Vuorotteluvapaa poistumassa?

(Luettu 7369 kertaa)

Aatos

• Aloittelija
    • Profiili
Vuorotteluvapaa poistumassa?
« : 27.05.2015, 17:22:28 »
Päivän hesarista hallitusohjelman pala:

Lainaus
Vuorotteluvapaa

Hallitusohjelmassa todetaan hallituksen arvioivan kriittisesti "kaikkia sellaisia tukijärjestelmiä, jotka ohjaavat työkykyisiä ihmisiä pitkäaikaisiin poissaoloihin työmarkkinoilta". Tällainen tukijärjestelmä on hallituksen mukaan myös vuorotteluvapaa, jonka ehtoja tiukennetaan. Vuorotteluvapaa muutetaan joko syyperustaiseksi tai sen työhistoriaehtoja muutetaan, käytännössä siis töissä on todennäköisesti oltava aiempaa pidempään ennen vuorotteluvapaalle pääsemistä. Vuorotteluvapaan ehtoja tiukennettiin jo syyskuussa 2014. Mikäli yhteiskuntasopimusta ja maltillista palkkaratkaisua ei synny, luovutaan vuorotteluvapaasta kokonaan.

Ei ongelma minulle kun ei ollut luvassa muutenkaan, mutta saattaa harmittaa julkisen puolen työntekijöitä.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Vuorotteluvapaa poistumassa?
« Vastaus #1 : 27.05.2015, 21:16:27 »
Eiköhän tuo harmita ihan yhtä tasaisesti julkisen puolen ja yksityissektorin työntekijöitä. Julkisella puolella virkasuhteessa oleville jää vielä virkavapaan mahdollisuus, jos sellaisen vaan työnantajan kanssa sovittua.

reflektia

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 27.05.2015, 22:13:30 »
Yksityisellä puolella vuorotteluvapaata myönnetään paljon nihkeämmin, monet firmat ei myönnä lainkaan.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 28.05.2015, 07:47:27 »
Toi on harmillinen juttu ihan kaikille. :(
Onneks kerkesin ite pitää omani alta pois, jjust sopivast ennen lakimuutosta. Mut tiedän monia kavereitani, joille asia jäi suunnittelun tasolle.

Osaako kukaan muuten sanoo, et mitkä on nykyiset säännöt vuorotteluvapaan uusimiseks? Menikö nekin uusiks lakimuutoksen myötä?

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.05.2015, 13:09:39 »
Ehdot eivät käsittääkseni ole vielä tarkentuneet. Olen ymmärtänyt, että mm. syyn rajaamista ns. järkeväksi on vilautettu. Että vapaata saisi esim. omaisen hoitoon, kouluttautumiseen  yms. Huiniminen ympäri maailmaa  ei varmasti täytä kriteereitä. Samaten vaaditun työhistorian pituus on ollut kai myös esillä.

No äh. Pakko myöntää, olen minäkin tuosta haaveillut. Mutta silti - jos tässä kerran on jostain säästettävä, niin mielummin sitten vaikka niistä vuorotteluvapaista kuin esim. koulutuksesta.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.05.2015, 16:01:33 »
Vuorotteluvapaan tarkoitushan oli alunperin auttaa työssä jaksamisessa. Jos tarkoitus rajataan vain esim. omaishoitoon, niin tulis vapaan nimi muuttaa ihan toiseksi.  Ja siis ehdot muuttuivat jo viime syksynä niin, että 10 vuoden sijasta työhistoriaa pitää olla nyt 16 vuotta.

Itse olen ollut viimeisen kahden vuoden aikana 9 kuukautta vuorotteluvapaalla. Siitä ajasta reissasin 4 kuukautta. Nyt olen takas töissä ja vapaat on mun osalta lusittu. Itselleni tuo oli aika kiva henkireikä, mutta ilmankin olisin varmaan pärjännyt + että olisin paljon varakkaampi nyt, kun palaahan tuohon aika kivasti rahaa. Silti olen sitä mieltä, että onhan tuo melkoisen hyvä etu varsinkin nykyehdoilla. Mielestäni vuorotteluvapaan pituudeksi voisi rajata vaikka puoli vuotta ja sen voisi käyttää miten tykkää. Omaishoitovapaat ynnä muut sitten erikseen.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2015, 16:09:43 kirjoittanut SunRiseGirl »

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.05.2015, 01:18:41 »
Vuorotteluvapaan tarkoitushan oli alunperin auttaa työssä jaksamisessa.

Itselleni tuo oli aika kiva henkireikä, mutta ilmankin olisin varmaan pärjännyt

Äitini jäi joitain vuosia sitten eläkkeelle oltuaan saman puljun palveluksessa 35 vuotta. Nuo ajat on auttamatta ohi. Koko vuorotteluvapaa on ideanakin mielestäni aika älytön. Jos tuntuu, että työssä ei jaksa, niin sitten pitää vaihtaa työnantajaa. Etsiä uusi työpaikka, laittaa hakemuksia ja käydä haastatteluissa. Pitää siinä välissä omaa lomaa, olla jenkkityyliin between jobs.

Tai siis ideahan on juuri loistava, koska saa palkkaa lomailusta, mutta mitään järkeä siinä ei ole.

manok

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkailua pilke silmäkulmassa http://auringonalla.pallontallaajat.net/
« Vastaus #7 : 29.05.2015, 05:46:43 »

Äitini jäi joitain vuosia sitten eläkkeelle oltuaan saman puljun palveluksessa 35 vuotta. Nuo ajat on auttamatta ohi. Koko vuorotteluvapaa on ideanakin mielestäni aika älytön. Jos tuntuu, että työssä ei jaksa, niin sitten pitää vaihtaa työnantajaa. Etsiä uusi työpaikka, laittaa hakemuksia ja käydä haastatteluissa. Pitää siinä välissä omaa lomaa, olla jenkkityyliin between jobs.

Tai siis ideahan on juuri loistava, koska saa palkkaa lomailusta, mutta mitään järkeä siinä ei ole

Ideanahan siinä on, että työtön nuori, joka ei ehkä muuten helposti työllisty, pääsisi työelämään samalla kun kauan työelämässä huhkinut voi hiukan huilia. Mielestäni systeemi on hyvä, koska se ei maksa yhteiskunnalle eikä työn antajalle mitään ja sekä työtön nuori että kauan työelämässä ollut hyötyvät. Mitään päätöksiä vuorotteluvapaan poistamisesta ei ole tehty, vaan asiaa käytetään painostuskeinona vaikkapa pekkasvapaiden poistolle tai palkkojen jäädyttämiselle. Em. idea, että vaihtaa työpaikkaa jos uupumus uhkaa ja pitää breikkiä siinä välissä ei kyllä toimi tässä yhteiskunnassa tänä päivänä ainakaan niillä jotka tuon vuorotteluvapaan tarpeessa eniten ovat. Yli viisikymppiset ei ole mitenkään kovassa huudossa työmarkkinoilla, vaan sitä yritetään roikkua nykyisessä työpaikassa tavalla taikka toisella sinne eläkeikään saakka, mitä nyt siirrellään koko ajan ylöspäin.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 29.05.2015, 08:50:20 »
Em. idea, että vaihtaa työpaikkaa jos uupumus uhkaa ja pitää breikkiä siinä välissä ei kyllä toimi tässä yhteiskunnassa tänä päivänä ainakaan niillä jotka tuon vuorotteluvapaan tarpeessa eniten ovat. Yli viisikymppiset ei ole mitenkään kovassa huudossa työmarkkinoilla, vaan sitä yritetään roikkua nykyisessä työpaikassa tavalla taikka toisella sinne eläkeikään saakka, mitä nyt siirrellään koko ajan ylöspäin.

Totta toki tämä. Mutta ne vähäiset tiedot mitä minulla tästä edusta on kertovat lähinnä sitä, että nuorempi polvi mitkä eivät ole niin työorientoituneita pitävät ylimääräisiä lomia. Pitävät koska pystyvät ja Thaimaassa on kivoja piitsejä.

Maailma on täynnä väärinkäytettyjä etuja ja tämä ainakin minulle tuntuu yhdeltä niistä. Saa korjata, jos olen väärässä, mutta kuinka moni noin 55-vuotias käyttää "hengähdystaukoa" vaikka puutarhan hoitoon ja palaa sitten innoissaan vääntämään ne viimeiset vuodet.

Varmaankin jonkun äiti, mutta järjestelmää ei tarvita.

Indian Ink

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.05.2015, 09:49:55 »
Tarvitaanko vuorotteluvapaata tai ei. No jaaa. Riippuu näkökannasta. Nykyisin tietyissä piireissä ollaan sitä mieltä että kaikkein paras olisi jos työhön käytettyä aikaa lisättäisiin teollisen vallankumouksen alkuaikojen tasolle ja ihmisen tehtävä on tuottaa ja joustaa. Ja hallitus on nyt näitten tyyppien käskettävissä.
Se että nuoriso käy sukeltelemassa Aasiassa tai pajauttelee Jamaicalla tietysti vie rahoja Suomesta muualle. Tosin EK.n puolella ne samat tyypit jotka vaatii että pitäis pysyä Suomessa, joustaa ja ahkeroida isänmaan nimessä, vie tuotannon ja tehtaat kehittyviin maihin silmää räpäyttämättä jos viivan alle jää enemmän.

Mikäpä täällä on tarpeellista? Onko ihminen tuotantoa ja yhteiskuntaa varten vai yhteiskunta ihmistä varten? Pitääkö koko ajan tehdä duunia hampaat irvessä vai saako välillä relata?
« Viimeksi muokattu: 29.05.2015, 09:51:29 kirjoittanut Indian Ink »

lasol

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.05.2015, 09:55:36 »
Eihän mitään tarvita. Ei ilmaista koulutusta tai verovaroin ylläpidettävää tieverkostoa. Sen sijaan talvivaaran tekohengitys lienee täysin pakollista??

Jos joku haluaa olla oravanpyörän orja koko elämänsä se on oma valinta. Kaikki ei. Itselle ei raha tai materia merkitse vaan mielummin tulen vähemmällä toimeen ja olen vähemmän töissä. Se on mulle ihan ok että toiset tienaa enemmän ja lusii töissä jatkuvasti. Valintakysymys! Työssähän on kokoajan enemmän kiire koska vähemmät ihmiset hoitavat samoja asioita. Itselle kiire ei sovi ja en tykkää siitä, varsinkaan jatkuvasta sellaisesta.

Länsimaiset ihmiset (myös suomalaiset siis) ovat kovin itsekeskeisiä poliittisissa kysymyksissä; jos joku etuus tai asia ei ole itselle juuri tällä hetkellä hyödyllinen se tuomitaan. Ei ajatella itseä 10v päässä tai vaikka sukulaisia, pelkkää omaa napaa. Elämme yhteiskunnassa jossa pitäisi ottaa kaikki huomioon eikä palvoa vaan niitä ihmisiä jotka ovat valmiita tekemään 50 tunnin työviikkoja ilman palkkaa ylitöiden osalta.

P.S. Olen tällä hetkellä vuorotteluvapaalla (ensimmäistä kertaa) ja jos eivät poista etuutta otan sen aina ja niin usein kuin mahdollista. Parasta aikaa! Syyskuussa uudestaan aasiaan!!! 8)

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #11 : 29.05.2015, 10:07:11 »
Ei vuorotteluvapaa sijaista ainoastaan nuoria työnhakijoita, vaan myös meitä vanhempia, kokoneita työntekijöitä. Nuorelle se on ehdottomasti hieno tilaisuus päästä töihin. Omalla kohdallani teen mielelläni jo pätkätöitä, sillä arvostan omaa aikaa entistä enemmän. Tällä hetkellä olen vuorotteluvapaasijaisena oman alani/koulutukseni työssä. Ratkaisu on kaikinpuolin hyvä sekä työnantajalle että minulle, kun työ oli entuudestaan tuttua.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 29.05.2015, 10:41:42 »
Onhan tuo vuorotteluvapaa ollut todella hyvä etu, mutta puolensa ja puolensa. Voidaan toki kysyä, että onko yhteiskunnan tehtävä auttaa ihmisiä välillä huilaamaan tai onko yhteiskunnan tehtävä myöskään elättää heitä, joita ei koskaan huvita tehdä töitä? Näitäkin ikihippejä kuitenkin joukossamme on ja saattavat elää yhteiskunnan tukien varassa koko elämänsä ilman mitään oikeaa syytä olla pois työelämästä. Siinä ei jonkun 40 vuoden työuran aikana ollut muutaman kuukauden vuorotteluvapaa paljon paina. Mä kyllä ymmärrän tällaisten tukimuotojen kuten vuorotteluvapaan arvostelun, mutta jotenkin tökkii se, että ne jotka tekee töitä, tekee sitä ihan niska limassa ja omalle elämälle on aikaa sitten vasta eläkkeellä.

Indian Ink

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 29.05.2015, 10:48:57 »
Mä olen ollut vuorotteluvapaalla kolme kertaa. Ihana luonteeni takasi sen että pomot halusivat päästä eroon mukisematta ja saivat nuoren tekijän tilalle. Tietääkseni ainakin kaksi sijaisistani sai samasta virastosta pysyvän työpaikan sen jälkeen kun olin palannut työ- ja normaalielämästä syrjäytymästä takaisin.
Enpä valittele. Tosin en tiedä jäikö yhteiskunta vai minä voiton puolelle näistä vapaista. Ehkä molemmat, ehkä ei kumpikaan.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 29.05.2015, 13:11:03 »
Mä taas erosin samasta duunista 5 kertaa ja vietin välillä laatuaikaa tropiikissa. Ottivat takaisin aina, tosin ekalla kertaa pomo yllättyi mun ilmaantuessa hakemaan duunia. Sain sit viran, jolle myönnettiin lukemattomia palkattomia pitkiä virkavapauksia kun ei oltu vielä keksitty vuorotteluvapaata. Erosin kuudennen ja lopullisen kerran ennen kuin mainio, tosin luultavasti uudistustarpeinen laki säädettiin https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021305

Toivottavasti saadaan aikaan kohtuullinen yhteiskuntasopimus, ettei luovuta koko vuorotteluvapaalaista. Hallitus itsekin sanoo suosivansa kokeilukulttuuria ja edistävänsä kansainvälistymistä. kts http://vnk.fi/etusivu

Vuorotteluvapaasta luopuminen säästää hallitusohjelman liitteen mukaan 40 miljoonaa kts http://www.scribd.com/doc/266772474/Hallitusohjelman-liite-leikkaukset-tarkemmin

Ramses1

• Himoreissaaja
  • Pura vida !
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.05.2015, 13:56:05 »
ens talven vuorotteluvapaata  2. pätkää odotellessa.Toivottavasti ei viimeistä..... 8)

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.05.2015, 14:29:38 »
Vuorotteluvapaa on mielestäni ihan turha himmeli ja sietääkin poistaa. Joskus aikoinaan kun halusin lomailla, otin jotain palkatonta opiskeluvapaata yms :) (Kun olin vielä työntekijä; nyt yrittäjänä on vielä helpompi sanoa milloin ei huvita työskennellä, nimim. 2-3kk vuodesta ulkomailla.)

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 29.05.2015, 20:46:21 »
Tiedän, että mun edesmennytvvirka meni ammattitaitoselle koulutetulle ihmiselle. Itseäni nuoremmalle. Hyvä niin.

Oman vv:n otin itsekkäistä syistä. Olen onnellinen, että valtio anto mulle mahollisuuden. Jäin tälle tielle. Kuka tässä häviää? Ehkä moni ajattelee, et hukkaan valtion rahat, ehkä joku jotain muuta.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 31.05.2015, 15:03:27 »
Tiedän, että mun edesmennyt virka meni ammattitaitoselle koulutetulle ihmiselle. Itseäni nuoremmalle. Hyvä niin.

Oman vv:n otin itsekkäistä syistä. Olen onnellinen, että valtio anto mulle mahollisuuden. Jäin tälle tielle. Kuka tässä häviää? Ehkä moni ajattelee, et hukkaan valtion rahat, ehkä joku jotain muuta.
Häviäjä on se, joka tarvitsee ammattitaitoasi. Sinun tapauksessasi työantaja sai tilalle toisen ammattitaitoisen eli ei tuntuvaa häviötä vaan voittoa, koska yhteiskunnan ei tarvitse maksaa muuten työttömälle työttymyyskorvausta inhimillisistä puolista puhumattakaan. Sitäpaitsi Suomi tarvitsee työpaikkoja. Verorahoja kuluu 70 % työttömyyskorvauksesi laskennallisesta määrästä eli yhteiskunta säästää tarkemmin laskematta karkeasti n 30% työttömyyskorvauksen määrästä.

Suomi häviää kuluttaessasi ulkomailla. Suomi antoi (vuorotteluvapaalain perusteella et käsittääkseni enää saa mitään) kauttasi eräällä tavalla kohdennettua kehitysapua tukemalla kulutustasi Aasiassa. On korvauksensaajan omissa käsissä, miten järkevää tuo kulutus on.

Ihmiskunta voittaa kasvaessasi maailmalla ja Suomi mahdollisesti tuodessasi kotiin muualta hankittua. Toisaalta olet poissaollessasi jäänyt jälkeen Suomen kehityksestä, mikä on kirittävissä umpeen eli sekin itsestä kiinni.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 31.05.2015, 15:11:45 »
Maailma on täynnä väärinkäytettyjä etuja ja tämä ainakin minulle tuntuu yhdeltä niistä. Saa korjata, jos olen väärässä, mutta kuinka moni noin 55-vuotias käyttää "hengähdystaukoa"
En tiedä lukuja, mutta mieleeni tulee kaksi työn rasittamaa, joita vuorotteluvapaalaki auttoi töissä jaksamisessa vanhuuseläkkeeseen asti.

Toinen heistä harmitteli sattumalta tavatessamme, kuinka hänen eläkkeensä on niin pieni, ettei ole varaa käydä teatterissa halutulla tavalla. Tuo erittäin tunnollinen henkilö  sinnitteli vuorotteluvapaalain avullä töissä ja maksaa alentuneen eläkkeen muodossa siitä loppuelämänsä. Toinen taas lienee hieman alkoholisoitunut ilman taloudellisia huolia.