Pallontallaajat.net

Maateitse Ukrainaan ja sieltä Kreikkaan

(Luettu 1958 kertaa)

AAoK

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Maateitse Ukrainaan ja sieltä Kreikkaan
« : 13.03.2012, 00:00:57 »
Suunnittelen ensi kesälle reissua aikavälille 31.5. - 28.6. Alustavasti ajattelin, että olisin mennyt maateitse Ukrainaan Puolan kautta ja sieltä jatkanut Mustan meren rantaa pitkin Kreikkaan. Koko reissulla ei oikeastaan ole muita kiintopisteitä kuin Odessa.

Älkää kysykö miksi, kun en itsekään tiedä. Tuli vain sellainen olo, että nyt pitää käydä Odessassa. Johtuu varmaan siitä biisistä.

Joka tapauksessa jäin vain pohtimaan, että mitä asioita mun tulisi ottaa huomioon? Mikä olisi edullisin tapa heittää tuo rundi? Kannattaako ottaa Balkan flex Ukrainasta päästyäni? Muita vinkkejä?

Tietysti mietin, että voisin ottaa lennot suoraan Kiovaan, mutta olen mieltynyt niin bussi- ja junamatkustamiseen, että se tuntuisi lähestulkoon huijaukselta... Toisaalta en tiedä, jääkö mulle sitten aikaa muuhun kuin säätämiseen, jos päätän busseilla.

Heloriina

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Maateitse Ukrainaan ja sieltä Kreikkaan
« Vastaus #1 : 13.03.2012, 10:13:26 »
Jos maateitse haluat Ukrainaan, niin helpoiten pääsee varmaan Puolan kautta. Tallinnasta pitäisi päästä bussilla Varsovaan ja Varsovasta voi ottaa junan tai bussin Kiovaan. Suosittelen Ukrainassa junalla matkustamista, sillä se on halpaa ja junat on ihan hyviä. Matka-ajat ovat kuitenkin pitkiä ja matkat hitaita, koska rataverkko ei ole erityisen hyvässä kunnossa. Kannattaa matkustaa yöjunilla, mutta ei kovin kovalla tahdilla, koska itse ainakin olen ollut junamatkojen jälkeen aika poikki. Itse en Odessasta erityisemmin pitänyt, mutta näin talvella se ei varmasti parhaita puoliaan näyttänyt.

Maks

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.2012, 12:16:01 »
Kannattaa huomioida, että Puolassa ja Ukrainassa pelataan 8.6.-1.7. futiksen EM-kisat, joka ainakin Ukrainan puolella (olen itse lähdössä kisamatkalle sinne ennen juhannusta) tarkoittaa, että pelipaikkakuntien (Lvov, Kiova, Harkova, Donetsk) majoituksissa on täyttä (ja aivan järjettömät hinnat normaaliin verrattuna, inhimillisen hintaista majoitusta saa varautua todella haravoimaan). Myös junat kisapaikkojen välillä ovat erittäin ruuhkaisia, varaudu hommaamaan lippuja ajoissa (ainakin http://ukrainetrains.co.uk/ duunaa lippuja etukäteen, myös muita optioita on. Ukrainan rautateiden englanninkielinen nettivaraus on vielä vähän kesken, eikä toimi kovin pitkälle eteenpäin, jos toimii ollenkaan... halvin vaihtoehto se lienee kuitenkin).

kims1500

• Himoreissaaja
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 13.03.2012, 12:48:31 »
Tallinnasta pääsee myös bussilla suoraan Ukrainan Lvoviin. Bussinvaihto tosin Riiassa, mutta aikataulut on suunniteltu niin ettei vaihtoaika ole yleensä kovin pitkä.

Tuolle reitille kannattaa ostaa ehkäpä liput etukäteen tai sitten varautua hengailemaan Riiassa joitakin päiviä kunnes tilaa löytyy. Linja on suosittu edullisuutensa tähden.

Olen käyttänyt linjaa (liiankin) useasti. Ainakin aiemmin reittiä ovat ajaneet sekä Ecolines että Eurolines. Mikäli oikein muistan niin Eurolines jättää/noukkii matkustajat Lvovissa juna-asemalle ja Ecolines bussiasemalle. Juna-asema on kävelymatkan päässä keskustasta ja ennen keskustaa on mukava Ukrainian Home Hostel jota voin suositella majapaikaksi.

Lvovista on junayhteyksiä joka puolelle Ukrainaa. Aikataulut löytyvät osoitteesta http://www.uz.gov.ua/en/ englanniksikin.

Balkanin suunnasta ei ole kokemuksia joten siihen ei juuri vinkkejä löydy.
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

AAoK

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 13.03.2012, 22:11:27 »
Kannattaa huomioida, että Puolassa ja Ukrainassa pelataan 8.6.-1.7. futiksen EM-kisat, joka ainakin Ukrainan puolella (olen itse lähdössä kisamatkalle sinne ennen juhannusta) tarkoittaa, että pelipaikkakuntien (Lvov, Kiova, Harkova, Donetsk) majoituksissa on täyttä (ja aivan järjettömät hinnat normaaliin verrattuna, inhimillisen hintaista majoitusta saa varautua todella haravoimaan).

Kiitos, en olisi tullut tätä ajatelleeksikaan! Jotenkin menneet koko kisat multa ihan ohi.

Mutta hitto vie, tämä monimutkaistaa mun suunnitelmia... Tarkoitus oli tehdä Varsovassa lyhyt, 1-2 päivän stoppi ja sitten jatkaa Ukrainaan. Ukrainassa siis ehtii todennäköisesti jo hulinat alkaa, ennen kuin olen Romanian puolella. Ja siis muutenhan tässä ei olisi ongelmaa, mutta eipä hirveästi nappaa maksaa korkeampia hintoja, kun en varsinainen futisfani ole...  ;D

Kiitti tähän astisista myös Kimsille ja Heloriinalle, vinkkejä otetaan edelleen vastaan...

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 14.03.2012, 18:00:09 »
Jos haluat kiertää kisapaikkakunnat Ukrainassa niin sinulla on pari vaihtoehtoa.

Jos olet tarpeeksi ajoissa Puolassa (jossa kisoja myös pelataan), niin ota Krakovasta bussi Slovakian Kosiceen. Sieltä toinen bussi Ukrainan Uzhgorodiin. Kyseisestä kaupungista on hyvät junayhteydet ympäri maan. Esim. suoraan Odessaan. Uzhgorod itsessäänkin on ainakin pikavisiitin arvoinen.

Ja aiemmin mainitsemaltani Tallinna/Riika-Lvov reitiltä voi jäädä pois jo pohjoisen Ukrainan pikkukaupungeissa nimeltä Kovel tai Lutsk. Näin siis jos käytät Ecolinesia. Lutsk suurempana kahdesta lienee parempi. Molemmista on junayhteyksiä ympäri Ukrainaa.

Paras vaihtoehto olisi lähteä reissuun hieman aiemmin tai myöhemmin sillä sekä Puolan että Ukrainan julkinen liikenne lienee melko täyteen pakattua myös kisakaupunkien ulkopuolella kun paikalliset hakeutuvat kisapaikoille.

Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

AAoK

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 16.03.2012, 00:06:36 »
Jep, reissu alkaa hahmottua pikkuhiljaa.

Paras vaihtoehto olisi lähteä reissuun hieman aiemmin tai myöhemmin sillä sekä Puolan että Ukrainan julkinen liikenne lienee melko täyteen pakattua myös kisakaupunkien ulkopuolella kun paikalliset hakeutuvat kisapaikoille.

Pääsen matkaan näillä näkymin niin, että olisin aivan kesäkuun ensimmäisinä päivinä Ukrainassa. Kisat eivät varmaan vielä viikkoa ennen hirveästi joukkoliikennettä kuormita.

Jos olet tarpeeksi ajoissa Puolassa (jossa kisoja myös pelataan), niin ota Krakovasta bussi Slovakian Kosiceen. Sieltä toinen bussi Ukrainan Uzhgorodiin. Kyseisestä kaupungista on hyvät junayhteydet ympäri maan. Esim. suoraan Odessaan. Uzhgorod itsessäänkin on ainakin pikavisiitin arvoinen.

Ja aiemmin mainitsemaltani Tallinna/Riika-Lvov reitiltä voi jäädä pois jo pohjoisen Ukrainan pikkukaupungeissa nimeltä Kovel tai Lutsk. Näin siis jos käytät Ecolinesia. Lutsk suurempana kahdesta lienee parempi. Molemmista on junayhteyksiä ympäri Ukrainaa.

Jep, en kyllä ajatellut mennä suorilta Tallinnasta Lvoviin, ajattelin pysähtyä joka tapauksessa Varsovassa. Jostain syystä Ecolines ei aja Varsovasta Lvoviin (minne mieluiten menisin, vaikka kisakaupunki onkin), mutta Lutskiin se menee. En onnistunut myöskään löytämään Varsova - Lvov junayhteyksiä netistä, joten lienee varminta hoitaa ne bussiliput Lutskiin.

Kiovaan menen, vaikka siellä olisi mitkä hulinat päällä, sillä haluan käydä zoomailemassa Tshernobylin seutuja. Jollain foorumilla väitettiin, että maan sisäisetkin junat pitäisi varata kuukautta etukäteen, koska ne ovat niin buukattuja. Voiko se pitää paikkaansa?

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 16.03.2012, 19:29:56 »
Ecolinesin bussi tosiaan pysähtyy vain Lutskissa. Kyseessä on Kiovaan jatkava bussi.

En ole varma, mutta vahvasti luulen että Varsovasta busseja Lvoviin olisi. Mahdollisesti paikallisten yhtiöiden toimesta. Sama pätee juniin.

Olen myös lukenut näiltä sivuilta (itse en ole kokeillut) että edullisin vaihtoehto Puolasta Lvoviin on hankkiutua Przemysl nimiseen pikkukaupunkiin Puolan ja Ukrainan rajalla, ylittää raja jalkaisin ja ottaa Ukrainan puolelta minibussi Lvoviin.

Puolalaiset käyvät Lvovissa runsaasti sillä kaupunki kuului ennen Puolaan ja ihmisillä on sinne paljon siteitä. Täten yhteydet Puolan kaupungeista Lvoviin (puolaksi Lwow) ovat hyvät.

Ukrainalaisten junalippujen saatavuudesta en osaa sanoa juurikaan mitään sillä nuo EM-kisat sotkevat niin paljon normaalimeininkiä ainutlaatuisuudessaan. Kesällä junat Krimille ja joskus myös Kiovaan ovat melko täynnä.

Jos haluat pelata varman päälle voit varata junalippusi etukäteen matkatoimiston kautta. Liput ovat toki huomattavasti kalliimpia näin mutteivat kuitenkaan ihan tolkuttomia.

Luotettava matkatoimisto on esim. travel-2-ukraine.com

Ostat liput juniin mitä kautta tahansa niin matkusta ihmeessä edullisimmassa eli platskart-luokassa. Halvin ja tunnelmallisin tapa ehdottomasti! :)
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.03.2012, 19:59:11 »
Olen myös lukenut näiltä sivuilta (itse en ole kokeillut) että edullisin vaihtoehto Puolasta Lvoviin on hankkiutua Przemysl nimiseen pikkukaupunkiin Puolan ja Ukrainan rajalla, ylittää raja jalkaisin ja ottaa Ukrainan puolelta minibussi Lvoviin.

Toimii - menin viime kesänä toiseen suuntaan. Bussi Lvovin juna-asemalta rajalle n. 50 senttiä ja saman verran toiselta puolelta rajaa Przemysliin. Przemyslistä paikallisjuna (useampia päivässä) Krakovaan oli myös luokkaa "joitakin euroja".

Itse raja on ihan totaalinen hullunmylly Ukrainasta Puolan suuntaisesti ylitettäessä. Laukut pengottiin 2 Ukrainalaisen virkailijan toimesta (tulehduskipulääkkeet laukussa herätti mielenkiinnoon: "narco, narco?"). Passia tuijoteltiin mikroskoopilla. Puolan puoleiselle raja-asemalle pääsyä joutui odottamaan pari tuntia aidatuissa karsinoissa, joissa oli mieletön tungos. Ukrainalaiset menee paljon rajan yli parin sallitun viinaputelin ja röökiaskin kanssa myymään ne Puolan puolelle... EU-passin nähtyä puolalaiset rajavirkailijat muuttui tosi mukaviksi ja juttu luisti, kunnes totuus paljastui kun passia alettiin taas syynäämään mikroskoopilla. Taisivat vain haluta testata aksenttia ja hermostuneisuuden astetta... nooh, mä näytänkin niin venäläiseltä/slaavilta, että jopa Ukrainassa paikalliset turistit tuli kyselemään useasti neuvoja kartta kädessä  ;D

Lainaus
Ostat liput juniin mitä kautta tahansa niin matkusta ihmeessä edullisimmassa eli platskart-luokassa. Halvin ja tunnelmallisin tapa ehdottomasti! :)

Allekirjoitan. Yöjuna Kiovasta Odessaan platskartissa maksoi sen "joitakin euroja" eli alle kympin ja heinäkuussa buukatessa onnistui seuraavalle päivälle.

Superhammer

• Vieras
« Vastaus #9 : 25.03.2012, 14:00:39 »
Itse menisin ainakin autolla ja menenkin. Venäjällä polttoaineet 50 sentin ja euron välillä. Siellä tankki täyteen 50 eurolla niin ajelet Ukrainaan asti jos on vähän kuluttava auto. Via Baltica on ainakin hyvä tie. Venäjän teistä tuolla välillä en osaa sanoa?

AAoK

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 26.03.2012, 14:44:22 »
Jep, reissun alkupää on nyt selvä: noin 15 päivää Ukrainassa ja Romaniassa. Nyt olen kuitenkin alkanut pohtia reissun loppua: suuntaanko Ateenaan vai (ta-dah) Kroatiaan? Johonkin pitäisi päättää, mutta en ole varma otanko lennot kotiin Thessalonikista/Ateenasta vai Splitisa. Onko kellään ajatuksia tuon suhteen.

Se mikä mua tässä suunnittelussa askarruttaa on, että kuinka nopeasti mä pääsen mihinkin noista kohteista esim. Sofiasta. Ajattelin olla siellä Ukrainassa ja Romaniassa ihan rauhassa ja mietin, että meneekö mulla loppureissu kauhean kiireiseksi liikkumisen suhteen, jos otan lennot noista em. kohteista. Onko ajatuksia tähän?

Itse menisin ainakin autolla ja menenkin. Venäjällä polttoaineet 50 sentin ja euron välillä. Siellä tankki täyteen 50 eurolla niin ajelet Ukrainaan asti jos on vähän kuluttava auto. Via Baltica on ainakin hyvä tie. Venäjän teistä tuolla välillä en osaa sanoa?

Kiitos vinkistä, mutta tällä reissulla pysyn julkisten varassa. En halua autoa vaivoikseni.

EDIT:

Ai niin, millaisista bussi ja junahinnoista tuolla Bulgaria-Kreikka suunnalla puhutaan? Kannattaako Ukrainan jälkeen ottaa Balkan flexipass? Entä onko kellään mitään valistunutta arviota siitä, kuinka paljon siirtymiseen kannattaa varata rahaa tällaisella reissulla?
« Viimeksi muokattu: 26.03.2012, 15:57:00 kirjoittanut AAoK »