Pallontallaajat.net

vatsatauti+reseptivapaa Precosa?

(Luettu 14565 kertaa)

briitta

• Tosireissaaja
    • Profiili
vatsatauti+reseptivapaa Precosa?
« : 03.03.2012, 22:01:44 »
Onko joku otstanut Suomesta lähtiessä em. lääkevalmistetta ja kokeillut sitä sellaisen äkillisen vatsataudin hoitoon? Tai jopa käyttänyt sitä ennaltaehkäisymielessä? Seitsemän kertaa Intiassa käyneenä ja 1-2 kuukautta kerralla olleena olen luullut, että nämä Intiassa apteekista ostetut lääkkeet parhaiten siellä toimivat. Kaksi kertaa olen vatsataudin saanut ja nillä rohdoilla nopeasti toipunut

MichaelVonFuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Makupaloja
    • Sähköposti
Vs: vatsatauti+reseptivapaa Precosa?
« Vastaus #1 : 03.03.2012, 22:59:51 »
Precosasta en osaa sanoa, mutta jos offtopicina saa sanoa, niin itsellä laukussa ollut mukana aina Carbo medicinalis 200 mg tabuja.. reseptivapaasti myöskin apteekin hyllystä.

On itsellä toiminut loistavasti reissuilla kun on tehnyt tuttavuutta paikallisten vessanpyttyjen kanssa.
Veitsi kädessä maailmalla - Anthony Bourdainin jalanjäljillä.

briitta

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.03.2012, 10:33:02 »
onko kukaan ottanut mukaansa Suomeen niitä Intiasta ostettuja lääkkeitä ja kysynyt niistä suomalaiselta lääkäriltä?  Niiden tekstiosuus on tosin niin pienellä että ei ainakaan ilman surennuslasia niistä mitään saa selvää.( sama vika tosin  monissa muissakin tuotteissa)

Ruusa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.03.2012, 09:02:41 »
Itsensä hoitaminen antibiooteilla (joita Intiasta saa myös käsikauppatavarana) on hulluutta paitsi itsen myös yhteiskunnan näkökulmasta. Sama peli ja holtiton antibioottien jakeleminen on aiheuttanut lääkkeille vastustuskykyisten bakteerien syntymisen Intiassa. En suosittele.

Apteekin ripuli/pahoinvointilääkkeitä ei kannata missään nimessä ottaa ainakaan kuumeella oireilevaan vatsatautiin. Olen itse sen kohtalokkaan virheen takia viettänyt öitä sairaalassa tiputuksessa. Ripuli on kehon keino yrittää päästä eroon tunkeutujista. Sen estävät lääkkeet vain pahentavat suolistossa myllertävää tulehdusta tai alkueläin alkaa lisääntyä villisti... Parasta on levätä ja nesteyttää riittävästi ja mennä lääkäriin, jos kuumeileva tauti ei ala itsestään talttua. Lääkäri ainakin voi viljelyn perusteella arvella, mikä antibiootti on paras vaihtoehto hoitoon. Intiassakin on onneksi havahduttu sairaalabakteerien vuoksi siihen tosiseikkaan, että bakteerin laatu kannattaa tutkia ennen hoitoa.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.03.2012, 14:56:08 »
Precosa ei ole antibiootti vaan lähinnä maitohaåpobalkteereita muistutava valmiste. Vaatimaton teho on kyllä osoitettu ihan tieteeölisissä tutkimuksisakin, mutta 90-luvulla.
Sen sijaan lääkehiilestä (carbo medicinalis) ei ole yhtään mitään hyötyä. Turistiripuli on ulostemikrobien aiheuttama tauti, aiheutuu lähinnä ruoan virheellisestä käsittelystä (e käsittelystä ulosteen saastuttamila käsillä) tai epäpuhtaasta juomavedestä, eikä lääkehiili tapa  bakteereita. intialaisista antibiooteista samaa mieltä kuin yllä, intiassa on tarjolla käytännössä kaikille antibiooteille vastustuskykyisiä suolistobakteereita ja niiden saaminen on luultavasti todennäköisempää jos popsii antibiootteja...

terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

briitta

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.03.2012, 20:53:12 »
Eka reissulla ripuli+oksennus+lievä kuume. Kutsuimme illalla  hotellihuoneseen Eurooppalaisen matkavakuutuksen+Finnamatkojen käyttämän lääkärin. Antibiootit tuli ihan piikin muodossa ilman minkäänlaisia lab.kokeita. Kävi aamulla vielä uudestaan ja varmisti, että määräämänsä rohdot oli nautittu. Lieneekö sitten ne apteekista saadut lääkkeet sitten ihan samoja, kuin nämä lääkärin antamat?

Sulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.03.2012, 15:57:41 »
Lääkehiilestä vielä sen verran, että suomalaisen apteekkarin mukaan se estää muiden lääkkeiden imeytymisen, myös mm. e-pillereiden. Itselleni tämä tieto tuli ainakin aikoinaan yllätyksenä.

helena65

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.03.2012, 19:39:12 »
Onko joku otstanut Suomesta lähtiessä em. lääkevalmistetta ja kokeillut sitä sellaisen äkillisen vatsataudin hoitoon? Tai jopa käyttänyt sitä ennaltaehkäisymielessä? Seitsemän kertaa Intiassa käyneenä ja 1-2 kuukautta kerralla olleena olen luullut, että nämä Intiassa apteekista ostetut lääkkeet parhaiten siellä toimivat. Kaksi kertaa olen vatsataudin saanut ja nillä rohdoilla nopeasti toipunut

Kyseinen lääke suomessa reseptilääke. Toimii kuitenkin parhaiten antibiootin aiheuttamaan ripuliin. Enpä itse söisi  ennaltaehkäisevästi. Maitohappobakteerien suhteen ennen reissua on totta että tutkimusten mukaan niillä ei olisi merkitystä. Mutta itse olen kyllä niitä syönyt ennen ja reissun aikana mutta ihan reseptivapaita. Käsihygienia ja katsoo missä syö parasta ennaltaehkäisyä. Joka maassa omat "pahat pöpöt" ja lääkäriin kyllä turvaudun jos ongelmia vaikka tietämystä lääkkeistä olisikin. ;D

verem

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 19.03.2012, 12:19:58 »
Hei!
Kuten otsikossakin jo mainitaan, Precosa on nykyisin itsehoitolääke eli reseptivapaa.

Pakkausselosteesta: "1. MITÄ PRECOSA ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN
Precosa koostuu kylmäkuivatusta hiivasienestä (Saccharomyces boulardii) joka estää bakteerien haitallisia
vaikutuksia suolen limakalvolla.
Precosaa käytetään ripulin hoitoon sekä antibioottihoidon aiheuttamiin suolen tulehduksiin/ripulitiloihin. Precosaa
voidaan käyttää myös antibioottihoidon aikana estämään ripulia sekä ripulin ehkäisyssä (esim. matkoilla). Lisäksi
sitä käytetään vankomysiini/metronidatsolihoidon lisänä ehkäisemään Clostridium difficilen aiheuttaman ripulin
uusiutumista."

Tehosi Intiasta saatuun turistiripuliin.

Nata

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.03.2012, 19:50:08 »
Heipä hei,

Precosa on tosiaan tässä alle vuoden sisään "vapautunut" itsehoitoon, aikaisemmin oli vain reseptillä. Toiminee jonkun verran ennaltaehkäisyynkin (oman mielikuvani mukaan jopa paremmin kuin maitohappobakteerit), mutta koska on aika hintava, ottaisin ennaltaehkäisyyn käsidesiä ja tervettä järkeä. Halutessaan voi niitä maitohappobakteerejakin napsia, tosin teho on kuulemma jotain 8 % luokkaa. Ripulin sattuessa (tai pienemmässäkin mahan sekoilussa) söisin sitten tuota + litkisin nesteytysjuomia, siitä ei pitäisi mitään haittaakaan olla.

Imovanea sun muita loperamidia sisältäviä valmisteita välttäisin ulkomailla viimeiseen asti, käytännössä ottaisin vain, jos on pakottava tarve siirtyä paikasta A paikkaan B ilman välitöntä vessan läheisyyttä. Kuten edellä todettiin, ne usein vaan pahentavat asiaa (suolen liikkeet pysähtyy -> suolessa olevat tautia aiheuttavat bakteerit jäävät sinne -> tilanne vain pahenee). Samoin kuten edellä sanottiin, hiilitabletit on täyttä hömppää ja estää muiden lääkkeiden imeytymistä. Tietyissä akuuteissa myrkytystilanteissa voi toki olla erittäinkin hyödyllisiä, mutta silloinkin niitä pitää vetää kymmenittäin.

Itse sain geneeristä Precosaa Lissabonista ah niin ihanaan turistiripuliin, ja aika nopeasti lähti kyllä tilanne helpottamaan. Tosin tiedostan toki, etten yksinäni ole kovin hyvä kliininen koe :)

Edit: ja toki pahemman ripulin sattuessa + pitkittyessä lääkäriin, vaikka lienee sanomattakin selvää :) mutta ei niitä antibiootteja paikallisista apteekeista!
« Viimeksi muokattu: 19.03.2012, 19:52:00 kirjoittanut Nata »

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #10 : 19.03.2012, 22:13:42 »
Sen sijaan lääkehiilestä (carbo medicinalis) ei ole yhtään mitään hyötyä.

Vahva väite, johon en voi yhtyä. Vaikka lääkehiili ei hoida tautia (=tapa bakteereja), se yleensä helpottaa ripulioireita mm. kaasua poistamalla. Tilanteissa, joissa taudinaiheuttaja on kesympää sorttia ja kropan oma vastustuskyky riittää sen nujertamiseen, hiili on oikein hyvä hoito koska se voi helpottaa potilaan oloa huomattavasti.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #11 : 17.04.2012, 03:20:28 »
Komppaan, lääkehiili sitoo nestettä, jolloin vessassa ei tarvitse juosta jatkuvasti. Ei sitä tietenkään pidä mennä syömään yhtä aikaa varsinaisten lääkkeiden kanssa.

Mitä antibiootteihin tulee, niin antibioottiresistanttien kantojen syntyyn suurin syy lienee väärä annostelu eli kuurin kesken jättäminen oireiden helpotettua (Intia on myös täynnä viiden rupian puoskareita). Itsellä turistiripuli nostattaa sen verran kovan kuumeen, että menen kyllä tarpeen vaatiessa ostamaan apteekista sen saman cocktailin kuin mitä paikallinen lääkärikin määräisi (poislukien antibioottipistos).

briitta

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 19.04.2012, 21:48:50 »
Apteekista minulle antoivat sellaisia keltaisia tabletteja Eldoper-nimeltään, joita saattoi ottaa heti ripulioireiden alkaessa ja jopa 4/vrk ja toisia valkoisia Vomistop-nimisiä 2/vrk 2-3 päivän  ellei noilla keltaisilla päivänaikana oireet helpotu. Lieneekö nämä sitten antibiootteja? Olen luullut etteivät ole. Näitä siten pidän aina mukanani. Nyt Himalajan reissullamme turvauduin niihin. Ei nyt ollut oikein kunnon ripuliakaan. Pahoinvointia (niinkuin raskauden alkuaikoina) lähinnä. Yhden päivän olin sitten kenennetyllä ruualla. Mihelläni oli muutamaapäivää myöhemmin vatsa kuralla. Oti yhden keltaisen illalla ja aamulla jo aamiainen maistui.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #13 : 20.04.2012, 11:02:39 »
Apteekista minulle antoivat sellaisia keltaisia tabletteja Eldoper-nimeltään, joita saattoi ottaa heti ripulioireiden alkaessa ja jopa 4/vrk ja toisia valkoisia Vomistop-nimisiä 2/vrk 2-3 päivän  ellei noilla keltaisilla päivänaikana oireet helpotu. Lieneekö nämä sitten antibiootteja?

No eivät ole antibiootteja! Jos mahdollista, kannattaa ottaa selvää mitä lääkkeitä syö jos vain voi. Jossain Himalajalla akuuttitapauksessa se ei tietenkään ole mahdollista. Muuten suosittelisin että aina kannattaisi kysyä neuvoa terveydenhuollon ammattilaiselta tai edes katsoa netistä, koska epämääräinen "keltaisten pillereiden" syöminen on aina vähän riskaabelia.

Eldoper näyttäisi olevan täsmälleen sama kuin meiltäkin saatava Imodium. Vomistop on aivojen oksennuskeskusta "rauhoittava" lääke, jota ei saa Suomesta. Lähin vastine meillä näyttäisi olevan Primperan, vaikuttava aine on eri mutta mekanismi on samanlainen. Vaikuttavan aineen löytää usein googlaamalla ja sitä kautta voi löytää kauppanimen (joka voi olla joka maassa erilainen). Myös esim. http://www.yliopistonapteekki.fi on hyvä paikka etsiä maallikkokielellä ymmärrettävää tietoa lääkkeistä.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2012, 19:31:10 kirjoittanut Lianna »
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

maailmanmatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 30.06.2012, 15:46:45 »
Oonkohan ma paha ja vastuuton, kun ma vaan meen intialaiseen apteekkiin ja ostan sen viiden paivan kuurin antibiootteja ja syon sen. Onhan se vahan kuin pudottaisi atomipommin mahaansa, ei kannata kayttaa kuin silloin jos suolen asukit alkaa pahemmin hairikoimaan. Pari paivaa kuulostelen oloa ja jos tuntuu etta kunnon tauti on luvassa niin sitten haen ton 10 pillerin latkan. Pienemmat mahan epatasaisuudet vaan karsin.

Parasta ennaltaehkaisya mulle on, etta teen itse safkani! Liika riisin, vehnan ja sokerin syonti tuntuu lisaavan mun riskia saada mahatauti huomattavasti ja mitapa muuta intialaiset syokaan kuin noita kolmea.. Iso kulho salaattia kupuun joka paiva ja korkeintaan pari chapatia niin kummasti pysyy terveena ja olokin on kaikin puolin parempi.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 01.07.2012, 21:48:58 »
^jokainen tekee tietysti itse omat ratkaisunsa, mutta esimerkiksi Intiasta saa suolistoonsa erittäin vastustuskykyisiä bakteerikantoja (osa jopa käytännössä kaikille tunnetuille mikrobilääkkeille...) varsinkin, jos sitä edesauttaa mikrobilääkekuureilla. Lisäksi paikallisapteekkien "asiantuntemuksella" tarjotaan hyvinkin vaarallisia lääkkeitä: yhdellekin tutulleni on tarjottu kloramfenikoli-nimistä antibioottia tabletteina, joka suun kautta otettuna aiheuttaa luuytimen toiminnan huonenemista ja pahimpana haittavaikutuksena kaikista noin joka 24000:lla käyttäjällä aplastisen anemian, joka käytännössä tarkoittaa luuytimen palautumatonta tuhoutumista (eli siihen sitten kuolee, sillä hoitoa ei ole käytännössä tarjolla). Lääkettä ei enää käytetä länsimaissa kuin silmätipoissa, mutta kehitysmaiden "apteekkareilla" ei ole suoraan sanottuna minkäänlaista kykyä arvioida lääkkeiden tarvetta eikä turvallisuutta.  Heidänhän tarkoituksensa on myydä tuotteitaan ja juuri tuon toiminnan seurausta on esimerkiksi Intian katastrofaalinen tilanne: kohta ei enää mikään lääke tehoa tavallisiinkaan infektioihin (tyyliin virtsatietulehdus, keuhkokuume jne).
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Ravali

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://www.patopuro.net
« Vastaus #16 : 02.07.2012, 11:06:03 »
Ei lääkäreihinkään kannata sokeasti luottaa. Olen saanut ripuliini sairaalan lääkärin määräämää antibioottia siellä. Lääkärikään ei kerro siellä lääkkeiden haittavaikutuksista tai miten niitä pitää käyttää. Olen etsinyt netistä vaikuttavan aineen mukaan tietoa ko. antibiooteista. Minulle määrättiin kahdesti antibioottia jolla oli antabus-vaikutus ja alkoholi kiellettiin ehdottomasti vielä kolme päivää kuurin lopettamisen jälkeen mutta lääkärini ei maininnut siitä mitään. Onneksi netti on olemassa.

Hanna-73

• Vieras
« Vastaus #17 : 02.07.2012, 18:23:39 »
yhdellekin tutulleni on tarjottu kloramfenikoli-nimistä antibioottia tabletteina  *clip*  Lääkettä ei enää käytetä länsimaissa kuin silmätipoissa
Armeniassa oli ainakin vielä lokakuussa 2009 kloramfenikolia tabletteina kovaan ripuliin. Niitä sai apteekista ilman reseptiä... Kauppanimeä en muista. Lasketaanko Armenia länsimaihin, on sitten eri asia.