Paluumasennus

(Luettu 8507 kertaa)

Traveller - Elias

• Aloittelija
  • "Later never exists"
    • Profiili
    • Sähköposti
Paluumasennus
« : 14.05.2012, 22:33:56 »
Lopettelen parhaillaan puolen vuoden pituista kiertomatkaa. Tämän ajan olen matkustanut yksin kaakkois-aasiassa ja oseaniassa. Viikon päästä olisi tarkoitus lentää kotiin. Kotona odottaa työpaikka, asunto, kesäkin ja kaiken pitäisi olla kohdallaan.. Vaan ei ole. Ensimmäistä kertaa matkoillani tunnen paluumasennuksen jo ennen kotiin saapumista, ja tällä kertaa myös erityisen voimakkaana. Ajatus kotiinpaluusta tuntuu jotenkin äärettömän tyhjältä, ja sen välittämää olotilaa voi parhaiten kutsua yksinäisyydeksi. Nyt yhtäkkiä tunnen oloni yksinäiseksi. Yksin matkustan koska tahdon matkustaa yksin, ja vain joskus harvoin matkoillani tunnen oloni yksinäiseksi. Helsingissä "odottaa" ystävät ja perhe. Silti tämä tunne. Confusing. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? 

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Paluumasennus
« Vastaus #1 : 14.05.2012, 23:10:27 »
Ensimmäistä kertaa matkoillani tunnen paluumasennuksen jo ennen kotiin saapumista, ja tällä kertaa myös erityisen voimakkaana. Ajatus kotiinpaluusta tuntuu jotenkin äärettömän tyhjältä, ja sen välittämää olotilaa voi parhaiten kutsua yksinäisyydeksi.

Onko sitä pakko kutsua masennukseksi? Miksi se ei voi olla tervettä haikeutta; kun mukava matka on päättymäisillään ja moni muisto on vielä tuoreena mielessä. Harva haluaa juhlia kesken lopettaa.

Itselläni ei ole koskaan ollut paluumasennusta. (Tiedä sitten mitä, se minusta kertoo.) Huomaan aina loksahtavani takaisin normaaliin elämään ilman suurempia vaikeuksia. Arki vie mennessään. Minusta on kiva tutkailla, mitä uutta on tullut Helsinkiin, televisioon, radioon, levyhyllyihin, kirjakauppoihin ja kaupan jäätelölaariin pois ollessani. Ja on ihanaa päästä elämään asuntoon hotellihuoneiden jälkeen ja syömään itse laittamaa ruokaa. Sitä autuutta!

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.05.2012, 09:14:00 »
Mulla on edelleen paluumasennus. Tai kaveri kutsuu tätä reissukrapulaksi  ;D Ja en ollut noinkaan pitkää aikaa reissussa. Paluusta on jo aikaa ja seuraavan matkan suunnittelun aloitin jo ennen paluulentoa.
Toivoisin tällä hetkellä, että voisin siirtää elämäni johonkin muualle. Suomessa asiat kyllä toimii, mutta arvomaailma sotii jotenkin omaani vastaan. Tai no, arvomaailma ja arvomaailma, mutta siis tämä kiireinen rahan ympärillä pyörivä oravanpyörä. Toki se elämä pyörii rahan ympärillä tavalla tai toisella jokaisessa maailmankolkassa, mutta elämäntahti ja -rytmi on NIIN eri juurikin kaakkois-aasiassa (missä itsekin reissasin) kuin täällä. Toki siellä on myös köyhempää, tiedostan sen oikein hyvin.
Täällä mua masentaa myös ilmasto. Kylmyys ja pimeys. En kaipaisi ollenkaan näitä vuodenajanvaihteluita.

Mietinnässä onkin siis, miten voisi aloittaa uuden elämän jossain muualla! Se, mikä sotii kaikkea tuota yllä kirjoittamaani vastaan, on se, että harkinnassa on myös muuttaminen Lappiin   :D

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.05.2012, 09:56:28 »
Mietinnässä onkin siis, miten voisi aloittaa uuden elämän jossain muualla! Se, mikä sotii kaikkea tuota yllä kirjoittamaani vastaan, on se, että harkinnassa on myös muuttaminen Lappiin   :D

Tee kuten eräs turha julkkis / radiojuontaja ja muutti "Lappiin erämäähan" ja otti 'eräkämpän' Rovaniemeltä. No, Rovaniemelläkin on korpea, mutta silti kuulosti huvittavalta.

Mutta itse olen kotoin Keski-Lapista ja asunut nyt vuosia napapiirin paremmalla puolen, ja jollakin perverssillä tavalla nautin kotiseudun kaamoksesta. Minusta lyhyet päivät ja pitkä pimeys on jotenkin meditatiivista ja rauhoittavaa, vaikka ihan perusarkea eläisi. Ja toisaalta myös kesän valoisuus, josta vielä Oulunkin korkeudella saa nauttia, on äärimmäisen piristävää.

Meni vähän asian vierestä, mutta lyhyesti oli tarkoitus sanoa, että Suomessa tykkään eniten Lapin ilmastosta, sillä siellä erot ovat vielä suuremmat ja bonuksena valoisuuden vaihtelu. Kesä on lyhyempi, mutta toisaalta syksy ja kevät myös - ne kun on säältään ehottomasti p***immat osat vuotta ympäri Suomea.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.05.2012, 11:23:31 »

Tee kuten eräs turha julkkis / radiojuontaja ja muutti "Lappiin erämäähan" ja otti 'eräkämpän' Rovaniemeltä. No, Rovaniemelläkin on korpea, mutta silti kuulosti huvittavalta.

Mutta itse olen kotoin Keski-Lapista ja asunut nyt vuosia napapiirin paremmalla puolen, ja jollakin perverssillä tavalla nautin kotiseudun kaamoksesta. Minusta lyhyet päivät ja pitkä pimeys on jotenkin meditatiivista ja rauhoittavaa, vaikka ihan perusarkea eläisi. Ja toisaalta myös kesän valoisuus, josta vielä Oulunkin korkeudella saa nauttia, on äärimmäisen piristävää.

Meni vähän asian vierestä, mutta lyhyesti oli tarkoitus sanoa, että Suomessa tykkään eniten Lapin ilmastosta, sillä siellä erot ovat vielä suuremmat ja bonuksena valoisuuden vaihtelu. Kesä on lyhyempi, mutta toisaalta syksy ja kevät myös - ne kun on säältään ehottomasti p***immat osat vuotta ympäri Suomea.

Tässähän mun ajatukset on hyvin kiteytettynä  :)

Oon syntyisin pohjois-pohjanmaalta, jotta Lapilla tarkoitin Ivalon seutua  :) Sodankyläkin vois olla ok, sukujuuret on siellä, mutta miten Lapiksi se nyt sitten lasketaan?

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 15.05.2012, 11:47:45 »

Aika on samat mietteet! Kirjottelin joskus blogiini, kuinka Suomen "arvomaailma" ja yhteisöllisyyden puute masentavat. Olen Itä-Aasian tutkija, joten muutin Kiinaan. Muuten olisin saattanut muuttaa Lappiin. :D

Kipsy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.05.2012, 12:31:48 »
Kaupunkielämän stressaavuus muuttaa aivoja. Miksei siis virikekeskeiseen elämään tottuneet aivotkin pistäisi vastaan, kun ne joutuvat sopeutumaan toistuvaan ja tylsään.

Lapin kaamokseen sopeutuminen on sikäli helppoa, että fyysiset muuttujat auttavat alistumaan. Pimeys ja kylmyys tekevät tehtävänsä, mielikin jähmettyy.

Haroosh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.05.2012, 13:08:43 »

Lapin kaamokseen sopeutuminen on sikäli helppoa, että fyysiset muuttujat auttavat alistumaan. Pimeys ja kylmyys tekevät tehtävänsä, mielikin jähmettyy.
[/quote]
En tarvitse edes pimeetä ja kylmää, riittää kun menen duuniin niin mieli jähmettyy  ;D Aika samoilla linjoilla UsvaAuerin kanssa. Kiva tutkailla onko mikään muuttunut. Ja oma sänky on reissun jälkeen parasta. Ikinä ei ole mitään masennuksia tullut. Oikeestaan muutaman kerran oon oikein oottanut kotiin pääsyä.

WasntMe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.05.2012, 17:29:36 »
. Suomessa asiat kyllä toimii, mutta arvomaailma sotii jotenkin omaani vastaan. Tai no, arvomaailma ja arvomaailma, mutta siis tämä kiireinen rahan ympärillä pyörivä oravanpyörä. Toki se elämä pyörii rahan ympärillä tavalla tai toisella jokaisessa maailmankolkassa, mutta elämäntahti ja -rytmi on NIIN eri juurikin kaakkois-aasiassa (missä itsekin reissasin) kuin täällä. Toki siellä on myös köyhempää, tiedostan sen oikein hyvin.
Täällä mua masentaa myös ilmasto. Kylmyys ja pimeys. En kaipaisi ollenkaan näitä vuodenajanvaihteluita.

Myös arjen Suomessa voi muuttaa, eihän sitä unelmaansa tarvitse elää pelkästään reissussa. Muuttaa pienempään kämppään, tai pienemmälle paikkakunnalle, luopuu kaikesta kalliista rojusta ja ajanvietteestä. Ja kyllä suomestakin löytyy ihmisiä, joiden kanssa voi hengailla ilman että pitäisi miettiä, että voi apua, eihän mulla tollaseen oo varaa.
Lappiin muuttaminen voi auttaa myös. Joskus tuntuu, että ihmisillä on sielläpäin enemmän rentoutta. Ei turhaan hötkyillä. Mut toki se rentous pitää sit löytää myös itsestään.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 15.05.2012, 23:47:26 »
luopuu kaikesta kalliista rojusta ja ajanvietteestä.

Kuten tästä internetistä.

Olen välillä viettänyt internetitöntä elämää ja se on oikasti vapauttavaa. Niin paljon aikaa liikenee kaikkeen muuhun - tai pelkkään joutilaisuuteen. Internetin energia, se on jotenkin levotonta energiaa.

Radion olen pitänyt kaverinani niinäkin kesinä kun muusta mediaviihteestä olen karsinut. Radio on kiva, etenkin kun on nykyään YLEPuhe.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 16.05.2012, 00:01:30 »
Toki se elämä pyörii rahan ympärillä tavalla tai toisella jokaisessa maailmankolkassa, mutta elämäntahti ja -rytmi on NIIN eri juurikin kaakkois-aasiassa (missä itsekin reissasin) kuin täällä.

Eikö ihmiset, suurin osa heistä, tee siellä päin todella pitkää päivää ja (melkein) joka päivä viikossa? Milla lailla se rytmi sitten olisi vähemmän kiihkeä kuin täällä?

Joku juuri kävi kertomassa palliksissa, että Thaimassa työläisen lakisääteinen vuosiloma on kuusi päivää ja niitäkään harvoin saa pitää putkeen.

Enemmän kuin köyhyyttä kolmannessa maailmassa olen kauhistunut sitä työtaakkaa, minkä alla ihmiset elävät.

Mutta, jos johonkin leppoisan työkulttuurin maahan haluaa muutta, ehdottaisin Kyprosta. Missään maailmassa kauppoja ei jakseta pitää niin vähän aikaa vuorokaudesta auki kuin Kyproksella. Muutama tunti aamupäivällä ja pari illalla. Iltapäivisin vedetään lonkkaa ja illat istutaan kahviloissa.

smy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.05.2012, 11:10:25 »
Kyllä mulla kanssa alkaa harmittaa kun muutama päivä reissua jäljellä enää ja kotiin palattava. Ja sitten kun pääsee kotiin alkaa heti yrittää löytää mahdollisia rakoja seuraavalle matkalle. Erityisesti tuo USA:n pää vetää näin kovasti puoleensa mutta kun ei sinne muuttaakaan voi (tiukkojen säännösten vuoksi...)
Tälläkin hetkellä päiviä lasketaan seuraavaan lähtöön. Suomen talvi on sellainen että sitä ei kestä...

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.05.2012, 12:03:28 »
Toki se elämä pyörii rahan ympärillä tavalla tai toisella jokaisessa maailmankolkassa, mutta elämäntahti ja -rytmi on NIIN eri juurikin kaakkois-aasiassa (missä itsekin reissasin) kuin täällä.

Eikö ihmiset, suurin osa heistä, tee siellä päin todella pitkää päivää ja (melkein) joka päivä viikossa? Milla lailla se rytmi sitten olisi vähemmän kiihkeä kuin täällä?

Joku juuri kävi kertomassa palliksissa, että Thaimassa työläisen lakisääteinen vuosiloma on kuusi päivää ja niitäkään harvoin saa pitää putkeen.

Enemmän kuin köyhyyttä kolmannessa maailmassa olen kauhistunut sitä työtaakkaa, minkä alla ihmiset elävät.

Mutta, jos johonkin leppoisan työkulttuurin maahan haluaa muutta, ehdottaisin Kyprosta. Missään maailmassa kauppoja ei jakseta pitää niin vähän aikaa vuorokaudesta auki kuin Kyproksella. Muutama tunti aamupäivällä ja pari illalla. Iltapäivisin vedetään lonkkaa ja illat istutaan kahviloissa.

No mähän kirjoitin postaukseeni, että tiedostan sen, että muuallakin elämä pyörii rahan ympärillä.
- Thaimaalaisen arkeen olen tutustunut melko hyvin paikallisten kavereiden kautta. Sielläkin riippuu kovin paljon siitä, oletko vain työntekijä vai omistatko koko liikkeen/yrityksen.
- Japanilainen ystäväni lähettelee kutsuja käymään siellä, koska ei työstään saa lomaa.
Mutta kyllä siellä hieman eri työtahti on kuin täällä, vaikka työpäivä onkin pidempi. Tai ainakin siihen verrattuna, mikä oma työhistoriani ja -kokemukseni on.

Ja kyllä mä tiedän, että se oravanpyörä alkaa joka paikassa jossain vaiheessa pyöriä jollain lailla. Eri asia vaan, missä, milloin, millaisessa ympäristössä ja ilmastossa, kuinka se vaikuttaa omaan psyykeeseen. En nyt sen kummemmin ala puolustella omaa näkemystäni, kukin tyylillään  :)

Kuukkeli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.05.2012, 15:31:06 »
Palasin juuri Suomeen 10 kk reissun jälkeen, ja minulle etukäteen suurin pelko oli aloittajan mainitsema yksinäisyys. Palattuani pistin siis kaikki peliin, jotta ei tarvitse itsekseen märistä. Muutin kommuuniin jossa asuu viisi ihanaa ihmistä, halin työkavereitani joiden kanssa käyn hauskoilla lounailla, olen deittaillut yhden nettipalvelun kautta (kotona on tuntunut niin paljon vaikeammalta tavata uusia ihmisiä kuin reissussa), osallistunut couchsurfing-miitteihin, sopinut tapaamisia vanhojen ystävien kanssa ja aloittanut pari uutta harrastusta.

Nyt viiden viikon Helsingissä asustamisen jälkeen olen todella tyytyväinen elämääni. Jokainen päivä on ihana ja uusi, kaupunki täynnä mahdollisuuksia.

Ainoa ikävämpi puoli täällä on se, että joutuu aivan kaiken aikatauluttamaan kalenteriin, ja aika ystävien kanssa on rajallista. Reissussa kun pystyi viettämään vaikka viikon putkeen hotellin sängyssä uuden poikaystävän kanssa, täällä tapaamisen deittikaverin kanssa saa ehkä ensi viikon torstaille klo 16-18.

Elämästä voi kuitenkin tehdä itsensä näköistä ja aktiivista täälläkin. Erityisesti kannattaa valita ammatti huolella. Kiva työ - parempi mieli :)

Disclaimer: katsotaan tilannetta uudelleen sitten marraskuussa... mutta nyt on hyvä fiilis.
She’s got her ticket, I think she gonna use it, I think she going to fly away. No one should try and stop her. Persuade her with their power. She says that her mind is made"
-Tracy Chapman-

Lab4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 22.05.2012, 15:43:17 »
Itse en koe lainkaan yksinäisyyttä palattuani. Täällä on mukava nähdä kavereita ja tehdä asioita, joita reissussa oli vaikeampi toteuttaa. (Käydä säännöllisesti salilla, pelata jalkapalloa ja tennistä yms.) Hommat myös toimii, toisin kuin esim. Espanjassa missä vietin viimeiset 3kk.
Ulkona on myös kiva käydä vanhojen kavereiden kanssa. Helsingin yöhön voi lähteä hieman vapaammin ja erilaisella fiiliksellä, vaikka matkalla oli myös mahtavaa käydä ulkona ja tutustua ihmisiin ja se olikin yksi parhaista puolista reissussa ollessa.
Kyllä Suomea osaa arvostaa eri tavalla kun on ollut tarpeeksi kauan poissa. :)
« Viimeksi muokattu: 22.05.2012, 15:45:24 kirjoittanut Lab4 »

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 23.05.2012, 07:07:55 »
Tai sitten saattaa huomata, että kaikki ns. kaverit välittää enemmän itsestään ja harrastuksistaan kuin sinun tapaamisestasi. Olen nyt asunut yli 3 vuotta Kiinassa ja viimeksi SUomessa käydessäni 2 ystävääni vaivautui tapaamaan minut kuukauden pituisella visiitilläni. Toisilla oli liian kiire purjehdusreissujen ja dokaamisen parissa.

Kuukkeli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 23.05.2012, 14:19:38 »
Mielestäni ystäviltä ei voi vaatiakaan ikuista "uskollisuutta". Minullakin on jokaisen pidemmän reissun jälkeen mennyt parhaat ystävät vaihtoon. Siis vaihtunut ne ihmiset joita eniten näen - ne edelliset kun ovat löytäneet poissaollessani uusia kontakteja. Toki ystävät pysyvät ystävinä, mutta suhteen tila on passiivinen, kunnes taas elämäntilanne tai tarpeet jotenkin yhdistävät.

She’s got her ticket, I think she gonna use it, I think she going to fly away. No one should try and stop her. Persuade her with their power. She says that her mind is made"
-Tracy Chapman-

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 23.05.2012, 15:13:46 »
Mielestäni ystäviltä ei voi vaatiakaan ikuista "uskollisuutta". Minullakin on jokaisen pidemmän reissun jälkeen mennyt parhaat ystävät vaihtoon. Siis vaihtunut ne ihmiset joita eniten näen - ne edelliset kun ovat löytäneet poissaollessani uusia kontakteja. Toki ystävät pysyvät ystävinä, mutta suhteen tila on passiivinen, kunnes taas elämäntilanne tai tarpeet jotenkin yhdistävät.

Kai se vähän riippuu siitä minkä tyylinen ihminen on.

Jotkut osaa heittäytyä tilanteisiin täysillä, ja jotenkin pisti silmään tosta sun aikasemmasta postauksesta toi "voi makailla uuden poikaystävän kanssa reissussa viikon putkeen". Ei mulla tulis reissussa, saati Suomessa, mieleenkään makailla mulle tuntemattoman ihmisen kanssa viikkoa, tai edes paria päivää. Itse yleensä haluan tutustua ihmisiin ihan kaikessa rauhassa ja katella mitä hommasta tulee. Olen sen verran varautunut ihminen, että kokisin tollasen tilanteen lähinnä ahdistavaksi.

Ehkä sama pätee frendeihinkin, ja kai sitä tulee sitten jossain määrin etsittyä samanlaisia ihmisiä ympärilleen ja koen ahdistavaksi sen, jos joku on "amerikkalainen markkinoija" ja tunkee päälle täysillä ja on olevinaan niin kaveria. Kyllä sellasen kanssa toimeen tulee, mutta tiedän jo tutustuessa että joo parit hyvät kännit voi vetää, mut se on sit siinä.

Ne kaverit joihin on kunnolla tustunut, niin kyllä se on pysyneet läpi elämän, ja aiemmin aina kun tuli Helsinkiin käymään, niin ei saanut hetken rauhaa puhelimen soinnilta. Ja tietysti ehkä omia kaverisuhteita on auttanut se, että vaikka on ollut toisella puolen maailmaa pidempiä aikoja, niin on aktiivisesti pitänyt yhteyttä mesen ja facebookin välityksellä kavereihin Suomessa.

Kuukkeli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 24.05.2012, 10:31:42 »
Sitten kyllä kuulostaa hyvin harmilliselta se etteivät ystäväsi priorisoineet tapaamista tarpeeksi tällä kertaa. Toivottavasti he aktivoituvat sitten kun (/jos) muutat takaisin Suomeen, mutta se saattaa kyllä viedä aikansa ja vaatia alkuun itseltä enemmän aktiivisuutta.
-Tracy Chapman-

NomansLand

• Vieras
« Vastaus #19 : 24.05.2012, 21:04:13 »
Suomihan on aivan oivallinen mesta tulla selviytymään matkailun  jatkuvista rasituksista. Masennsu on hyvä asia. Ei kiinnosta tehdä paljoa mitään koska kaikki on aivan saman tekevää. Eli siis optimi on tulla muutamaksi kuukaudeksi joskus keskitalvella ja nauttia hyytävästä ilmastosta ja ainaisesta pimeydestä. Sen jälkeen osaa arvostaa oleskelua jossain inhimillisimmissä olosuhteissa. Kesä on kyllä huono aika suomessa. Kun alkaa tehdä mieli viettää aikaa ulkoilmoissa ja muutenkin  ajatella turhia...