Pallontallaajat.net

Etelä-Amerikan matkabudjetti

(Luettu 5296 kertaa)

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Etelä-Amerikan matkabudjetti
« Vastaus #20 : 22.03.2012, 11:46:39 »
Reissasin kaksi vuotta Etelä-Amerikassa 2008-2010 (n.10 kk Peru, 5kk Ecuador, 3 kk Bolivia ja Kolumbia, reilu kuukausi Chile ja Argentiina ja Brasilia 3 päivää  ::)). Keskiarvo rahankululle oli alle 20e/päivä, Perussa ja Boliviassa pärjäsin alle 15e/päivä.

Mutta, mutta....mitä pitempi reissu sitä pienempi päiväbudjetti kun etenee hitaasti ja huilipäiviäkin tulee. Majoituin aina halvimmassa paikassa mitä löysin (tarkoittaa että siisteydestä usein oli tingitty), käytin halvimpia busseja (varsinkin Perussa hintahaitari on suuri) ja söin kaduilla ja toreilla tai ostin jotain supermarketista. Yöelämäriennot olivat minimissä, tavaraa tai vaatteita ostin jos jotain loppui tai meni rikki, shoppailua en siis harrastanut. Mutta kaikki itseäni kiinnostavat nähtävyydet ja museot kiersin (olen suuri arkeologian ystävä) ja suuren menoerän tekivät Galapagos-saaret ja luksus viidakkovisiitti Perussa.

Mufiner

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 29.08.2012, 14:08:32 »
Ollaan lähdössä tyttöystävän kanssa 5kk reissulle Ecuador-Peru-Bolivia, Maksulliset aktiviteetit luultavasti jäävät väliin ja budjettina olisi 20€/päivä per naama. Riittääköhän?

softhead

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 29.08.2012, 15:22:19 »
Ollaan lähdössä tyttöystävän kanssa 5kk reissulle Ecuador-Peru-Bolivia, Maksulliset aktiviteetit luultavasti jäävät väliin ja budjettina olisi 20€/päivä per naama. Riittääköhän?

Riittää, varsinkin jos vietätte enemmän aikaa Boliviassa. Majoitukseen saa kyllä helposti kulumaan rahaa, jos pariskuntana haluaa oman huoneen. Samoin bussiyhtiöissä on melkoisia hintaeroja. Noin pitkällä matkalla saa kyllä kulut tasoittumaan.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 29.08.2012, 16:14:53 »

Kyllä sillä noissa maissa pärjää, mutta mihinkään ylimääräiseen ei kyllä ole varaa ja majoituksesta ja ulkonasyömisestä pitää karsia sekä kannattaa liikkua hitaasti ja halvimmilla busseilla. Ko. Maat ovat Etelä-Amerikan halvimmat (mukaan lukien mm. Paraguay), mutta kannattaa ottaa huomioon euron heikentyminen suhteessa moniin eteläamerikkalaisiin valuuttoihin tässä viimeisen parin vuoden aikana ja muistaa ettei manner silti mikään Kaakkois-Aasia hintatasoltaan ole. Mutta pärjää joo, jos ei mitään aktiviteetteja juuri harrasta, mutta mun mielestä juuri ne ovat reissujen suola. Esim. ihan vain Machu Picchulla käyminen, vaikka ei sinänsä vielä mikään sellainen aktiviteetti mitä tarkoittanitte edes ole, maksaa jo rapiat sata euroa junineen ja pääsymaksuineen per lärvi. Itse en ehkä uskaltaisi lähteä ihan noin pienellä budjetilla, vaan varaisin edes hätävaraksi hieman ekstraa, jos tulee jotain yllättävää.

Meillä kaikilla on toki erilaiset kulutustottumukset, joten vaikeahan mitään ehdotonta on sanoa. Itse koen olevani reppureissaaja, mutta en enää ihan niin joka sentin päälle nuukaileva kuin joskus aiemmin ehkä. En tarvitse mitään luksusta, majoitun guesthouseissa/hostelleissa ja teen osan ruoistani itse mutta paljon syön myös ulkona halvoissa paikoissa ja välillä oli mukava käydä yöelämässä. Tykkään kuitenkin tehdä kaikenlaisia aktiviteetteja ja erilaisiin pääsymaksuihin ja matkoihin menee rahaa. Itse käytin omien muistiinpanojeni mukaan Ecuadorissa 31,5 euroa päivä (poislukien Galápagos), Perussa 32 euroa päivä (machupicchuineen) ja Boliviassa 27 euroa päivä (kolmen päivän vaellusretki, death road). Boliviassa olisi pärjännyt paljon halvemmallakin, kyseessä on kuitenkin mantereen halvin maa. Itse en kuitenkaan aina viitsinyt toreilla syödä, koska sain siellä muutenkin kaksi ruokamyrkytystä. Ecuadorissa ja Perussakin pystyy kuluttamistani summista toki pudottamaan, ja mitä enemmän aikaa viettää yhdessä paikassa, sitä halvemmaksi tulee.
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/