WH-viisumilla Uuteen-Seelantiin

(Luettu 40630 kertaa)

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: WH-viisumilla Uuteen-Seelantiin
« Vastaus #40 : 07.04.2014, 21:51:50 »
Mietin vaan et en kauheasti kylillä huutele et menen vuotitteluvapaan rahoilla maailmalle ja vielä töitä tekemään  (jota ei saa sopimuksen mukaan tehdä)
Eihän sitä ikinä tiedä miten kateellinen naapurin Pirkko on ;)

Nimenomaan näistä ei huudella, mutta tehdään, koska niin kaikki muutkin tekevät. Nyt taitaa rikos olla jo vanhentunut. Aivan kuin olisin opiskeluaikoina soittanut Kelalle ja ilmoittanut milloin olen töissä ja milloin koulussa.

Täysi opintotuki nostettiin ja siihen minulla oli laillinen oikeus noin sinänsä. Kuinka helppoa se olisi edes ollut keskeyttää niinä aikoina, kun olin kokopäivätöissä? Mihin numeroon olisin soittanut ja tarkalleen ottaen mitä niille selittänyt.

Tieto ei liiku eri maiden välillä, jos et tapa ketään.

Elha

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #41 : 15.06.2014, 15:03:17 »
Osaako joku sanoa päteekö Uuden-seelannin WH-viisumiin samat yläikärajat kun Australian viisumiin. Australian kohdalla kun viisumin pystyy kikkailemaan niin, että hakee sen vasta juuri ennen kuin täyttää 31 ja astuu maahan vasta vähän ennen kun täyttää 32. Jostain muistan kuulleeni, että Uuden-Seelannin viisumi pitäisi hakea ennen kuin täyttää 30, mutta NZ-immigrationin sivuilla lukee; You must be at least 18 and not more than 30 years old. Tämän siis tulkitsen samanlaiseksi säännöksi kuin Australian kohdalla.. onko jollain omakohtasta kokemusta tästä?

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 20.06.2014, 17:56:48 »
Osaako joku sanoa päteekö Uuden-seelannin WH-viisumiin samat yläikärajat kun Australian viisumiin. Australian kohdalla kun viisumin pystyy kikkailemaan niin, että hakee sen vasta juuri ennen kuin täyttää 31 ja astuu maahan vasta vähän ennen kun täyttää 32. Jostain muistan kuulleeni, että Uuden-Seelannin viisumi pitäisi hakea ennen kuin täyttää 30, mutta NZ-immigrationin sivuilla lukee; You must be at least 18 and not more than 30 years old. Tämän siis tulkitsen samanlaiseksi säännöksi kuin Australian kohdalla.. onko jollain omakohtasta kokemusta tästä?

Uuden-Seelannin viisumin voi hakea vielä 30 täytettyään. Itse hain viisumia juuri ennen 31 syntymäpäivääni ja lähdin reissuun pari kuukautta ennen 32 syntymäpäivääni. Tämä oli siis vuonna 2008, mutta tuskin käytäntö on siitä muuttunut.
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 -

jarkko84

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jarkko84.joensuu@netti.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 28.12.2014, 07:51:42 »
Moi, voisko joku kertoa mika tuossa mun uuden seelannin working holiday viisumissa on vikana kun ei mene lapi. 
IMPORTANT NOTE - If you are currently in New Zealand you MUST state a New Zealand address. If you are overseas you MUST state an overseas address. IMPORTANT NOTE - The information you have provided indicates that you are currently residing outside New Zealand. If this information is NOT correct it is essential that you return to the "Personal Details" Screen and change the country you have selected.

Ymmarsin etta se kysyy mun kotiosoitetta ja maata, pistin SUOMEN  ja suomen  osoitteen, mutta ohjelma vaan syyttaa koko ajan etta vaara maa?

Pikaisia neuvoja kaipaisin...  :(

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 01.03.2015, 21:20:01 »
Pitkän jahkailun jälkeen päätin minäkin nyt sitten, että syksyllä täytyy nostaa kytkintä ja lähteä tutkailemaan Uutta Seelantia. Olen valmistunut matkailun restonomiksi, joten ehkä tällä "fancylla" bachelor of tourism and hospitality management -tutkinnolla saisi edes siivota hostellin aulatiloja. :D Paperiasioista otan hieman myöhemmin selvää, mutta lennon/lennot haluaisin varata jo pian. Löysin menoja n. 540 eurolla, mikä kuulosti aika hyvältä, kun menopaluut alkoi n. 1100 eurosta. Olisiko järkevää ottaa tuo meno, ja sitten tehdä paluumatka vaikka koukkaamalla Australia/ja tai jonkun Kaakkois-Aasian maan kautta? Luin jostain täältä Pallontallaajista, että tuollainen ei tulisi hirveästi kalliimmaksi kuin suora menopaluu, ja toki mua kiinnostaisi samalla reissulla nähdä muitakin maita. Varsinkin Aasian edullisia maita, koska palatessa on varmaan jo lähellä köyhyysrajaa, heh.

Suomessa on vain osa-aikatyö, joten tällainen vuoden keikka voisi olla hyvä tähän väliin, ja sitten etsimään sitä Oikeaa Työtä matkan jälkeen.

heltsukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 15.04.2015, 19:59:02 »
Miten tämä terveydenhuolto toimii Uudessa-Seelannissa? Oon kovasti miettinyt välivuoden pitämistä ja lähtemistä Uuteen-Seelantiin working holiday -viisumilla tekemään töitä, mutta oman perussairauden lääkityksen vuoksi mun pitää käydä verikokeissa aina kolmen kuukauden välein. Australiassahan on medicare-sopimus Suomen kanssa, että terveydenhoito siellä on suomalaiselle melko halpaa, mutta miten on Uudessa-Seelannissa? Matkavakuutushan ei korvaa perussairaudesta johtuvia lääkärikuluja...

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 16.04.2015, 11:32:50 »
Miten tämä terveydenhuolto toimii Uudessa-Seelannissa?

Itse joudut maksamaan. Onnettomuuteen joutuessasi veronmaksajat kyllä auttavat (ACC), mutta julkista terveydenhuoltoa ei muuten juuri ole.

JVN

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 20.05.2015, 10:09:38 »

Uuden-Seelannin viisumin voi hakea vielä 30 täytettyään. Itse hain viisumia juuri ennen 31 syntymäpäivääni ja lähdin reissuun pari kuukautta ennen 32 syntymäpäivääni. Tämä oli siis vuonna 2008, mutta tuskin käytäntö on siitä muuttunut.

Suomen kansalaisten osalta yläikärajaa on nostettu, ja se on nyt 35 (haettava ennen kuin täyttää 36):
http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/workingholiday/finlandwhs.htm

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 11.07.2015, 13:42:30 »
Moi,

päivittelenpä omaa tilannettani tänne, eli lähdössä ollaan 1.9.! Ostin Kilroylta nuorisohintaiset liput, meno-paluu peruutusturvalla (extra 80-90e) 1200e, layover Hong Kongissa mistä aion sitten paluumatkalla tehdä retken jonnekin päin Aasiaa, ja jatkaa sitten kotiin Honkkarista kun siltä tuntuu. Satasen pari maksamalla pystyy siis lentojen päivämääriä muklaamaan. Kallista toki, mutta tämä tuntui hyvältä ratkaisulta, kun on tarvittaessa esittää matkaliput kotiin jos jossain kysellään, eikä tarvitse ressata saako edullisia yhdensuuntaisia lentoja kotiin. Esim. Etelä-Amerikasta on yleensä kallista tulla, ja mun tuurilla en löytäisi mitään hyviä diilejä, niin näillä mennään. Nyt saa tuomita, jos tein ihan typerästi^^ Helsinki-Lontoo-Hong Kong-Auckland-Hong Kong-Pariisi-Helsinki köröttelyt. Alustava Auckland-Honkkarit olisi helmikuun lopulla, ja sitä päivämäärää ei tarvitse muuttaa ja maksella, mikäli 6kk piisaa mulle W&H -elämää. Jos siellä on mahtavaa ja töitä riittää, niin sitten kärsii sitä päivämäärääkin varmasti vaihtaa.

Olisi kiva kuulla ajankohtaisia kokemuksia rapakon takkaa, millainen työtilanne ja muutenkin. Mulle sopisi parhaiten asua aina vähintään kuukausi samassa paikassa, niin ei tarvitsisi aina olla purkamassa rinkkaa ja ressin alla. Jos joku mukava työ löytyisi niin voisin tehdä hyvin sen 3kk minkä samalla työnantajalla saa olla. Saan pian sohvasurffaajavieraan Uudesta Seelannista, se onkin sitten hyvä tietopankki kysellä työkulttuurista ja kaikesta muustakin :)

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #49 : 20.08.2015, 11:43:20 »
Kyselin tuolla toisessakin ketjussa, mutta laitanpa tännekin...

Viitsisikö joku kertoa selkeästi ja tiiviisti miten toimin veronumeron ja tilinavauksen kanssa, kun astun ulos lentokoneesta siellä toisella puolella maailmaa?
Ja tarvitsenko jonkun mailholding-osoitteen?
Miten verotusasia muuten Uudessa-Seelannissa hoituu?

Nykypäivän tietoa olisi mukava saada.
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 02.09.2015, 03:01:40 »
Kyselin tuolla toisessakin ketjussa, mutta laitanpa tännekin...

Viitsisikö joku kertoa selkeästi ja tiiviisti miten toimin veronumeron ja tilinavauksen kanssa, kun astun ulos lentokoneesta siellä toisella puolella maailmaa?
Ja tarvitsenko jonkun mailholding-osoitteen?
Miten verotusasia muuten Uudessa-Seelannissa hoituu?

Nykypäivän tietoa olisi mukava saada.

Jäänyt huomaamatta tälläinen, kun en ole WH:lla, mutta sehän ei vaikuta näihin asioihin. Tässä on nyt vähän ylimääräistä aikaa, mutta oletetaan, että et tarvitse ohjeita ihan lentokoneesta poistumisesta alkaen, niin homma on erittäin suoraviivainen:

1. Etsi postitoimisto
2. Täytä IRD number -hakemus
3. Vie se tiskille passin kanssa

Posti hoitaa verotoimiston kanssa loput ja saat upouuden IRD-numerosi postitse parissa viikossa.

Pankkitilin kanssa toimit seuraavasti:

Toimintapa A:

1. Mene pankin nettisivuille ja täytä siellä hakemus pankkitilin avaamiseksi
2. Etsi kyseisen pankin konttori
3. Juttele pankkineidin kanssa
4. Ylläty kuinka sillä ei lopulta ollut paljoakaan merkitystä, että olit jo netissä samat asiat kertonut

Toimintatapa B:

1. Etsi pankki
2. Juttele pankkineidin kanssa

Jotkut pankit tarjoavat myös mahdollisuutta aloittaa tilinavaamisprosessi ennen maahan saapumista. Sillä ei kannata itseään vaivata, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Teoriassa se, että sinne vielä puolivalmiille tilille voi siirtää rahaa etukäteen, mutta niitä ei sitten kuitenkaan saa sieltä ulos ennen kuin tili on auki. Miksi ihmeessä joku siis niin tekisi.
--

Molemmat hoituvat siis erittäin kätevästi. Täällä on niin paljon ulkomaalaisia (Aucklandin asukkaista 40%), että myös pankkineidit itse usein ovat. Ne siis näkevät ja kokevat kaikkea ja tietävät kyllä mitä tekevät tai ainakin joku konttorissa tietää. Muutamastakin eri pankista on kokemuksia.

Tässä on vain yksi mutta, se osoite. Itse menin pankkiin ja postiin vasta, kun minulla oli sellainen. Se on se helpoin tapa. Jos on tarkoitus asua hostellissa, niin uskoakseni leimattu lappu sieltä riittää. Tuosta ei siis tosin ole omakohtaista kokemusta.

Nyt en ole varma mitä tarkoitat mail holdingilla. Se olisi ainakin sitä missä osoitteeseesi saapuneet postit jätettäisiin konttoriin ja sitten hakisit ne sieltä. Jos ei ole osoitetta, niin tuolle ei vähemmän yllättäen olisi käyttöä. Mutta tuonhan voisi juurikin tehdä niin, että käyttäisi hostellin osoitetta ja sitten tuota palvelua. Sekoitat taatusti johonkin mitä aussit käyttävät >:(

Verotusasia hoituu antamalla IRD-numerosi työnantajalle ja sen jälkeen siitä ei tarvitse välittää. Verovuosi loppuu aina 31.3. kuluvaa vuotta ja sitten veronpalautukset tulevat maksuun kesäkuun puolessa välissä. Sitä pitää itse hakea ja se on todella helppoa ja vielä helpompaa, jos maksaa markkinajohtajalle $39, niin saat palautuksesi päivässä tai parissa tekemättä juuri mitään. En tosin ole kokeillutkaan hakea suoraan Inland Revenuelta, sehän voisi olla ensi vuoden projekti.

Joidenkin mielestä on tyhmää maksaa hakeakseen omia rahojaan, mutta itse olen maksanut helppoudesta. Aavistuksen parempi systeemi kuin Suomesta tuttu järjestelmä missä saat rahasi seuraavan vuoden joulukuussa.

Tälläistä, näistä pitäisi tehdä joku kunnollinen sivusto vaikka Palliksen alle, kun menijöitä tuntuu sen verran olevan. Kävin lukemassa tuon Kilroyn mainospläjäyksen ihan mielenkiinnosta mitä toisessa ketjussa mainostettiin. Mainoksena kelvollinen, mutta eihän siellä tietenkään mitään kerrota, koska ei se niille kuulu.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015, 03:53:04 kirjoittanut Loordi »

Eliette

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 02.09.2015, 22:41:38 »
 ;D 8) Olen mä joo muutamaan otteeseen päässyt koneesta ulos ilman avustajaa....

Aussijuttuihin varmaan sekoitan sen mail holdingin. Monissa keskusteluissa puhutaan vähän sekaisin molemmista maista, mutta se juuri mietitytti, mitä tehdä kun vakituista osoitetta ei ole. Toivottavasti sitten hostelli kelpaa.
Ja pakko nyt sit uskoa, että veronumero tosiaan hoidetaan postitoimiston kautta. Erikoinen järjestely, mutta mikä siinä. Tilin avaaminen juuri niin yksinkertaista, kuin nykypäivänä voisi olettaa. Toisaalta ei montaakaan vuotta ole, kun Ruotsissa opiskeleva kaveri ei saanut siellä tiliä avattua ennenkuin haki ruotsalaisen sosiaaliturvatunnuksen, että mistä näistä koskaan tietää.

Kiitos vastauksesta Loordi, selvitti ajatuksia. :)

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 10.09.2015, 02:14:57 »
Terkut Aucklandista! Sadetta ja tuulta riittää, mutta sehän sopii työnhakutykitykseen netissä, aurinkoisina päivinä sitten paikan päälle :) Tarinoin blogiin, laadusta en mene takuuseen, mutta ainakin sillä voi olla jonkinlainen viihdearvo!
http://www.lily.fi/blogit/andando

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 10.09.2015, 04:48:36 »
Terkut Aucklandista! Sadetta ja tuulta riittää

Nyt en muista onko siitä ollut minkä verran puhetta, että maassa sääennustukset ovat aivan täysin yhdentekeviä. Nyt sataa ja tulee, mutta se ei ollenkaan tarkoita sitä, etteikö parin tunnin päästä voisi paistaa taas aurinko. Neljä vuodenaikaa päivässä -sanonta ei pidä paikkansa, koska ei kesällä sada lunta, mutta kolme voi olla ja onkin helposti päivässä.

En koskaan lue blogeja, mutta tehdään tällä kertaa poikkeus :)

Milja Amelia

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Muutama kysymys Uuteen-Seelantiin (+ WH:n) liittyen!
« Vastaus #54 : 21.09.2015, 11:33:33 »
Eli nyt tarvitaan PIKAISTA apua, joten olisin ikikiitollinen jos joku asiasta tietävä viitsisi vastata! (:
Olisin siis lähdössä pariksi kuukaudeksi Uuteen-Seelantiin Working Holiday -viisumin kera, ja tässä on muutamia kysymyksiä joihin en ole onnistunut löytämään yksiselitteistä vastausta.

1. Onko kenelläkään kokemusta HelpX-palvelusta Uudessa-Seelannissa? Mielestäni se vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin WWOOFing. Kuinka ajoissa HelpX-paikkoihin pitää ottaa yhteyttä? Ja otetaanko yhteyttä sähköpostitse vai puhelimitse? Kuinka nopeasti tavallisesti saa vastauksen?
2. Tarvitaanko kaksi kuvallista henkilöllisyystodistusta? En omista ajokorttia, joten pitääkö passin lisäksi hankkia henkilökortti? Kun Working Holiday-viisumia hakee, niin siinä vaaditaan toista henkilöllisyystodistusta. Käykö Birth ID eli syntymätodistus (joka on nykyään ilmeisesti virkatodistus), vaikka se onkin kuvaton?
3. Toisaalta; Tarvitseeko minun välttämättä avata pankkitiliä, jos en aio tehdä palkallista työtä vaan vain työtä josta vastineeksi saa ruoan ja majoituksen (esim. HelpX)? Tarvitsenko välttämättä IRD-numeroakaan? Riittääkö siis se että HelpX-paikassa esittää Working Holiday-viisuminsa?
4. Jos lähtee vaeltamaan suositummille reiteille (esim. Kepler track), pitääkö vaeltamisesta maksaa vai saako vaeltaa vapaasti? Saako teltassa yöpyä
5. Minkälaista vakuutusta suosittelette? En aio harrastaa extreme-lajeja, eli riittääkö ihan perus matkavakuutus? Osaisitteko suositella vakuutusyhtiötä?
6. Toimiiko Visa Electron-kortti Uudessa-Seelannissa vai pitäisikö minun hankkia luottokortti?
7. Liittyen edelliseen kysymykseen; esimerkiksi Uuden-Seelannin Intecity-bussien verkkokaupassa maksuvaihtoehtoina on Visa, MasterCard tai American Express, joten käykö oma Visa Electron-korttini tuosta Visa-vaihtoehdosta? Ja jos ei suoraan käy, niin ilmeisesti tarjolla on myös Verified by Visa-ominaisuus, jos sen ottaa käyttöön niin toimiiko Electron sitten?
8. Mikä on paras (kätevin/edullisin) tapa matkustaa maan sisällä? Olen lueskellut esim. Stray-busseista mutta ovat aika hinnakkaita ja ilmeisesti erittäin tiukkoja, joten mieluiten suosisin vähän joustavampaa matkustustapaa. Esimerkiksi mainitsemani InterCityn bussit toimivat kai aika samalla tavalla kuin meillä Matkahuolto, siis varaa vain matkan paikasta toiseen?

Kuten sanoin, olisin todella kiitollinen, jos joku asioista tietävä ja Uudessa-Seelannissa jo käynyt viitsisi vastata! (:

Liitetty ketjuun. Hakutoiminnolla löydät keskustelua mm. WH-vakuutuksista ja Uudessa-Seelannissa liikkumisesta. -Mr. V
« Viimeksi muokattu: 21.09.2015, 16:57:02 kirjoittanut Milja Amelia »

Milja Amelia

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 24.09.2015, 15:34:30 »
Hei! Tarvitsisin kipeästi apua, mutta etenkin 2. ja 3. -kohtiin olisi tosi tarpeellista saada vastaus!
(5., 6. ja 7.-kohdat olen saanut selvitettyä jo itse)
Olisin ihan järjettömän kiitollinen avusta, alkaa paniikki nousta kun kukaan ei halua auttaa! : (

Eliette

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 24.09.2015, 20:24:31 »
Toisesta ketjusta löysin vastauksen kysymykseen 2: "WH-viisumia varten ei tarvitse kuin passin. Sen sijaan veronumeron saamiseksi tarvitsee passin ja ajokortin, henkilökortti EI käy. Jos ajokorttia ei ole, kuten minulla esmes ei, veronumeron saa Inland Revenuesta passin ja työtarjouksen kanssa (eli työpaikka pitää saada ensin)."

Kysymykseen kolme vastaan maalaisjärjellä: Jos et tee palkkatöitä, vastaanota rahaa tai halua veronpalautuksia, et myöskään tarvitse veronumeroa tai pankkitiliä. Voihan vapaaehtoistöihin lähteä ilman sitä working holiday viisumiakin, ilman mitään tilejä tai  muita härpäkkeitä. Tietty se ei kaikkialla ole niin virallisesti sallittua.

niink

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 25.09.2015, 13:41:06 »
Joo eipä täällä paljoa viisumista tai mistään muustakaan kysellä jos et ole palkkatyössä, minulta ainakaan ei kysytty mitään. Löysin paikan HelpX -sivulta, taisin loppuviikosta laittaa sähköpostia ja jo seuraavana tiistaina aloitin hommat. Toisessa paikassa myös aloitin ihan parin päivän kuluttua siitä kun olin ottanut yhteyttä. Milja Amelia, vastailen parhaani mukaan jos sulla on mielessä lisää kysymyksiä.

Milja Amelia

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #58 : 25.09.2015, 20:20:19 »
Ihanaa, kiitos vastauksista Eliette ja niink!
Osaatko Eliette sanoa yhtään, että jos ei tarvita tosiaan muuta kuin passi tuota WH-viisumia varten, niin mitä pitäisi laittaa siihen pakolliseen 'secondary identification'-kohtaan?
Kolmoskohdan kyllä arvelinkin toimivat noin kuten totesitte, mutta piti vain varmistaa (:
Ja niink, jos sulle sopii, niin saatan lähettää vielä muutaman kysymyksen vähän myöhemmin!

Eliette

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 25.09.2015, 21:09:49 »
Löydettyäni tämän linkin, osaan vastata kysymykseesi. Driving license, Birth certificate,  National ID (tarkoittanee henkilökorttia) ovat kelvollisia toiseksi todistukseksi.
Tää on vissiin jonkun toimiston oma lomake, jos joku ei osaa itse käydä täyttämässä siellä sivuilla ja haluaa maksaa siitä, että joku muu tekee sen.  :D
http://www.visafirst.com/packs/visafirst/nz-whm_appl-form_eur.pdf