Airbnb Majoituspalvelu jossa paljon yksityisiä halpoja majapaikkoja

(Luettu 91686 kertaa)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
  Ja tietysti WiFi olisi ehdottomasti plussaa.

Mun mielestä jopa välttämätön.

timoantero

• Aloittelija
    • Profiili
Käytimme syyskuussa 2015 kahta Airbnb majoitusta Kaliforniassa. Toinen oli pieni studio Hollywood Boulevardilla, jota vuokrasi firma ja toinen yksityinen paritaloasunto Oxnardissa ykköstien varrella LA:sta pohjoiseen. Kaikki sujui hienosti! Oxnardin asunnon vuokraajan kanssa olin yhteydessä enemmän ennen reissua. Kannattaa aina katsoa vuokraajan saamia suosituksia muun lisäksi. Tulen käyttämään jatkossakin, toki aina verraten hotelleihin/motelleihin. Tässä matkablogissa muutama sana noista paikoista, tästä kirjoituksesta eteenpäin: http://timojasaija.blogspot.fi/2015/09/hollywood-boulevard-tahtia-saastaa-ja.html 
« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 08:24:29 kirjoittanut timoantero »

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
Me ollaan käytetty aika paljon airbnb:tä. Ei käytetä sitä kaikkialla ja aina, mutta aina silloin tällöin. Yleensä airbnb on kiva kaupungeissa, joissa hotellit on ankeita ja vanhanaikaisia (eli kallita ja mauttomia). Aika moni halvan airbnb-huoneen tarjoaja on paljastunut ex-couchsurfariksi. Minusta se on ihan hauskaa, koska itsekin majoitan surffareita mielellään, mutta en jaksa matkustaessa sitä säätöä, että pitäis löytää paikka ja elää jonkun toisen aikataulujen mukaan.

Itse luen ihan tosi paljon niitä ilmoituksia ennen kuin valitsen huoneen. Kuvailut ja muitten antama palaute on ihan yhtä tärkeitä ja paljastavia kuin sohvasurffauksessa. Yleensä jos tuntuu, että hostin kanssa tulisi toimeen ihmisenä, on kämppäkin ollut kiva.

Mutta mun suosikkimajoitus on yksityiset majatalot, hostellit ja omistajiensa näköiset ei-ketju-majoitukset. Jos sellainen löytyy, niin airbnb unohtuu. Toki monet ammattimajoittajatkin on airbnb:ssä, mikä helpottaa joskus just niitten sympaattisten pienten majatalojen löytymistä.

Mun airbnb-kokemukset tiivistettynä:
Berliini: löytyy paljon hyviä. Asuin airbnb:ssä ennen kuin löysin oman vuokrakämpän.
Oslo / Madrid / Barcelona / Lontoo / Vancouver: hyvä vaihtoehto ankeille ja kalleille hotelleille.
Budapest / Lissabon / Sevilla / Granada : Mielettömän hyvä hinta-laatu suhde.

Tokio: Ihan huippu. Ollaan käytetty kahta eriä. Kummatkin oli ammattiasunnonvälittäjiä. Asunnon mukana voi saada kannettavan wlanin joka toimii myös kaupungilla missä vaan. Toiselta ollaan vuokrattu uudestaan suoraan, ilman airbnb-välitysmaksua.
Muualla Japanissa on taas hauska olla paikallisissa hotelleissa ja majataloissa.

Taipei: Tosi hyvä vaihtoehto ankeille hotelleille. Yksi asunto oli designtoimistossa, jossa jengi kävi vain päivisin töissä. Hintaan kuulu keittiöstä kaikki ruokatarvikkeet ja kaljat. Seurana oli kaksi kissaa. Toinen asunto oli Beitoun kylpyläkaupungissa.
Hualien (Taiwan): Tosi edullinen ja mukava majoitus. Koska satoi, meidät haettiin asemalta autolla majapaikkaan.

Yleensä airbnb on hauska silloin, kun hotellit on keskittynyt turistialueelle ja itse haluaisi olla jossain muualla. Toisaalta käytän airbnb:tä ennen kaikkea kaupungeissa, missä hotellien hinnat on pilvissä. Käyttäsin varmaan Helsingissä, jos en sattuis asumaan täällä.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili

Mun airbnb-kokemukset tiivistettynä:
 Sevilla: Mielettömän hyvä hinta-laatu suhde.

Toiselta ollaan vuokrattu uudestaan suoraan, ilman airbnb-välitysmaksua.

Lainauksia leikellen... jos haluaa vuokrata Sevillasta tämän kämpän: https://www.airbnb.ca/rooms/3155897 .

Niin Fesessä voi ottaa yhteyttä suoraan isäntään, löytyy nimellä Jaimote Raynaud.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Ensimmäinen ongelma. Mulle tulee majoituspyyntö ja lyhyen keskustelun jälkeen hyväksyn sen. Pyynnön tekijän tiedoissa oli ilmoitettu, että henkilöllisyys varmistettu sähköpostin ja puhelinnumeron perusteella. No, kun olin hyväksynyt henkilön, niin selvis, että sähköposti olikin muotoa jotain mitä minun oman sähköpostiohjelman mukaan ei ole edes olemassa. Miten Airbnb olis onnistunut saamaan sieltä varmistuksen. Lisäksi varaajan profiilin nimen perusteella löysin hyvin vähän tietoa netistä mutta löysin yhden profiilin, missä aloittaja esiintyi ihan eri kuvilla kuin Airbnb profiilissa. Pyysin häneltä lisätietoja itsestään ja hän toimitti minulle linkin yhteen toiseen profiiliin ja jälleen aivan eri ihmisen kuva. Kaiken lisäksi löysin yhden profiilin, jossa aivan selvällä naisen nimellä (nimi todella harvinainen) onkin vain pelkän miehen kuvia. Tunsin oloni aika epämukavaksi ja varsinkin kun majoittuja kertoi todella nihkeästi itsestään. Peruin majoituksen ja siitä rankaisuna kalenterini on suljettu tuolta ajalta. Sentään mun ei tarvinnut maksaa sanktioita, koska tämä oli ensimmäinen peruutukseni. Laitoin Airbnb:lle asiasta postia asiasta ja selitin tilanteen, mutta sieltä tulee vain viesti, että koska olen itse perunut, niin kalenteri pysyy kiinni.

Reilu kuukausi sitten jätin yhden varauspyynnön vahvistamatta kun yhdestä Etelä-Amerikkalaisesti mimmistä tuli liian epämukava olo. Hänestä ei ollut slloin vielä yhtään arvostelua, mutta sellainen tuli muutaman viikon päästä. Mimmi oli ilmestynyt paikalle 4 kaverinsa kanssa ja olivat sitten yllättäen hajoittaneet paikkoja. Nyt mimmin profiili on poistunut Airbnb:stä.

Että vähän vaakalaudalla nyt, että viitsinkö jatkaa tämän konseptin parissa. Airbnb:ltä saa todella vähän tietoa majoittujasta ennen varauksen vahvistamista ja sitten rangaistaan aika monella tavalla jos vahvistetun varauksen peruu vaikka sen tekisi tunnin päästä vahvistuksesta. Ymmärrän, että majoittuja on jo maksanut ja voi aiheuttaa hankaluuksia ja kustannuksia, mutta tuo rangaistuskäytäntö on aika kohtuuton siihen nähden, miten vähän tietoa majoittujista saa. ja siis nyt kyse kuukauden päähän ulottuvasta majoituksesta joten majoittuja kyllä ehtii saamaan uuden paikan.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Projekti etenee hitaasti mutta varmasti. Nyt on buukattu valokuvaaja airbnb:n toimesta, ja tulee alkavalla viikolla. Huone on valmis, tarvitsisi ehka vahan viela jotain seinille. Huone tulee aluksi tarjolle £45 punnan hinnalla, mutta voisin antaa hyvan alen, jos tata kautta loytyisi eka majoittuja (joka sit mielellaan jattaisi jotain palautetta sivustolle)
She rides rollercoasters but never screams

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Tarina jatkuu. Huoneemme alkoi nakymaan airbnb:n listauksissa sunnuntaiaamuna, ja illalla tuli eka varauspyynto- viisi yota (jee!), amerikkalainen, keski-ikanen nainen. Huomisesta alkaen, mihin en ollut ihan varautunut. Eli nyt pyykkaamaan vieraspetivaatteet seka peseen vessa. Jannittaa.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Hyvä, siitä se lähtee! Mä poistin oman kämpän tuolta ennen joulua, kun meni niin hermot Airbnb:hin. No nyt otin sen uudelleen käyttöön, mutta poiston yhteydessä meni tietty syksyn arvostelut, mikä on vähän harmi. No sain mä silti heti yhden varauksen ranskalaiselta pariskunnalta. Tai itse asiassa varauksia tuli heti ekoina päivinä varmaan kymmenen, mutta koska en ollut päivittänyt kalenteria, niin niistä mikään muu ei passannut mulle oikein hyvin ja en vahvistanut niitä. Tästäkin Airbnb sulki mun tilin väliaikaisesti, kun en tee heille riittävän nopeasti myyntiä. No nyt sain tilin auki heti enkä saanut mitään sanktiota, mutta silti vähän ärsyttää tuo sivuston ylläpidon tyyli. Mutta löysin tuo palvelun kautta nyt kesäksi vuokralaisen, kun olen 3,5 kuukautta reissussa, että silleen olen kyllä tosi tyytyväinen.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
^ Nuo sun kokemukset on mua vahan pelotelleet, mutta kuulostaa silta etta mukana on ollut myos vahan huonoa onnea. Airbnb on aika tiukka, sen olen kylla huomannut... Espanjassa olimme yhden nuorenparin vierashuoneessa, ja he maksoivat tuotoilla koko vuokransa seka laskut. Itse olen ajatellut, etta olisi erittain hyva, jos tuottoa tulisi sen verran, etta saisimme kaikki laskut maksettua (council tax, vesi, netti, TV, kaasu ja sahko), mika kaytannossa tarkoittaa sita etta huoneessa tulisi olla joku noin 10 paivaa kuukaudesta. Mika olisi hyva, koska en valttamatta haluakaan ketaan koko ajaksi.
Puolenyon aikaan pesin viela suihkukoppia ja kylpyammetta. Ehka kymmenennen vierailijan jalkeen rentoudun enemman...

Rristo

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Toivottavasti ei liian offtopic, mutta tällainen lista tuli vastaan jossa mahd. vaihtoehtoja airbnb:n käyttäjille.
http://www.shareable.net/blog/15-niche-alternatives-to-airbnb

wysig

• Vieras
Palveluun tulossa uusi toiminto, missä naapurit voivat arvioida vuokralaisia (HS 14.3.16)

Alannainen

• Aloittelija
    • Profiili
Ollaan miehen kanssa vuokrattu meidän asuntoa Airbnb:n kautta jo toista vuotta. On mahdollista päästä näköjään "superhostiksi" ilman, että omistaa useampia kämppiä. Yhtä lukuunottamatta kaikki kokemukset ovat olleet positiivisia.

Olen kirjoittanut Airbnb-majoittamista blogiini, ja siellä on myös vinkkejä oman kämpän valmistelemisesta vieraita varten:
http://alanmaailma.matkabloggaajat.fi/?s=airbnb

Metzieh

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Ensimmäiset kokemukset Airbnbstä jenkeissä;

1) Los Angeles, studio city
Kämppä oli jees, rento, kodikas, hinta kohtuullinen, sijainti ok ei siis paras mutta anyways. Muuten ei mitään ihmeellistä sattunut mutta onnistuttiin lukitteen vessa kiinni, niin ettei kukaan ole sisällä. Googlattiin jopa tiirikointiohjeita haha, homma selvis kuitenkin omistajalle soittamalla ja joku sen kaveri kävi huoltamassa oven sillävälin kun oltiin leffassa.

2) Sacramento
Kämppää vuokras joku Aasialainen vanhemi patu, ei vaan ollut kertonut että sama asunto on vuokrattu aika monelle muullekkin.. :D Kaikki huoneet oli yksilöllisesti nimetty ja vuokralla.. jopa takapihan matkailuauto oli vuokrattu! Onneks oli oma vessa meidän huoneessa, mutta huoneissa ei lukkoja niin vähän kuumotteli jättää koneet ja kamerat huoneeseen.. Asiaa ei yhtään auttanut uskomattomat siivousohjeet, siis oli ihan kohta kohdalta kerrottu mitä pitää tehdä missä järkässä alottaen lakanoiden pesusta ja johtaen vessanpytyn jynssäämiseen.
Matkablogi - Valokuvausta, seikkailuja, nörtteilyä, Aasiaa, asiaa ja asian vierestä höpöttelyä.
http://tinytrek.blogspot.fi

dreamy83

• Reissaaja
    • Profiili
Airbnb
« Vastaus #113 : 07.05.2016, 17:00:33 »
En löytänyt aiheeseen sopivaa lankaa, joten avataan sellainen. Ylläpito voi tarvittaessa yhdistää ketjut mahdolliseen aiempaan lankaan.

Onkos millaisia kokemuksia kyseisestä palvelusta? Itse olen kolmesti yöpynyt palvelun välityksellä ja nyt on useampikin varaus sisällä. Kaiken kaikkiaan pidän tuota palvelua loistavana vaihtoehtona hotelleille tai hostelleille. Kaikkialla tosin tuo ei ole ollut parempi mielestäni, näin esimerkiksi New Yorkissa kun samalla rahalla sai jo hyvätasoisen hotellin. Miamissa palvelu taas oli oikeinkin etevä. Kuten muutamassa muussakin kaupungissa lähinnä Euroopassa. Kertaalleen majoittaja perui varauksen tai vaihtoehtoisesti vaati lisää rahaa, mutta asiaan tuli Airbnb:ltä ihan asiallinen hyvitys korvaavaan majoitukseen joten asia oli siltä osin kunnossa. Muilla kerroilla palvelu on ollut ensiluokkainen ratkaisu.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Airbnb
« Vastaus #114 : 07.05.2016, 19:01:32 »
"olettekos kuulleet" osiossa sellainen lanka jossa puhutaan tästä asiaa

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Halvalla luksusta 9 € sisältää helikopterikuljetuksen lentokentältä. Sopis jollekin vähät väliä ilmastonmuutoksesta -tyypille. Näkis samalla parhaat karjut vedessä. Tarjous voimassa vain hetken  JUN 5 @ 9am (Fiji Time), JUN 4 @ 2pm (USA PST)
http://www.worldsurfleague.com/swelldwellings

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Viimesimmällä reissulla Portugalissa loppui AirBnB:n käyttö mun osalta. Jokainen kämppä sitä kautta paljastu homeiseksi luukuksi, joten päätettiin yöpyä pelkästään hostelleissa ja majataloissa. Muutamia kymppejä tuli maksujen palautuksen lisäksi AirBnB:ltä lahjarahaa. Majoittajana jatkan vielä, kun itselle ei tulis mieleenkään vuokrata paskaa.

Pullamarsu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Oon alkanu ihekkin miettimään tässä jaetun huoneen (olohuoneen) vuokraamista. Sohvasurffareitakin on meillä jo käyny ja hyvin ovat viihtyneet. Lentokentän läheisyys varmaan vaikuttaa asiaan. Nyt kuitenki huolestuttaa lähinnä tuo verotuspuoli. Mitää pätevää sääntöä ei tunnu tähän olevan, enkä sit kuitenkaa haluis nyt tai tulevaisuudessa joutuu ongelmiin siks, että oon vuokrannu meijän olkkaria satunnaisesti. Helpoimmalla pääsisin varmaan ku en vaa kertos koko hommasta kellekkään, mut jos jollakin nyt ois jotai kokemuksia miten ootte tuon puolen hoitanu, ni mielellään kuulisin niitä.

Toisena tietysti mietityttää että miehän asun vuokra-asunnossa eli en ees omista tätä asuntoo. Lieneekö tää vaihtoehto sitte kuitenki pois vaihtoehdoista vai mitä ootte mieltä?
« Viimeksi muokattu: 22.06.2016, 14:58:38 kirjoittanut Pullamarsu »

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Kyllä Suomessa alivuokraus on sallittua. Verot toki pitää ilmoittaa, ei ole kovin vaikea rasti. Lomake 7H löytyy vero.fi sivuilta.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Oon alkanu miettimään jaetun huoneen (olohuoneen) vuokraamista... huolestuttaa lähinnä tuo verotuspuoli... enkä haluis nyt tai tulevaisuudessa joutuu ongelmiin siks, että oon vuokrannu meijän olkkaria satunnaisesti. Helpoimmalla pääsisin varmaan ku en vaa kertos koko hommasta kellekkään.
... asun vuokra-asunnossa
Edelleenvuokraus on sallittua ilman vuokranantajan lupaa, jos luovuttaa enintään puolet huoneistosta muiden käytettäväksi.

Asuntoyhtiön yhtiöjärjestys voi kieltää vuokraamisen ja sellaiset yhtiöjärjestysten muutoshankkeet ehkä lisääntyvät tulevaisuudessa kunhan herätään tavallisen rauhallisen asuntoyhtiön rauhaa häiritsevään hotellimaiseen toimintaan.

Verotus on sikäli pulmallinen, että pitää arvioida vuokrattavan huoneiston osaan kohdistuva tulonhankintameno, koska vuokraaja asuu siinä itsekin ja on siltä osin verotuksessa vähennyskelvotonta elantomenoa. Moni on varmaan hiljaa koko Airbnb-toiminnastaan eikä verottajalle ole luovutettu tarpeeksi resursseja valvoa. Niinpä majoituspalvelu ei helposti tule heidän tietoonsa ilman naapureiden ym ilmiantoja. Yhteiskunnan kannalta olisi reilua, että kaikki maksavat heille kuuluvan osan. Ilmoita tuloa ja arvioi siitä aiheutunut meno ja asia on sillä selvä. Verottaja ei nykymenolla muuta ilmoitustasi ja voit elää ilman huolia siltä taholta.