassa on loistava valikoima koko Länsi-Afrikan keittiöstä).
Serrekundassa opin sen, että gambialaiset ovat aidoisti iloisia, välittömiä ja ihania ihmisiä. Kanssakäyminen ihmisten kanssa on vaivatonta ja mukavaa, ystäviä saa todella helposti. Serrekundassa asuu myös paljon guinealaisia ja jonkin verran senegalilaisia, joiden kanssa voi hioa ranskan kieltä.
Ilmastoltaan Gambia on hyvin miellyttävä. Iltapäivisin lämpö kipuaa helposti 30 asteeseen, mutta koska ilmasto on kuiva, kuumuus ei ole yhtä ahdistavaa kuin vaikka Itä-Afrikan rannikolla. Illat Gambiassa ovat suorastaan viileitä. Itse en koskaan tarjennut illalla pelkässä t-paidassa.
Meri Gambian edustalla on upea. Se ei ole tyyni, vaan aaltoileva ja voimakas. Ei sovellu uimiseen, mutta katselemiseen ihanteellinen. Rannat ovat länteen päin, joten Gambiassa aurinko laskee mereen. Rannalla ei ole juurikaan valosaastetta, joten öisin voi ihailla tähtitaivasta ja merta. Ja ehkä jopa gambialaisen miehen syliä...

Lähes kaikki tapaamamme suomalaiset olivat jossain vaiheessa reissua vatsataudeissa, mukaan lukien me itse.
Itse join kraanavettä ja söin paikallisten duunareiden suosimissa paikoissa, joita ei ravintoloiksi oikein voi nimittää. Mitään ongelmia ei ilmennyt.