Kiova liikkuminen ja nähtävyydet

(Luettu 11714 kertaa)

epsilon

• Reissaaja
    • Profiili
Kiova liikkuminen ja nähtävyydet
« : 30.05.2012, 10:41:17 »
Hei,
Saako Kiovan metroon ostettua jotain muutaman päivän turistilippuja?
Miten kentältä keskustaan?
Jos pitäisi parissa paikkaa Kiovassa tai lähiympäristössä vierailla niin mitä ne olisivat?
Kaikenlainen liikkumiseen liittyvät vinkit tervetulleita.
kiitos.

jake

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Kiova liikkuminen ja nähtävyydet
« Vastaus #1 : 30.05.2012, 18:43:13 »
Hei,
Saako Kiovan metroon ostettua jotain muutaman päivän turistilippuja?
Miten kentältä keskustaan?
Jos pitäisi parissa paikkaa Kiovassa tai lähiympäristössä vierailla niin mitä ne olisivat?
Kaikenlainen liikkumiseen liittyvät vinkit tervetulleita.
kiitos.

En osaa sanoa metron turistilipuista, mutta kertaliput olivat mitättömän halpoja, olikohan nyt 2 UAH. Boryspilin lentokentältä lähtee tiuhaan busseja keskustaan, kävelet vain terminaalista etuvasemalle ja näet pienen parkkipaikan jossa bussit odottavat. Kiovan päänähtävyydet ovat onneksi lähellä toisiaan joten kävellenkin pärjää hyvin. Jos Chernobyl kiinnostaa niin siihen saa yhden päivän menemään, mutta itse Kiovassakin viettää mukavasti pari päivää. Kaupungin yleisilme, ainakin ydinkeskusta oli siisti ja puistot hyvinhoidettuja. Kullattuja kupoleita tulet näkemään paljon.

kims1500

• Himoreissaaja
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 04.06.2012, 18:15:38 »
Ei saa turistilippuja. Voit ostaa poletteja (zheton/жетон) kerralla paljon jos se tuntuu helpommalta.

Kentältä keskustaan pääsee Polit (Політ) busseilla jotka ovat useimmiten sellaisia valkovioletteja ja niissä lukee muistaakseni sky express. Odottelevat siis tosiaan parkkipaikalla B-terminaalin edessä.
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

rockangel

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.06.2012, 02:27:04 »
Kertaliput oli juu 2 UAH ainakin vielä helmi-maaliskuun vaihteessa. Ja tosiaan niitä poletteja kantsii ostaa useempi kerralla. Itse en ainakaan 2½ vrk reissulla mitään muuta lippua käyttänyt, ymmärsin kans että mitään turistilippua ei ole olemassakaan? Bussimatka keskustaan Boryspilin kentältä kesti n. 45min ja maksoi muistaakseni 25 UAH ja sen pystyi maksaan käteisellä siinä bussissa. Ainakin maaliskuussa se bussi koukkasi siitä F-terminaalin edestä, siinä on ihan oven vieressä oikealla sellanen bussitolppa, pysähtyi sitten vähäksi aikaa siihen B-terminaalin parkkipaikalle ja ajoi sitten keskustaa kohti. Bussi ajaa siihen eteläisen rautatieaseman eteen ja siitä asemarakennuksen läpi kun kävelee, pääsee aseman vanhalle puolelle ja sit sen puolen aukiolla siinä McDonaldsista vasemmalle vähän matkaa on metroasema.

Tsernobyliin en itse päässyt kun oli niin lyhyt reissu ja sinne ei just sinä ainoana mulle sopivana päivänä ollut retkiä. Muistaakseni ne retket pitäis kai varata 10vrk etukäteen, koska matkatoimiston pitää antaa se osallistujalista viranomaisille tms? Mä kävelin vaan keskustassa ja kävin katsomassa eri paikkoja ja hyvin siinä sai pari päivää kulumaan. Nähtävyyksistä ite tykkäsin eniten
Petšerskin lavrasta eli luolaluostarista, se alue oli hieno. Samoin Suuren isänmaallisen sodan museon vieressä oleva Rodina mat -patsas on näkemisen arvoinen, silloin kun kävin siellä niin kovaäänisissä soi isänmaallinen kappale venäjäksi ja sen verra ymmärrsin, että isänmaan hienoudesta ja taistelemisesta siinä laulettiin. :D  Sinne kannattaa mun mielestä mennä samalla kertaa kun käy Lavrassa, ne kun on aika lähekkäin.

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.06.2012, 03:27:16 »
^^ Ylhäällä tullut jo aika hyviä vinkkejä. Sen lisäksi voin suositella St.Sofian ja Mikaelin kirkkoa ja Andrei Uskivtzin kävelykatua, vaikka se aika turisti onkin. Jos haluaa nähdä erittäin lokaalia markkinameininkiä, kannattaa suunnata punaisen metrolinjan päätepysäkille Lisovaan, jossa on iso basaari. Ainakin näkemisen arvoinen, vaikka ei mitään ostaisikaan.
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.06.2012, 15:45:48 »
Suosittelen myös itsenäisyyden aukiolta starttaavia ilmaisia kävelykierroksia. Sattumalta sellaisen bongasin ja ainakin oma kierrokseni oli todella mielenkiintoinen. Opastukset lähtevät muistaakseni klo 12 ja klo 16. Opastuksen vetävillä on sininen Free tour -lippu kädessä.

Nepo72

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sfinland@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 06.06.2012, 15:52:56 »
Myös "Madina Rot" ja Jokiristeily on jees...ja tietty ihan ihmisten bongailu jossain terassilla.
Terveisin täältä jostain:
Nepo72

fl0yf

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 01.06.2016, 15:38:26 »
Onko kenelläkään mitään vinkkejä siitä, että mitä Kiovassa kannattaa tehdä/nähdä, tai mitä ei kannata jos aikaa on vain todella rajoitetusti? Vajaan vuorokauden layoveri Kiovassa, lento saapuu 18.15 ja seuraava lento lähtee seuraavana päivänä 12.40. Tarkoituksena olisi ainakin nähdä muutamat perus nähtävyydet illan aikana.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2016, 15:57:54 kirjoittanut fl0yf »

Heineken

• Aloittelija
    • Profiili
    • Lomapaikka
« Vastaus #8 : 06.06.2016, 15:03:16 »
Mites halpa paikka tuo Kiova on tällä hetkellä? Pohdin tällä hetkellä parin eri vaihtoehdon välillä, mutta kyllä tuo Kiova kiinnostaisi.

fl0yf

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.06.2016, 13:16:04 »
Mites halpa paikka tuo Kiova on tällä hetkellä?

Itse olin tuon layoverin ajan vain Kiovassa ja oli todella mahtava ja todella edullinen kaupunki, pakko päästä uusiksi lähiaikoina. Ruoka, hotellit ja taksilla liikkuminen oli erittäin edullista.

slowpoke

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.08.2016, 20:27:14 »

Itse olin tuon layoverin ajan vain Kiovassa ja oli todella mahtava ja todella edullinen kaupunki, pakko päästä uusiksi lähiaikoina. Ruoka, hotellit ja taksilla liikkuminen oli erittäin edullista.

Itsellä samanmoinen layover edessä Kiovassa, kannattaako mennä taksilla vai bussilla keskustaan? Entä löytyykö ilmaista wifiä helposti? Olen myös pohtinut yöllä takaisin lentokentälle menemistä jotta säästäisi yöpymiskustannuksissa, kuulostaako ihan järjettömältä idealta..? Ja jos muita vinkkejä sattuisi mieleen niin otan mielelläni vastaan :D

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 15.08.2016, 20:33:43 »

Itsellä samanmoinen layover edessä Kiovassa, kannattaako mennä taksilla vai bussilla keskustaan? Entä löytyykö ilmaista wifiä helposti? Olen myös pohtinut yöllä takaisin lentokentälle menemistä jotta säästäisi yöpymiskustannuksissa, kuulostaako ihan järjettömältä idealta..? Ja jos muita vinkkejä sattuisi mieleen niin otan mielelläni vastaan :D

Sikäli kun halvimmat dormit on Kiovassa luokkaa 3-4 euroa yö niin kuulostaa.

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 16.08.2016, 12:54:20 »
Lentokentällä, D-terminaalin vieressä sijaitsee Boryspil-hotel. Sitä ei löydy esim. Booking.comista mutta huoneen voi varata sähköpostilla. Yhden huoneen hinta on 516UAH eli noin 19€. Ei toki yhtä edullinen kuin hostelli mutta muuten ihan hyvä hinta-/laatusuhde ja kätevä vaihtoehto jos haluaa yöpyä kentällä.

Sivut yhteystietoineen: http://kbp.aero/en/infrastructure/hotels/boryspil-hotel/
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

Tokos

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.02.2017, 12:17:25 »
Tähän voisi liittää kysymyksen kun samaa aihetta lähellä.

Toukokuun lopulla reissu Kaukasuksen ja lentoyhtiön lentoajat muuttuivat alkuperäisestä, eli nyt olisi 2,5h vaihdon sijaan 6h vaihto Kiovassa ennen jatkolentoa Tbilisiin.

Kuinkas kätevästi/nopeasti lentokentältä pääsee kaupungille ja mitä kannattaa tehdä ja nähdä? Ilmeisesti bussilla kentältä pääsee jollekin metroasemalle jolla sitten ytimeen. Aikaa kaupungilla varmaan sellainen tehokkaat reilu 3h

Oksat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 10.02.2017, 21:45:58 »
Bussilla tuhraantuu varmasti aikaa, jos noin lyhyt vaihto. Jouluna ei kahden opiskelijan budjettia taksimatka kentältä keskustaan pahemmin horjuttanut, hintaa vaan en nyt muista. Olisko alle kymmenen egeä / naama?

Mitä mielenkiinnon kohteita? Motherland -patsas ja sen yhteydessä oleva museo oli tosi kova, jos mutkat kiinnostaa.

Henkevyyttä sitten Lavrasta. Vois ehtiä molemmatkin, koska lähellä toisiaan ja pääsyliput todella halpoja. Motherland oli 70 senttiä muistaakseni.

Keskustaan Maidania ihmettelemään?

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #15 : 11.02.2017, 09:04:24 »
Viime lauantain (4.2.) Hesarin matkasivulla oli esittelyssä Kiova ja jutussa haastateltiin Kiovassa asuvaa suomalaisperhettä. Vinkkejä lennoista, liikkumisesta, ostoksista ja nähtävyyksistä. Nähtävyyksiä mm. jo mainittukin Äiti synnyinmaa -patsas ja sen lähellä olevat kansallinen taidemuseo ja suuren isänmaallisen sodan museo. Lisäksi kirkkoja ja luostareita. Kiova kiinnostaa minuakin.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 02.03.2017, 14:19:29 »
Kiovan ja muidenkin ukrainalaiskaupunkien julkisen liikenteen aikatauluja voi tarkastella tuolta: https://www.eway.in.ua/en/cities/kyiv

Sivusto on reaaliajassa ja siellä voi tarkkailla missä milloinkin bussit, trollit, ratikat yms. liikkuvat. Myös reittiopas saatavilla.

Sivu on myös englanniksi.
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 20.01.2019, 10:33:24 »
eway-sivustolta löytyy myös joidenkin  bulgarian, kazakastanin, kroatian, moldovian, puolan ja serbian kaupunkien kartat ja kulkuvälineet. Saa myös apiksi jos haluaa.