Kirjoittaja Aihe: Ala-ikäisten lennoista  (Luettu 872 kertaa)

Jowwe

• Aloittelija
    • Profiili
Ala-ikäisten lennoista
« : Maaliskuu 04, 2012, 13:44:13 »
Kertokaapa joku mites toi ala-ikäsiten lentomatkustus toimii  ;D . Eli kaverin kanssa oltaisii kesällä Barceloonaan lähdössä ihan kahdestaan, ikää silloin on molemmilla 17v. Eli mitä pitää ottaa huomioon lentojen kanssa, ebookrs:in sivuilla ainakin on "At least one adult or senior must accompany all minors in order to book on ebookers. ebookers cannot book a ticket for anyone 17 or under who is travelling alone." . Eli mites homma hoidettaan?

-Jowwe

Jowwe

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Ala-ikäisten lennoista
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2012, 18:46:23 »
Kiiotksia noista  :) . Osaisiko joku sanoa ihan käytännönjuttuja miten homma toimii, esim. lupalappuja varmaa tarvitsee jne ?

Loordi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : Maaliskuu 11, 2012, 10:41:20 »
Kiiotksia noista  :) . Osaisiko joku sanoa ihan käytännönjuttuja miten homma toimii, esim. lupalappuja varmaa tarvitsee jne ?

En tiedä tarvitseeko, mutta kannattaa muistaa, että ne lupalaput voi tehdä aivan itse. Kyllähän täälläkin vanhempi porukka vedättää viisumisirkuksessa jne.

Katriikko

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - katriikko@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2012, 19:39:03 »
Itse matkustin ensimmäistä kertaa ulkomaille yksin 17 vuotiaana, kun matkustin Kreikkaan. Ostin matkalipun aivan itse ilman vanhempiani suomen matkatoimistosta. Eivät missään vaiheessa kysyneet mitään, että onko vanhemmilta lupaa matkaan, tai mitään muutakaan. Äitini kyllä vähän ihmetteli, että ala-ikäinen saa noin vaan ostella lippuja. Mutta ei se nyt häntä haitannut. Eipä tarvinnut hänen tulla mukaan matkatoimistoon, kun sain homman hoidettua ihan itse. Tuosta on kyllä aikaa se 10v, että en tiedä ovatko nykyään tarkempia.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2012, 11:09:37 »
Eri lentoyhtiöillä on eri käytännöt ja erilaiset ikärajat, mitään yleistä sääntöä ei ole. Tarkista siis ennen lennon varaamista mikä on juuri sen lentoyhtiön sääntö.
Come to the dark side. We have cookies.

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2012, 14:16:01 »
En tiedä tarvitseeko, mutta kannattaa muistaa, että ne lupalaput voi tehdä aivan itse. Kyllähän täälläkin vanhempi porukka vedättää viisumisirkuksessa jne.
Tuskin mitään lappuja kyselläänkään, mutta jokatapuksessa on IMO huonoin neuvo ikinä kannustaa lähtemään ilman vanhempien lupaa ja tietämystä ulkomaille, voi sitä sirkusta kun niitä kadonneita nuoria etsitään pitkin Suomea.

Jos ei ole tarpeeksi aikuinen pystyäkseen sopimaan tällaisista asioista vanhempiensa kanssa, niin ei ole tarpeeksi aikuinen matkustamaan yksin. Tämä siis ihan kommenttina tähän lupakysymyksen, ketjun aloittajalla tuskin on moista edes mielessä.

Lentoyhtiöiden sivuilta kannattaa tosiaan tarkasta käytännöt, vaihtelee mutta 17-vuotiaalla tuskin ainakaan kovin monen yhtiön kanssa on ongelmia. Itse lensin ensimmäisen kerran yksin 16-vuotiaana ulkomaille, eikä mitään kyselty. Ei se lupalappu nyt tietysti silti huono idea ole mukaan ottaa, jos joku sattuu kysymään.

Jos Ebookers ei suostu myymään niin sitten pitää shopata toisesta matkatoimistosta tai suoraan lentoyhtiöltä. Esim. Supersaverillä taas on ehdoissa, että alle 18-vuotiaalle voi ostaa lennon (kunhan ei tarvita yksinmatkustavan lapsen "lappukaulapalvelua"), mutta tilaajan on oltava täysi-ikäinen, eli esim. vanhempien on ostettava lippu lapselleen. Moinen rajoitus johtuu tod. näk. sitä, että matkatoimisto ottaa jonkinmoisen riskin myydessään lipun alaikäiselle, alaikäinen ei saa ostaa ilman vanhempien suostumusta mitä tahansa, ja jos oikeus katsoisi tuon tästä poikkeavaksi, joutuisi matkatoimisto kärsimään lipun hinnan nahoissaan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani