Tuhoavatko reppureissaajat kulttuurit?

(Luettu 27281 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Tuhoavatko reppureissaajat kulttuurit?
« Vastaus #60 : 28.05.2012, 10:38:13 »
Puolustan naisten kivittämistä kulttuurisena piirteenä, eikä länsimailla mielestäni ole oikeutta puuttua tällaiseen kulttuuriseen käytäntöön, mutta en tahdo sellaista kulttuuria Suomeen.

:o :o :o

Ei elama, missa tallaisia urpoja kasvaa.....

Ilmeisesti miesten kivittaminen ei enaa olisikaan sallittua vai?

Kipsy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 28.05.2012, 10:39:48 »
Eli aivan kaikkea pitää suvaita eri kulttuurien ymmärtämisen nimissä?

Moraali on subjektiivinen käsitys oikeasta ja väärästä. En halua elää maailmassa, jossa subjektiivisia käsityksiä ruvetaan tulkitsemaan ehdottomina totuuksina, joita saa tuputtaa ihmisille väkisin.

Tietenkin tunnen inhon sekaista vihaa kivittäjiä ja silpojia kohtaan. Minusta kulttuurit, joissa sorrutaan tuollaiseen, ovat yksinkertaisesti brutaaleja. Minun tunteeni eivät kuitenkaan ole oikean ja väärän mitta. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Se on vain hyväksyttävä, vaikka pahalta tuntuisikin.

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 28.05.2012, 12:02:35 »

Moraali on subjektiivinen käsitys oikeasta ja väärästä. En halua elää maailmassa, jossa subjektiivisia käsityksiä ruvetaan tulkitsemaan ehdottomina totuuksina, joita saa tuputtaa ihmisille väkisin.

Tietenkin tunnen inhon sekaista vihaa kivittäjiä ja silpojia kohtaan. Minusta kulttuurit, joissa sorrutaan tuollaiseen, ovat yksinkertaisesti brutaaleja. Minun tunteeni eivät kuitenkaan ole oikean ja väärän mitta. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Se on vain hyväksyttävä, vaikka pahalta tuntuisikin.

Itse asiassa moraali ei ole subjektiivinen vaan kollektiivinen käsitys oikeasta ja väärästä.

Sen sijaan tämä "Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Se on vain hyväksyttävä, vaikka pahalta tuntuisikin" on ihan subjektiivinen näkemyksesi asiasta.
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 28.05.2012, 12:08:02 »

Oletko koskaan kuullut ihmisoikeuksista? Ovat nimitttain aika universaaleja juttuja.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #64 : 28.05.2012, 12:43:45 »
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Se on vain hyväksyttävä, vaikka pahalta tuntuisikin.

Kuten myöskin se, että vihaamasi reppureissaajat voivat levittää vahingollista kulttuuriaan jonnekin Bing bangojen kylään viidakon keskelle. Se on sun vain hyväksyttävä, vaikka pahalta tuntuukin.

ps. Kaikista tekemällä tehdyistä ketjunavauksista tämä menee kyllä kirkkaasti kärkeen.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012, 13:00:52 kirjoittanut culture »

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 28.05.2012, 12:58:03 »

Oletko koskaan kuullut ihmisoikeuksista? Ovat nimitttain aika universaaleja juttuja.

Kulttuurirelativisti sanoisi tuohon, että käsitys universaaleista ihmisoikeuksista ja niiden nykyinen sisältö on kokolailla länsimaista hapatusta, ja länsimaissakin saaneet jalansijaa vasta viime vuosikymmeninä... ;)
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

Reconquista

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #66 : 29.05.2012, 16:43:01 »
Ihmisoikeudet ovat  länsimainen muotiaate. Ihmisyksilöllä on ne oikeudet mitkä muut ihmiset hänelle antavat ja tämä vaihtelee suuresti jo maantieteelisestikin. 
Jos reppureissaajat tai muut matkailijat tuhoavat kulttuurit ja päätämme että emme pidä tästä niin mikä on vaihtoehto? Rakennetaan aita etnoheimolaisten alueen ympärille ja myydään pääsylippuja "oikeanlaisille" matkailijoille mutta ei "vääränlaisille"? Onko etnoheimon kulttuuri tarkoitus säilyttää ikuisesti vai vain tietyn ajan ja onko mielipidettä kysytty etnoheimolaisilta?

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #67 : 30.05.2012, 10:57:21 »
Ja jos suomalaisen kulttuurin katoamista suree, niin voi aina omalta osaltaan alkaa harrastaa vaikka kansantanssia tai pelimannimusiikkia.

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #68 : 16.06.2012, 11:30:49 »
Ja jos suomalaisen kulttuurin katoamista suree, niin voi aina omalta osaltaan alkaa harrastaa vaikka kansantanssia tai pelimannimusiikkia.

Juuri näin. Tietyt kulttuurelliset jutut vaan ei enää ole muodissa yhteiskunnan kehittyessä ja aivan luonnollisesti ne silloin siirtyvät taka-alalle. Ei sitä toinna harmitella, se vaan menee niin. Toki ne perinteet hyvä pyrkiä säilyttämään vaikka sitten tallentamalla tieto museoihin. Jos mietitään omasta näkökulmasta niin ei nyt ihan hirveesti harmita että jostain kotikutosesta kokkelimaidosta, pientilallisten lasten ortatyöleireistä ja kansantanhuista on siirrytty teollistuneeseen tietoyhteiskuntaan.  ::)

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #69 : 25.07.2012, 02:49:06 »
Ymh, hyvä osoitus siitä kuinka haastavuudessaan kohtuullinen aloitus johtaa helposti viestiketjun degenoroitumiseen idiotismiksi eikä tässäkään tapauksessa vähiten aloittajan itsensä taholta.

Ensiksi helppo: moraalinen kulttuurirelativismi saati subjektivismi on lähes aina sisäisesti ristiriitaista. Jos x sanoo, että kulttuurin y tapojen paheksuminen on väärin, koska moraali on kulttuurisidonnaista, niin kyseessä on looginen ristiriita, koska hän itse tekee kulttuurisen yleistyksen väittäessään moisen olevan väärin. (Subjektivisti puolestaann ei pysty edes osoittamaan omaa murhaansa sen tekijälle vääräksi, koska moraali on subjektiivista...)

Eri kulttuurien arvo ja muutosnopeuden tuhoisuus on sitten paljon vaikeampi juttu. Kun täällä on useaan otteeseen tarjottu naturalististsa virhepäätelmää (se on luonnollista, joten myös oikein jne.) vastaukseksi, niin pyydän paneutumaan yllä linkkaamaani Andamaanien tapaukseen. Ehkä tästä syntyy vielä oikea keskustelu...

Kipsy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 27.07.2012, 20:30:39 »
Ensiksi helppo: moraalinen kulttuurirelativismi saati subjektivismi on lähes aina sisäisesti ristiriitaista. Jos x sanoo, että kulttuurin y tapojen paheksuminen on väärin, koska moraali on kulttuurisidonnaista, niin kyseessä on looginen ristiriita, koska hän itse tekee kulttuurisen yleistyksen väittäessään moisen olevan väärin.

Länsimaisen subjektin näkökulmasta oikeita ja vääriä ovat eri asiat kuin jonkin toisen kulttuurin subjektin näkökulmasta. Länsimainenkin subjekti voi kuitenkin ymmärtää, ettei hänen kokemuksensa moraalista ole totuus.

Minä nimeän oikean ja väärän ja puolustan oikeana pitämiäni arvoja, mutta en todellakaan kuvittele, että olen oikeassa. Kokemus on pelkästään kokemus, ei siitä ole totuuden mitaksi.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #71 : 21.08.2012, 02:36:30 »
Kukahan se länsimainen subjekti on? Kulttuurirelativismi menee kokemusperäisesti eli empiirisesti metsään jo siinä, että se olettaa kaikkien saman kulttuurin jäsenten jakavan samat moraaliarvot.

Tämä lause puolestaan on suorastaan huikean ristiriitainen: "Minä nimeän oikean ja väärän ja puolustan oikeana pitämiäni arvoja, mutta en todellakaan kuvittele, että olen oikeassa."

NomansLand

• Vieras
« Vastaus #72 : 22.08.2012, 01:50:12 »
jos pohditaan skenaariota kulttuurerin tuhomisesta - niin sanoisin että länsimainekulttuuri tuhoutuu pikavauhtia tällähetkrllä. jokainen meistä tulee vuoden päästä olemaan täysin orjia ja hyväksikäyttettyjä, tai olrmmehan nytkin...tosin ihan vapaaehtoisesti. mikä ei kyllä mua hämää...tän messaden pointti on kyllä mille vähän epäselvä...tosin olrmmehan tuhonneet useiden muiden eläinjajien kullttuurit totaalisesti, ehkä olis aika jollekkin et-invaasiolle joka pistäs asiat järjestykseen...

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 24.09.2012, 13:19:15 »
Onko kultuuri jotain, mikä pysyy aina samanlaisena vai elääkö se jatkuvassa muutostilassa kuten kaikki muukin maailmankaikkeudessa? Pitäisikö tämä muutos pysäyttää? Pitäisikö tätä muutosta nopeuttaa vai hidastaa? Voisiko käydä niin, että jonain päivänä kulttuurien sekoituminen auttaisi ihmiskuntaa ymmärtämään paremmin elämää ja toisiaan? Voiko vanhan kulttuuriperimän tilalle tai rinnalle syntyä uutta vielä tänäkin päivänä?
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #74 : 24.09.2012, 13:25:26 »
Tämä lause puolestaan on suorastaan huikean ristiriitainen: "Minä nimeän oikean ja väärän ja puolustan oikeana pitämiäni arvoja, mutta en todellakaan kuvittele, että olen oikeassa."

Lause on okein hyvin ymmärrettävissä eikä lainkaan ristiriitainen.
Kuten Kipsy tähdensi, kyseessä on oikean ja väärän kokemus, eikä se ole absoluuttinen totuus.
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #75 : 29.09.2012, 03:19:50 »
 ::) ::) ::)
Suomennos: Minä nimeän oikean ja väärän, mutta en kuvittele että nimeän oikean ja väärän ja puolustan oikeana pitämiäni arvoja, joiden en todellakaan kuvittele olevan oikeita.

Kyse on viime kädessä kulttuurirelativismin hyvin tunnetusta sisäisestä ristiriitaisuudesta.

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 29.09.2012, 13:25:05 »
::) ::) ::)
Suomennos: Minä nimeän oikean ja väärän, mutta en kuvittele että nimeän oikean ja väärän ja puolustan oikeana pitämiäni arvoja, joiden en todellakaan kuvittele olevan oikeita.

Kyse on viime kädessä kulttuurirelativismin hyvin tunnetusta sisäisestä ristiriitaisuudesta.

Kipsy itse olisi ehkä oikeampiihminen vastaamaan tähän... Mutta kun kerran jo tungin lusikkani soppaan...  :P
Ei, suomennos ei mene ihan noin. Suomennos on juuri kuten Kipsy kirjoitti. Hän ei maininnut mitään oikean ja väärän nimeämisen kuvitteellisuudesta. Lue lause pari kertaa uudelleen.
Hienoja sanoja Hypatialla mutta mitä ihmeen tekemistä tällä on juurikin kulttuurirelativismilla? ::) Mielestäni tällä on tekemistä vain ja ainoastaan luetun ymmärtämisen kanssa...

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #77 : 14.10.2012, 03:16:45 »
Kulttuurirelativismin mukaan moraali on kulttuuriin sidottua tai kuten Kisy tuolla yllä kirjoittaa :" Länsimaisen subjektin näkökulmasta oikeita ja vääriä ovat eri asiat kuin jonkin toisen kulttuurin subjektin näkökulmasta. "

En suosittele tunkemaan lusikkaa soppaan, jota ei kykene hämmentämään...

Kipsy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #78 : 15.10.2012, 09:41:18 »
Se mikä minulle ja minun kulttuurissani on oikeaa, on toiselle ja toisessa kulttuurissa elävälle väärää.

Minä hyväksyn irtosuhteet, joku muslimi ei.

Katson oikeudekseni puolustaa omia käsityksiäni, mutta en pidä niitä moraalisesti tosina. Hyväksyn myös muslimin käsitykset yhdeksi moraalikäsitykseksi, mutta omassa maassani tahtoisin elää oman käsitykseni mukaan.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #79 : 22.02.2013, 14:09:08 »
Se mikä minulle ja minun kulttuurissani on oikeaa, on toiselle ja toisessa kulttuurissa elävälle väärää.

Minä hyväksyn irtosuhteet, joku muslimi ei.

Katson oikeudekseni puolustaa omia käsityksiäni, mutta en pidä niitä moraalisesti tosina. Hyväksyn myös muslimin käsitykset yhdeksi moraalikäsitykseksi, mutta omassa maassani tahtoisin elää oman käsitykseni mukaan.
Mitäs siitä seuraa, että monet kulttuurisi jäsenet (vaikkapa Päivi Räsänen ) ovat kanssasi eri mieltä?