Miniläppärin ominaisuuksista.

(Luettu 22768 kertaa)

regedit

• Aloittelija
    • Profiili
Miniläppärin ominaisuuksista.
« : 21.01.2012, 23:33:07 »
Eli aikansa palvellut huuto.netistä ostettu elisan miniläppäri tuli tiensä päähän ja nyt pitäisi keksiä minkä mallin sitä ostaisi seuraavalle reissulle mukaan.

Vaatimustaso on tietysti älyttömän korkea ja ilmaiseksi pitäisi saada.  ;D Suurin ongelma kuitenkin lienee, ettei kaikkia ominaisuuksia tunnu mitenkään saavan samassa paketissa, vaikka ihan perusjuttuja tuntuu olevankin.

Seuraavia ominaisuuksia ajattelin:

* Pieni ja kevyt. Max 11" ja 1,xkg
* SD-Muistikortin lukija
* WLAN
* 3G
* Pitkä akkukesto
* Näppäimistön taustavalo
* Webkamera
* Usb-liitäntä/-nät
* Kovalevy/muistia väh 160kg/1gt

Tarkoitus siis suorittaa ihan vain nettiselailua, valokuvien tallennusta, skypeä ja bloggailua.

Mikähän malli olisi ns. ei enempää eikä vähempää kuin paras? Tuleeko mieleen muita käytännössä todettuja ominaisuuksia joita kyseisessä masiinassa oiisi hyvä olla?

Bolpoco

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Miniläppärin ominaisuuksista.
« Vastaus #1 : 22.01.2012, 02:52:19 »
Itse omistan Samsung N210 Plus-mallisen miniläppärin, taitaapi löytyä kaikki muut mainitsemasi ominaisuudet paitsi näppäimistön taustavalo ! Tästä voitaneen kuitenkin tinkiä, kyllä se näyttö tarpeeksi valaisee jos meinaa napit kadota pimeässä  ;) . Suosittelen lämpimästi, kelpo kone on ollut ja kestää hyvin matkustusta ! Ja muistinkin voi tuplata halutessaan mikä parantaa tietty käyttömukavuutta...

tulosmaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.01.2012, 11:54:35 »
Mikähän malli olisi ns. ei enempää eikä vähempää kuin paras?

11'' MacBook Air tai 11'' Asus Zenbook lienevät pikkukannettavien kermaa. SD-korttipaikka noista kyllä puuttuu, 13'' malleista se löytyy. Ainakin mäkissä on myös taustavalaistu näppis. Alukuoret ja flash/SSD-muisti on reissatessa hyviä ominaisuuksia.

Teppo Tulppu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.01.2012, 12:38:45 »
11'' MacBook Air tai 11'' Asus Zenbook lienevät pikkukannettavien kermaa.
11'' MacBook Air on osoittautunut matkustaessa verrattomaksi. 3G ja SD toki puuttuvat, mutta kumpaakaan en ole osannut kaivata. Kone ei paljoa paina, mutta alumiinikuori tekee siitä jämäkän.

* Kovalevy/muistia väh 160kg/1gt
160kg kovalevy voi osoittautua matkakäytössä hieman painavaksi. ;D

MacBook Airin jälkeen ei tulisi mieleenkään enää ostaa läppäriä jossa on kovalevy. Muistia sen sijaan laittaisin heti 4 gigaa.
For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.01.2012, 14:49:01 »
Mikä tahansa AMD:n C-50/60 prosessorilla voisi olla suoritustehon ja hinnan suhteen paras kompromissi. Esim. Acerilla ja Toshiballa noita näyttäisi olevan hintaluokissa ~200-400 e riippuen sitten muista varusteista.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.01.2012, 17:23:31 »
^

Ei ole parhaita nuo, sellaisia kysyttiin.

Miten iPad? Lisävarusteilla eli SD-kortti- ja USB-adaptereilla täyttänee tarpeet muutoin paitsi tallennustilan osalta. Osta lisäksi riittävästi muistikortteja.

Pieni koko ja paino kompensoi näppiksen puutteen.

Airille ääni täältäkin, harvoin tosin 13 tuumaistani reissuun raahaan, ainoastaan pitkille automatkoille. Pädi riittää muuten.

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.01.2012, 18:08:10 »
Ei ole parhaita nuo, sellaisia kysyttiin

Sanottiin myös, että ilmaiseksi pitäisi saada, käyttötarkoituksena ihan peruskäyttöä ja jos keskusmuistin määrän kriteeriksi riittää yksi giga, niin kunhan ajattelin ehdottaa...  ::)

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.01.2012, 21:03:20 »
Ilmaiseksi et MacBook Airia saa!  :D Mutta jos vaatimustaso on korkea ja laatua pitää olla, niin ei kai muuta kuin 11" Airia voi ehdottaa!

Kannan omaa Airiani joka paikassa mukana, viime vuonna se oli seitsemän viikon reissulla Borneon viidakoita myöten. Minun mielipiteeni ei toisin ole puolueeton, kun olen käyttänyt Maccia vuodesta DOS...  ;)

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Teppo Tulppu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.01.2012, 21:23:49 »
Ilmaiseksi et MacBook Airia saa!  :D Mutta jos vaatimustaso on korkea ja laatua pitää olla, niin ei kai muuta kuin 11" Airia voi ehdottaa!

Kannan omaa Airiani joka paikassa mukana, viime vuonna se oli seitsemän viikon reissulla Borneon viidakoita myöten. Minun mielipiteeni ei toisin ole puolueeton, kun olen käyttänyt Maccia vuodesta DOS...  ;)
Ilmainen ei tuo Air toki ole. Minäkään tuskin olen puolueeton ottaen huomioon huushollissa on ollut omenakoneita jo parikymmentä vuotta, mutta useamman Macintosh-kannettavan omistaneena totean, että Air on paras käsiini osunut Applen läppäri.

regedit

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.01.2012, 22:27:08 »
Tännehän on kerääntynyt hyvinkin paljon erilaisia mielipiteitä.  :)

Niin monta sähköpostia ja blogitekstiä on tullut kirjoitettua otsalamppu päässä, ettei se oikeastaan enää kiinnosta. Siksi osaan kyllä arvostaa tuota näppäimistön taustavaloa.  ;D

Zenbookissa ja 11" airissa on tosiaan hintaa aivan liikaa ja tosiaan se SD-paikka uupuu, joten ne pois laskuista. Kuten myös 13" air kokonsa ja varsinkin hintansa puolesta. Muuten kyllä varmasti aivan huippupeli.

Ipadia kokeilin, eikä sillä kirjoittelu kyllä muutaman viestin/tekstin jälkeen ollut kovin mielekästä. Myös selaimen kaatuilu ärsytti suunnattomasti.

Pitäneekin vaan odotella vielä vähän uusia ehdotuksia.  :)

kasasagi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.01.2012, 22:51:52 »
Eihän näppäimistöä tarvitse nähdä. :o Tarvitsee vain osata kymmensormijärjestelmä...

Samsungin miniläppäri (N220) täälläkin, ja ainakin akku kestää ja kestää ja kestää.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.01.2012, 00:12:49 »
Vaatimustaso on tietysti älyttömän korkea ja ilmaiseksi pitäisi saada.  ;D

Mikähän malli olisi ns. ei enempää eikä vähempää kuin paras?

Zenbookissa ja 11" airissa on tosiaan hintaa aivan liikaa ja tosiaan se SD-paikka uupuu, joten ne pois laskuista. Kuten myös 13" air kokonsa ja varsinkin hintansa puolesta. Muuten kyllä varmasti aivan huippupeli.

Ipadia kokeilin, eikä sillä kirjoittelu kyllä muutaman viestin/tekstin jälkeen ollut kovin mielekästä. Myös selaimen kaatuilu ärsytti suunnattomasti.

Pitäneekin vaan odotella vielä vähän uusia ehdotuksia.  :)

Veikkaan, että löytymättä jää.

Parasta ja ilmaista ei ole. SD-paikan saat hyvin helposti adapterilla tai kortinlukijalla.

iPadin selaimen kaatuilu on ihan huttua, aivan outo ilmiö mulle. Kokemusta kakkosesta 8 kk. Mulla ei varmaankaan koskaan ole niin tapahtunut. Jos viitsit hiukan sitkeämmin laitetta koekäyttää huomaat, että noihin tarpeisiin koko ja paino hakkaa komeasti jostain 2 kg painavasta aserista saatavat jonkun pienen osa-alueen vähäiset lisähyödyt.

Eli näiltä pohjilta suosittelen EeePc:tä huuto.netistä. Jää rahaa reissaamiseen. Mutta tuohon kuuma vinkki: älä maksa ennen tavaran toimitusta.

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 23.01.2012, 09:14:37 »

Ilmainen ei tuo Air toki ole. Minäkään tuskin olen puolueeton ottaen huomioon huushollissa on ollut omenakoneita jo parikymmentä vuotta, mutta useamman Macintosh-kannettavan omistaneena totean, että Air on paras käsiini osunut Applen läppäri.

Itellä eka Mac käytössä ja tyytyväinen olen myös ollut. Mulla tosin on MacBook Pro mutta tuota Airia myös harkitsin. Tekeekö tuo flashmuisti Airista "paremman" koneen reissaanjan näkökulmasta ja miten se eroaa tavallisesta kovalevystä? ???
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

Jze

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 23.01.2012, 09:33:18 »
Itselläni on kompromissikone, Acer Aspire One 721.
Hinta alle 400€

Kokoa 11,6" ja tehoa enemmän kuin monissa muissa saman hintaluokan miniläppäreissä (ram nostettu sinne max. eli 4gb DDR3)
Kovalevytilaakin on iha sopivasti.

Miinuksina noihin sinun vaatimuksiin tietysti nämä puutteet: 3G, valaistu näppäimistö ja akkukesto ei ole sieltä huippupäästä, mutta minulle ollut ihan riittävä; n. 5-7h.
Riippuu toki miten käyttää :)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 23.01.2012, 09:44:34 »
Itellä eka Mac käytössä ja tyytyväinen olen myös ollut. Mulla tosin on MacBook Pro mutta tuota Airia myös harkitsin. Tekeekö tuo flashmuisti Airista "paremman" koneen reissaanjan näkökulmasta ja miten se eroaa tavallisesta kovalevystä? ???

Flashmuisti on erittäin nopeaa, jolloin kone käynnistyy ja sammuu hetkessä. Vaikuttaa toki myös käytössä. Kun kovalevyä ei ole ja noita muistipiirejä voi asetella kuorten sisään melko luovasti saadaan kokonaisuudesta huomattavan ohut. Lisäksi iskunkesto on ihan toista luokkaa; kovalevyhän on koneen arin paikka, nuo muistipiirit taas sietää mitä tahansa.

Teppo Tulppu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.01.2012, 09:47:15 »
Flash-muisti tekee sen, että koneessa ei ole liikkuvia osia. Sen voi siis rauhassa pudottaa ;D

Lisäksi Flash-muisti on nopeampi kuin kovalevy ja menee pienempään tilaan. Airista ei oltaisi saatu niin pientä ja kevyttä jos siihen olisi tungettu tavallinen kovalevy.

Jaahas. alan_mies oli nopeampi. Komppaan vielä sen että tuo Airin käynnistymisaika on ällistyttävän lyhyt perinteiseen läppäriin verrattuna.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #16 : 23.01.2012, 09:57:27 »

SD-kortinlukija on pieni ja kevyt muovinen palikka, jonka saat kiinni USBilla koneeseen tarvittaessa. Eli jos täydellistä konetta haet, voit tinkiä kiinteästä SD-paikasta. Koskee tietysti kaikkia koneita, ei vain Airia.

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 23.01.2012, 11:38:22 »
Huomiona vielä sen verran että vanhempikin "pienikokoinen normikone" on monesti tehokkaampi mitä nykyiset miniläppärit. Esim itsellä reissuun lähtee vanha HP:n elitebook 12.1" Dualcore, 2gb ram, 80gb (dvd aseman tilalle laitoin vielä toisen 160gb levyn), magnesium runko ja miniläppäreitä isompi reso näytössä (mielestäni tärkeä ominaisuus). Adoben lightroom ohjelmisto pyörii koneella kohtuudella ja onnistuu nopea kuvankäsittelykin reissun päällä. Akku kestää nettisurffissa sellaset 5+h ja moiset koneet maksaa käytettynä tällähetkellä noin 150- 200e.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 23.01.2012, 14:21:24 »

Flashmuisti on erittäin nopeaa, jolloin kone käynnistyy ja sammuu hetkessä. Vaikuttaa toki myös käytössä. Kun kovalevyä ei ole ja noita muistipiirejä voi asetella kuorten sisään melko luovasti saadaan kokonaisuudesta huomattavan ohut. Lisäksi iskunkesto on ihan toista luokkaa; kovalevyhän on koneen arin paikka, nuo muistipiirit taas sietää mitä tahansa.

Flässilevyt ovat erinomaisia monilta osin, mutta kadottavat dataa suhteellisen helposti verrattuna perinteisiin kovalevyihin. Tahtoo siis sanoa, että jos hankitte koneen, jonka ainut media on moinen niin kannattaa panostaa myös siihen siirtokovalevyyn, johon laittaa talteen rakkaat ja uniikit tiedostot, kuten matkakuvat.

jais

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 31.03.2012, 18:55:08 »
Pitkään ja hartaasti etsin matkaläppäriä suurinpiirtein samoilla spekseillä kuin jutun alussa. Lopulta päädyin mac air 11" 4/128G mallin vaikka olikin sikakallis. Ainoa toinen mielekäs vaihtoehto olisi ollut Zenbook mutta Windowsin virusongelmat jurppii niin paljon että jätin ostamatta. Ennemmin olisin ostanut jos koneessa olisi ollut Ubuntu. Macin eduksi kääntyi myös parempi näppäimistö joka tuntuu olevan harvinaisen hyvä näin pienelle koneelle.

Onko läppäreille olemassa lukollisia suojapusseja tai muuta keinoa estää varkauksia. Keasington lukkopaikka tästä airista puuttuu. Halvin ja paras keino on tietysti pitää piilossa pitkäkyntisiltä.