Henkilöllisyystodistus USA:ssa

(Luettu 6985 kertaa)

metssat

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Henkilöllisyystodistus USA:ssa
« : 13.03.2012, 15:55:51 »
Mulla on nyt taas pienen pieni läjä näitä tyhmiä kysymyksiä, mutta ihan ens alkuun mulla on pieni ongelma. Olen menossa New Yorkiin noin viikoksi ja olen jo maksanut hotellini hotels.comin kautta ja maksoin sen visa electronilla. Kuitenkin jostain kumman syystä se ei silloin hyväksynyt maksukorttiani ja huvikseni kokeilin visana maksaa ja sitten maksu meni läpi. Noh kyselin tuolta hotellista missä tulen olemaan, että käykö teillä varmasti käteispantti ja sanoivat että käy, MUTTA mun pitäisi jättää passi respaan. Ja "luottokorttiani" en voi jättää koska sehän on visa electron. Jotenka ne kysymykset: Tarvitsenko henkilöllisyystodistustani missä kaikkialla New Yorkissa, esim kun käyn nähtävyyksiä katsastelemassa niin tietääkö joku tarvitaanko jossain tietyssä paikassa henkkareita? Mietin myös matkaavani päiväksi Washingtoniin niin mitä luulette, kysytäänkö junassa henkkareita? Lisäksi ostin New York City Passin netistä ja tuossa tulostamassani kuitissa lukee, että voimassa vain kuvallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Mikäs nyt eteen?
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 16:18:46 kirjoittanut metssat »

smy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Henkilöllisyystodistus USA:ssa
« Vastaus #1 : 13.03.2012, 16:58:51 »
Jotenkin minusta tuntuu että jos vilautat tuota Visa electronia siinä respassa niin varmaan se kelpaa yhtälailla kuin luottokorttikin.

Ainakin firman Debit kortti toimii Visa Credit korttina Usa:ssa ihan hienosti (autovuokraamot ja hotellit), ihan samalla tavalla kuin luottokorttikin. Vaikka onkin debit kortti.

Erillisien henkkarinhan voi hommata suomesta.

Mä olen käytännössä pitänyt suomalaista eu ajokorttia vaan mukana ja jättänyt passin hotelliin. Aina tuo on tähän mennessä kelvannut vaikka ei mikään virallinen henkilöpaperi olekkaan. Pari kertaa on pientä mussutusta tullut mutta silloinkin kelvannut.

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.2012, 17:26:41 »
Valokopio passista riittää monessa paikassa. Aina voi sanoa, että passi on hotellissa panttina. Monet paikat pitää panttina ennen maksamista.

metssat

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 13.03.2012, 19:23:00 »
Juu mä laitoinkin sinne hotelliin nyt kysymystä noista, että käykö visa electron panttina tai sitten valokopiot passista. Roomassa ainakin toimi niin, että ne otti kopsut passista. Pitää katsella mitä ne vastailee.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #4 : 13.03.2012, 22:28:01 »
Kyl useammassa paikassa kysytaan papruja, nimenoman vaikka Amtrakin junassa, tai sitten baarissa jos naytat silta et oot alle 30 (tai 40, paikasta riippuen), tai lentokenttien baareissa vaikka olisit 70.
Eurooppalainen ajokortti on monessa paikassa toiminut kylla epavirallisena ian todisteena (koska onhan niissa se syntymapvm), mutta passi olisi yleensa parempi. Jos haluavat pitaa passin, ota kopio mukaan ja nayta sita ajokortin tai henkilokortin (jos on sellainen) lisaksi, pitaisi riittaa.
Ei-USAn-kansalalaisena sulla pitaisi olla pyydettaessa henkkarit seka jos ei o passi mukana, kopio siita I-94W paperista (ja jos on viisumi siita kopio, tai jos on vihrea kortti, se riittaa, ei tarvii passia muulloin kuin maasta poistumiseen).
Turistikohteista on ainakin joissain armeijaan ym liittyvissa paikoissa kyselty henkkaria.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

gigina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.03.2012, 22:35:15 »
mie ainaki ku käytin jenkeissä asuessani electroonia niin aika monessa paikassa sitä pitää käyttää niinkun se olis luottokortti, jos on vähänkään vanhemmat koneet esim kaupassa niin niissä ei toimi ollenkaan debit korttina tuo.. ja jos meinat alkomahoolia ostaa tai baariin mennä niin sitten tarvii olla passi, muualla selviää ihan ajokorttia tms näyttämällä varmaan.. :)

metssat

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 14.03.2012, 05:41:05 »
Juu mä laitoin viestiä sinne ja ne ei kyl oikee antanu minkäänlaista vastausta. Kun kysyin että käykö visa electron luottokorttina niin ne laitto vaan että hyväksymme kortit joissa on visan, mastercardin tai american expressin logo yms. Ja siitä passista ne laitto vaan että käteispantin kanssa pitää jättää passi. Niin rasittavan ympyräpyöreitä vastauksia. Ja vielä selvennyksenä etten omista ajokorttia enkä henkilökorttia vaan pelkän passin. Ja mielelläni en yhden viikon takia haluaisi hankkia henkilökorttia ja etenkään jos sitä ei sitten kelpuuteta missään siellä varmasti. Pitää varmaan taas laittaa viestiä ja kysyä tosta valokopiosta että jos mä näytän passia siinä samassa.

gigina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 14.03.2012, 09:07:03 »
Kyl se Electroni siellä joka paikassa käy, yleensä jos kysyy et käykö se jossain ne vaan kattoo huulipyöreenä et mitäs kyselet siinähän lukee Visa :D eli käytät sitä vaan niinku luottokorttia et se toimii niiden koneissa.. Kinkkinen tuo passi juttu toivottavasti selviää!

mima

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.03.2012, 10:31:59 »
Tuli mieleen, että miten Suomessa todistat henkilöllisyytesi, kun et omista ajokorttia tai henkilökorttia, kannatko aina passia mukana? Suosittelen sen henkilökortin hankkimista varmuuden vuoksi, sillä tarvitseehan sitä tosiaan Suomessakin monessa paikassa näyttää henkilöllisyystodistusta. :)

Itse oon jenkeissä baariin mennessä tai alkoholia ostaessa aina näyttänyt ajokorttia ja joka kerta on kelvannut. Junassa en kyllä muista, että olisi mitään henkilöllisyystodistusta kyselty, tosin kokemusta on vain muutamista junamatkoista jenkeissä...

metssat

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 14.03.2012, 16:41:17 »
Passia juu kannan mukana silloin kun tiedän tarvitsevani henkilöllisyystodistusta. Sieltä tuli viesti tosta visa electronista, lainaan itseasiassa sen mitä siinä viestissä luki :"We do accept any major credit card with a major logo (Visa, Mastercard, Discover, etc) as long as it is processed by "cirrus"- which is mentioned on the back of the credit card (not maestro)." eli eipä taiga visa electron käydä ja tästä syystä pistinkin tilaukseen luottokortin. Naurettavaa viikon reissulle kyllä, mutta en mä kyllä mieluusti ilman passia olisi.

metssat

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 14.03.2012, 16:45:30 »
ja niin luin tuolta amtrakin sivuilta, että ne saattaa toisinaan kysyä henkkareita riippuen konnarista yms.

Plaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.04.2012, 16:08:40 »
Olin Jenkeissä helmi-maaliskuussa ja Visa Electron toimi siellä missä Visakin. Henkkareita kyseltiin alkoholia ostettaessa ravintoloissa melko ahkerasti, joten suosittelen hankkimaan henkilökortin, jos passin jätät hotellille. Suomalainen ajokortti kelpasi kyllä kaikki alla, yhdessä ravintolassa esimiehen piti tarkistaa kortti, sillä tarjoilijalla ei ollut oikeuksia varmistaa ulkomaalaisia henkilöllisyystodistuksia.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.04.2012, 14:30:37 »
Jotain vaihtelua voi olla osavaltioittainkin, esim. Texasissa törmäsimme moneenkin paikkaan joka ei hyväksynyt mitään muuta ulkomaalaisia henkilöllisyystodistuksia kuin passin alkoholia ostaessa. Sen sijaan esim. TSA:lle kelpasi suomalainen ajokortti ihan hyvin kotimaanlennolla.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Lixie

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 03.06.2012, 20:22:08 »
Itse näyttelin Nycissa baareissa kuvallista kelakorttia ja hyvin kelpasi. Piti vaan näyttää, että missä se syntymävuosi on, kun kirjoittavat siellä synttäripäivät eri muodossa.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #14 : 03.06.2012, 22:34:21 »
Jotain vaihtelua voi olla osavaltioittainkin, esim. Texasissa törmäsimme moneenkin paikkaan joka ei hyväksynyt mitään muuta ulkomaalaisia henkilöllisyystodistuksia kuin passin alkoholia ostaessa. Sen sijaan esim. TSA:lle kelpasi suomalainen ajokortti ihan hyvin kotimaanlennolla.

Ehka silloin jos on virallisista henkilotodistuksista olemassa ainoastaan Suomen passi ja jotain muita Suomessa voimassa olevia dokumentteja.. tai muutenkin vain ei-USAlaisia (tai kanadalaisia tai meksikolaisia) henkilotodistuksia.
USAn sisalla (myos sisaisilla lennoilla ja Hawaiillekin mennessa ja tullessa) mulla on pelkastaan Vihrea Kortti mukana, se riittaa, ja se on virallinen henkkari (federal sellainen - joskus haluavat myos state ID:n mutta kun en ole hankkinut niin toi sitten). Niilla joilla on green card pitaisi se olla aina mukana niiden sen mukana olevien ohjeiden mukaisesti, ja sen kanssa ei tarvitse passia - paitsi jos/kun on menossa maan ulkopuolelle.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther