Mitä on suomalaisuus?

(Luettu 45591 kertaa)

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #140 : 20.10.2006, 15:47:13 »
OT
Lainaus käyttäjältä: "Maahinen"

Jos joku haluaa oman kodin (omistusasunnon), ei sitä unelmaa minusta pidä tuomita, mutta sitä ei myöskään tule pitää ainoana oikeana ja hyvänä asumisen muotona.
--
Olen ehkä hiusten halkoja, mutta mikä nyt sitten on "rikas". Onko ihminen Suomessa muka oikeasti rikas, jos omistaa asunnon? Suhteessa parilla sadalla eurolla elävään opiskelijaan ehkä joo, mutta noin yleisesti minusta se ei vielä tee tässä maassa kenestäkään rikasta. -- Että siinä mielessä ne "selittelevät" asuntolainan takaisinmaksajat ovat ihan oikeassa.

Mä en ole koskaan halunnut omistusasuntoa, mutta päädyin viime viikolla tekemään kaupat, koska se tuntui yksinkertaisemmalta kuin jättäytyä oikuttelevien vuokranantajien armoille. Kyseessä ei ollut unelma eikä tarve näyttää kenellekään yhtään mitään. Kunhan hoidin asumisen minulle käytännöllisimmällä tavalla.

Rikkaaksi en itseäni tunne edelleenkään; jotenkin kaveripiirissä on tapana aina ollut puhua pankin   asunnoista, ei niinkään omista asunnoista. On silti kivempi lyhentää omaa lainaa kuin jonkun toisen lainaa (kuten vuokralainen usein tekee), vaikka se viimeinen maksupäivä melkoisen kaukana häämöttääkin.

Nuorena ajattelin, että omistusasunto on kauhea riesa. Jos sattuu niin, että en asuntoa jossain vaiheessa itse tarvitsekaan, voin aina ryhtyä vuokraamaan sitä (ihan niin kuin malttaisin ikinä!), tai jopa myydä pois. Ettei se nyt sen ihmeellisempää ollutkaan.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #141 : 21.10.2006, 14:42:02 »
Lainaus käyttäjältä: "anskiiskii"
Mun mielestä on aika turhaa puhua jostakin tietystä vaatteesta rumana kun usein on pikemminkin kyse siitä, kenen päällä vaate on. Rumaa on se, että yrittää saavuttaa jotain tyyliä joka ei ole omistajansa kanssa "yhtä". Rumana pidän myös sitä, että ihminen on pukeutuu aivan vääränkokoisiin vaatteisiin tai vaatteisiin jotka eivät istu.

Totta! Kantajan ja vaatteen on sovittava yhteen! Mielestäni kyllä hieman liian isot vaatteet saattavat näyttää joskus erittäin hyviltä kantajansa päällä. Vaatteiden ja asusteiden kauniisti yhteenluontuvat värit, jotka sopivat ihmisen omien hiusten, silmien ja ihon väriin, saavat ihmeitä aikaan.  Liian pienet vaatteet sen sijaan näyttävät lähinnä järkyttäviltä ja koomisilta.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #142 : 22.10.2006, 14:09:36 »
Ominaisuuksia suomalaisissa jotka on yleistyksia perustuen niihin suomalaisiin joihin olen tormanny, joita olen observoinut turisteina, ja joiden kanssa olen tyoskennellyt.

- valitus. suomalaiset valittaa
- silloin kun niilla olisi jotain sanomista, ne on hiljaa. esim tuopaikan kokous jossa olisi mahdollista muuttaa vaikka abusiivista kaytosta ym - silloin ollaan hiljaa. ei ole ihme etta "virtahepo olohuoneessa" on suomalaisen kirjoittama kirja.
- eleettomia. naama on siis yleensa peruslukemilla ja aina. tuosta paasee nakojaan vahitellen eroon, eli mita kauemmin poissa suomesta sita enemman ilmeita naamalla ym.
- ei tottuneita kaoottiseen jarjestykseen esim liikenteessa tai elamassa yleensa.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

imoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #143 : 22.10.2006, 15:06:48 »
Lainaus käyttäjältä: "fuego"
Ominaisuuksia suomalaisissa jotka on yleistyksia perustuen niihin suomalaisiin joihin olen tormanny, joita olen observoinut turisteina, ja joiden kanssa olen tyoskennellyt.

- ei tottuneita kaoottiseen jarjestykseen esim liikenteessa tai elamassa yleensa.

Liikennejärjestelyt nyt on muutenkin päin helvettiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin, kun tavallisella henkilöautollakin voi ajaa kaupungin keskustassa, mikä tulisi yksinomaan olla vain jalankulkijoille, pyöräilijöille varattua aluetta (ja ehkä jonkinlaiselle julkiselle liikenteelle kuten raitiovaunut ja metrot). Kyllä niillä tuntuu vaan viiraavan päässä pahemman kerran jotka autoilua kannattavat.  Täälläkin suurin osa liikenteestä tuntuu olevan rekkoja, jotka ajaa niin välinpitämättömästi ja lujaa ettei hullukaan tonne tienpenkkaan tsykällä uskolla kun tienpenkkaa ei ole kuin 10 cm sen valkoisen viivan verran ja tiet kapeita. Ei nää paikallisetkaan oo tuosta niin innoissaan. Olisi se kyllä niin vaan parempi jos kaikki tiet varattaisiin kävelijöille ja pyöräilijöille ja jätettäisiin motarit rakentamatta jotka muuttaa ympäristön luonnolliset muodot täysin hajalle ja ei ainakaan paranna kiiresairautta.

LCHawk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #144 : 22.10.2006, 22:22:42 »
Lainaus käyttäjältä: "imoT"

Liikennejärjestelyt nyt on muutenkin päin helvettiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin, kun tavallisella henkilöautollakin voi ajaa kaupungin keskustassa, mikä tulisi yksinomaan olla vain jalankulkijoille, pyöräilijöille varattua aluetta (ja ehkä jonkinlaiselle julkiselle liikenteelle kuten raitiovaunut ja metrot). Kyllä niillä tuntuu vaan viiraavan päässä pahemman kerran jotka autoilua kannattavat.  Täälläkin suurin osa liikenteestä tuntuu olevan rekkoja, jotka ajaa niin välinpitämättömästi ja lujaa ettei hullukaan tonne tienpenkkaan tsykällä uskolla kun tienpenkkaa ei ole kuin 10 cm sen valkoisen viivan verran ja tiet kapeita. Ei nää paikallisetkaan oo tuosta niin innoissaan. Olisi se kyllä niin vaan parempi jos kaikki tiet varattaisiin kävelijöille ja pyöräilijöille ja jätettäisiin motarit rakentamatta jotka muuttaa ympäristön luonnolliset muodot täysin hajalle ja ei ainakaan paranna kiiresairautta.

Miten ilman teitä sitten hoidetaan erilaiset tuote kuljetukset esim. kauppoihin tai miten siirretään työkoneita työmailta toisille, jos ei raskasta liikennettä saa olla? Kannatko?

SoFro

• Tosireissaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #145 : 23.10.2006, 11:51:52 »
Lainaus käyttäjältä: "LCHawk"

Miten ilman teitä sitten hoidetaan erilaiset tuote kuljetukset esim. kauppoihin tai miten siirretään työkoneita työmailta toisille, jos ei raskasta liikennettä saa olla? Kannatko?

Ratikalla ja lähijunalla?

pisola

• Aloittelija
    • Profiili
    • Cacio e Pepe - Ruokaa Roomassa
    • Sähköposti
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #146 : 24.10.2006, 15:01:44 »
"Lisäksi suomalaiset ovat lainkuuliaisia ja luottavat poliisiin. Ylipäätänsäkin suomalaiset kuvittelevat usein, että maailma voisi olla reilu ja jonnekin voisi tehdä aina valituksen ja saada jonkun hyvitykseen koetuista vääryyksistä. "

Samaa mieltä. Kuitenkin ärsyttävyyteen asti Suomessa esim. pidetään kiinni liikenteessä omista oikeuksista.. ja muutenkin, sääntöjen noudattaminen järjettömyyteen asti. (esim. suomalaiset lentoemot eivät voineet tasarahalla antaa lapselle vesipulloa kun ainoastaa luottokortilla saa maksaa.  :roll: )

Kaipaan sitä että voi luottaa toisten sanomisiin ja ottaa ne lupauksina. (Itselleni tulee vieläkin suuri syyllisyyden tunne jos en voi toimia kuten on sovittu.)
Rehellisyys (ajoittain myös aika julmaa rehellisyyttä.)

Täällä oli keskustelua että onko suomalaisilla huono itsetunto vai ei.. Tämäkin on tulkintakysymys tietysti mutta mielestäni Wikipedian kuvailu heikosta itsetunnosta pätee ainakin moniin MINUN tuntemiini suomalaisiin ja käsitykseen mikä MINULLA on yleistäen suomalaisista. Toivon että tästä nyt ei välttämättä kenenkään tarvisi vetää herneitä nenään.

"Heikon itsetunnon merkki on esimerkiksi, jos ajattelee jatkuvasti sitä, mitä muut ajattelevat itsestä. Ihminen, jolla on vahva itsetunto ei taas piittaa(liikaa) siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Hän luottaa itsensä ja omiin valintoihinsa.

Heikko tai selvästi heikentynyt itsetunto yhdistetään usein psyykkisiin häiriötiloihin kuten pitkäaikaiseen masennukseen, ahdistuneisuuteen ja sosiaalisiin pelkoihin, sillä se voi olla niiden syy tai seuraus."

Ja jos jäi epäilystä niin minä olen kyllä ylpeä suomalaisuudestani ja kaipaan sieltä monia asioita. Täällä on vaan huomattu että kyllä ne asiat eri tavallakin tehtynä toimii..
---
Rooma

"Finlandese di nascita romana d'adozione"

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #147 : 24.10.2006, 15:24:15 »

- valitus. suomalaiset valittaa
- silloin kun niilla olisi jotain sanomista, ne on hiljaa. esim tuopaikan kokous jossa olisi mahdollista muuttaa vaikka abusiivista kaytosta ym - silloin ollaan hiljaa. ei ole ihme etta "virtahepo olohuoneessa" on suomalaisen kirjoittama kirja.

Nämä ovat ainakin niiiin totta. Suomalaiset ovat "kilttejä" eivätkä uskalla tositilanteessa tuoda mielipiteitään esiin tai tehdä asioille mitään, mut "selän takana" voidaan turvallisesti valittaa asioista vaikka 24h/vrk. Ja niin yleensä valitetaankin, ainakin jos naapurilla on joku asia paremmin kuin muilla :? Yleensäkin odotetaan aina, että joku muu (usein "yhteiskunta" tms.) tulisi ja ratkoisi kaikki ongelmat, itse ei olla valmiita ottamaan vastuuta tai näkemään vaivaa minkään eteen.

Toinen klisee mutta tosiasia on se kateellisuus, en tosin tiedä onko tämä nyt niin suomalainen luonteenpiirre vaiko pelkästään inhimillinen, mut ikinä se ei lakkaa hämmästyttämästä miten katkeria täällä ollaan siitä, jos joku toinen saa jotain mitä itse ei syystä tai toisesta saa - siltikin, vaikka tämä toinen olisi yksinomaan itse omilla ansioillaan sen hankkinut. Eieiei, silti se ei vain käy, että jollakin on jotain enemmän/paremmin!

Hyviä puolia: rehellisyys (ulkomailla reissanneena on ihana tulla kotiin, kun tietää, että taskuvarkaat ei käy heti kimppuun, lahjuksia ei tarvitse alkaa tarjoamaan oikeastaan missään tilanteessa eikä jokaista vaihtorahasenttiä tarvitse tarkistaa), tarkoitetaan mitä sanotaan eikä lauota mitä sattuu pelkästä "kohteliaisuudesta", väkinäisen small talk-pakon puuttuminen (jonkun mielestä tämä voi olla huonokin asia, minusta päinvastoin!), byrokraattiset asiat saadaan yleensä toimimaan suht mutkattomasti (vaikka tämä on varmaan suurin valituksen aihe ikinä - no, jos ei ole mitään mihin verrata, niin jokainen päivän viivästys tietysti ottaa päähän...), kenenkään ei tarvitse elää katuojassa vaan tämä paljon parjattu yhteiskunta tarjoaa auttavan käden (tämäkin voi olla huono asia joidenkin mielestä, koska se auttava käsi tarjotaan usein liian helposti).

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #148 : 24.10.2006, 17:51:44 »
Mäkin olen samaa mieltä siitä, että suomalaiset olettavat että on joku taho jolle voi tehdä valituksen jos asiat eivät suju.  Koska me olemme pienestä maasta jolla on tehokas ja kohtuullisen läpinäkyvä byrokratia, oletamme että koko maailma toimii joidenkin säännösten mukaan. Jos maailma onkin irrationaalinen ja kaoottinen paikka, olemme järkyttyneitä ja vaadimme oikeutta jota emme kuitenkaan saa.

Oletamme myös että joku pitää aina huolta, yhteiskunta vähintäänkin jos ei joku muu taho. Meistä on mukava holhota ja olla holhouksen kohteena, niin hyvässä kuin pahassakin. Suomessa pidetäänkin hyvää huolta esimerkiksi vaihto-opiskelijoista, meistä voisi muutama muu maa ottaa oppia. Toisaalta koska olemme tottuneet siihen että joku muu pitää kyllä huolen asioista, emme itse halua olla yksityisessä elämässä aktiivisia vaikka puhumalla sen naapurissa asuvan vaihtarin kanssa. Samasta syystä niin harvat suomalaiset antavat matkoillaankaan kerjäläisille rahaa.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #149 : 25.10.2006, 13:16:06 »
Lainaus käyttäjältä: "veena"
Kuitenkin ärsyttävyyteen asti Suomessa esim. pidetään kiinni liikenteessä omista oikeuksista.. ja muutenkin, sääntöjen noudattaminen järjettömyyteen asti. (esim. suomalaiset lentoemot eivät voineet tasarahalla antaa lapselle vesipulloa kun ainoastaa luottokortilla saa maksaa.

No tuo vesipullojuttu on kyllä aika tökeröä joustamattomuutta. Mutta onko tuollainen sitten jotenkin erityisen suomalaista? Onhan meillä kaikilla kai ihan päinvastaisiakin kokemuksia. Itse näen, että noissa on kysymys yksittäistapauksista, koska mitään yleistä käytäntöä suuntaan tai toiseen en ole huomannut. Minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia vastaavanlaisten sääntöjen joustamisesta tarvittaessa.

Liikennesäännöt ovat sellaisia sääntöjä, ettei niitä oikein voi rinnastaa joihinkin "naurettaviin" sääntöihin. Kyllä mieluummin eläisin kaupungissa/maassa, jossa liikennesääntöjä noudatetaan, kuin jossain, missä niistä ei välitetä puolin eikä toisin. Ja toivon, että edelleenkään Suomessa ei hyväksytä esim. sitä että autot kaahaavat suojatiellä kulkevien ihmisten päälle. Tosin ainakaan Helsinki ei kelpaa esimerkiksi hyvästä liikennekäyttäytymisestä, ainakaan enää :evil:

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #150 : 25.10.2006, 13:26:56 »
Itse näen, että noissa on kysymys yksittäistapauksista, koska mitään yleistä käytäntöä suuntaan tai toiseen en ole huomannut.

Tosin ainakaan Helsinki ei kelpaa esimerkiksi hyvästä liikennekäyttäytymisestä, ainakaan enää :evil:

Hmm. Hieman ristiriitaisia mielipiteitä yhteen viestiin. Helsingissähän nuo liikennerikkomukset ovat kuitenkin vielä ihan jotain muuta kuin yleistä käytäntöä.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #151 : 25.10.2006, 13:49:20 »
Lainaus käyttäjältä: "vilviis"
Itse näen, että noissa on kysymys yksittäistapauksista, koska mitään yleistä käytäntöä suuntaan tai toiseen en ole huomannut.

Tosin ainakaan Helsinki ei kelpaa esimerkiksi hyvästä liikennekäyttäytymisestä, ainakaan enää :evil:

Hmm. Hieman ristiriitaisia mielipiteitä yhteen viestiin. Helsingissähän nuo liikennerikkomukset ovat kuitenkin vielä ihan jotain muuta kuin yleistä käytäntöä.

Täällä Helsingissä on viime aikoina ollut kovastikin puhetta nimenomaan autoilijoiden huonosta liikennekäyttäytymisestä, mm. Helsingin Sanomissakin oli aika mielenkiintoinen juttu jokin aika sitten (kuukausiliitteessä). Olen itse huomannut kyllä selkeän eron esim. Helsingin ja pienempien suomalaisten kaupunkien kohdalla, usein ulkomaillakin suurkaupungissa tuntuu oudolta, että autot antavat tietä suojatietä ylittävälle. Helsingissä sellainen tuntuu yllättävältä poikkeukselta.

En nyt toki silti menisi väittämään, että huono liikennekäyttäytyminen on nimenomaan suomalainen ominaisuus, koska kyllähän oikeasti paljon kaoottisempiakin kaupunkeja löytyy. Helsinkihän ei ole kaoottinen, onpahan vain muuttunut vähän turhan vaaralliseksi.

Mutta kiva, jos muilla ei ole vastaavaa kokemusta. Toivottavaahan vain olisi, että liikenne toimisi mahdollisimman turvallisesti. Outoa kyllä, miksiköhän ne ääliömäisimmät kaaharit aina osuvat minun kulkureitilleni...

Swingbream

• Reissaajaguru
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #152 : 25.10.2006, 14:58:27 »
Olen itse huomannut kyllä selkeän eron esim. Helsingin ja pienempien suomalaisten kaupunkien kohdalla, usein ulkomaillakin suurkaupungissa tuntuu oudolta, että autot antavat tietä suojatietä ylittävälle. Helsingissä sellainen tuntuu yllättävältä poikkeukselta.

Täällä Lontoossa suojateitä kyllä todella kunnioitetaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kohteliaisuuden tai edes liikennekäyttäytymisen kanssa. Syy on se, että maalattuja suojateitä on todella harvassa, ja niiden kunnioittamatta jättämisestä todella saatetaan sakottaa. Yleensä suojatie on vielä sellaisessa paikassa, jossa autot todennäköisesti muutenkin ajavat hiljaa. Normaalissa "kadunylityspaikassa", eli sellaisessa jossa on vain pienet viivat reunoilla ja ehkäpä "turvasaareke" kaistojen keskellä, ei yksikään autoilija edes hidasta (<-- kärjistys). Jos oikeita suojateitä olisi täällä yhtä taajaan kuin Suomessa (tai monessa muussa suojateitä kunnioittamattomassa maassa, esim. Ranskassa), ne muuttuisivat autoilijoille aivan yhtä näkymättömiksi.

Autoilijan näkökulmasta Helsingissä on kaiketi Suomen joustavin liikennekulttuuri, muualla kun ei ole juuri tarvinnut opetella tilaa antamaan tai ottamaan. Kaahaminenkin oman kokemukseni perusteella on suhteellisesti pahempaa monessa pienemmässä paikassa, tosin niitä kaahaajia on tietysti määrällisesti enemmän Helsingissä.

Suomalaisuudesta vielä: Paras ominaisuus on ehdottomasti "comfortable silence" ja oman tilan antaminen toiselle. Parisuhteen ulkopuoliseksi kosketteluksi riittää minulle varsin hyvin tukeva kädenpuristus ja joissain tilanteissa ronski halaus, kaikki muu hiplaus ja suukottelu vain vaivaannuttaa. En voi sietää sitä, kun joku laittaa jutellessa käden olkapäälleni. Kaulakkain kävellään vain kännissä, ja silloinkin vain laulaen.

Sanguine

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - a_stranger_no_more@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.livejournal.com/users/rosettaxv
    • Sähköposti
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #153 : 25.10.2006, 15:07:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Swingbream"

Suomalaisuudesta vielä: Paras ominaisuus on ehdottomasti "comfortable silence" ja oman tilan antaminen toiselle. Parisuhteen ulkopuoliseksi kosketteluksi riittää minulle varsin hyvin tukeva kädenpuristus ja joissain tilanteissa ronski halaus, kaikki muu hiplaus ja suukottelu vain vaivaannuttaa. En voi sietää sitä, kun joku laittaa jutellessa käden olkapäälleni. Kaulakkain kävellään vain kännissä, ja silloinkin vain laulaen.

Tästä aivan samaa mieltä. Olen aina kokenut perisuomalaiseen tapaan kamalan vaivaannuttavaksi esimerkiksi sen jatkuvan nousuhumalaisen halailun ja pussailun, jota tyttökaverit toistensa kanssa harrastavat. Parikin kaveria on sitä tyyppiä, että ollaan koko ajan roikkumassa kaulassa ja läikyttämässä meikäläisen kalliita tuoppeja.  :roll: Parisuhde on tosiaan sitten, krhm, fyysisen kontaktin kannalta eri asia.
ust because you've got the emotional
range of a teaspoon doesn't mean we all
have.

Darkstar

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Elias_Xiun@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #154 : 22.01.2007, 23:51:40 »
Alkoholin kulutus aika suuri verrattuna muiden maiden edustajiin, vaikka itse en ole todellakaan suurkuluttaja vaan nautiskelija.

londi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mitä on suomalaisuus?
« Vastaus #155 : 22.01.2007, 23:57:15 »
suomalainen ei puhu eikä pussaa....hmmm..siinä se oli lyhyesti ja ytimekkäästi...:) joo ja ollaanhan me myäs sitä niin sanottua tuulipukukansaa.... :lol: