Autonvuokraus ja vakuutukset - mitä ottaa, mitä ei?

(Luettu 21135 kertaa)

MrBenson

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Unelmista totta - Dream Hostel Tampere
Minkälaisella vakuutuskombolla lähdette yleensä vuokra-autoilussa liikkeelle? Useimmissa maissahan ns. pakolliset vakuutukset ovat mukana jo vuokrahinnassa ja nämä vakuutukset pienentävät omavastuun jonnekin  1000e molemmin puolin, ainakin isoimmilla firmoilla.

Mitä mieltä sitten lisävakuutuksista? Omavastuun poisto kokonaan, onko se vain vuokraamon tapa rahastaa vai onko oikeasti tarpeellinen? Mitenkäs sitten ulkopuoliset vakuutukset, briteissä kuulemma firma josta saa 0e omavastuulla vakuutukset vuokra-autolle 60e/vuosi. Mitä suosittelet?

Itse olen tähän mennessä mennyt aika pitkälle ilman lisävakuutuksia ja hyvin on pärjännyt (tai joku voisi sanoa että tuuria on ollut). Jenkeissä hajosi kyllä tuulilasi, mutta sanoivat vaan että siirrä kamat toiseen autoon ja se oli sillä selvä, saatiin siis uusi auto alle.

Nyt ollaan lähdössä Hollantiin ja reissussa ollaan vain kahdeksan päivää ja tämän hetkisen olotilan perusteella en ole ottamassa lisävakuutuksia (enkä muitakaan lisäpalveluita.. navigaattori suomesta mukaan, turvaistuimet tulee halvemmaks ostaa paikanpäältä kun raahat suomesta raiskilla mukaan ja no.. suksitelineelle nyt ei elokuussa taida hollannissa olla käyttöä.)

Mielipiteitä?

Graniitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Autonvuokraus ja vakuutukset - mitä ottaa, mitä ei?
« Vastaus #1 : 19.06.2012, 00:56:15 »
Riippuu varmasti juuri minne on menossa ja sen maan liikennekulttuurista. Ja siitäkin onko jossain kaupungin lähettyvillä vai maaseudun / syrjäkylän rauhassa.

Itse olen vuokrannut auton kolme kertaa Italiassa. Ekalla kerralla joku pakitti Fiatin kylkeen hotellin pihalla ja tietenkin pakeni paikalta. Vuokrafirma sitten vaati omavastuun joka oli jossain 500 euron paikkeilla, onneksi oli viisi jannua maksamassa.. Toisen kerran kun vuokrattiin kaverien kanssa sellainen minibussi niin otettiin omavastuu pois ja silläkin kertaa Milanossa yksi autoilija kolhi takapuskurin ja toinen tyyppi kolhi pakettiauton kyljen. Tuosta ei sitten tullut mitään seurauksia koska oltiin maksettu lisämaksuna se omavastuu pois. Tais tehdä silloin jotain 5-6 euroa naamaa kohden. Kolmannen kerran kun vuokrasin punton Italiassa otin taas kaikki omavastuut pois. Tuolloin ei tosin sitten ketään kolhinutkaan autoa. Tuolloin omavastuun poisto tuli maksamaan jotain 150 euroa ja omavastuu olisi ollut tuhat euroa. Vuokra-aika oli 8 päivää.
Viime kerran vuokrasin Espanjassa auton omavastuu oli vain 99 euroa, joten jäi omavastuu voimaan. Sen tosin olisi saanut 15 eurolla poistettua.

Näissä vakuutuksissa ja omavastuun poistovakuutuksissa on todella isoja hintaeroja vuokrafirmojen välillä, joten kannattaa tehdä vertailua. Joissan yhtiöissä se nostaa hintaa vain muutamilla euroilla vain päivässä kun taas toisessa saattaa hinta nousta kympeillä per päivä.

otl

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.06.2012, 06:34:47 »
Mitä mieltä sitten lisävakuutuksista? Omavastuun poisto kokonaan, onko se vain vuokraamon tapa rahastaa vai onko oikeasti tarpeellinen? Mitenkäs sitten ulkopuoliset vakuutukset, briteissä kuulemma firma josta saa 0e omavastuulla vakuutukset vuokra-autolle 60e/vuosi. Mitä suosittelet?

kerran vuokrasin ilman omavastuunpoistoa ja oli kuumottavaa kyttäillä naarmuja, ensin vuokratessa, että tulihan kaikki merkattua, ja sitten palautettaessa. sittemmin oon aina ottanu omavastuunpoiston, holidayautosilta vuokrattaessa se on ollu automaattisesti mukana. oman kokemukseni mukaan omavastuunpoisto myös nopeuttaa palautustapahtumaa, kun ei tartte tsekata autoa läpi.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.06.2012, 06:54:19 »
Halpa autonvuokraus ilman omavastuun poistoa Ausseissa osoittautui vuosia sitten vedätysyritykseksi. Väittivät autoon ilmaantuneen jotain näkymättömiä skraiduja (joita tyhminä emme olleet valukuvanneet). Lähettivät auton korjauksen "hinta-arvion" (pari tuhatta taalaa) ja omavastuusta yrittivät laskuttaa luottokorttia. Kiistimme asian Luottokunnan kautta ja vaadimme kuitteja korjauksesta. Niitä ei koskaan tullut ja lopulta eivät tuota omavastuutakaan laskuttaneet. Mielestäni yrittivät rahastaa pelkät omavastuut  autoa koskaan korjaamatta (ja varmaan odottivat seuraavaa uhria, jolla näkymättömistä skraiduista voisi omavastuuta laskuttaa). Sen jälkeen olen omavastuut poiston maksanut, vaikka taitaa olla siihen mennyt rahaa moninkertaisesti tuon huijausyrityksen verran...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

mark0

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.06.2012, 09:56:42 »
Yleensä en ole ottanut lisävakuutuksia, olen vuokrannut lähinnä saksassa ja sielä ei ole tapana kolhia toisten autoja. Olen ollut huomaavinani trendin, että vuokraamot tutkivat autot nykyään paljon tarkemmin ja autot ovat enemmän käytettyjä, eli kolhuja alkaa näkymään.

edellisessä vuokrauksessa (hertz) auto oli siisti, jonkin verran käytetty Audi A6 3.0 TDI. kiersin auton noudettaessa ja totesin sen olevan ok. Palautettaessa syynättiin tosi tarkkaan ja etupuskurista, aivan alimmasta kohtaa löytyi joku jälki. tämä jälki ei näkynyt, jos seisoi auton edessä normaalisti. Vasta kun kyyristyi, ja katsoi oikeaan kohtaan, sielä tosiaan oli jälki. Omasta mielestä en sitä aiheuttanut (kaikkihan on tietenkin mahdollista?) ja minulle jäi fiilis, että tarkastaja tiesi sen etukäteen ja ajatteli maksattaa korjauksen turistilla? en hyväksynyt tätä ja menin sisälle tiskille huomauttamaan asiasta. "päällikkö" ei ollut paikalla, ja sanoivat että "päällikkö" katsoo asiaa seuraavana päivänä ja soittaa minulle, jos on aihetta. Puhelinsoittoa ei koskaan tullut eikä mitään ylimääräisiä veloituksiakaan pankkikortilta.

Seuraava vuokraus on taas saksassa (sixt) ja tälläkertaa otin omavastuun nollauksen.

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.07.2012, 10:53:52 »
Omavastuun alennusvakuutuksessa saattaa olla sitten mielenkiintoisia ehtokohtia. Esim. vaatimus liikenneonnettomuudesta poliisitutkimuksesta tms., joka ei ehkä täyty parkkipaikkakolhusta tai on vaikea saada.

Offtopic: Itse mietiskelin Ranskassa omalla vanhalla autolla ajaessani, että mitenkähän mahtaisin todistaa sen että liikenneympyrässä kylkeen tai perään ajanut on syyllinen. Poliisi kun mahdollisesti tutkii vain henkilövahinkoja aiheuttaneet liikenneturmat. Muuten tehdään vain pelkkä ilmoitus vakuutusyhtiölle. Auton arvo Suomessa n. 1200e, Ranskassa varmaan n. puolet. Se olisi melkoinen ongelma, jos törmänneen vak.yhtiö keksisi verukkeen olla maksamatta.

veraa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.08.2017, 10:34:51 »
Autonvuokraus - http://rentalcars.com Olen nyt kaksi kertaa vuokrannut auton Rentalcarsin kautta. Molemmilla kerroilla asiat ovat toimineet hyvin.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2017, 18:19:27 kirjoittanut veraa »

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.08.2017, 16:09:58 »
Löytyykö keneltäkään tietoa onko euroopassa (mieluiten Espanja) Airbnb-idealla toimivia oikeasti hyviä autovuokraussivuja ?

Suomessahan näitä löytyy mutta miten muualta ? Monta kertaa maksaisi mielummin paikalliselle yksityishenkilölle vuokrauksesta kuin käyttäisi noita vuokraamoja joiden pääbisnes on lisämaksujen keksiminen..

Hispacarin kautta olen yleensä Epsanjasta vuokrannut auton ja aina toiminut ihan ok. Kolarien omavastuu ei häiritse mutta jollain kun saisi noi parkkipaikkakolhujen omavastuut pois. Ne kun ovat paljon yleisempiä kuin varsinaiset kolarit.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 19.08.2017, 07:32:58 »
Löytyykö keneltäkään tietoa onko euroopassa (mieluiten Espanja) Airbnb-idealla toimivia oikeasti hyviä autovuokraussivuja ?

Suomessahan näitä löytyy mutta miten muualta ? Monta kertaa maksaisi mielummin paikalliselle yksityishenkilölle vuokrauksesta kuin käyttäisi noita vuokraamoja joiden pääbisnes on lisämaksujen keksiminen..

En tiedä onko tuollaisia autonjakopalveluita paljoa, mutta sellaisten kanssa olisin hyvin varovainen vakuutusten suhteen. Yksityisten autovakuutukset eivät tyypillisesti kata vuokraustoimintaa ja on ihan mahdollista että sellaiselta saa vakuuttamattoman auton. Jos mahdollinen välitysfirma vielä toimii "Uber-henkisesti" eli sanoo, että ovat vain välittäjiä ja vakuutukset ovat omistajien vastuulla, siinä voi olla ainekset kalliiseen soppaan. Oikeasti siis välitysfirmalla pitää olla suuri rooli ja mahdollisuudet ratkoa ongelmatilanteita, jolloin idea paikalliselle maksamisesta voi vähän vesittyä.

En sano eikö autonjakamisesta voisi saada ihan toimiviakin palveluita, joilla enimmäkseen seisovat autot saadaan hyötykäyttöön, mutta kannattaa vain olla varovainen, koska jakamistalouden startup-huumassa saattaa syntyä yrityksiä, jotka eivät hoida asioita kunnolla vuokraajien ja/tai autojen omistajien kannalta.

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 26.08.2017, 15:40:59 »
Tuokin on aivan totta, olen itse kyllästynyt autovuokraamojen rahastusperiaatteeseen missä mistä tahansa keksitään joku keino rahastaa..  >:(

Ja toinen hyvä syy on se että en tarvitse uutta autoa alle, uskon että huollettu vanhempikin (puhutaan kuitenkin 2000-luvun autoista) auto kestää käyttöä siinä missä se uusikin. Omille autoille tulee ajoa +30tkm/vuosi ja hyvin ollaan pärjätty viidensadan-kolmentonnin autoilla, ei olla pahemmin tielle jääty.

socialcar.com:ia ja gomore.com:ia katselin mutta kummastakaan ei omia kokemuksia ole.

Vallisoletana

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.08.2017, 22:39:02 »
Tämä on varmaan matkustelijaguruille ihan yleistä tietoa, mutta itselleni tuli yllätyksenä kun nyt ensimmäistä kertaa autoa reissuun olen vuokraamassa, että vuokra-auton hinnat vaihtelevat aikamoisesti saman sovelluksen tai sivun eri kielisissä versioissa. Olin jo varannut auton Ebookersin suomenkielisiltä sivuilta, kun ihan huvin vuoksi aloin katsella Ebookersin muun kielisiä versioita - ja kas, Saksan Ebookers antoi minulle samalaisen auton samoille päiville ja samoilla ehdoilla yli 60€ halvemmalla! Myös Brittien sivuilta löytyi sama auto halvemmalla kuin suomenkielisiltä sivuilta.

Tämä oli mahtava löytö, suosittelen kokeilemaan!
Explore. Dream. Discover. -Mark Twain-

smy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 29.08.2017, 01:42:06 »
Tämä on varmaan matkustelijaguruille ihan yleistä tietoa, mutta itselleni tuli yllätyksenä kun nyt ensimmäistä kertaa autoa reissuun olen vuokraamassa, että vuokra-auton hinnat vaihtelevat aikamoisesti saman sovelluksen tai sivun eri kielisissä versioissa. Olin jo varannut auton Ebookersin suomenkielisiltä sivuilta, kun ihan huvin vuoksi aloin katsella Ebookersin muun kielisiä versioita - ja kas, Saksan Ebookers antoi minulle samalaisen auton samoille päiville ja samoilla ehdoilla yli 60€ halvemmalla! Myös Brittien sivuilta löytyi sama auto halvemmalla kuin suomenkielisiltä sivuilta.

Tämä oli mahtava löytö, suosittelen kokeilemaan!

Kannattaa olla tarkkana vakuutuksien kanssa. Monesti suomenkielisiltä sivuilta varattaessa autoon saattaa kuulua kohtuullisen kattavat vakuutukset mutta toisin on jos varaat muun sivuston kautta. Ei tarkoita että näin on mutta pitää olla tarkkana.

Esimerkiksi yhdysvalloissa. Kun suomalaisena varaat auton siihen kuuluu esim. kolariturvat, omavastuunpoistot yms. aina vakiona. Mutta yhdysvalloissa paikallisille ne vakuutukset ovat henkilökohtaisia. Eli vuokraamot olettavat että vakuutukset on jo omasta takaa eikä niitä kuulu siten perushintaan.
Yhdysvalloissa monesti vakuutuksen osuus on suurempi vuokrahinnasta kuin varsinaisen vuokrahinnan osuus.

otl

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 30.08.2017, 06:57:42 »
uskaltauduin ottamaan icarhireinsurancesta "car hire excess insurancen" ja kieltäydyin omavastuunpoistosta vuokraamon tiskillä. auto sai pusun, jouduin ensin maksumieheksi ja hain sitten korvausta icarhireinsurancen sivulta. yllätyksekseni homma meni tosi kivuttomasti, asiaa hoiti allianz global assistance, joille piti lähettää pdf:t kaikista papereista, sis. vakuutusyhtiön vahinkoraportti, ja parin viikon päästä täysimääräinen korvaus kilahti tilille. totta että lisävaivaa aiheutui, mutta maksoi viikolta samanverran kun tiskiltä otettuna olisi maksanut per päivä. käytän jatkossa tätä.

ultraa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.09.2017, 18:41:01 »
Itse olen ottanut aina vakuutuksen insurance4carhire.comin kautta, ainoan kerran kun auto hajosi ns. kuolemanlaaksossa ajattelin joudunko maksamaan hinauksen omasta pussista mutta mitään kuluja ei siitä tullut joten vakuutusturva on vielä kokeilematta. Samaan aikaan oli myös suuri lama meneillään ja AIG:n konkurssi oli todella lähellä, siihen olisi loppunut vakuutusturva.