Oh lálá, minne Ranskassa

(Luettu 1547 kertaa)

Travellover

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Oh lálá, minne Ranskassa
« : 18.10.2019, 13:40:31 »
Hei!
Kaipaisin kipeästi konkareiden neuvoja.
Kerron taustaa. Olemme melko intohimoisia reissaajia, mutta Ranska on edelleen sellainen ”Suuri tuntematon”. Useimmiten vaikka mitä maata kaavailisimme aluksi  matkakohteeksi, loppuviimein reissu osuu kuitenkin Italiaan.
Ensi kesänä ihan oikeasti jo tahtoisin sinne Ranskaan! Ranskassa olen  käynyt aiemmin vain Pariisissa ja talvilaskettelukohteissa.
Nyt olisi hakusessa joku kiva kombo, eli olisi ihanaa että lähistöllä ( tai kätevän junamatkan päässä) olisi joku kiinnostava kaupunki, mutta muuten kaunis luonto ja nähtävyydet ja rento rantaelämä kiinnostaa.
Yksi vaihtoehto on Cote D’Azur luonnollisesti( sieltä oon aiemmin tutkaillut esim sitä jos asettuisi Villefranche Sur Meriin ja sukkuloisi Nizza, Menton, Monaco, Eze jne)
. Mutta olisi joku vähemmän tunnettu helmi teillä ehdottaa. Tuolla Rivieralla lähinnä on pieni ongelma se, että kaikki taitaa olla vähän kalliimpaa ( lähinnä se majoitus siis). Siltäkin alueelta otan mielellään silti vastaan vinkkejä.
Niin ja kun puhun rantaelämästä, niin yhtä hyvin käy järvialueet luin merenranta.
Jos esim Italian lemppareista puhunn, niin siellä meidän ykköstykkäykset on ollut Amalfin rannikko, Ligurian rannikko, Comorvi. Eli silmää viehättää kaunis ja jylhä rantaviiva.
En ees oikein tiedä mistä etsisi tietoa, jos on siitäkin hyviä neuvoja, niin aivan mahtavaa!

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Oh lálá, minne Ranskassa
« Vastaus #1 : 18.10.2019, 16:13:26 »
Olisko Bordeaux? Eläväinen kaupunki, hyvää viiniä, ranta arcachonissa, samoin upea dyyni. Tohon voi yhdistää vaikka Toulousen, joka on vähemmän rosoinen paikka. Ja finski lentää ainakin kaudella suoraan.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.10.2019, 18:38:52 »
Alppien kupeessa on Annecy-järvi, jossa pohjois-Italian järviseudun maisemat. Lento Geneveen tai Lyoniin on kätevin tapa mennä paikalle. Ja onhan ne Alpitkin siinä vieressä kesällä aivan mahtavat. Kannattaa käydä kesälläkin. Chamonix on tietysti isoin ja kaunein.

Montpellierin tai Perpignanin kohdalla on monia kivoja rantapaikkoja, jos Välimeri houkuttaa. Atlantin puolella löytyy kanssa kivoja paikkoja. Biarritz on aina suosittu, baskimaahan pääsee samalla reissulla tutustumaan. Sitten on La Rochelle tai Bretagnen rannikot, siellä erityisen upea on Saint Malo ja lähellä sijaitseva Mont Saint Michelin luorstarisaari. Miksei Normandiakin Deauvilleineen ja muine Villervilleineen, mutta siellä meri aika viileää. Atlantin vesi ei samalla lailla lämpene kuin Välimeren puoli. Plussaaa Normandiassa lyhyt junamatka Pariisista.

Travellover

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 25.10.2019, 16:28:21 »
Kiitos tähän astisista vinkeistä, tutkailen ne mielenkiinnolla.
Ja lisääkin saa ehdottaa.
Annecy mulla olikin jossain muistiinpanoissani jo merkattukin, en muistanutkaan yhtään.
Ja itse kun tällä välin oon vähän lueskellut matkablogeja ja palstoja, esiin ponnahti myös Cassis ja Marseillen seutu( sekä siihen ehkä yhdistää Aix-en-Provence jne), mitäs näistä ootte mieltä.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.10.2019, 02:25:05 »
Carcassonen linna ja Toulouse ovat olleet mulle parasta Ranskaa, samoin oli huikeaa etsiskellä kataarilinnojen raunioita Pyreneillä. Viini on tuolla mainiota ja jos auto on alla, niin käy katsomassa tehdas, jossa Byrrh -nimistä aperitiivia valmistetaan ja pullotetaan. Paikka on kuin museo itsessään, siellä on mm. miljoonan litran tynnyri.

Rivieralle ei, syyn kerroitkin jo. Ei edes erityisen viihtyisää; kun jatkaa länteen paranee kovasti. Nizzaan lento ja eteenpäin.

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.10.2019, 10:05:01 »
Joo, Annecy on kiva, komppaan. Siitä pystyy myös tekemään ihan ok vuorihaikin ihan keskustasta. Samalle reissulle voi yhdistää chamberyn, joka on rosoisempi mutta myös halvempi. Annecyhan on varsin tyyris kun on vähän niinku ranskan venetsia.