Vinkkejä/ohjeita ensimmäiselle Afrikan matkalle ja lentokentällä asiointiin

 (Luettu 7396 kertaa)

kainalo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
  • Tie on kuningas
    • Profiili
    • Sähköposti
Olen suunnitellut reissua ensi syksylle Tansaniaan ja katsellut että halvimmissa lennoissa on 2 välilaskua. Ensimmäisellä välilaskulla vaihtuu lentoyhtiö, joten kulkeeko matkatavarat "automaattisesti" lentokoneesta toiseen vai pitääkö siinä hihnalla odotella. Entä tarviiko matkatavaroita odotella seuraavalla välilaskulla, jossa lentoyhtiö ei vaihdu? Ja lähtöselvitys, pitääkö joka vaihdossa tehdä erikseen?

Helsinki - Tukholma SAS Scandinavian Airlinesilla
Tukholma - Doha(Qatar) Qatar Airwaysilla
Doha - Dar Es Salaam(Tansania) Qatar Airwayssilla

Muitakin vinkkejä liittyen lentokentällä asiointiin/Tansaaniassa matkailuun otetaan vastaa.  :)

jennikatariina

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • no more lovesongs
Mun käsityksen mukaan kamat täytyy odotella, koska lentoyhtiö vaihtuu kesken matkan. :) Olin 3 kk Tansaniassa vuoden 2011 alussa, voin kirjotella vinkkejä myöhemmin :) Lentokentällä asioimisesta mulla ei varsinaisesti oo mitään sanottavaa... Kaikki sujuu, mutta afrikkalaisella mentaliteetillä, eli hemmetin hitaasti!
« Viimeksi muokattu: 21.02.2012, 00:32:18 kirjoittanut jennikatariina »



kainalo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
  • Tie on kuningas
    • Profiili
    • Sähköposti
Ok. Kiitoksia paljon! :-) Tiedätköhän tarvitseeko tavaroita odottaa välilaskulla jossa lentoyhtiö ei muutu?

akk

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 620
    • Profiili
Jos kaikki lennot ovat samalla lipulla, kulkevat matkatavarat automaattisesti riippumatta siitä vaihtuuko lentoyhtiö.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Tavarat voi menna eteenpain, vaikka yhtio vaihtuu ja on eri liput. Asia selviaa lahtopaikassa.


millae

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Afrikanreissuista en osaa kyllä sanoa mitään, mutta Arlandalla joutuu aina hakemaan laukun ja viemään eteenpäin. Siitä kuulutellaan joka kerta Tukholmaan laskeutuessa..

jennikatariina

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • no more lovesongs
Joo, oon varmaankin väärässä tossa lippuasiassa, mutta mulla on ollut asiasta sellainen kuva :)

Kauanko aiot olla Tansaniassa? Ihan ehdottomasti suosittelen tietysti Sansibarin matkaa. Lautta Darista Sansibarilla maksaa muistaakseni 30 dollaria, jos oot maassa turistivisalla. Mulla oli itsellä työlupa afrikassa ja viisumissa luokka C (?), joten hinta oli shillingeissä ja huomattavasti paljon vähempi. Itse kävin siellä kahdesti, aivan mahtava paikka. Jos rantalomailusta tykkää, niin suosittelen Kendwaa ja Kendwa Rocksia. Paikan toinen omistaja on suomalainen, ja itse ainakin sain kummallakin reissullani 10% alennuksen kansalaisuuteni perusteella. Kendwa rocks ei ole enää yhtä edullinen kuin kulta-aikoinaan, mutta mukava ja kiva mesta. Kendwalta pääsee sukeltelemaan, snorklailemaan ja uimaan delfiinien kanssa. Kendwa on myös paikka, josta melko varmasti tulet hankkimaan jonkinlaisen mahataudin… Varaudu ripulilääkkeillä 8) Sansibarilla kannattaa käydä maustekierroksella ja tietysti hengailla stone townissa, joka on kiva ja sokkeloinen paikka. Täysin erinlaista Afrikkaa, kuin muualla. Stone townissa majoituin Flamingo guest houseen. Sairaan halpa, yksinkertainen ja perussiisti hostelli. Toka reissullani Sansibarilla oltiin kolme yötä stonw town coffeessa. Kallis, mutta aivan ihana ja mukava paikka!

Darissa hengailin kovin vähän, ainostaan matkoillani Moshista Sansibarille. Majoituin Darin reissuilla aina Safari Inn-hostelliin. En kaupunkia oikeastaan nähnyt, koska saavuin hostellille aina niin, että ehdin käydä valoisaan aikaan syömässä ja ennen pimeän tuloa kipittelin jo hostellille turvallisuussyistä. Safari Innin vieressä on kiva ruokapaikka, cheff’s pride, jossa kävin monta kertaa syömässä. Halpa rafla ja paikallisten suosima.

Jos sulla on aikaa, niin käy ihmeessä esim. Arushassa ja lähde safarille. Safarille on kyllä miltei velvoitettu menemään, jos matkustaa Tansaniaan. :D Mä kävin kahdella safarilla, jotka järkkäs Tanzania Volunteers. Kallista touhua, mutta mahtavaa. Ekan safarini tein Ngorongoroon ja Serengetiin, ja toisen Lake Manyaralle ja  Tarangirelle. Toka safari ei kyllä ollut mistään kotoisin Serengetin ja Ngorongoron jäkeen. Eka safarilla nähtiin big five, paras paikka sarvikuonon bongaamiseen onkin Ngorongoron kraateri. Serengetissä majoituttiin telttaan… Afrikan tähtitaivas on maineensa veroinen. Ikimuistoisin yö koskaan.  Leijonien karjunta kuului telttaan. Kirjoittelin matkapäiväkirjaa ja päästin muutaman kyyneleen silmäkulmasta, kun fiilis oli niin huikee.

Tansaniassa mun kotikaupunki oli Moshi. Pieni ja kiva paikka, ihan Kilimanjaron kupeessa. Jos matkabudjetti on… no, tositositosi joustava, niin kannattaa tietysti kiivetä Kilimanjarolle. Vaatii paljon aikaa ja asianmukaiset varusteet, mutta on varmaan vaelluksesta kiinnostuneille kiva kokemus. Itse en käynyt, koska vuoren valloitus olisi maksanut aivan helvetin paljon, eikä kiinnostuskaan loppujen lopuksi olisi riittänyt. Kaverit kävivät Mount Merulla ja kehuivat. Kilillehän on myös päiväretkiä.
No mitäs muuta. Yhtäkkiä tuntuukin tosi vaikealta pukea sanoiksi kaikkia näitä ajatuksia. Jos mahdollista, niin käy masai-kylässä, jossain mahdollisimman originaalissa. Ei niissä, joissa mzunguille tarjotaan shampanjaa. Me oltiin viikonloppu ilkurot-kylässä, teurastettiin vuohi, telttailtiin, istuttiin nuotion ääressä masai-sotureiden kanssa, ryypiskeltiin ja nautittiin siellä olemisesta. Käytiin vaeltamassa jonkun kukkulan päällä ja se otti kyllä kunnon päälle. Masai-markkinat olivat erikoinen kokemus… Ekaa kertaa koko reissun aikana musta tuntui, että muhun suhtauduttiin siellä jopa vähän vihamielisesti.

Ennen matkalle lähtöä kannattaa opetella swahilin perusteita. Tervehdykset varsinkin, koska ne on Tansaniassa tosi tärkeitä. Ja niin… Juo paljon serengeti-olutta ;) Voin kirjotella vielä lisää, mutta tässä nyt tällain äkkiseltään.



kainalo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
  • Tie on kuningas
    • Profiili
    • Sähköposti
Kiitoksia vastanneille lentokenttä toiminnasta! :)

Ja kiitosta jennikatariinalle matka vinkeistä :-)
Ajattelin olla kuukauden tansaniassa. Alustava suunnitelma on että lennän Dariin jossa varmaan oleskelen muutaman päivän jonka jälkeen lähden Sansibarille ja juurikin sinne Kendwaan, suurimman osan ajastani reissulla varmaankin vietän Sansibarilla. Suunnitelmissa on myös safari Mikumi national parkissa (lähellä daria. en sitten siitä tasosta niin tiedä :D)
Ja lopuksi vielä muutamaksi päiväksi taas Dar es salaamiin ja takaisin kotiin. Saattaahan nuo suunnitelmat vielä muuttua, kun nähtävää ja koettavaa olisi paljon. Taitaa kuukausi olla liian lyhyt aika, en tiedä :D

Mitenkäs tuota swahilia suomalaisen kannattaisi opetella, olen joitain swahili-englanti fraaseja lukenut. Niitä ei varmaankaan äännetä kuin suomksi :D

Kyllähän noihin paikallisiin panimotuotteisiin on pakko tutustua. Ja olen lukenut paljon positiivista myös Konyagista

+ vielä yksi kysymys visa electronista :D Onko automaatteja, pärjääkö sillä?

paivansade

  • Reissaaja
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Telttailua keskellä Serengetiä, kun kirahvit ja puhvelit kävelevät pihalla ja yöllä kuuntelet leijonien karjuntaa, ei voita mikään :) Puhumattakaan kymmenien tuhansien päiden gnu-laumoista, joita riittää silmänkantamattomiin.. Ne todella vetävät hiljaiseksi ja nostavat kyyneleet silmäkulmiin.

Darissa olen majoittunut Q-barissa ja tykännyt paikasta. Siellä on paljon reppureissaajia, alakerran baarissa on iltaisin menoa ja välillä livemusiikkia. Jos olet herkkäuninen, niin korvatulpat on paikallaan, sillä baari on auki aamuyöhön :D Paikka on ruotsalaisomisteinen. Sieltä pääset muutamassa minuutissa paikallisella tuktukilla Slipwaylle, jossa on pieni ostoskeskus ja ravintoloita rannalla. Samalta rannalta kannattaa ehdottomasti hypätä veneeseen ja tehdä päiväreissu Bongoyo islandille, jossa on ehdottomasti paras ranta ikinä! Bongoyo on rauhallinen ja sitä pitävät miehet kalastavat ja valmistavat ruuan päivän antimista, sillä aikaa kun uit ja otat aurinkoa. Siellä on vain yksi baari, josta saa virvokkeita, olutta ja ruokaa. Yöpymismahdollisuutta ei käsittääkseni ole eli illaksi kotiin. Mutta ehdottomasti must see –kohde :)

Suosittelen jennikatariinankin mainitsemaa Kendwa Rocksia majapaikkana kuin myös viereistä Sunset Bungalowia. Kendwan alue on siitäkin kiva, että siellä voi uida mihin aikaan päivästä tahansa, koska vuoroveden vaihtelut eivät ole kummoisia. Varaudu tosiaan ripulilääkkeillä :D Stone Townissa on mukava, pieni Clove Hotel, jonka kattoterassilta voi katsella kaupunkia samalla kun siemailee itsepalvelubaarista ostettuja juomia.

Swahili on siitä helppo kieli suomalaiselle, että sanat todellakin lausutaan kuten luetaan :)

Visa electronista en osaa sanoa, kun itse käytän luottokortteja. Automaatteja on kyllä Darissa ja Stone Townissa mukavasti. Kaupungista lähtiessä on hyvä olla käteistä mukana, sillä automaatit voivat sen jälkeen olla harvassa tai niissä ei ole rahaa.

jennikatariina

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • no more lovesongs
Electron toimi ongelmitta niin darissa, kuin sansibarillakin. Kendwan lähellä ei ole automaattia, joten varaudu ottamalla runsaasti käteistä mukaan! Sunset bungalowia sai kehuja suomalaisilta, joihin tutustuttiin kendwan pirskeissä. Sunset on kai hieman edullisempi. Ruoat ainaskin paremmat ja menu kattavampi, usein syötiinkin siellä, kun kendwan ruokalista oli aika suppee.

Suosittelisin kyllä edelleen Serengetiä. KLM lentää myös Kilimanjaron kentälle, josta Arushaan ja Moshiin ajaa pienessä hetkessä ;)

Konyagi on myös erinomaista! Sansibarilla on mun tietääkseni vaan yks alkoholia myyvä liike, joten jos mielii juoda muutakin kuin olutta ja aika hintavia paukkuja Kendwalla, niin kandee käydä ostamassa juotavaa ennen Kendwalle menoa!
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 19:20:08 kirjoittanut jennikatariina »



Strange Little Girl

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 340
    • Profiili
En oikein ymmarra, mika siella Kendwalla on niin ihmeellista. Sansibar on toki kaunis, Stonetown upea, mutta Kendwa on pelkkaa turistirantaa- eika edes kovin kaunista.

Taalla on muuten myos Afrikka-osio, jossa on paljon ihan samoja juttuja Tansaniasta. Suosittelen ennen kaikkea poikkeamista pois tuolta Arusha-Moshi-Dar-Sansibar -akselilta.
She rides rollercoasters but never screams

jennikatariina

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • no more lovesongs
Joo, ehkä Tansanian autenttisimmat seudut sijaitsee ton akselin ulkopuolella.



mistyli

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 118
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
^^ Ehkä toisille riittää se turistiranta? Tosin aloittaja mainitsi kuukauden reissun ja siinä ajassa tekisin kyllä itse muutakin kuin majailisin Sansibarilla. Tosin olihan aloittaja myös maininnut jonkin pikkusafarin ainakin. Kendwa oli ihan jees paikka muutaman päivän rantalöhöilyyn, mutta ei nyt mitenkään hirmusen spesiaali minunkaan mielestä.

Toki jokainen kirjoittaa vastauksia ketjuihin omien kokemusten pohjalta ja jos nyt on noilla mainituilla seuduilla matkustanut, niin sitten varmaan tulee enempi kommenttia niistä. Vähän vaikea lähteä antamaan vinkkejä muista paikoista. Esim. itsellä ei kokemusta muusta rantalomakohteesta kuin Kendwasta Sansilla, joten siksi voisin sanoa, että jos haluaa nauttia ja löhötä rantsussa niin se on ok paikka. Jos tietäisin usemmasta paikasta, voisin hiukan paremmin vastata minne kannattaisi suunnata.

Niin ja itse siis olen noilla samoilla seuduilla liikkunut: Moshi, Kilimanjaro, safarit (Tarangire, Lake Manyara, Ngorongoro), Sansibar, pikkuretki Arushassa jne. Luottokortilla nostelin muutaman kerran vähän isommat summat ja "pelasin" sitten käteisellä. VISA ainakin toimi hyvin niissä paikoissa, mistä rahaa nostin. Electronia en käyttänyt muistaakseni.




jennikatariina

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • no more lovesongs
Jotenkaan mulla ei ensikertalaisena Afrikassa riittänyt rohkeus siihen, että olisin lähtenyt keskimaahan yksikseni. Oli helpompi olla tolla akselilla :) Kun palaan Tansaniaan, niin haluan kyllä nähdä lisää ja enemmän. En mä Kendwaa, Arushaa, Moshia tai Daria lähtis missään nimessä dissaamaan, mahtavia paikkoja kaikki. Kun oli pari kuukautta kävellyt Afrikan punaisia hiekkateitä, painanut duunia hiki päässä ja muutenkin raatanut niska limassa, niin tuntui kyllä mahtavalta upottaa jalat valkoiseen rantsuun, uida tähtitaivaan alla, juoda happy hourilla pina coladoja ja nauttia vaan siitä olemisesta.

Itse en ihan allekirjoittaisi sitä, että Kendwalla on pelkkiä turisteja. Hankkikaa ihmiset paikallisia tuttavia, joiden kanssa hengailla muuallakin. Mä tutustuin kivaan Mwambaan, jolla oli shamba ihan Kendwan kupeessa. Vietettiin aikaa siellä, syötiin Mwamban kokkauksia, paijattiin koiria, hoidettiin kanoja ja tutustuttiin vanhoihin rastafareihin. Ja loppjen lopuksi... Mitä vikaa pelkässä turistirannassakaan on? Sellainen matkailu sopii toisille ja minusta se on ihan ok :)



Strange Little Girl

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 340
    • Profiili
^ noh noh, en sanonut etta turistirannassa on mitaan vikaa, mutta en vaan ymmarra, mita niin hienoa siina Kendwassa on, etta kaikki sita hehkuttaa. Tapasimme monta paikallista Sansibarilla, mutta totuus on se, etta turistirannat houkuttavat tietynlaista porukkaa ymparilleen- niita jotka jotka koettavat hyotya jotenkin kivoista blondeista suomitytoista. En nyt tarkoita todellakaan, etta tama sopii kaikkiin paikallisiin ihmisiin, mutta tietynlainen ihmistyyppi sekin on joka Kendwan rannoilla porraa.... Aitojakin ihmisia on, mutta suuri osa on porukkaa jotka haluaa jotain. Siksi tutustuin mielummin ihmisiin jossain puskassa kuin turistipaikoissa.
Ja kylla, lohoilyyn sopii Kendwa, mutta niin myos melkein jokainen Sansibarin ranta.
She rides rollercoasters but never screams

kainalo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
  • Tie on kuningas
    • Profiili
    • Sähköposti
Mikäs on noitten safareitten hintataso siellä serengetissä/ muissa paikoissa missä ootte käyny? Olen yksin lähdössä matkalle niin pitäisi varmaan jonkinlainen porukka saada kasaan tai liittäytyä ylimääräiseksi spurguksi joittenkin kanssa, ettei tulisi niin kalliiksi.

jennikatariina

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • no more lovesongs
Joo, onhan se totta että suurin osa paikallisväestöstä kendwan läheisyydessä saa tulonsa turismista. Rannoilla on rantakirppuja ja hulluna feikki-masaita, mutta kyllä jokaisella pitäisi olla sen verran ihmistuntemusta, ettei lyöttäydy ukotusseuraan. Itse solmin elinikäisiä ystävyyssuhteita myös Kendwalla ja oon siitä tosi onnellinen :) Tän keskustelun aloittaja on sitäpaitsi tietääkseni mies, joten...

Safari Serengetiin/Ngorongorolle maksoi muistaakseni päälle 400. Kolme yötä. Hinta sisälsi tietty maksut luonnonpuistoihin, majoituksen, ruoat, kuskin, auton, bensat... Meitä oli seitsemän hengen porukka. Moshista ja Arushasta safariseuraa saa helpolla, en tiedä mikä on tilanne Darissa? Moshissa on kiva länkkäreiden suosima kahvila, Coffee shop, jonka ilmoitustaulu on pullollaan safariseuran etsijöitä. Tarkkana sitten vaan, ettei joudu huijausfirmojen hampaisiin. Tanzania Volunteersilta on usein lähdössä porukkaa serengetiin ja muille safareille, kannattaa olla yhteydessä. Serengetin/Ngorongoron safaria halvempia on sitten noi muut vaihtoehdot, muistaakseni lake manyara & tarangire oli päälle kolmesataa. Ei halpaa lystiä, mutta joka pennin veroista. Varsinkin Serengeti :)
« Viimeksi muokattu: 27.02.2012, 20:52:17 kirjoittanut jennikatariina »



mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Eikos tama keskustelu nyt kuuluisi Tansania lohkoon?

kainalo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
  • Tie on kuningas
    • Profiili
    • Sähköposti
Kyllä varmaan sittenkin senrengetiin menen. Ja jos 400 pääsee niin tottakai. Mitä olen jostain hintoja katsellut ni saattanu olla jotain 800. Monen päivän safarilla jennikatariina olit? se joka makso sen 400

jennikatariina

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • no more lovesongs
Oli se yli 400, mutta muistaakseni alle 500! Se oli 3 päivän safari ja meitä oli isompi porukka, jolloin hinta on tietty pienempi. Eka päivänä huristeltiin Moshista Serengetiin Ngorongoron läpi ja tovi Serengetissä. Yö telttailtiin ja lähdettiin aamulla taas aikaisin ajamaan pelkän kahvin voimin, kun me haluttiin päästä näkemään auringonnousu. Pärtsäilyä, takas aamupalalle leiriin ja sitten ajelua iltamyöhään. Kolmantena päivänä ajeltiin aamu Serengetissä, lähdettiin Ngorongoron kraateriin aika aikaisin, oltiin päivä siellä ja ajettiin illaksi kotiin.