Pallontallaajat.net

Kieli ongelma...

(Luettu 2449 kertaa)

Krisya

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - zeronimo7@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Kieli ongelma...
« : 27.03.2012, 16:26:06 »
Olen käynyt Euroopassa pitkillä kielikursseilla ja istunut koulun penkillä mutta kielitaitoni on suorastaan ongelma reissaamisen suhteen. En silti aijo luovuttaa vaan lähteä hurjapäänä toiselle puolen maailmaa ja haalia hienoja kokemuksia. Tiedän että se tulee olemaan todella vaikeaa kun ei osaa lukea tai kirjoittaa saatika sitten edes kunnolla puhua Englantia. Jotenkin ymmärrän mitä muut puhuvat ja osaan kysyä suurinpiirtein apua mutta siinä se sitten onkin. Onko tämä siis ylivoimainen este unelmani toteutumiselle? Tahtoni on kova oppia Englantia.Se ei siis ole siitä kiinni mutta se tuntuu niin kovin vaikealta ja olen useinmiten kateellinen ystävilleni jotka tutustuvat ulkomaalaisiin ihmisiin ja pystyvät vapaasti keskustelemaan ihan kenen kanssa tahansa.
Mitä mieltä olette asiasta? Voinko silti pärjätä maailmalla yksin? Miten pahoihin ongelmiin voin joutua sen kanssa? Ymmärtävätkö ihmiset sitä ja yrittävätkö he auttaa vaikka en ymmärtäisikään?
Se epäilyttää minua kovin mutta en anna sen haitata tavoittelemaani!
Ja matkalla opin varmasti lisää!!  ( Mielestäni ainoa oikea tapa. )

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
Vs: Kieli ongelma...
« Vastaus #1 : 27.03.2012, 17:03:51 »
kyllä sen englannin oppii helposti kun sitä "joutuu" kokoajan käyttämään, varsinkin pitemmiltä reissuilta palatessa tulee vielä suomessakin vastailtua englanniksi, kun joku kysyy jotain suomeksi ::) ;D viimeksi tuli puhuttua espanjaa reilu 2kk, alla oli vaan yks suomessa suoritettu espanjan alkeet kurssi, mutta hyvin se kielipää kehittyy, jos osaa ees vähän jotain kieltä, vaikka nyt sit englantia tai espanjaa..jos ei muuten onnistu niin sit vaikka viittomakielellä ;)

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.03.2012, 18:22:04 »
Olen reissaillut kohtuullisesti paikoissa, joissa ei englantia osata ja itse en ole osannut paikallisia kieliä. Ja hyvin olen pärjännyt käsillä huitomalla, jopa paperille piirtämällä, englantia, suomea ja paria ulkoa opeteltua paikallista sanaa sekaisin käyttämällä.

Kaveri, joka aikanaan lukiossa pääsi englannin kurssit rimaa hipoen läpi solkkaa tätä nykyä kieltä ihan ok ja on tutustunut useisiin ulkomaalaisiin - ihan vain rohkeasti menemällä sinne ulkomaille ja puhumalla sillä taidolla, millä osaa.

Lisäksi: todennäköisesti arvioit oman englannintaitosi paljon huonommaksi mitä se oikeasti on. Suomalaiset puhuu maailman mittapuulla todella hyvää englantia - mitä nyt aksentti on omanlaisensa. Rohkeasti vaan sinne reissuun :)

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.03.2012, 18:22:14 »
No, maailma nyt on täynnä maita joissa englannin osaamisesta ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Yleensä omaa englannin tasoa pitää oikein tarkoituksella madaltaa, koska sellaisesta "hyvän englannin" puhumisesta suurin osa menee ihan hukkaan useimmissa kaukomaissa eikä ehkä tule ymmärretyksi. Jossain vaikkapa Japanissa tai Koreassa aivan yksi lysti että osaako englantia vai ei, pääasia että osaa hoidella käytännön asioita ja loput hoituu vaikka viuhtomalla käsiä tai jotain.

Tietty tuollaisessa sinun tapauksessa se henkinen kynnys on ehkä vähän isompi ylitettäväksi. Kannattaa ehkä ylittää se kynnys jollain helpolla kaukomaalla kuten Thaimaa.

Sitä paitsi, maailma on myös täynnä venäläisiä, ranskalaisia ja vastaavien maiden turisteja jotka eivät osaa kuin omaa kieltään ja ei näyttäisi olevan mitään ongelmia kun ego on riittävän iso.
Reissukuvia sieltä sun täältä: http://picasaweb.google.com/Anttipics

Krisya

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - zeronimo7@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 27.03.2012, 18:43:39 »
Mie asuin asuntolassa Englannissa 2009 ja lähin sinne kieli kouluun enkä tienny oikeesti ees mikä on passi englanniks et se mun kielitaidosta mut sit ku siel oli pari kk ollu ni kyl se kielitaito vaa kasvo kummasti. Se ei auta ku vaa puhuu ja puhuu niihä se menee. Ja ulkomaillaha ne ei välitä niinku täällä suomes et miten sie sen sanot ja sanotko oikee oppisesti kunhan asian vaan jotenki ymmärtää. Mut kiitos toi kaikki mitä kerroitte. Autto paljo! Kyl tää "tressi" siitä viellä häviää!

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #5 : 27.03.2012, 18:48:52 »
Tatini ei tietaakseni opiskellut koskaan englantia, ja aloitti matkustelun 51-vuotiaana.
Floridassa han taisi olla useamman vuoden lahes muuttolintuna, ja usea muukin maa ja maanoa tuli kajottua. Eikohan hankin siella sen verran oppinut kielia etta parjasi eika joutunut pulaan.
Eli kylla sina parjaat kun haluat :)

Monessa paikassa monet saavat toitakin ilman etta kielitaito oikein riittaisi (esim. Irlannissa oli usein paljon juuri saapuneita puolalaisia ja muita samalta suunnalta olevia, joiden kielitaito oli ainakin alussa yleensa aika heikko, ja kylla hekin oppivat kun oli pakko).
Ja joskus joutuu parjaamaan kielitaidottakin. Slovakiassa en osannut kielta eivatka muut osanneet mitaan niista mita itse osasin. Eli usein jouduin osoittelemaan mita haluan ostaessani jotain. Ja kerran jouduin laakariin tai apteekkiin niin etta pyysin yhta slovakialaista joka osasi englantia kirjoittamaan mihin tarvitsen jotain, oireet ym paperille. Pari kuukautta onnistui noin nollakielisesti selvita kun oli pakko :) (seka toissa etta matkustellen).
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Heloriina

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.03.2012, 21:39:22 »
No, maailma nyt on täynnä maita joissa englannin osaamisesta ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Yleensä omaa englannin tasoa pitää oikein tarkoituksella madaltaa, koska sellaisesta "hyvän englannin" puhumisesta suurin osa menee ihan hukkaan useimmissa kaukomaissa eikä ehkä tule ymmärretyksi.

Tämä on kyllä totta monissa maissa. Paikalliset, jotka ovat osanneet englantia, ovat sanoneet, että ymmärtävät minun puhumaani englantia paremmin kuin natiivipuhujia. Tässä onkin ero suomalaisten englannin tasoon, sillä suomalaisille ei varmaan yleensä ole suuria vaikeuksia ymmärtää natiivipuhujia.

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.04.2012, 18:37:36 »
Kielitaito ei voi olla mitenkään este unelmien toteuttamiselle. Ympäristö vaikuttaa hirveän paljon kielen oppimiseen. Parhaiten kieltä oppii nimittäin vain käytännössä joka on samalla mielestäni paras tapa päästä kieleen kiinni. Muista myös, että kielitaito voi kehittyä huomaamattasikin. Esimerkiksi olen itse opiskellut nyt aikuisopiskelijana ruotsia ja verrata kielitaitoni kehittymistä siihen mitä osasin yläasteelta lähdettäessä. Olen huomannut, että vertailua on erittäin vaikea tehdä.

Tuosta englannista. Englannin kieli on jotenkin koko maailmaa yhdistävä kieli, mutta kuten jo aiemmat kommentoijat mainitsivat, ei englannilla tee mitään joissakin maissa. Lisäksi yritän aina itse opiskella edes vähän paikallista kieltä, sillä siitä saa aina respectiä ja voi tulla myös paremmin ymmärretyksi.

jais

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.04.2012, 22:43:11 »
Englanninkielen taito ei todellakaan ole este matkustamiselle. Aasiassa pärjää varmasti kun paikalliset eivät puhu kovin hyvää englantia. Yleensä semmoista kapulakieltä mitä suomalainenkin ymmärtää kouluenglannilla. Itse lähdin hyvin heikolla englanninkielen taidoilla ensimmäiselle reppumatkalle ausseihin ja uuteen seelantiin. Olihan sitä englanninkielen kanssa ongelmia mutta ihan hyvin sitä pärjäsi. Sanakirja oli ahkerassa käytössä koko matkan ajan. Puhumalla tietysti oppii mutta tehokkaalla opiskelulla oppii nopeammin.

Paikalliset, jotka ovat osanneet englantia, ovat sanoneet, että ymmärtävät minun puhumaani englantia paremmin kuin natiivipuhujia. Tässä onkin ero suomalaisten englannin tasoon, sillä suomalaisille ei varmaan yleensä ole suuria vaikeuksia ymmärtää natiivipuhujia.

Ensimmäinen on totta ja toista en allekirjoita. Natiivipuhujat voivat olla toisinaan todella hankalia ymmärtää kun heillä on omat murteensa ja ääntämiset. Lisäksi voivat puhua niin nopeasti että ei ehdi tulkkaamaan kaikkia sanoja. Jenkit ovat ehkä helpompia ymmärtää. Johtuisikohan jenkkilän tv-sarjoista joita tulee kokoajan töllöistä. Englantilaisia ymmärtää kohtalaisesti. Ausseista ei ota aina selvää aussimurteen takia.

kims1500

• Himoreissaaja
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 29.04.2012, 19:15:30 »
Allekirjoitan edellisen. Esimerkiksi liverpoolilaisen hepun ymmärtämiseksi täytyi todella skarpata. Olin yhdessä hostellissa Lvovissa jossa tämän kyseisen kaverin tapasin ja hostellin työntekijät tarjosivat minulle bissen kun jaksoin pitää miehelle seuraa kun itse eivät ymmärtäneet sen puheesta aksentin vuoksi yhtään mitään. Ja miekkonen kun tuppasi olemaan melko puheliasta sorttia.

Puhetta oli mm. Nokian puhelimista ja tuon Nokia sanankin sen sanoi tyyliin "Nochhia". Joten kyllä se natiivipuhe on usein hankalampaa ainakin mulle ymmärtää.

Sekin on totta että usein täytyy tarkoituksella puhua melkoista palikkaenglantia jotta vastapuoli ymmärtäisi.

Rohkeasti vaan matkoille vaikkei se englanti niin kovin hyvin sujuisikaan!
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

Heloriina

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.04.2012, 17:54:34 »
Ensimmäinen on totta ja toista en allekirjoita. Natiivipuhujat voivat olla toisinaan todella hankalia ymmärtää kun heillä on omat murteensa ja ääntämiset. Lisäksi voivat puhua niin nopeasti että ei ehdi tulkkaamaan kaikkia sanoja. Jenkit ovat ehkä helpompia ymmärtää. Johtuisikohan jenkkilän tv-sarjoista joita tulee kokoajan töllöistä. Englantilaisia ymmärtää kohtalaisesti. Ausseista ei ota aina selvää aussimurteen takia.

Vaikea se on eri mantereiden natiivipuhujillakin ymmärtää toisiaan. Minulla oli hauska tilanne vieraillessani uusiseelantilaisen kaverini luona Kanadassa. Minulla oli vähän hankaluuksia ymmärtää kanadalaisia, kanadalaiset taas eivät tahtoneet ymmärtää kaveriani, kun taas minulla ei ollut mitään vaikeuksia ymmärtää häntä.

Ode87

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.07.2012, 18:55:19 »
Itselläni oli aikoinaan sama ongelma kuin lähdin pallon paremmalle puolelle reissaamaan 3 vuotta sitten. Minulla on vaikea asteinen lukihäiriö, enkä koulussa menestyny kielissä, mutta pakostahan sitä ihminen oppii kaikkea. Oli aluksi pikkasen turhauttavaa, kun joutui 3 eri lauseella selittämään yhden sanan. Jouduin monta kertaa pyytämään, että ihmiset puhuisivat hitaammin sillä englanti ei ole äidinkieleni. Paikalliset ihmiset olivat erittäin ymmärtäväisiä. Muistan kun tuskissani tein 3 tuntia raksakorttitenttiä enkä ymmärtänyt kysymyksistä yhtään mitään. Yksi matkailun parhaimmista puolista nimenomaan on vieraiden kielten kohtaaminen ja oppiminen, koska siinähän ollaan vuorovaikutuksen ytimessä. Loppupeleissä aina tulee riittävän ymmärretyksi, sillä ihmisillä on samat perustarpeet kaikkialla. Kielitaidottomuuden ei siis kannata antaa olla esteenä unelmallesi. Anyway, tässä olisi muutama vinkki kielimuuriongelmiin.

Opettele englantia niin paljon kuin mahdollista ennen reissua. Katso vaikka leffoja ilman tekstitystä ja lue englanninkielisiä kirjoja. Vähintään perussanasto, kuten tervehdykset ja kiitokset, kannattaa handlata sekä lukusanoja ja reissaamiseen liittyviä termejä. Voithan heti kohteeseesi päästyäsi osallistua kielikurssille, jos tunnet siitä olevan apua. Ei tarvitse osata täydellistä kielioppia vaan riittää, että toiset ymmärtävät mitä puhut.

Käytä elekieltä, jos et keksi muuta.

Ota mukaan englannin fraasisanakirja ja kirjoita muistiin perusfraaseja. Voit vaikka pyytää natiivipuhujaa kirjoittamaan ne ylös. Väärin äänettyä kieltä voi olla usein hankala ymmärtää, joten luettu teksti voidaan ymmärtää paremmin.

Älä turhaudu, vaan ole kohtelias ja pitkäjänteinen, vaikka kommunikaatio ei sujuisikaan toivotulla tavalla.

Tärkein vinkki kuitenkin on, että älä jää tappisuuksi vaan uskalla puhua. Koskaan ei ole noloa puhua väärin tai tulla väärin ymmärretyksi. Paikalliset ihmiset arvostavat sitä, että reissari on nähnyt vaivaa opetellessaan edes jonkin verran alueen valtakieltä. Paikallisten kanssa pääsen täysin erilaiselle vuorovaikutustasolle, jos koittaa tulla toimeen paikallisella kielellä. Koita siis ystävystyä ja hengailla mahdollisimman paljon paikallisten kanssa, niin johan kielitaito alkaa kohentua.

Onnea matkaan!

Leenamaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 14.07.2012, 17:49:05 »
Opettele englantia niin paljon kuin mahdollista ennen reissua. Katso vaikka leffoja ilman tekstitystä ja lue englanninkielisiä kirjoja.

Lainaus
Väärin äänettyä kieltä voi olla usein hankala ymmärtää, joten luettu teksti voidaan ymmärtää paremmin.

Tämä on kyllä niin totta. Jos vaan mahdollista, niin kannattaa ennen reissua puhua mahdollisimman paljon englantia eikä pelkästään kuunnella ja lukea. Viimeaikoina töissä olen hiljaisina aikoina "kiusannut" matkustaja parkoja jäämällä juttelemaan smalltalkia etenkin jos olen huomannut, että on natiivipuhuja kyseessä.

Itsellä on varsinkin väsyneenä se ongelma, että sanat on kyllä päässä ihan oikein, mutta sitten kun ne tulee suusta ulos, niin ei kuulosta ollenkaan siltä mitä oli tarkoitus suoltaa ulos. Eli äännän ihan päin honkia. Tosin perus "työenglanti" tulee niin rutiinilla, että varmaan unissaankin osaa ja kirjoittaminen sujuu, koska kirjoitan päivittäin englanniksi (mm. kavereitten kanssa fb:ssä IM:n välityksellä jossa viestien tahti saattaa olla usein nopeakin) eikä mitään ongelmaa ole siinä.

No, ehkä sitten reissussakin kirjoitan paperille, jos joku ei muuten ymmärrä mitä yritän sanoa.  ;D

[/url]

unkkatkumiankka

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Ketunmieli
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 24.07.2012, 12:36:19 »
Kannattaa opetella kunnolla myös se oma äidinkieli. Auttaa kummasti vieraita kieliä opetellessa... ;)
Talvivaara tiedottaa:

Yhtiön vastuutehtäviä hajautetaan lähipiirille. Tästä lähtien operatiivinen vastuu on Pekka Perällä ja ympäristöasiat Retu Perällä.

Sun76

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 24.07.2012, 12:51:23 »
Kannattaa opetella kunnolla myös se oma äidinkieli. Auttaa kummasti vieraita kieliä opetellessa... ;)
Miten ystävällinen ja huomaavainen neuvo etenkin lukihäiriöisille!

Itse olen oppinut, että jos osaa kieltä edes muutaman fraasin ja lauseen, niillä pääsee yllättävän pitkälle. Sain jopa Ranskassa hyvää palvelua kun osasin muutaman sanan, ja sitten loppu meni englanniksi, viittomilla ja piirtämällä. Paikallisten tahto auttaa on heti suurempi, kun osaa vaikka vaan ne tervehdykset ja kiitokset paikallisella kielellä.

Itse puhun englantia sujuvasti, mutta aika usein se ei auta. Suuremmissa kaupungeissa ympäri maailman siitä on varmasti hyötyä, mutta esim. Keski- ja Etelä-Euroopassa pienillä paikkakunnilla yllättävän harva tuntuu puhuvan englantia. Mikään este se ei ole ollut reissaamiselle, kunhan on tehnyt reissusuunnitelmat etukäteen, ettei ole pelkän paikallisen tiedon varassa, jos yhteistä kieltä ei ole. Arkipäivän ostokset jne. sujuvat kyllä huitomallakin ;-)