WH-viisumilla Uuteen-Seelantiin

(Luettu 40637 kertaa)

siilikala

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: WH-viisumilla Uuteen-Seelantiin
« Vastaus #20 : 06.09.2009, 19:12:39 »
Olen ymmärtänyt että tuota WH-viisumia varten pitää olla 2 eri henkilöllisyystodistusta, itse kun en omista ajokorttia eikä syntymätodistuksia täällä jaella samaan malliin kuin jossain muualla on tapana, niin onko pakko hankkia passin lisäksi siis poliisin myöntämä henkilökortti?
En millään viitsisi siitä maksaa kun en muuten sitä tule tarvitsemaan.
A ship in the harbour is safe, but that's not what the ships are built for!

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #21 : 18.09.2009, 10:05:45 »
WH-viisumia varten ei tarvitse kuin passin. Sen sijaan veronumeron saamiseksi tarvitsee passin ja ajokortin, henkilökortti EI käy. Jos ajokorttia ei ole, kuten minulla esmes ei, veronumeron saa Inland Revenuesta passin ja työtarjouksen kanssa (eli työpaikka pitää saada ensin).

ottis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #22 : 09.03.2010, 20:25:39 »
Allianssi antaa kovin ruusuisen kuvan Uudesta Seelannista
http://www.alli.fi/sivu.php?artikkeli_id=3652
Lainaus
Uudessa-Seelannissa on tarjolla kausiluonteista työtä mm. maatiloilla sekä matkailu- ja ravintola-alalla. Uuden-Seelannin talvella eli kesä - elokuussa töitä on tarjolla muun muassa hiihtokeskuksissa kun taas varsinkin kesällä eli joulu - helmikuussa tarvitaan hedelmien poimijoita. Toimisto-, myynti- ja muita palvelualan töitä on tarjolla ympäri vuoden.
...
Yleensä työllistyminen sujuu nopeasti, Uuden-Seelannin työttömyysprosenttihan on vain 3,5 %. Mitä joustavampi on työn suhteen sitä nopeammin tietysti töitä löytää. Jos haluaa alusta lähtien tehdä vain oman alansa tai tietynlaisia töitä, voi työllistyminen kestää pidempään.  

Lieneekö työllistymistilanne oikeasti niin kuin Allianssi antaa ymmärtää, allianssihan haluaa varmasti monen maksavan melkein 400 euron ohjelmamaksun?

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #23 : 09.03.2010, 22:45:10 »
no on tosiaan hieman ruusuinen kuva. NZn tyottomyys nousi viime kuussa 7.3%iin joka on huonoin 10 vuoteen.

en kylla valitettavasti osaa kommentoida ns hanttihommista sen kummemmin mutta sen tiedan etta ns tavallisiin toimistohommiin ja kaupan alan hommiin on hakijoita pilvin pimein

Saduli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 03.05.2010, 17:35:54 »
Joo, ei se tilanne niin hirveän ruusuinen ole, mutta ei toisaalta niin huonokaan kuin etukäteen pelkäsin. Olen itse etsiskellyt töitä vain Aucklandista, mutta käsittääkseni maaseudulta löytyy kyllä hedelmänpoimintatöitä, jos vain on joustava paikan suhteen. Aucklandissa ei ole kovin helppo löytää töitä, suurimmalla osalla tuntemistani ihmisistä on mennyt n. kuukausi siinä, kaikki eivät ole löytäneet ollenkaan. Täällä on paljon backpackereita wh-viisumilla, sekä paikallisia opiskelijoita, joten kilpailu on kovaa. Suurin osa työpaikoista on kahvila/ravintola-alalla, mutta suurimpaan osaan niitäkin paikkoja tarvitaan työkokemusta alalta. Toimistotyötä tuskin saa wh-viisumilla. Valitettavasti usea työnantaja myös käyttää ulkomaalaista työvoimaa hyväkseen noudattamalla työehtoja "vähän sinne päin". Itse aion haastaa entisen työnantajani oikeuteen, koska irtisanoi laittomasti eikä ole maksanut kaikkia palkkoja. Helpommin työtä voi löytää täällä hostelleista majoitusta vastaan, ns. exchange work. Palkkaa tästä ei siis saa, mutta aikaa jää toiselle osa-aikatyölle. Hommat ovat normaalisti siivousta, mutta itse työskentelen hostellin vastaanotossa.

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 18.05.2010, 14:39:28 »
Helpommin työtä voi löytää täällä hostelleista majoitusta vastaan, ns. exchange work. Palkkaa tästä ei siis saa, mutta aikaa jää toiselle osa-aikatyölle. Hommat ovat normaalisti siivousta, mutta itse työskentelen hostellin vastaanotossa.

Nuo ovat tosiaan hyviä keinoja säästää rahaa ja välttyä niiltä rankimmilta palkkatöiltä joita maassa riittää (viinitarhat, ompunkeräys.) Eli hyvä homma jos on sen verran säästöjä että pystyy ottamaan iisimmin näissä exchange workeissa. Ja jos farmille menee niin siellä saa usein kaiken ruoankin vastineeksi tehdystä työstä eli ei kuluta yhtään rahaa.

inkaa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #26 : 13.07.2010, 19:12:41 »
Tää topic näytti olevan tuota toista lyhyempi, joten ajattelin kopioida Dunderiin kirjoittamani viestin tänne (:

Tarkoituksena on siis lähteä Uuteen-Seelantiin WH:lla, tosin sitä ennen viettää aikaa noin kuukauden verran Sydneyssä turistiviisumin turvin.  Uusi vuosi olis myös tarkoitus viettää Sydneyn suunnilla!

Tällä hetkellä on eräs duunipaikka tiedossa Aucklandin suunnilla, joskaan ei ole kun vain 97% varma vielä.  ;)
NZ WH:ssa tosin on tuo varjopuoli, että max. 3kk saa olla saman työnantajan leivissä, mutta se on tietenkin parempi kuin ei mitään (: Onko muuten NZ myös tuo max. 6kk töitä sen WH:n aikana? Yritin selailla tuolla nettisivuilla, mutta en löytänyt mainintaa.

Liput hommaan tossa syys-lokakuun aikana, tsekkaillen tietysti mahdollisimman edullisia sellaisia. Uusi passi pitäis hommata loppuviikosta, jonka jälkeen haen sitten itse viisumin.
Matkaseura ei olis todellakaan pahitteeksi! Ausseissa en reppureissaamista töiden takia ehtinyt harrastaa, ja oliskin tarkoitus mahdollisimman paljon päästä sitten NZ kiertämään, joten jos samanhenkisiä ihmisiä löytyy täältä, niin ilmoitusta mulle vaan!

Niin ja alun matkasuunnitelma on todennäköisesti Sydney pari päivää tai sitten suoraan Brisbaneen josta jollain kulkuneuvolla takaisin Sydneyyn ja siitä sitten naapurimaahan  :pepsodent

Vaaj-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #27 : 23.08.2010, 00:46:15 »
Rautalankakysymys, anteeksi: eli onko nyt niin, että voisin hakea viisumia vielä ollessani 30v. ja olla töissä 31-vuotiaana? Vai onko mun poistuttava maasta ennen kuin täytän 31v.?

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #28 : 23.08.2010, 18:48:00 »
Rautalankakysymys, anteeksi: eli onko nyt niin, että voisin hakea viisumia vielä ollessani 30v. ja olla töissä 31-vuotiaana? Vai onko mun poistuttava maasta ennen kuin täytän 31v.?

Ainakin Aussien WH-viisumissa on näin. Se piti anoa ennen kuin täyttää 31v. Viisumin myöntämispäivästä oli vuosi aikaa astua kyseisen maan kamaralle. Ja minä täytin matkani aikana 32 vuotta eikä kukaan potkinut maasta pois. :D

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 17.05.2013, 10:14:28 »
lueskelin tossa wh viisumista immin sivuilla, kaikki muu menee kylla lapi mutta yksi kohta tokkasi...
medical and comprehensive hospitalisation insurance
ei minulla ole mitaan matkavakuutusta ole enka suomesta sellaista saa koska olen ollut liian kauan poissa maasta. mietin etta ottaisin jostakin nettitoimistosta halvan vakuutuksen tuolle ajalle tai vaikka vahan kalliimmankin jonka voi sitten jo maahan paastessa perua ja rahat nostella takaisin.

olisiko kellaan hyvaa vinkkia tahan ongelmaan?
tein pikagooglauksen ja paadyin jollekkin kusetussivulle jossa on kylla sopiva vakuutus mutta rahastetaan kaikella turhalla eika voi valikoida mita ottaa... esim rental car insurance... ostan oman niin en tarvitse tollaisia turhakkeita :)

toisena kyssarina tietaako joku mitka ovat ne minimivaatimukset mita tuon vakuutuksen sitten pitaa tayttaa jotta voin viisumia hakea ja paasen maahan ilman ongelmia?

(kokeilen nyt tata topikkia ensin jos ei vastauksia kuulu niin pistelen toisaalle ihan oikeaan matkavakuutusketjuun.)

aemu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #30 : 17.05.2013, 10:42:20 »
lueskelin tossa wh viisumista immin sivuilla, kaikki muu menee kylla lapi mutta yksi kohta tokkasi...
medical and comprehensive hospitalisation insurance
ei minulla ole mitaan matkavakuutusta ole enka suomesta sellaista saa koska olen ollut liian kauan poissa maasta. mietin etta ottaisin jostakin nettitoimistosta halvan vakuutuksen tuolle ajalle tai vaikka vahan kalliimmankin jonka voi sitten jo maahan paastessa perua ja rahat nostella takaisin.

olisiko kellaan hyvaa vinkkia tahan ongelmaan?
tein pikagooglauksen ja paadyin jollekkin kusetussivulle jossa on kylla sopiva vakuutus mutta rahastetaan kaikella turhalla eika voi valikoida mita ottaa... esim rental car insurance... ostan oman niin en tarvitse tollaisia turhakkeita :)

toisena kyssarina tietaako joku mitka ovat ne minimivaatimukset mita tuon vakuutuksen sitten pitaa tayttaa jotta voin viisumia hakea ja paasen maahan ilman ongelmia?

(kokeilen nyt tata topikkia ensin jos ei vastauksia kuulu niin pistelen toisaalle ihan oikeaan matkavakuutusketjuun.)

Kukaan ei tarkista onko sulla sitä vakuutusta oikeesti vai ei. Ei ongelmia, sisään vaan!

-th-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #31 : 22.05.2013, 18:35:14 »
Osaisiko kukaan neuvoa IRD-numero asiassa/varmentaa asianlaitaa? :)

Eli B-kategoria (http://www.ird.govt.nz/how-to/irdnumbers/) tuottaa ongelmia, eli ajokorttia en omista. Ainut mahdollisuus on(ko) siis maahan saavuttua saada heti töitä ja pyytää heti työnantajalta ""offer of employment".

Onko siis kukaan kohdattunut W&H matkailijaa taikka omakohtaista kokemusta saapumisesta maahan ilman B-kategoriaa, onko vaikeuksia saada töitä ilman IRD-numeroa? Pankkitilihän pystyn avaamaan ilman IRD:tä? Ja onko kukaan onnistunut saamaan IRD-numeronsa ilman B-katergoriaa... ::)

Ja miten helposti työpaikka irtoaa lokakuun lopulla, Christchurchista taikka lähialueelta?  Eli hedelmänpoimintaa, farmitöitä, siivoustyötä... Asennetta ja intoa löytyy!

Kiitollinen W&H reissaaja odottelee vastauksia, kiitos! :)

Hatha

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #32 : 02.04.2014, 15:01:52 »
Hei tietääkö kukaan voinko mennä Uuteen-seelantiin jo ennen viisumin alkamispäivää? Siellähän saa olla siis 3 kuukautta turistina ilman viisumia.... viisumihakemukseen kun pitäisi laittaa päivämäärä jolloin matkustan uuteen seelantiin, mutta ajattelin mennä sinne Aasian kautta, jossa olisin vielä toistaiseksi tuntemattoman ajan... eli siis täytyykö tarkka päivämäärä olla oikeesti tiedossa jo nyt jos viisumia haluan hakea?

Ok, pahoittelut. Oihan siellä ihan selkee vastaus immigrationin sivuilla kun jakso vielä vähän lisää syynätä. Tässä nyt sit vaikka muillekin samaa asiaa pähkäileville vastaus:

So, if your scheme validity is 12 months, you would be granted entry permission for 12 months from the date you entered NZ. This is when your Working Holiday in New Zealand officially begins.

Example: a German citizen applies for his 12 month WHS visa online in January, and the visa is decided on 16 Jan 2014. This means he must enter NZ before 16 Jan 2015. His plan is to enter NZ on 05 Sep 2014 and if he does, he will be granted entry permission until 05 Sep 2015.
So, he must finally depart NZ by 05 Sep 2015. which is when his NZ Working Holiday ends.

Hyvää toimintaa, vastasin juuri itse itselleni.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2014, 15:29:40 kirjoittanut Hatha »

amber

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 03.04.2014, 18:47:44 »
Olen ymmärtänyt että tuota WH-viisumia varten pitää olla 2 eri henkilöllisyystodistusta, itse kun en omista ajokorttia eikä syntymätodistuksia täällä jaella samaan malliin kuin jossain muualla on tapana, niin onko pakko hankkia passin lisäksi siis poliisin myöntämä henkilökortti?
En millään viitsisi siitä maksaa kun en muuten sitä tule tarvitsemaan.

Täyttelin äsken viisumihakemusta netissä ja huomasin että vaaditaan passin lisäksi toista henkilötodistusta. Aikaisemmin ylläolevaan kysymykseen on vastattu että ei tarvitse toista henkilöllisyystodistusta.
 Eli onko kenelläkään kokemuskia siitä, että jättää tämän kohdan tyhjäksi? Saanko viisumin silti? Vai menenkö suosiolla hakemaan ne henkkarit?

Ja toinen kysymys, ajatukseni ei oikein kulje kun takana on 12h työtunti :)
eli mitä vastasitte kohtaan, (aivan alussa)
Are you resesnted by an immigtation? yes or no

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
« Vastaus #34 : 06.04.2014, 01:56:27 »
Minullakin edessä viisumihakemus ja kaipaisin rautalangasta väännettyjä vastauksia.

1.Passi on ainoa henkilöllisyystodistukseni, joten IRD numeroa en saa passilla ja henkilökortilla ( jos haen sellaisen)?
Tarkoituksenani ei olisi heti ryhtyä töihin, joten jos työpaikan löydetyä saan vasta sen IRD numeron, niin voipi mennä aika pitkälle. Eli jos näin on, niin minun tulisi kuitenkin hankkia mahdollisimman nopeasti töitä jotta saan sen IRD- numeron ja sitten vasta lähteä seikkailemaan huolettomasti?

2. Viisumihakemuksessa pyydetään passin lisäksi toista henkilöllisyystodistusta. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kohdan jättämistä tyhjäksi?
Minulla ainakin kaavake herjaa sitä punaista ruksia, loppuun asti en ole vielä päässyt, mutta en viitsi painaa "lähetä nappia" ellen ole aivan varma mitä sitten seuraa kun kaikki kohdat ei ok.

Kiitos.

www.varjossa39.wordpress.com/
Avainrengas on kätevä pikku härveli, jonka ansiosta voit hukata kaikki avaimesi yhdellä  kerralla

kalleh

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 07.04.2014, 13:04:52 »
Olisiko kellään tämän hetken tietoa siitä, kuinka hyvin töitä löytyy? Syksyllä kiinnostaisi lähteä.Vaihteleeko kuinka voimakkaasti vuodenajan mukaan miten töitä löytyy?

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 07.04.2014, 14:28:28 »
Olisiko kellään tämän hetken tietoa siitä, kuinka hyvin töitä löytyy? Syksyllä kiinnostaisi lähteä.Vaihteleeko kuinka voimakkaasti vuodenajan mukaan miten töitä löytyy?

Raksatöitä on runsaasti Christchurchissa. En tosin ole alalla, niin en tiedä minkä verran koulutusta vaaditaan tai vaaditaanko. Samoin tienrakennusta ja muuta korjaamista, koska niin paljon kaikkea on rikki. Työttömyysprosentti on maakunnassa historiallisen alhaalla eikä muussakaan maassa ongelmaa ole. Siellä täällä näkyy myös ilmoituksia vaikka mistä kahvilatyöntekijöistä ja vastaavista.

Eli talouden mittarit ovat hyvällä mallilla, mutta kai se riippuu myös siitä minkälaista työtä olet hakemassa. Jos jotain osaat ja aika lailla mikä tahansa kelpaa, niin ei pitäisi olla vaikeaa.

Vuodenajoista ei ole hajua, ei taida muuten niin vaikuttaa paitsi sitten tietenkin näihin sadonkorjuisiin. Läpi talven ainakin rakennetaan. Olisit siis ilmeisesti tulossa Suomen syksyllä eli alkukesästä, ei se ajankohta ainakaan huono voi olla.

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
« Vastaus #37 : 07.04.2014, 18:43:51 »
Mites tämä meidän ihana verottajamme, valtio.
Eli saako verotoimisto selville että olen tehnyt esim. 4 kk töitä Uudessa-Seelannissa ja saanut siitä vielä palkkaakin.
 Mietin vain että miten pimeesti sitä pitää tehdä jotta tuet ei lähe pois vuoden aikana.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2014, 18:45:38 kirjoittanut cintaku »
Avainrengas on kätevä pikku härveli, jonka ansiosta voit hukata kaikki avaimesi yhdellä  kerralla

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 07.04.2014, 19:38:20 »
Mites tämä meidän ihana verottajamme, valtio.
Eli saako verotoimisto selville että olen tehnyt esim. 4 kk töitä Uudessa-Seelannissa ja saanut siitä vielä palkkaakin.
 Mietin vain että miten pimeesti sitä pitää tehdä jotta tuet ei lähe pois vuoden aikana.

Mieti nyt hetki, niillä ei ole mitään keinoa saada sitä selville. En halua yllyttää ketään hämärähommiin, mutta elämäsi on niin paljon helpompaa, kun et ilmoita kenellekään yhtään mitään. Sitä tämä byrokratia teettää ja miksi edes haluaisit maksaa veroja jonnekin maahan missä et edes asu?

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
« Vastaus #39 : 07.04.2014, 20:24:30 »
Niin mä olin kans kelaillut.
Mut parempi kysyä jos jollakin on tietoa/kokemusta, mitä olla hiljaa.

Mietin vaan et en kauheasti kylillä huutele et menen vuotitteluvapaan rahoilla maailmalle ja vielä töitä tekemään  (jota ei saa sopimuksen mukaan tehdä)
Eihän sitä ikinä tiedä miten kateellinen naapurin Pirkko on ;)