Pallontallaajat.net

Vaihtariksi Aasiaan

(Luettu 2326 kertaa)

crt

• Aloittelija
    • Profiili
Vaihtariksi Aasiaan
« : 02.03.2012, 23:41:48 »
Yesh!

Olikos kenelläkään suunnitelmissa karata näin 2012 syksyllä Aasian maaperälle vaihtoon?

Tässä kohti olisi mielenkiintoista myös saada jokunen kokemuksen rintaääni siitä, onko yliopistoilla mm. Malesiassa, Vietnamissa tai Balilla paljonkin vaihtareita? Eurooppaan jos jää vaihtoon, niin monessa kohtaa ryhmitytään siihen vaihtariporukkaan, huonoimmissa tapauksissa paikallisten kanssa pyöriminen jää valitettavan vähälle.

Kolmas kiinnostava seikka olisi, että mitä kautta/kanavia pitkin olette menossa/menneet. Free moverina koulun ulkopuolelta, vaiko kenties yhteistyö yliopistoon?

Cheers

Puf

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Vaihtariksi Aasiaan
« Vastaus #1 : 05.03.2012, 06:42:32 »
Suunnitelmissa syksylle on 5kk Thaimaassa mutta tänään selviää... Voi siis yhtä hyvin olla myös Slovakia ;D Jokaisessa luettelemassasi kohteessa on ihan varmasti vaihtareita, varsinkin kun Asia Exchange tekee tuonne myös vaihtoja. Mutta oon sitä mieltä että nimenomaan Euroopassa sitä tulee pyörittyä paikallisten kanssa toisin ku Aasiassa. Itse etsin juuri kansainvälistä kaveriporukkaa tuollaisilta matkoilta, mutta ainakin vaihtosyksynäni Shanghaissa kävi niin, että paikallisilla yliopisto-opiskelijoillakin oli niin palikkaenglanti että mihinkään kummoiseen keskusteluun ei kyllä pystynyt. Sama ongelma taitaa olla aika yleisesti tuollakin suunnalla Aasiaa.

Vaihdossa olen aiemmin käynyt toisen ammattikorkean kautta, nyt hain oman koulumme haussa. Asia Exchange on tuohon verrattuna aika kallis vaihtoehto, varsinkin kun meillä sattuu olemaan Bangkokissa sama yliopisto kuin tuon järjestön kautta.

edit. Syksyn matkakohde selvisi äsken: Bangkok, Thaimaa :)!!
« Viimeksi muokattu: 05.03.2012, 14:25:27 kirjoittanut Puf »

Vienna

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 12.03.2012, 19:19:32 »
Omalta yliopistoltani sain hyväksynnän, että pääsen vaihtoon Hongkongiin syksyllä 2012. Vielä pitää täytellä hakuyliopiston omia papereita ja saada sieltä hyväksyntä, mikä lienee enemmän tai vähemmän muodollisuus.. Aika innoissani olen ollut tästä ja matkasuunnitelmia ympäri Aasiaa ja jopa Australiaan on kyllä kertynyt. :P

Olen tässä mietiskellyt, että mitenkähän lentoliput kannattaisi varata? Olen miettinyt, että ostaisin Kilroyn opiskelijaliput, joita pystyy muuttamaan ja jotka olisivat tällä hetkellä noin 100 € kalliimmat kuin liput, joita ei voi muuttaa. Ajattelin arvata jonkin paluupäivän tammikuulle 2013 ja jos suunnitelmat muuttuu, lippuakin voisi muuttaa. Vaikka Aasiaa lähtisi kiertelemään, niin olisi ainakin sitten se paluulippu takaisiin varattuna. Joulu ja uusivuosi muutenkin sesonkiaikaa, joten voi olla vaikea saada halpoja yhdensuuntaisia lippuja..

crt

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.03.2012, 23:01:45 »
Kyllähän sitä tavoittelee itse kukin, että kansainvälistä porukkaa tosiaan löytyisi, harmin paikka jos palikka lontoon kieli on parasta kielikylpyä mitä reissussa saa. Sittenhän tietysti voi punnita muita painoarvoja, mitä vastaavasti aasia tuo ja mitä välttämättä kotoinen, ehkä kalliskin (itää lukuunottamatta), eurooppa ei. Eiköhän se niin ole, että kokeilemalla selviää ja mitä reissuraportteja ties mistä kuusesta lueskellut, niin harvassa taitaa olla ne kerrat kun tuntuu, että takkiin tuli? Aasiassa ainakin mukava viettää opintojen jälkeen, miksei ohessakin, omaa lomaa. :)

Itsellä ainakin lähtee lentolipuiksi yksisuuntainen, sen verran janottaa kuluttaa kolmos periodi huudeilla. :D

Jookoskookos

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 18.04.2012, 12:07:52 »
Moro!

Itse olin 2010 syksyllä 5kk Singaporessa vaihdossa ja taas lähdössä ensi syksynä! Tällä kertaa kohteena Shanghai! :) Singaporessa meidän koulussa ei ollut montaa vaihtaria minun lisäkseni ja tämän takia tutustuinkin paikallisiin todella hyvin. Toisaalta oppilaitoksessa, jossa olin ei ollut sellaista vaihtarikulttuuria jota toivin nyt Shanghaista. Kokonaisuudessa kuitenkin tykkäsin maasta, ihmisistä ja koulusta ja voin suositella Singaporea vaihtokohteeksi! :)

Sain molemmat paikat koulun kautta eli ei mitään freemover-settejä. Muista Aasian kouluista sen verran että tuttuja on ollut melkein joka kaupungissa ja parhaat vaihtaripiirit on ollut Hong Kongissa, Balilla sekä Bangkokissa. Bangkokiin ja Baliin tarjotaan asiaexchangen kautta vaihtoja, joten se ehkä houkuttelee osaa suomalaisista sinne. Ja kielimuureista tuskin tarvinnee huolehtia ellet ihan johonkin peräkylän kyläkouluun mene vaihtoon! :D

Kipa85

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 13.02.2013, 15:10:49 »
Mä olen nyt Asia Exchangen kautta vaihdossa Bangkokissa, mutta en ole kyllä kovinkaan tyytyväinen. Tunneilla on melkein kaikki suomalaisia vaihtareita. Tietty voi valita myös kursseja joilla on paikallisia mutta niistä kursseista ei löytynyt kovinkaan paljon mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Harkitsen jopa vaihdon keskeyttämistä ja loppuajan reissaamista... En kyllä koe saaneeni rahoille vastinetta.  :(

prettypretty

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 03.04.2013, 19:38:35 »
Olen itse lähdössä vaihtoon Bangkokiin syksyllä 2013 Assumption Universityyn. Vaihto on koulumme kautta järjestetty partnerivaihto josta en tule maksamaan periaatteessa mitään ja vaihto kestää lokakuusta 2013 maaliskuuhun 2014.

Jos joku muu on rantautumassa samaan kaupunkiin samoihin aikoihin niin olisi kivaa tietää :) Ei uudet tuttavuudet koskaan ole pahitteeksi!

jeje

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.04.2013, 16:17:18 »
Mun piti hakea Saksaan, Ruotsiin, Tanskaan tai ym sinnepäin. Päädyin Koreaan syksyksi 2013. No, melkein sinne päin. 8) Sain myös tietää olevani yliopistoni ainoa samalle semesterille hakenut tapaus.

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 29.04.2013, 11:00:56 »
Mä olen nyt Asia Exchangen kautta vaihdossa Bangkokissa, mutta en ole kyllä kovinkaan tyytyväinen. Tunneilla on melkein kaikki suomalaisia vaihtareita. Tietty voi valita myös kursseja joilla on paikallisia mutta niistä kursseista ei löytynyt kovinkaan paljon mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Harkitsen jopa vaihdon keskeyttämistä ja loppuajan reissaamista... En kyllä koe saaneeni rahoille vastinetta.  :(
Tämä viesti herättää suurta hilpeyttä vielä ties kuinka monennen lukemiskerran jälkeen. :D Ihanko oikeasti tuli yllätyksenä ettei Asia Exchange ole ehkä akateemisessa mielessä mikään jättipotti?

otl

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.04.2013, 12:05:25 »
Tämä viesti herättää suurta hilpeyttä vielä ties kuinka monennen lukemiskerran jälkeen. :D Ihanko oikeasti tuli yllätyksenä ettei Asia Exchange ole ehkä akateemisessa mielessä mikään jättipotti?

mitä lisäarvoa Asia Exchange tarjoaa verrattuna siihen että järkkäis vaihtonsa koulun kv-toimiston kautta tai itsenäisesti "free moverina"?

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 29.04.2013, 14:42:30 »

mitä lisäarvoa Asia Exchange tarjoaa verrattuna siihen että järkkäis vaihtonsa koulun kv-toimiston kautta tai itsenäisesti "free moverina"?
Nyt en tajua? Mun pointti on juurikin se, että akateemisessa mielessä tuo Asia Exchange on lähinnä huonosti verhottu tekosyy pitää lomaa valtion piikkiin. Ei sillä että nuo vaihtojaksot nyt kovin monelle muutenkaan mitään akataamisen uran tähtihetkiä on, mutta onko noissa kyseisen lafkan vaihdoissa muka joku oikeasti opiskellut jotain hyödyllistä? Jos menet free moverina tai kv-toimiston kautta niin siinä on ainakin pieni mahdollisuus että sun opintorekisteriin tarttuu muutakin kuin "thain peruskurssi", "valokuvaus aloittelijoille" ja "thai-keittiön perusteet".  ;D

Kipa85

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 02.05.2013, 18:56:56 »
Juu kyllä mä lähdinkin enemmän lomailemaan kuin opiskelemaan, mutta odotin että se olisi ollut edes hauskaa. Mua ei napannut muu vaihtariporukka ollenkaan. No hieman pelkäsinkin sitä etukäteen. Harvoinpa mä mihinkään porukkaan sovin muutenkaan. Ja jos en viihdy niin en kiduta itseäni sinnittelemällä, kun kerran ajatuksena oli että olisi hauska kevät. No tulipa turhaan maksettua lukukausimaksu! Piti perua opintotukiakin. Mieluummin reppureissaus kuin Asia Exchange... Enemmän siinä reissatessa oppii.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2013, 18:58:47 kirjoittanut Kipa85 »

pinku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.05.2013, 11:01:36 »

Joku voinee kokea turvallisemmaksi lähteä reissuun Asia Exchangen kautta, kun lähellä on taatusti muita suomea puhuvia ja omaa kulttuuria ymmärtäviä. Toisaalta tuo on ymmärtääkseni helppo reitti, jos haluat ehdottomasti lähteä vaihtoon yhdessä kaverin/seurustelukumppanin kanssa.
Liian levoton, mun mentävä on.

Kipa85

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 04.05.2013, 11:08:39 »

Joku voinee kokea turvallisemmaksi lähteä reissuun Asia Exchangen kautta, kun lähellä on taatusti muita suomea puhuvia ja omaa kulttuuria ymmärtäviä. Toisaalta tuo on ymmärtääkseni helppo reitti, jos haluat ehdottomasti lähteä vaihtoon yhdessä kaverin/seurustelukumppanin kanssa.

Jep, turvallisuushakuisia nuoria kumppanin tai kaverin kanssa tulleita suomalaisia riitti, eipä löytynyt kavereita. Itsehän olen "jo" 27 ja olin vaihdon vanhin. Ja vaihtoon jos lähden, en näe järkeä siinä, että suurin osa vaihtareista on Suomesta. Sehän on sama kuin jäisi Suomeen. Hain Asia Exchangen kautta vain, koska en ollut päässyt yliopiston vaihtoihin. Eipä maksanut vaivaa tämäkään.

pinku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 04.05.2013, 14:22:34 »
Harmi homma Kipa85, että sinun osalta vaihto meni noin. Mulla kävi oman vaihtoni kanssa aika samalla tavalla: hain freemoverina haluamaani yliopistoon Bangkokiin ja pääsin. Olin ainoa suomalainen, mutta muita vaihtareita löytyi kyllä paljon. Aika pian huomasin, että mulla on ihan eri intressit kuin muilla vaihtareilla ja olin itsekin jonkin verran vanhempi kaikkia muita. Muut länsimaalaiset olivat selvästi tulleet Thaimaahan juhlimaan. Itseäni ei oikein enää jaksanut moinen innostaa, kun onhan tuota rehellisyyden nimissä tullut jo aiemmin juhlittua. Itse en myöskään halunnut asumaan kampukselle vaan hankin kämpän muualta mikä entisestään loi rakoa muihin vaihtareihin. Ekan lukukauden kurssit suoritin kiltisti, mutta sen jälkeen ilmoitin jättäväni toisen lukukauden väliin ja lähdin reissaamaan. Ei harmita näin jälkikäteen, vaikka olisi ollut aidosti mielenkiintoisiakin kursseja tarjolla. Joskus on tosin tuntunut vähän "tyhmälle", kun aika monet vaihdossa olevat tuntuvat saavan kymmeniä uusia kavereita ja viettäneensä elämänsä aikaa.

Liian levoton, mun mentävä on.