Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat

 (Luettu 45400 kertaa)

maanma

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 534
    • Profiili
Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« : 09.05.2012, 12:46:42 »
Laitanpa tänne pähkäilyni.  ;D

Kun siis Tukholmasta ajaa Saksaan niin tällä hetkellä voi valita talouden kannalta joko sillat Malmö-Köpis (Öresundbron) ja Korsör-Nyborg (Storebeltsbron) tai Scandlines lautat Helsingborg-Helsingör ja Rödby-Puttgarden.

Kaikkiin liittyy etuja ja haittoja. Jos tälle välille on pakko sovittaa ruokailu, niin homma voi muuttua toisinpäin kannattavaksi.

Jos valitsee Öresundbron, joutuu ajamaan 70km enemmän - moottoritietä 110km/h. Tämä silta on maksullinen.

Jos valitsee lautan Helsinborg-Helsingör voi joutua lauttajonoon ja lauttalippu on rannasta ostettuna selkeästi kalliimpi kuin silta. Vuoroväli 15 min ja ylitys kestää 15 minuuttia. Ylityksen jälkeen on reilu 10km tavanomaista tietä. Voi valita myös combi lipun Rödby-Puttgarden välille, jolloin selviää vain yhdellä palvelumaksulla ja ilmeisesti jäkimmäisen lähtöakaa ei tarvitse valita. Voi ostaa combin myös (suomesta lähtevän) Vikingline lipun yhteydessä, jolloin hinta pari euroa halvempi ja palvelumaksua ei tule lainkaan. Netistä edullisempaan ennakkoon ostettu lippu menee sillan hinnan kanssa lähes yksiin, mutta siihen on määriteltävä ylitysaika. Netistä saa myös aja rantaan lippuja, mutta niihin liittyvistä lisämaksuista ei ole tietoa. Kerran näin jossain tälle välille seniorihinnat, jossa aja rantaan hinta oli sama kuin ennakkolippu, mutta en löytänyt sitä enää.

Jos valitsee Storebeltsbron joutuu ajamaan 120km enemmän - kaksikaistaista moottoritietä 130km/h. Tämä silta on maksullinen.

Jos valitsee lautan Rödby-Puttgarden ovat lippujen hankintaan liittyvät asiat samoja kuin Helsinborg-Helsingör välillä. Erona puolentunnin vuoroväli ja 45 minuutin ylitysaika. Ylityksen jälkeen on 20km osuus ilman moottoritietä. 45 minuutissa voikin sitten helposti ehtiä ruokailla.

Minä valitsin erittäin pitkän pähkäilyn jälkeen Vikinglinelta ostetun combin menomatkalle. Minulla on paluu eri lipulla, joten Vikinglinelta sitä ei saa, koska matka ei ala Suomesta.

Nykyisen suunnitelman mukaan aikaisintaan 2018 valmistuu silta myös Rödby-Puttgarden välille.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2012, 12:51:04 kirjoittanut maanma »

otl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #1 : 09.05.2012, 15:44:03 »
kiitos, tää jeesaa kesälomasuunnitelmia miettiessä, jeesais vielä enemmän jos olis hinnat vertailun vuoksi esillä. :) mitenkäs ruotsista suoraan saksaan lautalla? mentiin joskus '04 trelleborgista yölaivalla, en muista mihin se jätti toisella puolella. pikainen googlaus löysi trelleborg-travemunde hinnaston, kesäsesongin aikaan halvimmillaan näköjään 65 euroa / auto+5hlö ja päivälähdöille ei oo pakko ottaa hyttiä. ks: http://www.ferrycenter.fi/index.php?1972

ramses

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 77
    • Profiili
    • www.easy-rider.fi
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #2 : 09.05.2012, 17:44:58 »
Ilman muuta kannattaa miettiä suoraa laivaa Ruotsista Saksaan, varsinkin jos joutuu joka tapauksessa turvautumaan maksulliseen yöpymisen.

Hakusanoiksi esim.
-Finnlines Malmö-Travemunde
-TT Lines Trelleborg-Rostock ja Trelleborg-Travemunde
-Scandlines Trelleborg-Rostock

maanma

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 534
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #3 : 12.05.2012, 08:08:49 »
En laittanut hintoja tarkoituksellisesti, koska ne ovat voimassa vain enintään yhden sesongin.  Öresundbron taisi olla 36€ ja Storebeltbron 33€. Scandlines palvelumaksu 10€ tiskillä, combi scandlines/viking 10+110/108

Pitkä lauttaväli Malmö Rostock /Travemundiin kestää 5t ja sulkeutui meillä pois koska tiukalla aikataululla on tarkoitus ajaa Tukholma-Saksan Kassel F1. Finnlines:n lähtöä sieltä en ollut tiedostanut, joten kannattaa selvittää onko niillä itämeri combi lippuja

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 522
  • Kulkija
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #4 : 12.05.2012, 10:25:00 »
Aika hyvä vaihtoehto on ajaa Helsingissä laivaan, viettää rento vuorokausi merellä ilman mitään erityistä tekemistä, ja olla seuraavan päivän iltana perillä Travemündessä. Hyvin levänneenä voi jatkaa matkaa vaikka yötä myöten.

Viiden pisteen vihje; halpalentoaikana perheellinen voi ajella auton Hahniin, Bremeniin tai jollein muulle halpiskentälle ja lennättää perheen sinne. Ei tarvi rasittaa lapsia pitkillä ajomatkoilla.

Finnfun

  • Aloittelija
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #5 : 14.05.2012, 08:46:13 »
Pitkä lauttaväli Malmö Rostock /Travemundiin kestää 5t ja sulkeutui meillä pois koska tiukalla aikataululla on tarkoitus ajaa Tukholma-Saksan Kassel F1. Finnlines:n lähtöä sieltä en ollut tiedostanut, joten kannattaa selvittää onko niillä itämeri combi lippuja
Ainakin vielä vuodenvaihteessa Finnlinesilla oli ns. paluualennus 20 %,  mikä tarkoittaa, että eka lauttamatka normaalihinnalla ja seuraavista -20 % (ihan sama mihin suuntaan, ei tarvi olla oikeasti paluu). Me menimme normihinnalla Malmö-Travemünde ja alennuksella Rostock-Helsinki. Mutta eikös Finnlines kulje Naantali-Kapelskär väliäkin, niin sen voisi ottaa ekaksi etapiksi ja saada alennuksen Ruotsi-Saksa välille. Me jätimme tämän väliin huonojen aikataulujen takia ja otimme sen sijaan lautan Helsingistä Tukholmaan, mutta tämä menee jo asian vierestä, sorry.

tittan83

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #6 : 29.05.2012, 14:48:22 »
Hei me ollaan myös mietitty tuota Malmö-Travemünde -lauttaa. Onko kellään kokemusta ks.lautasta? Me matkustamme siis 2hlö+moottoripyörä. Ajatuksena: Siljalla yön yli Turusta Tukholmaan-> päivässä Tukholma-Malmö-> yölautalla yli Travemündeen ja siitä eteenpäin Puolan rajalle.
Finnlinesilla on tarjouspakettihinta 2hlö+mp 45€ ja siihen päälle yöhyttihinta 70€. Minkälainen ks. laiva on ja onko esim. ruokailu hintansa väärti :)?

ramses

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 77
    • Profiili
    • www.easy-rider.fi
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #7 : 31.05.2012, 14:45:49 »
Laivat ovat vanhoja Hansa-luokan laivoja, joilla Finnlines ajoi aikaisemmin Helsinki - Trave -linjaa. Ruoka on ihan kelvolista.

Etelä-Ruotsista pääsee lähemmäskin Puolan rajaa - ja myös Puolaan.

-Unity Line: Trelleborg - Swinoujscie
-Scandlines: Trelle - Sassnitz
-Stena: Karlskrona - Gdynia

otl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #8 : 04.06.2012, 14:31:27 »
TT Linesin lautta Trelleborgista saksaan oli hyvin askeettinen, mutta pallomeressä sai kelpo unet.

maanma

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 534
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #9 : 27.04.2015, 09:46:17 »
Harkitsen Scandlinesin vuosimaksullista AutoBizz:ia - käytettäväksi silloilla ja lautoilla, sillä näyttäisi saavan lautoista tuntuvia alennuksia. Sen verran tuntuvia alennukset ovat, että jo yhdellä menopaluulla kulut näyttäisi jäävän alle normaalihintojen kun vuosihintakin on huomioitu.

Tiedustelin Scandlinesta myös, että voiko kaksi peräkkäistä autoa mennä samalle lautalle yhdellä AutoBizz laitteella. Vastaus oli että kyllä voivat.
Silloista eivät osanneet vastata, koska kyse ei ole heidän tuotteestaan.

jk

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 109
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #10 : 05.05.2015, 00:18:56 »
AutoBizz/BroBizz on fyysinen laite, joka kiinnitetään tuulilasiin ja jonka automaattiportti tunnistaa. Jotenkin tuntuisi, että laitteen siirtely autosta toiseen puomeilla on käytännössä ongelmallista.

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 522
  • Kulkija
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #11 : 05.05.2015, 21:53:32 »
Liukasliikkeinen vänkäri eli apukuljettaja siirtää laitteen seuraavaan autoon, kun portti on auennut?

Jos kukaan ei estä, niin mikä ettei.

Minä kuljen edelleen lautalla. Tällä kertaa menomatkalla Helsinki-Tallinna ja Baltian läpi, takaisin Travemündestä. Vanhemmiten oppii arvostamaan leppoisaa meripäivää ja sen mahdollistamaa kevyttä dokaamista. :)

jore67

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #12 : 02.07.2015, 11:05:32 »
Jos ei ole kiire (tai on menossa Berliiniin, Unkariin yms Itä-Eurooppaan), niin selvästi halvimmalla pääsee kun ottaa lautan Trelleborgista Sassnitziin. Jos ostaa ajoissa, niin hinta saattaa jäädä 40€ tienoille. Myös lautta Göteborgista Fredriskhavniin on kätevä, jos lähtöajat vaan yhtään sopivat aikatauluun. Jos taas on kiire, niin yölaivalla Turusta Tukholmaan, ajo Malmön kautta siltaa pitkin, lautalla Rödbystä Puttgårdeniin.

maanma

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 534
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #13 : 29.03.2016, 20:42:26 »
Trelleborg sassnitz väli olisi 95e klo 18 lähdössä,  jota joutuisi odottelemaan vajaan tunnin. Jatkamaan pääsisi vasta 22.15. Puttgartenista pääsee jatkamaan klo 19-20.

maanma

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 534
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #14 : 25.04.2016, 12:03:01 »
Päivitys. Scandlines lautat combi viikinlineltä 135e vs sillat (240 + 350dk)  78,30e.

maanma

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 534
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #15 : 13.07.2016, 09:47:13 »
Torstaina 7.7 näkyi pääsaarella muistaakseni ennen Slagelsea E20 moottoritiellä länteenpäin ajettaessa tietyö joka kerää kymmenien kilometrien jonon, koska kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi erittäin ruuhkaisella tiellä. Vältä tätä reittiä heinäkuussa jos kuljet päiväaikaan. Here:n ajo-ohjeiden mukaan työnkesto on pari viikkoa.

Saksaan mennessä käytä lauttayhteyttä Göteborgista pohjois-Tanskaan tai Rödby - Puttgarden lauttaa tai jotain muuta soveltuvaa.


Matkailu-addikti ;)

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 744
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #16 : 30.05.2017, 21:26:29 »
Ollaan menossa 3,5 vkon roadtripille Eurooppaan ja ollaan varattu (juu juu, tylsää monen mielestä, mutta todettu meille parhaaksi) kaikki hotellit valmiiksi ja laivamatkat. Mutta ei olla aiemmin menty Tanskasta Frederikshavnista Göteborgiin. Tarviiko sinne tehdä varausta (edes lähempänä ajankohtaa) vai voiko vaan ajaa laivaan? Varausmahdollisuus näkyy olevan, muttei löydy tietoa onko se pakollinen. Ei ole niin kiire olla perillä Göteborgissa, niin mieluiten rauhassa ajelisi ja katsoisi sitten mihin laivaan ehtii.

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 401
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #17 : 31.05.2017, 13:26:22 »
^ Hintaa ainakin tulee lisää jos jättää viime tippaan. Sanoisin, että jos hotellit on varattu ja päiväohjelma sitä myöten aika selkeä, kannattaa vaan lyödä joku vuoro lukkoon ja ostaa siihen liput.

Matkailu-addikti ;)

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 744
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #18 : 31.05.2017, 14:57:54 »
^ Hintaa ainakin tulee lisää jos jättää viime tippaan. Sanoisin, että jos hotellit on varattu ja päiväohjelma sitä myöten aika selkeä, kannattaa vaan lyödä joku vuoro lukkoon ja ostaa siihen liput.
Ok. Niin kai sitten. Tuota hintaeroakaan en huomannut ajatella. Ollaan Ribessä edellinen yö, ja ajateltiin rauhassa katsella sitä seutua ja mennä satamaan jahka ehditään, mutta ehkä pitää vaikka ottaa sitten joku illan viimeisiä vuoroja sitten. Ja herätä aikaisin. ;)

Zambba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: Ruotsi - Saksa välille sillat vs. lautat
« Vastaus #19 : 31.05.2017, 18:47:43 »
Mitään älytöntä liikkumisen vapautta ei noita varauksia lykkäämällä oikein voi saavuttaa, jos päivät ovat jo tiedossa, sillä Fredrikshavnista Göteborgiin menee tässäkuussa 3 vuoroa päivässä ja yksi yöllä. Lisäksi Grenåsta Varbergiin menee toistaiseksi yksi päivä- ja yksi yövuoro.

Varmaankin ainoa kysymys, mihin saman päivän aikana voi saada joustoa, on lähteäkö kello 16 vai 18 (ajat karkeita).
« Viimeksi muokattu: 31.05.2017, 18:49:39 kirjoittanut Zambba »