Olin itse vastikään Riossa melkein kaksi viikkoa, ja sen perusteella suosittelisin kyllä ehdottomasti majoittumista joko Ipaneman/Leblonin tai Copacabanan läheisyyteen - ainakin jos kyseessä on ensimmäinen kerta kaupungissa. Asustelin itse ensimmäisen viikon Santa Teresan (UsvaAuerin mainitsema boheemi kukkulakaupunginosa)/Glorian alueella, koska sieltä löytyi hieman "vaihtoehtoisempia" ja edullisempia hostelleja, mutta kaduin valintaani jälkeenpäin. Sieltä nimittäin matkustaminen uimarannoille kestää sen 20-30 minuuttia, mikä on aika epäkäytännöllistä koska rannalle nyt lähtökohtaisesti haluaa ottaa mahdollisimman vähän arvotavaraa mukaan, eikä sitä matkaa huvikseen jaksa suhata edestakaisin. Lisäksi vaikka esim. Santa Teresa on mielenkiintoista aluetta, on siellä kohtuullisen vähän mitään erityistä nähtävää ja pimeällä liikkumisesta peloteltiin huolella, joten jokapaikkaan joutuu menemään joko julkisilla tai taksilla.
Sen sijaan Copalta ja Ipanemalta on hyvät liikenneyhteydet nähtävyyksiin, lentokentille jne koska siellä nyt sattuu olemaan niin paljon turisteja. Itse pidin Ipanemasta huomattavasti enemmän, koska se on Copacabanaa vähän vähemmän turistoitunut, ja sieltä pääsee helposti kyllä Copacabanallekin kävellen jos haluaa. Lisäksi illalla molemmissa ainakin tuntui turvalliselta pyöriä ja tekemistä löytyi turistin tarpeisiin. No, nämäkin ovat makuasioita mutta minulle Rion loistavat rannat olivat kyllä koko visiitin kohokohta ja kiintopiste, joten ei tuntunut järkevältä majoittua niistä kovin kauas. Centron puolella on toki myös jossain määrin halvempaa, mutta vaikka itsekin olin kengännauhabudjetilla liikenteessä, en kokenut säästöä vaivannäköön nähden riittäväksi.
edit. Vielä lisäys että tosiaan kesäkuussa 2016 - eli ei tosiaan high seasonina - dormimajoitus Ipanemassa/Copacabanalla oli vähän kalliimpaa kuin muualla, ehkäpä jotain +/- 5€, viikonloppuisin joissain paikoissa enemmän (saattoi olla jopa tuplat vs viikonpäivä). Mielestäni oli sen arvoista kuitenkin. Hostellisuosituksena mainittakoon Ipanema Beach House, kiva merihenkinen sisustus, hyviä kohtuuhintaisia aktiviteetteja, ok hinta, hyvä sijainti..