Kirjoittaja Aihe: Liaoning Foreign Language School  (Luettu 2986 kertaa)

SnowWhite

• Aloittelija
    • Profiili
Liaoning Foreign Language School
« : Huhtikuu 18, 2012, 23:26:21 »
Hei!

Löytyyköhän täältä ketään muuta, joka olisi päässyt töihin Kiinaan tuonne Liaoning Foreign Language Schooliin? :) Englantia (tai muita kieliä) opettamaan siis. Meikäläinen siis sai tänään mailin (pienen patistelun jälkeen), että olen selected ja että loppuviikosta kuuluu lisää... Alunperin luvattiin maksaa lentoliput ja majoitus, sekä daily allowance. Nyt tuosta on sitten tuo lentolippuavustus peruttu kokonaan, allowancea n. 300e kuussa ja majoitus ilmaista. Eli köyhtymään pääsee, rikastumaan ei :D

Muutenkin toki kiinnostaa reissaajien kokemukset Liaoningista/Shenyangista/Kiinasta!! :D Itse ei ole tullut tuon maan kamaralle astuttua :)

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Liaoning Foreign Language School
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2012, 11:26:36 »
Ihan naurettava korvaus toi 300e/kk. Kiinalainen saa samaa liksaa, ja maksaa paikallisena puolet vähemmän kaikesta, eikä silti tule toimeen kovin kummoisesti.

Aika monet varakkaat vanhemmat myös haluavat lapsilleen englantia puhuvia yksityisopettajia, lähtötaso on niin alhainen, että Suomen peruskouluenglannilla sutkin lasketaan "natiiviksi".

Tuttuja on Shanghaissa opettamassa Englantia, ja liksat jossain 10-15e paikkeilla per tunti. Eli kannattanee vielä harkita tota tarjottua juttua.

ikonemmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2012, 16:27:36 »
Heippa!

Mä oon myös lähössä tonne nytten :) Toi on samalla mun työharkkapaikka eli saan myös koululta tuet.

SnowWhite

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2012, 17:13:07 »
Kiitos kommentista rommitommi! Mietittävää tässä tosiaan vielä riittää... :)

Ja mahtavaa ikonemmi! Meitäkin löytyy kaksi, jotka meidän yliopistolta eli Vaasasta oltais lähdössä :) Tänään selviteltiin tota tukijuttua, mutta ei nyt ihan kauheen lupaavalta näytä... Ehkä matka-apurahaa voi saada, mutta ei sekään riitä vielä lentoja maksamaan :D Paitsi jos sitten sais tota opintotukee lisäks kesän, mutta meikäläisellä ei toi opintopistesaldo oo mikään ihan päätä huimaava. Lisätietoa kuumeisesti odotellessa..!

ikonemmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2012, 15:42:48 »
No loistavaa! Milloinkas ajattelitte lentää Kiinaan? Onko vielä mitään ideoita?
Voitko laittaa minulle viestiä emmi.ikonen@hotmail.com, jostain syystä unohdan aina tsekkaa tän sivun täällä :D
Ite oon lähdössä tuolta Lahden amk:sta, mutta tällä hetkellä oon Briteissä vaihdossa. Tulee vähän kiire Suomessa kun heti pitää lähteä uudestaan heh.

SnowWhite

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2012, 22:44:36 »
Nostetaanpa tätä vielä kerran ylös :)
Jos joku samaan paikkaan tulossa oleva vielä löytää tämän keskustelun, niin vastailkaa ihmeessä tänne ja mailiakin saa laittaa! (s93706(at)student.uwasa.fi)

Ja toki Shenyang/Liaoning-kokemuksista olen tosi kiinnostunut kuulemaan! :)

matias.kangas

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2012, 12:13:53 »
Minä ilmoittaudun sitten neljäntenä mukaan!

Mulla ois vissiin heinäkuussa lähtö.

Itse shenyangista ei ole kokemusta, mutta kiinasta kylläkin. Olin pekingissä vaihto-oppilaana 2009-2010, joten kieli taipuu ihan hyvin ja tavat ovat melko tuttuja. Valitettavasti byrokratia ja se, että mikään ei toimi tulivat tutuiksi myös tuossa hakuprojektissa. Lähtöön olisi reipas kuukausi ja vieläkään kaikki ei ole selvää.

Kauanko te ajattelitte viipyä? Itse ajattelin olla 9kk jonka jälkeen vähän reissailla ympäri kiinaa.

SnowWhite

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2012, 23:30:08 »
Moikka Matias!

Jeah, joukossamme on neljäs! :D Sori, on jäänyt tää keskustelu ihan huomiotta viime päivinä.

Juu ei ole meilläkään mikään selvää (kysymyksiä huomattavasti enemmän kun vastauksia), mutta Emmi lähti rohkeana tänään Shenyangiin, joten ehkä sieltä kohta kuuluu kannattaako seurata perässä :D Minä ja kaveri lähdetään kahden viikon päästä, sopimus kirjoitettiin heinä-syyskuuks. Sitten reissaillaan pari viikkoa, ja Emmi lähtee Kiinasta syyskuussa (me lokakuussa). Sulla siis pisin pesti :)

Hyvin sekavalta on tosiaan kaikki vaikuttanut, mutta eiköhän se tästä. Nyt on viisumit hankittu ja lähtö on 27.6. kävi miten kävi :) Minä ja mun opiskelukaveri Eeva ei tunneta Kiinaa alkuunkaan, kielestä puhumattakaan. Rohkea rokan syö tai jotain sinne päin... Tosiaan hiuksia on saanut välillä repiä päästä jo tähän mennessä tän prosessin kanssa, mutta Shenyang here we come! Soitin joskus sille Susannalle joka varmaan suhunkin on ollut yhteydessä, niin se sanoi sillon että neljä suomalaista lähtee kesällä, ja mahdollisesti muutama lisää tulee syksyllä. Tiedä sitten :D

-Erika

SnowWhite

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : Kesäkuu 22, 2012, 01:28:29 »
Meikäläiset lähtee Kiinaan keskiviikkona. Tieto ei vielä ihan ole uponnut kaaliin, mutta näin se taitaa olla.
Mun sähköposti on s93706(at)student.uwasa.fi, olis kiva olla vaikka yhteydessä vielä ennen kun Kiinassa nähdään! :) Eevan ja minut löytää tiistaina Seinäjoelta, jos mahdollisesti sattuisit olemaan jossakin siellä päin (ehkä pientä osviittaa tämän suuntaiseen antoi pikainen googletus ;)) joten siellä kerkeisi mahdollisesti treffaamaan kasvotustenkin.

Mutta Kiinassa viimeistään nähdään :D

jarsalmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2012, 13:40:47 »
Minulla oli juuri tänään haastattelu Skypen kautta suoraan tuonne Shenyangin koulun erääseen edustajaan. Hän oli melkoisen mukava nuori neiti joka vakuutteli että melko varmasti minut palkattaisiin. Hän aikoo kuitenkin vielä ensi viikolla haastatella muutamia ehdokkaita. 4 paikkaa olisi vapaana opettaja-harjoittelijoille ja tietysti englantia opettamaan lapsille ja nuorille.

Kirjoittelin tänne toivoen, että ne ihmiset jotka ovat siellä Shenyangissa nyt viettäneet jo jonkin aikaa,miten olette viihtyneet? Kertokaa nyt jotain muutakin kuin vain että "hyvin.".  ;D

He tarjosivat 12-kuukauden pituista sopimusta suoraan. Se olisi jo aika rohkeaa lähteä silmät sidottuina vain kohti Kiinaa. Kuitenkin siellä on vain kerran tullut matkusteltua turistina.  :o

taiksu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : Syyskuu 04, 2012, 13:20:57 »
Hei,

Minäkin olisin näillä näkymin kyseiseen paikkaan menossa puoleksi vuodeksi. Lähtö olisi jo syyskuun lopulla ja itseänikin kiinnostaisi jo paikallaolleiden ihmisten kokemuksista kuulla. Ja vaikka myös uusien lähtiöiden kanssa vähän vaihtaa fiiliksiä.

Itse Tampereella oleskelen ennen lähtöä. Olisikohan täältä suunnalta ketään?

jarsalmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2012, 01:36:20 »
Hei,

Minäkin olisin näillä näkymin kyseiseen paikkaan menossa puoleksi vuodeksi. Lähtö olisi jo syyskuun lopulla ja itseänikin kiinnostaisi jo paikallaolleiden ihmisten kokemuksista kuulla. Ja vaikka myös uusien lähtiöiden kanssa vähän vaihtaa fiiliksiä.

Itse Tampereella oleskelen ennen lähtöä. Olisikohan täältä suunnalta ketään?

Moi Taiksu.

Minulle tarjottiin myös 6 kk:n pestiä ja olen menossa syyskuun lopulla! Näillä näkymin lähtö on edessä itsellänikin. Onpa mukava kuulla että kohtalotovereita löytyy. Onko sinulla jonkinlaista kokemusta opettamisesta?  :D Itsellä on vain face-to-face opettajana toimimisesta kokemusta kiinalaisten parissa.

Tiedä sitten mikä on paikallisten englannin taso, onko se aivan lapsenkengissä ? Ja olen itse Turusta päin , ihan btw...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2012, 01:43:37 kirjoittanut jarsalmi »

SnowWhite

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : Syyskuu 06, 2012, 12:04:32 »
Heippahei!

Pakkohan se on tänne vastata kun uteliaita riittää :D Terveiset Shenyangista!

Joko teillä on lähtöpäivät lyöty lukkoon? :) Minä ja Eeva lähdetään täältä 30.9., hyvässä lykyssä siis ehditään vielä tapaamaan :D On täällä vielä muitakin suomalaisia jäljellä!

Voi en tiedä mitä täältä kertois, sekoilua on ilmassa ihan riittävästi, mutta kivaakin on! :D Mulla on ollut töitä iltaisin ja viikonloppuisin, varmaan jompikumpi teistä sitten saa mun aikataulun. Yleensä on ollut kaks vapaapäivää viikossa, mutta usein vaan yks (maanantai/torstai). Opetan siis ihan pikkulapsia, pienimmät on 3-vuotiaita (paitsi nyt alotin yhellä uudella päiväkodilla jossa "opetan" 2-vuotiaita!) ja vanhimmat 10-vuotiaita, mutta niitä taitaa mun oppilaissa olla kaksi. Eli tuo 4-7-vuotiaat on varmaan yleisin ikäjakauma. Englannin taso on ihan lapsenkengissä joo, sanan kaikissa merkityksissä :D Ei nimittäin ihan helposti aina suju toi kommunikointi noiden kiinalaisten opettajienkaan kanssa. Ja välillä sanat/materiaalit mitä pitää opettaa on ihan älyttömiä (ja mm. viime viikolla meinas mennä hermot kun kiinalainen ope tuli luokkaan "korjaamaan" mun ääntämystä ja siis tietysti aivan väärin :D). Yleensä oon kyllä ihan by myself, yhellä tunnilla on aina avustaja, sellasella kun Daily English. Siellä opetellaan mm. maiden lippuja ja jalkapallosanastoo ja muuta kivaa... :D Mä saan aina hetkee ennen classia (yleensä yks class on 40 min, pari 30 min tuntia on viikossa) sanat joita tulee opettaa ja that's it.

Saatetaan myös soittaa töihin lyhyellä varotusajalla jne ja ikinä ei oikein tiedä mitä vastaan tulee, mutta näin Kiinassa :D Kyselkää jotain, en tiedä mitä kertoisin... :) Ite oon tyytyväinen tähän kolmen kuukauden soppariin, mutta eiköhän täällä puoli vuottakin kestä ;D

Kämpät on ihan jees, en tiedä miten täällä lämmitykset talvella toimii. Kesällä ilmastointi olis ollu jees!

T: Erika

ps. Mäkin oon Tampereelta :) Mutta Vaasassa opiskellaan Eevan kans.

ikonemmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : Syyskuu 06, 2012, 12:11:24 »
Halloota!

Meikäläinen eli Emmi number 2 (täällä on kaksi Emmiä) lähtee pois about viikon päästä.
Vatsaan tästä Erikan vierestä samalta sohvalta  ;D
On täällä ollu kyllä sähläämistä. Mulla on ollu sillai ihan kiva et oon ollu vaan oikeestaan yhessä päiväkodissa vakkarina sen 3kk. Päiväkodin nimi on Shen Kong ja lapset on aivan ihania (eli kauheita riiviöitä, mutta osaa olla tosi sulosia hehe).
Mulla ei ollu yhtään mitään kokemusta mistään opettamisesta tai lasten kanssa olemisesta, mutta siinäpähä oppii.
Jos teistä joku laitetaan sinne (hyvin mahdollista), niin kysykää kirjat ja cd:t. Ne auttaa tosi paljon ku voi vähä valmistella. Jos on muit ongelmia kysykää multa  ;D

Emmi

ikonemmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : Syyskuu 06, 2012, 12:16:38 »
PS.
Niii ja muuten on kyl ollu tosi hauskaa.
Tääl on muutama ulkkari pubi, jossa viihdytään erityisen hyvin!
Että tervetuloa!

jarsalmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : Syyskuu 07, 2012, 15:36:35 »
Moi ! :)

Kiva kuulla vähän teidän tyttöjen kuulumisia sieltä Kiinan puolelta! Lähtö olisi tuossa lokakuun alussa, tällaista huhua tuli, vähän tuntuu että hommat ei edisty kun oli sitten väärin heti tuossa sopimuksessakin tuo pituus merkittynä. Onneksi en allekirjoittanut mitään lukematta!

Kuulostaa aika leppoisalta tarhatädin työltä.. :) Kieltämättä voivat nuo 4-7 vuotiaat olla aika riiviöitä. Mutta lapsen suloisuutta se vain on, ainakin meikäläisen silmissä saavat vaikka minkä anteeksi! Mulla olisikin muutama kysymys vielä koulusta ja Shenyangista:

Onko tullut vietettyä paljon aikaa muiden opettajien parissa? Sanoivat haastattelussa että jotain juhliakin pidetään henkilökunnan kesken ja jotkut opettajista matkustelevat lähikaupunkeihin vapaapäivinä.

Asunnoista sen verran, että ovat luultavasti solukämppiä? Ja koulun läheisyydessä vai onko matkaakin jonkin verran työpaikalle?

Jos ei yhtään Kiinaa ymmärrä niin luulisin että on hieman vaikeaa... itsellä taipuu perussanasto hiukan... mutta ehkä olen liian kiltti menettämään malttia lapsille :D

Ja TIETYSTI, mikä on ollut parasta tässä 3 kuukauden keikassa?  :D

SnowWhite

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : Syyskuu 07, 2012, 17:31:35 »
Hehhee leppoisa on tästä touhusta kyllä joskus kaukana :D Mutta tervetuloa!! Juu ei ihme että hommat ei vaihteeks oo edistyny, kannattaa kysyä joka asiaa niin kauan että saa vastauksen, tosin ei senkään totuudenmukaisuudesta aina voi olla varma. Ja katsokaa mitä allekirjoitatte, on sitten jotain mihin vedota kun ongelmia tulee... :D

Juu me ollaan nimenomaan hengattu täällä muiden opettajien kanssa. Meitä on nyt n. 8 hengen porukka ollut kasassa jotka tässä samoissa taloissa asutaan, tosin nyt harvenee rivit. On tuolla agencylla muitakin foreign teachereita mutta niitä ei kyllä juuri oo tullut tavattua.

Ja joo, ei oo kyllä mitään juhlia pidetty meidän täälläoloaikana... Paitsi omassa porukassa tietty :D Ja juu onnee vaan lähikaupunkireissuille kun on hyvässä lykyssä kaks vapaapäivää viikossa ja nekin ei-peräkkäisinä päivinä. (Ollaan yritetty kysyä, mutta ei oo tuottanu tulosta.) Minä ja Eeva ollaan käyty Dandongissa, Emmi Pekingissä :D Että näin. Suhtautukaa varauksella kaikkeen mitä ne nyt teille selostaa :)

Juu asunnot on ihan normikämppiä, me asutaan täällä nyt kolme tyttöö (kaikki lähdetään syyskuun loppuun mennessä) eli tänne varmasti päädytte. Muilla on vähän kivemmat kämpät tossa naapuritalossa :D Tyttö-poika -parit sattuu oleen kämppiksinä. Tää meidän kämppä on iso, mutta ei oo mitään millä tätä tilaa täyttää :D Nyt ollaan sentään ostettu astioita yms välttämätöntä tavaraa, eli ei oo ihan niin tyhjillään kun te tänne tuutte :D En nyt toki oo ihan varma että tuutte just samaan kämppään mutta aika hyvät mahdollisuudet! :D

Ja siis sehän on sitte aivan tuurista kiinni että mihin tuutte menemään töihin. Meidän agencylle selviää täältä 20min bussilla, mutta mulla on tasan kerran ollu siellä yks tunti, että muuten ne on muualla :D Justiin näin perjantaisin oon yhellä päiväkodilla minne kestää melkein 2h mennä :( Paitsi tänään menin ensin metrolla ja sitten bussilla niin taisin selvitä tuntiin! :D Sieltä sitten vielä illaks siirtyminen toiseen kouluun. Se on kyllä ihan tässä meidän lähellä, mutta bussilla on tullut kuljettua :)

HYVÄ että osaat kiinaa, auttaa varmasti!

Parasta täällä on ollut ihmiset! <3 Ja tää suomalainen vertaistuki :D Teille tulee varmasti myös tosi kivaa täällä opeporukalla! :D Harmittaa kun ei ehditä näkemään. Ihana kokemus on ollut ja varmasti ainutlaatuinen :)

(ps. Maalaan vielä vähän piruja seinille ja sanon että kurjinta on ollut ton työn turhauttavuus, kun stadionin kuvasta on opetettava "playground" ja jostain piirretystä huonosta karttakuvasta "London" ja välillä tuntuukin että mitä te täällä foreign teacherilla teette, kun kaikki on kuitenkin opetettava kuten kiinalaiset ovat tottuneet/haluavat, mutta jos tää on suurin murhe niin ihan kivasti siis menee! :D Ja työajat on myös tuurista kiinni, saattaa olla ma-pe 8-12 mutta toisaalta taas illat&viikonloput.)

Ja semmonen baari kun Uncle Sam's on ollut ihan loistava kokemus myös! :D Täällä Shenyangissa on kuitenkin ihmeen paljon länsimaalaisia ihmisiä, tuolla baareissa niihin sitten törmää ja tutustuu :)

taiksu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : Syyskuu 10, 2012, 12:03:06 »
Kiitos vastauksista!

Helpottavaa vähän kuulla paikallisesta meiningistä ja että millasta on ollut.

Itsellä alkaisi työt lokakuun ekoina päivinä joten ei kyllä ihan kauheasti tota aikaa ole tässä  jäljellä. Vielä en ole soppariakaan allekirjoittanut kun lähetin siitä muutaman kysymyksen ja ei tosiaan kovin pikaisesti näytä toi kommunikaatio toimivan että saas nähdä ehtiikö viisumihakemus ajoissa :)

Vähän harmittaa juurikin tuo vapaapäivien vähyys. Olisi kiva kyetä tekemään reissuja lähialueilla ja käydä Pekingissä jne. ettei tarvitse olla puolta vuotta koko ajan kutsuvalmiina duuniin.

Maksaako työpaikka muuten noi työmatkat?

Ja niin, itsellä on jonkin verran kokemusta opettamisesta ja erityisesti lasten kanssa työskentelystä.

jarsalmi: olis kiva törmäillä ennen kun lähdetään!

jarsalmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : Syyskuu 11, 2012, 14:46:52 »
 moi taiksu !

Olisi kiva tavata ennen lähtöä joo, ehkä laittavat samalle päivälle meidät matkaankin ?
Muistaakseni bussi ei maksa 20 snt enempää per matka. Ainakin shanghaissa. Katsoimme että kaupungissa
on vain kaksi metroa. Minulle soitettiin tänään ja kysyttiin syntymäaikaa ... sanoin että siinä sotussa se lukee... Hehe

onko mitään orientoivaa toimintaa vai lähdetäänkö vaan kylmiltään opettajaksi random koululle... puhumattakaan että löydön sinne omin päin? Kuulostaa kaikki todella heppoisasti järjestetyltä!

Vapaista kohdalle osuu ainakin kaksi pyhää tuohon ajanjaksoon.. kiinalainen uusi vuosi ja muistaakseni marraskuussa on myös yksi kiinalaisten pyhä. en ole nyt ihan varma.

Miten minulla on sellainen tunne että tässä päätyy tarhatädiksi? Oikeastaan myös kun olet lasten kanssa tuottamassa yksin... miten poloiset ymmärtävät sinua...

Siis herää niin paljon kysymyksiä heti! Apua! Miestä on siunattu vilkkaalla mielikuvituksella. :D

:)

Palkka on ehkä yksi neljäsosa nykyisestä mutta se ei haittaa... kokemus on kyllä tärkein.

Toivomuksena olisi tottua kiinan elämään...oppia kieltä lisää ja päästä karkuun suomen myrtsejä katseita ja naamoja.

Eipä tässä kai muuta... koska törmätään,taiksu? Olen muuten sairaanhoitajaopiskelija.

Pahoittelen kirjoitusvirheitä... puhelimesta kirjoitin.

Strange Little Girl

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : Syyskuu 11, 2012, 14:53:48 »
päästä karkuun suomen myrtsejä katseita ja naamoja.

Naita et kylla paase karkuun Kiinassa, valitettavasti. Myrtsimpaa kansaa saa hakea. Toivottavasti sinulla (ja muillakin) on kuitenkin hieno reissu!
She rides rollercoasters but never screams