äkkilähtö kentältä

 (Luettu 3198 kertaa)

Jenn`

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
äkkilähtö kentältä
« : 01.10.2012, 12:49:54 »
Moi!
Tarkoitus olisi äkkilähteä viikoksi, mielummin pariksi, jonnekkin missä on aurinkoa, lämmintä ja hiekkaranta. Nyt mietin, että mitenhän toimii vasta kentältä matkan varaus, millaisissa hinnoissa nuo viimeiset paikat ovat ja onko jollain omakohtaista kokemusta kyseisestä "laukkuineen kentälle ja katsotaan minne päästään"-tavasta?

smee

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 858
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #1 : 01.10.2012, 12:55:08 »
Moi!
Tarkoitus olisi äkkilähteä viikoksi, mielummin pariksi, jonnekkin missä on aurinkoa, lämmintä ja hiekkaranta. Nyt mietin, että mitenhän toimii vasta kentältä matkan varaus, millaisissa hinnoissa nuo viimeiset paikat ovat ja onko jollain omakohtaista kokemusta kyseisestä "laukkuineen kentälle ja katsotaan minne päästään"-tavasta?

Ei toimi. Lentoyhtiöt myyvät viime hetken paikat korkeaan hintaan niille, joiden on aivan pakko päästä kohteeseen. Pakettimatkanjärjestäjät myyvät kyllä äkkilähtöjä joskus halvallakin, mutta nekin löytää helpommin kotoaan nettiä käyttämällä. Kentälle ei kannata ilman varausta vaivautua.

pahakyy

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 267
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #2 : 01.10.2012, 12:56:40 »
Tervetuloa vuoteen 2012. Meillä on täällä tapana etsiä äkkilähtömme sieltä internetseistä. Eli ei muuta kuin Netscape tulille ja hakusanoja Alta Vistaan. Lähtöjä löydät esimerkiksi Keihäsmatkoilta vaikka seuraavalle päivälle.

Sori. Oli pakko.

Jenn`

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #3 : 01.10.2012, 13:13:27 »
Näin vähän arvelinkin mutta ajattelin silti varmistaa. Täytyy jatkaa etsintää siis, kovin kyllästyttävä tämä 2012 vuosi. Ja kiitos Keihäsmatka-vinkistä(niin mikäs se vuosi olikaan?), en aivan ensimmäistä kertaa ole reissuun lähdössä, tuo nyt sattui vaan olemaan tyhmä kysymys, ja niitähän nimenomaan täällä sai kysyä;)

ffflame

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #4 : 05.10.2012, 19:29:06 »
Tähän on ihan pakko kertoa, kun olin joku aika sitten lähdössä kotimaanlennolle (lennän kerran-pari kuussa tiettyä väliä). Kentällä selvisi, etten ollut muistanut ostaa lippua tälle kyseiselle päivälle... Sähköposti oli täynnä varausvahvistuksia mutta just tuolle perjantaille ei  :-[

Ostin lipun siitä tiskiltä, ja vain 20€ kalliimmalla kuin mitä olisin maksanut etukäteen! Olin tosi yllättynyt hinnan edukkuudesta, mutta en ehkä kuitenkaan taida toiste jättää noin viime tinkaan.
Jokainen meistä elää omassa päässään  - Pasi Ilmari Jääskeläinen

jais

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #5 : 05.10.2012, 23:04:50 »
Tarkoitus olisi äkkilähteä viikoksi, mielummin pariksi, jonnekkin missä on aurinkoa, lämmintä ja hiekkaranta. Nyt mietin, että mitenhän toimii vasta kentältä matkan varaus, millaisissa hinnoissa nuo viimeiset paikat ovat ja onko jollain omakohtaista kokemusta kyseisestä "laukkuineen kentälle ja katsotaan minne päästään"-tavasta?

Viime reissulla ostin lentoasemalta lentolipun (Miri-Kuching) koneeseen joka lähti 3 tunnin päästä. Vaikka aasissa on suhteellisen edullista lentää niin taisin maksaa 2-3 kertaisen hinnan kuin jos olisin varannut etukäteen. Lento ei silti maksanut kuin 100€. Suosittelen kumminkin etsimään ja varaamaan lennot kotisohvalta.

Vuosia sitten varasin tiistaina bonuspisteillä+rahalla aasian lennot ja perjantaina ihastelin singaporen kaupunkia. Ehkä varmasti ole ainoa henkilö joka haluaisi lähteä juuri nyt lomalla. Nykyään pitää varata lennot kuukausia etukäteen ettei köydy tolkuttomasti.

Ihmettelen miksei lentoyhtiöt myy loppuja paikkoja järkihintaan koska loput myydyt paikat olisivat puhdasta katetta lentoyhtiöille. Lentoja ei välttämättä tarvitsisi myydä halvalla mutta niin edullisesti että se houkuttelisi maksavia asiakkaita. Jos kone olisi lähes täynnä niin silloin ei tietystikkään olisi tarvetta myydä yhtään mitään ja halvalla. Jos taas koneessa olisi reilusti tilaa niin eikö silloin kannattaisi markkinoida edullisia äkkilähtöjä.


HelsinkiFlyer

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 913
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #6 : 06.10.2012, 08:52:32 »
Logiikka on aika yksinkertainen reittilennoilla. Jonkun vaan on pakko päästä Hampuriin joko sairastapauksen, messumatkan tai hajonneen laivanmoottorin korjaustarpeen takia. Tällöin hinta ei ole este eli ollaan pakotettuja maksamaan vaikka täysi hinta eli joku 500-1000 euroa. Vaihtoehtona on myydä kone täyteen alehintaan eli vaikkapa 100 eurolla/paikka. Saisiko konetta silloinkaan täyteen? Kuinka moni vapaa-ajallaan matkustava haluaisi lähteä Hampuriin tuntien-päivän varoitusajalla? Tuskin kovinkaan moni. Lentoyhtiö siis mielummin myy kaksi lippua 500 eurolla kuin viisi huntilla. Niin ja jos reittilennolla tietäisi saavansa viime hetkellä halvan lipun, niin moni jättäisi lipun etukäteen ostamatta, koska koneiden täyttöasteen ollessa jotain 60-70%, tietää että paikka todennäköisesti järjestyy halvalla viime hetkelläkin. 

Lomalento taas onkin ihan eri asia. Kenenkään ei ole "pakko" päästä Rodokselle viikoksi. Siksi pitää houkutella hinnalla. Lisäksi matkanjärjestäjä on sitoutunut maksamaan majoituksistakin jotain oli asiakkaita tai ei. Näin jokainen myymätön paikka tuottaa tappiota.

jais

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #7 : 07.10.2012, 00:57:40 »
Nykyinen hinnoittelu perustuu vanhaan ja ehkä vielä käytössä olevaan liikematkustamiseen. Liikematkustamisessa harvemmin voidaan varata lennot kuukausia etukäteen vaan ne varataan vasta kun aikataulut on vahvistettu, tyypillisesti muutama viikko etukäteen. Nämä "pakko" lentämiset ovat niin marginaalinen ryhmä että lentoyhtiöt eivät tee niillä tulosta. Nähtävästi nykyinen maximihintavedätys kannattaa lentoyhtiöille. Toisaalta tämä ei ainakaan näy finskin tuloksessa kun tappiota tulee joka vuosi, lentääköhän finski liian paljon vajailla koneilla kun kalliit liput eivät käy kaupaksi.


kilroy1

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #8 : 07.10.2012, 11:33:43 »
Itse en usko (joku voi tietty tarkistaa faktat jos niitä löytyy) liikematkustamisen erityisesti vähentyneen viime vuosina, päinvastoin.. kyllä tuolla euroopan lennoilla on erittäin paljon ihmisiä jotka ovat liikeellä erityisesti työn puolesta ja joille se lentojen viimeinen hinta ei ole tärkein kriteeri yhtiön valitsemiselle.. vaan joustavat liput ja suorat lennot jotka sopivat parhaiten aikatauluihin. Finskin ongelmat ovat taas ihan muusta johtuvia kuin äkkilähtöjen hinnoittelusta.. jostain syystä finski edelleen olettaa että suomesta lähteville euroopan lennoille voidaan pyytää "finski-lisää" eli ihmiset olisivat valmiita maksamaan lisähintaa siitä ilosta että saavat matkustaa finskin lennoilla. Hyvinä esimerkkeinä tämän päivän hesarin tarjoukset.. Tokioon ja Bangkokiin lennetään kohtuu kilpailukykyisillä lennoilla mutta eurooppaan taas.. Madrid ja Barcelona 299,- ? jotta tarjous olisi hyvä pitäisi ottaa vähintään satanen pois.. myisivät edes rajoitettumman määrän halvimpia lippuja jotta voisivat mainostaa oikeasti kilpailukykyisiä hintoja..
*Eipä tänne paljoakaan positiivista ole lähi-idästä tai afrikasta tullut, ellei hiv-testien tuloksia lasketa*

jais

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #9 : 07.10.2012, 16:10:46 »
Iltasanomissa oli uutinen "Omatoimiset kaupunkilomat ovat nousseet muotiin", eli oletettavasti ihmiset ostavat yhä enemmän omatoimisesti myös reittilentoja. Lyhyille kaupunkilomille voidaan lähteä hyvinkin nopealla aikataululla, eihän siinä tarviset kuin varata lennot+hotelli ja pakata laukku. Eroa ei ole oikestaan yhtään mitään jos vertaa pakettimatkojen äkkilähtöihin. Jos äkkilähdöt toimivat hyvin pakettimatkojen puolella niin miksen se toimisi myös reittilennoilla juuri omatoimi kaupunkilomien asiosta. Vaikka löytäisi hyvän hotellitarjouksen niin todennäköisesti edullisten lentojen löytäminen on mahdotonta.

Mitä tulee liikematkustamiseen niin voi hyvin olla mahdollista että liikematkustamisen suhteellinen osuus laskee kaikesta lentämisestä. Paha peikko on viime vuosina kehitttyneet video ja voip-neuvottellut. Yksinkertaisesti jokaiseen hikiseen palaveriin ei tarvitse lentää paikanpäälle kun video tai voip-neuvotteluilla voidaan hoitaa sama asia. Tietysti on paljon liikematkustamista johon tämä ei vaikuta.


kilroy1

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #10 : 07.10.2012, 17:46:06 »
Muuten hyvä idea mutta lentoyhtiö edelleenkin myy mielummin yhden täyshintaisen lipun kuin samalla rahalla viisi äkkilähtötarjousta.. aina kun löytyy lähtijöitä joiden on pakko päästä seuraavalla mahdollisella koneella, oli hinta mikä tahansa. Toinen hyvä syy noiden äkkilähtölentojen puuttumiseen on lentokenttien verot yms. maksut jotka kait määräytyvät aika pitkälti matkustajamäärään mukaan.. eli tollaisesta äkkilähtölennosta ei lentoyhtiöllä jää verojen yms. maksujen jälkeen paljon mitään käteen.. Valmismatkayhtiöt taas ovat varanneet koko koneen ja heille kokonaiskustannus on sama matkustajamäärästä riippumatta.. joten myyvät koneen täyteen hinnalla millä hyvänsä.
*Eipä tänne paljoakaan positiivista ole lähi-idästä tai afrikasta tullut, ellei hiv-testien tuloksia lasketa*

jais

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #11 : 07.10.2012, 22:40:55 »
Äkkilähtöjä ei tarvitsisi myydä pilkkahintaan, todennäköisesti keskimääräinen hinta riittäisi. En näe mitään järkeä siinä että lähempänä lentopäivää loput paikat myydään kovaan hintaan. Hinnat saattavat nousta niiin koviksi että tavallinen tallaaja ei suostu niitä maksamaan, eikä edes moni yrityskään. Hyvin todennäköisesti paikkoja jää aina myymättä joten käytännössä se on aina menetettyä katetta. Hieman epäilen että aina löytyy viimeisille paikoille lähtijöitä joiden on pakko päästä lennolle. Ylipäätään jos hinnoittelu perustuisi tähän "pakko" lentämiseen niin huonosti menee. Yleensä halvemmat hinnat lisäävät myös kysyntää.

Hyvänä esimerkkinä on ensiviikon honkkarin lennot. Finski pyytää suorasta HEL-HKG lennosta 1800€ ja ebookers kautta löytyy HEL-AMS-HKG lento 700€:lla. Ei tuossa kauan tarvi miettiä kummalla lentäisi ja kauan saisi pomolle perustella että saisi finskin kaksi kertaa kalliimmat lennot hyväksyttyä.


smee

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 858
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #12 : 07.10.2012, 23:22:56 »
Äkkilähtöjä ei tarvitsisi myydä pilkkahintaan, todennäköisesti keskimääräinen hinta riittäisi. En näe mitään järkeä siinä että lähempänä lentopäivää loput paikat myydään kovaan hintaan. Hinnat saattavat nousta niiin koviksi että tavallinen tallaaja ei suostu niitä maksamaan, eikä edes moni yrityskään. Hyvin todennäköisesti paikkoja jää aina myymättä joten käytännössä se on aina menetettyä katetta. Hieman epäilen että aina löytyy viimeisille paikoille lähtijöitä joiden on pakko päästä lennolle. Ylipäätään jos hinnoittelu perustuisi tähän "pakko" lentämiseen niin huonosti menee. Yleensä halvemmat hinnat lisäävät myös kysyntää.

Hyvänä esimerkkinä on ensiviikon honkkarin lennot. Finski pyytää suorasta HEL-HKG lennosta 1800€ ja ebookers kautta löytyy HEL-AMS-HKG lento 700€:lla. Ei tuossa kauan tarvi miettiä kummalla lentäisi ja kauan saisi pomolle perustella että saisi finskin kaksi kertaa kalliimmat lennot hyväksyttyä.

Katsoin huvikseni Honkkarin yhteyksiä ensi viikolle, ja näytti tosiaan tarjoavan kahdella vaihdolla Amsterdamin ja Xiamenin kautta aika halvalla. Lähtö Helsingistä kello 6:35 aamulla ja perillä Honkkarissa seuraavana päivänä 19:45. Ja paluu samantyylinen. Kyllä minä ainakin hetken aikaa pomoa taivuttelisin jos yrittäisi tuollaisesta yhteydestä pikahälytyksenä laittaa nauttimaan. Se nyt on niin monesta asiasta kiinni, onko tonnin hintaerolla kuinka paljon merkitystä työmatkalla. Moni saattaa tienata sen summan firmalle pidemmällä lentoyhteydellä menevässä ylimääräisessä ajassa. Ja jotkut työnantajat panostavat edes jonkunverran reissuduunareidensa matkustusmukavuuteen. Ainakin siinä määrin etteivät laita millekään yli vuorokauden mittaiselle lentokenttäkierrokselle muutaman päivän työmatkaa varten. Jos on menossa kolmen kuukauden Aasian lomalle, tuollaisen saattaisi jopa sietääkin.

Yleisesti Finnairin ja monen muun perinteisen lentoyhtiön taloudellinen ongelma ei ole matkustajien määrässä. Täyttöasteet ovat varsin hyviä, mutta keskimääräiset lippujen hinnat ovat yksinkertaisesti liian alhaisia. Matkustajatäyttöasteet pyörivät tällä hetkellä 80% kieppeillä, ja varmaan sitä kunnon alennusmyynneillä saisi hieman ylemmäksi, mutta siinä on se vika että se on helpommin sanottu kuin tehty myydä halvalla loput paikat, niin että nykyhinnoillakin myytyä tuevien paikkojen hinta ei laske samalla. Kyllä ne liikeatkustajatkin ottavat halvan äkkilähdön jos sellaisen vain saavat. Kun ongelmana on lippujen liian halpa keskihinta, niin ymmärrettävästi lisäalet eivät ole kovinkaan järkevä ratkaisu.

Pallontallaajien ja muidenkin budjettimatkailijoiden kannattaa muistaa, että ne liput joilla yleensä matkustamme, ovat hinnaltaan sellaisia että vaikka kone olisi myyty täyteen sen hintaisia lippuja, lento tuottaisi turkaa jo juoksevilla kuluillansa. Yksinkertaisesti sellaisia asiakassegmenttejä, jotka maksavat jollain järkevällä verukkeella enemmän, on pakko löytää. Ja se koskee niin halpayhtiöitä kuin perinteisiäkin. Halpikset ovat viilanneet oheistoimintojen kulut alas, mutta samaa polttoainetta niissäkin poltetaan yhtä kalliissa koneissa.

wysig

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 992
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #13 : 08.10.2012, 07:25:01 »
Smee, hienosti selitetty ja oikein.
Se tärkein tekijä ei välttämättä ole työntekijän tuottavuus, vaan esimerkiksi tehdas/laiva, joka seisoo paikallaan, kun se on rikki. Silloin voi tikittää 10 000 euron kustannukset/sakot tunnissa.

jais

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 197
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #14 : 08.10.2012, 22:25:21 »
Pitäisi varmaan siirtää tämä jo lentomatkustuksen finnair osioon. Katsoin finskin viime vuoden talouskatsausta. 2010-2011 matkustajamäärät olivat nousseet 7,1M:sta 8,0M:aan mutta käyttöaste on tipahtunut 76.5%:sta 73.3%:iin. Viime vuonna jäi siis 3 miljoonaa lentoa myymättä. Paljon saa olla businessmiehiä, "pakkolentää" ja laivan/tehtaankorjaajia jos tämä vapaa kapasiteetti aiotaan myydä edes osittain. Toisaalta ei äkkilähtijöitäkään näin paljoa löydy vaikka annettaisiin lentoliput puoli-ilmaiseksi. Selvästi jotain pitäisi tehdä jotta lentomatkoja menisi paremmin kaupaksi. Olisiko sitten maltillisempi hintojen nostaminen lähempämä lentoa, mene ja tiedä, finskillä varmaan mietitään tätä illat pitkät. Samalla varmaan toivotaan että tulisi se Joulu jo että päästäisiin lentämään täysillä koneilla aasiaan.


altteri

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #15 : 08.10.2012, 22:43:59 »
Pankaan nyt joku mika piste vehvilainen ät finnair piste fi-osotteeseen tää keskustelu, ni saadaan sinivalkosten siipien kurssi taas nousukiitoon.

Viimehetken liput alennusmyyntiin, niin johan alkaa business rullaamaan. Kuinka ne ei näin itsestään selvää konstia ole siellä keksineet? Ylläpito voi varmaan arpoa sen läjän niitä edes-takaisia kaukolentoja käyttäjien kesken, jota ne kiitoksena finassiongelmiensa ratkaisusta nyt jakavat. Vai meneekö ylläpidon omaan käyttöön, että voivat käydä tarkistamassa Icheonin ja Naritan lounget?


smee

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 858
    • Profiili
Vs: äkkilähtö kentältä
« Vastaus #16 : 08.10.2012, 23:18:18 »
Pitäisi varmaan siirtää tämä jo lentomatkustuksen finnair osioon. Katsoin finskin viime vuoden talouskatsausta. 2010-2011 matkustajamäärät olivat nousseet 7,1M:sta 8,0M:aan mutta käyttöaste on tipahtunut 76.5%:sta 73.3%:iin. Viime vuonna jäi siis 3 miljoonaa lentoa myymättä. Paljon saa olla businessmiehiä, "pakkolentää" ja laivan/tehtaankorjaajia jos tämä vapaa kapasiteetti aiotaan myydä edes osittain. Toisaalta ei äkkilähtijöitäkään näin paljoa löydy vaikka annettaisiin lentoliput puoli-ilmaiseksi. Selvästi jotain pitäisi tehdä jotta lentomatkoja menisi paremmin kaupaksi. Olisiko sitten maltillisempi hintojen nostaminen lähempämä lentoa, mene ja tiedä, finskillä varmaan mietitään tätä illat pitkät. Samalla varmaan toivotaan että tulisi se Joulu jo että päästäisiin lentämään täysillä koneilla aasiaan.

Finnair julkaisee nuo tilastot kuukausittain, joten ei tarvitse vuoden vanhoja lukuja katsella. Syyskuussa käyttöaste oli 78,6%, elokuussa 80,8% ja heinäkuussa 84,5%. Ja kapasiteettikin oli noussut viime vuodesta. Huonot kesäsäät varmasti auttoivat osansa, mutta kyllä tuossa on jo ihan terveisiin lukemiin päästy. Toivon ihan itsekkäistä syistä, että riittävä osa matkustajista on maksanut vielä kunnon hinnankin noista. Loppuu nääs aika nopeasti kilpailijoiltakin halvat tarjoukset Suomesta jos Finnairin suorien lentojen tarjonta loppuu tai vähenee merkittävästi. En sitten tiedä auttaako KLM:n viime hetken halvat liput heitä, siellä ainakin on aika kamalia tuloslukemia tehty viime vuosina.

Mutta turha pallontallaajien foorumilla on lentoyhtiöille bisnesneuvoja antaa, vaan keskustella siitä miten asiat ovat, jotta kanssafoorumistit osaavat ostaa matkansa edullisesti. Ja vinkata toki siitä, jos joku lentoyhtiö kaikesta huolimatta päättää alkaa myymään viime hetken lippuja erityisen halvalla.