Muistatko ensimmäisen lentosi?

(Luettu 21772 kertaa)

Mac

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Muistatko ensimmäisen lentosi?
« Vastaus #40 : 17.12.2013, 17:14:43 »
Joo, tais olla 1982 ja silloista Seutulan kentältä oli lento pienkoneella Helsingin yllä. Pelotti aivan sairaasti, kun vielä kipparikin vitsikkäästi vähän leikki koneella... :o
"Isolla" koneella vasta 1990 Helsinki-Faro (Por)-Helsinki, ja mennessä Pariisin jälkeen tuli kunnon ilmakuoppia! Hyi helvetti! Olin satavarma, että pudotaan... näin vielä ikkunoista siipien kärjet, jotka lepatti aivan mielettömästi!
Jotenkin kyllä sittemmin pienet ilmakuopat ei enää ole tuntunut missään. En niistä kyllä siltikään nauti, mutta kun tuo ensikokemus oli niin kamala, on olo, että kaikesta selviää... :D
Elä kohti unelmiasi!

porte

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 05.01.2014, 19:45:32 »
Muistan päivälleen. Karairin kyydissä vuonna 1992 Italiaan, oli vieläpä laajarunkokone, joku Airbus.

Sundara-dura

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #42 : 05.01.2014, 22:39:43 »
4-vuotiaana joskus 90-luvun puolessa välissä Tampereelta Tukholmaan, kenttää en muista. En muista, että olisin pelännyt koneessa, mutta mun pipo unohtui koneeseen ja se itketti :(

paivansade

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 06.01.2014, 21:03:46 »
Olin 13 kun äiti laittoi minut yksin lentokoneeseen ja lähetti Hollantiin sukuloimaan. Siitä se ajatus sitten lähti :)

Sent from my iPad using Tapatalk

mark0

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 07.01.2014, 10:21:43 »
Kesäkuun 1. päivä vuonna 1985. Finnairin laajarungolla (DC-10?) Rhodokselle.

sitä ennen mahdollisesti joskus ollut jonkun Cessnan kyydissä, ehkä. (Leo Terävän Lentokoulu, Utti)  ;D

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #45 : 18.01.2014, 01:37:10 »
1986 tai -87 Helsinki Agadir. Muistan elävästi vielä kun lapset pääsivät ohjaamoon. Jos muisti ei petä, niin tyyliin vain joku verho taisi olla ohjaamon ja matkustamon välillä. Lentokoneen ikkunasta nähdyt vuoret tekivät myös suuren vaikutuksen.

emmanen

• Vieras
« Vastaus #46 : 25.03.2014, 13:46:36 »
Ensimmäinen lentoni oli Tampereelta Helsinkiin (ja sieltä jatkolento Singaporeen), Finnairin koneella. Olin tuolloin 20vuotias.
 Muistan sen jännityksen ja nipistelyn vatsassa. Ja se tunne kun päästiin perille ja sain itseli ulos lentokoneesta... sitä ei voi unohtaa. :D

Toshi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 08.07.2014, 00:24:12 »
En muista :/ Vuosi on kuitenkin ollut 1996, ikää himpun päälle 3 vuotta. Kohteena Korfu. Ennen reissua olin tomerasti ilmoittanut vanhemmille, että minähän en lentokoneeseen ja ulkomaille lähde  ;D (Lapsuuteni persuna...) Lennon aikana olin kuulemma tykästynyt kovin lentokoneen vessoihin ja vaatinut niihin pääsyä lukuisia kertoja tuon parin tunnin aikana.

Seuraavan reissun, joka tapahtui vuonna 1999 taas muistan hyvinkin. Mulla, mutsilla ja viikkoa vajaa 2-vuotiaalla veljellä oli käytössä 2 penkkiä. Tilanahtauden maksimoimiseksi meidät oli sijoitettu vaikeasti vammaisen henkilön taakse, joka ei voinut istua suorassa, vaan penkki oli koko lennon kallistettuna. Hartaasti toivottiin koko perheen voimin, ettei velipojan "pieni" jalkojen heiluttelu vammauttanut edessä istuvaa enää yhtään lisää.... Sen lisäks veli tais ilahduttaa kanssamatkustajia kirkumalla täyttä kurkkua haluavansa pois.  Koneen laskeuduttua Larnacaan mun lippis lensi päästä koneen alle, josta sitä ei tietty voinu ite lähteä hakemaan. Ystävällinen kapteeni nouti sen mulle  :-* Joko jommalla kummalla tai peräti molemmilla näistä reissuista pääsin  myös tutustumaan koneen ohjaamoon, mikä oli aika mykistävä hetki.

Repe Ruutikallo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 24.07.2014, 14:09:09 »
Joskus ihan nassikkana Lontooseen. Ei luonnollisesti mitään muistikuvia (lieneenkö koko reissua edes ollutkaan?). Sen jälkeen kyllä muistan jonkun pienen Cessnan kyydissä kiertäneeni Turkua, mutta koska lähtöpaikka ja määränpää oli sama niin tuota tuskin voi laskea.

2007 tulikin sitten aloitettua lentomatkailu, kaverin kanssa Thaimaahan.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #49 : 03.09.2014, 12:24:16 »
Kummisetäni maksoi noin 10 minuutin privaattilennon (minä, kummisetä ja lentäjä) Joroisten kentällä joskus 1971. Seuraava oli lapsuudenkavereiden kanssa 1975 HEL-LHR-MADRID-LAS PALMAS, paluu Amsterdamin ja Göteborgin kautta , viikon matkasta meni 2 päivää lentoihin, lentoyhtiöt Finski ja Iberia

jukkapuska

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 04.09.2014, 07:47:41 »
1998 helmikuu. Kotimaan lento helsinkiin (1h lento) ja siitä jatko lanzarotelle ( muun perheen kanssa 6h lento). Nousu ja lasku oli kyllä sellaisia kokemuksia että sen muistaa vieläkin. Tuon ajan Finnairista jäi kyllä tosi positiivinen kuva. Sain vielä molemmilla lennoilla sellaisen puuhakirjan/pussin. Ihmetystä herätti nuo normaalia pienemmät coca cola tölkit. Niistä sai juuri ja juuri muovikipon täyteen. Eikä vanhemmat sitten suostuneet ostamaan lisää. Lento meni sitten ohjelmia katsottaessa. Tuolloin Finnair näytti 1-2 elokuvaa + sekalaisia ohjelmia. Ne ohjelmat katsottiin yhteisiltä ruuduilta, eikä ollu henkilökohtaisia viihdejärjestelmiä. 1-2 kanavilta (säädin käsinojassa) tuli television äänet ja loput musiikkikanavia.

Africo Vespucci

• Reissaaja
  • XXX
    • Profiili
« Vastaus #51 : 04.12.2014, 23:38:19 »
Finskillä Hesasta etiäpäin. Muistan että ihmettelin miten kaverit voi olla niin innoissaan siitä että sai juoda kaljaa. Siis koneessa. Jee jee hauska kännätä istualtaan lentokoneessa. Semmonen muisto.
Sormi on nyrkkiä vahvempi.

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #52 : 05.12.2014, 00:49:50 »
Eka kerran pääsin lentämään vasta kolmikymppisenä, työmatkalle Sveitsiin. Ihmettelin kovasti koko lentoa, kun ei ollut mitään käsitystä mitä tapahtuu milloinkin. Kone oli lähes tyhjä ja menin ikkunapaikalle katselemaan maisemia. Lentoemännät kuulivat että olen eka kertaa koneessa ja antoivat minulle sellaisen kivan lapsille suunnatun lentokonepalapelin  :P

Muistan myös että varmuuden vuoksi aluksi puhuin englantia lentoemännille ku en ollut varma ovatko he suomalaisia...

Retkeilyhousut

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #53 : 07.12.2014, 21:16:10 »
Ensimmäistä en muista, kun olin sen verran pieni.

Toisella kerralla taisin olla 6 vuotta ja lennettiin Gran Canarialle. Korvat meni laskeutumisessa lukkoon ja itkin kauhiasti. Eikä sille lukkiutumiselle oikein silloin pienenä osannut oikein tehdä mitään. Kurjaa oli.