Reilauksen suosio ja tulevaisuus

 (Luettu 9356 kertaa)

Matkailijoitsija

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 249
    • Profiili
Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« : 29.12.2012, 14:48:23 »
Aloin tässä pohtia, että kehitys on kovasti menossa siihen suuntaan, että halpalentoyhtiöillä pääsee suurten ja pienempien kaupunkien väliä jatkuvasti enenevissä määrin. Eurolinesin linja-autotkaan eivät ole pahan hintaisia, mutta matka-aika on pitkä.

Etsin aikani kuluksi muutaman uutisen ja tilaston reilauksen suosiosta.

1980-luvulla myytiin vuosittain toistakymmentä tuhatta reilikorttia, eli jotain 10 000 ja 20 000 väliltä. Huippuvuonna 1986 yli 20 000.

http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/348552/Interrailsukupolvi+otti+kopin+Euroopasta

http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20120413100207.html

1990-luvulta en löytänyt tilastoja, muuten kuin maininnan että kortteja myytiin pahimmillaan vain kymmenesosa edellisistä määristä. Ostomäärät olivat laskussa aiempaan vielä pitkälle 2000-luvun alkupuolelle, jolloin myytiin vain 3000-4000 korttia vuosittain.

http://www.jylkkari.fi/arkisto/0708/pdf/06.pdf

Vuosina 2007-2010 korttien ostomäärä kasvoi tasaisesti. Ilmiötä yritetään selittää ympäristöystävällisyyden lisäksi korttien selkiytymisellä. Reilikortti on nykyään Global Pass -niminen, jolloin se on ainut vaihtoehto reilaukseen entisten vyöhykekorttien poistuttua saatavilta. Kortteja on eri pituisia, mutta luulen että juuri 22/10pv tai 30 päivän rajoittamattomat kortit ovat niitä joiden menekki on kova. Single Pass -kortti on olemassa yksittäisiin maihin, mutta vain yhdessä maassa reilaavat lienevät harvassa.

Vuonna 2008 myytiin vajaa 7000 reilikorttia. Vuonna 2009, joka oli lamavuosi ja jolloin itsekin kävin reilaamassa, myytiin 7500 korttia. Samaan tahtiin myytiin kortteja ainakin vielä alkuvuonna 2010, kun vuonna 2011 myytiin yhteensä vain 7000 korttia. Kuluneen vuoden tilastoja ei löytynyt.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Interrailin+suosio+k%C3%A4%C3%A4ntyi+kovaan+kasvuun/1135237855643

Rajoittamattoman 30 päivän Global Passin hinta on noussut 2007 alkuvuoden 385 eurosta nykyiseen 422 euroon eli keskimäärin reilut 6 euroa vuodessa. Kortin hintaan voidaan lisätä länsieurooppalaisittain muutamat lisämaksut tai pidemmillä siirtymillä makuupaikat päälle, niin johan pompsahtaa hinta.

Hinnasta viis, sillä osa fiilistelee reilauksesta puhtaasti kiskomatkailun takia. Esimerkiksi yli 26-vuotiaiden 1,5 kertaa kalliimpien korttien ja seniorikorttien kerrotaan nostaneen reilusti suosiotaan etenkin vanhempien ihmisten matkustaessa 1. luokassa, mikä tekee siitä vielä kalliimman.

Jatkuuko reilauksen "suosio" ja kannattaako Global Pass ostaa? Itse sanoisin, että 257 euroa maksava 10/22pv kortti on aika hyvä hinta-/laatusuhde varsinkin Länsi-Eurooppaan, sillä koko kortin 10 matkaa käyttämällä yhden matkan hinnaksi tulee vain 25,7 euroa ja mahdolliset lisämaksut päälle. Kohtuullisella viidellä matkallakin yhden matkan hinta on vain 51,4 euroa. Juuri lännessä tuolla rahalla ei taida päästä juuri mihinkään erikseen ostettuna.

Itä-Eurooppaa varten lienee syytä harkita kannattaako koko korttia ostaa, sillä yksittäisten lippujen hinnat tuskin kohoavat ainakaan 50 euroa kalliimmaksi.

Sana on vapaa.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2012, 18:40:30 kirjoittanut Matkailijoitsija »

Jepulis

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 364
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #1 : 29.12.2012, 16:38:52 »
Mä arvelin yli 10 vuotta sitten, että reilaus jää unholaan, kun tulevaisuuden nuoret vaan lentelee eri kohteisiin. Onneksi ei asia kuitenkaan ole ihan niin mennyt.

Kävin kolmesti reilaamassa vuosina 1996-1999 ja joka kerta ajattelin, että seuraavalla kerralla matkustan vain jonnekin kohteeseen ja pysyn siellä pidempään. Reililippu sai minut säntäilemään sinne tänne pitkin Eurooppaa, jotta tulisi matkustettua koko rahan edestä.

Nytkin 638 euron 2. luokan aikuislippu saattaisi aikaan saada tuollaisen säntäilyilmiön. Toinen ongelma on, että pisinkin lippu on vain kuukauden voimassa. Reililipulla ei kannattaisi edes Etelä-Espanja määränpäänään matkustaa.

Reililippu toiminee parhaiten nuorille, jotka haluavat päästä ahmaisemaan koko Euroopan kerralla päästyään vihdoin siihen omin päin tutustumaan.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

gundalo

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 77
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #2 : 05.01.2013, 09:22:04 »
Lentäminen on kuitenki vähän semmosta hankalaa. Tarvii mennä lentokentälle etukäteen, jonotella, mennä läpi turvatarkastuksista läpi, miettii et unohdinko mä sen linkkuveitsen nyt sinne käsitavaroihin jne.. Ei se mun mielestä ainakaan mikään rennoin ja vaivattomin matkustusmuoto oo vaikka nopeeta onki, junailu on jotenki niin paljo mukavampaa ja helpompaa ja ihan eri fiilis kattella hienoja maisemia junan ikkunasta kuin jännän muotoisia pilviä lentokoneesta.

En oo niin vakuuttunu reilikortin taloudellisesta kannattavuudesta kovinkaan monella alueella kun tuntuu että junaliput erikseen ostamalla saa varmasti halvemmalla, mut ehkä sen helppous saa kuitenki ihmiset vielä ostamaan usein reilikortin.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #3 : 15.01.2013, 00:02:28 »
Jotenkin minusta tuntuu, että halpalentely on väliaikainen huvi ja hinnat tulevat kymmenen vuoden kuluessa vielä selvästi nousemaan. Mukavuutta lentämisessä edustaa ainoastaan ajansäästö liikkeellä ollessa. Kaikki liitännäistoiminnot ovatkin sitten enemmän tai vähemmän turhauttavia. Hankkiudu lähtöpisteestä kentälle hyvissä ajoin ennen lähtöä, selvitä itsesi lennolle, käy läpi turvatarkastuksen pölhöilyt, jonota koneeseen, ahtaudu paikallesi kenkälusikan avulla, yritä syödä minimaalisessa tilassa, päästä välillä jalkasi pinteestä, ahtaudu vessaan kenkälusikan avulla, jonota ulos koneesta, odota matkatavarat, hankkiudu kentältä keskustaan.

Onneksi ei tarvitse tällä hetkellä työn puolesta lentää yhtään mihinkään.

Lentokoneella voi helposti sivuuttaa sen tylsän tosiasian, että jokin kohde on kaukana. Junalla matkustamalla matkaan jotenkin eläytyy paremmin.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Matkailijoitsija

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 249
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #4 : 08.05.2015, 04:06:29 »
Tällä hetkellä hinnat näyttää olevan 10 pv/22 pv kortilla 281e ja 30 pv Global Passilla 461e, eli nousua on tullut 2,5v takaisesta aloituspostauksesta halvemmassa passissa 24e ja kalliimmassa 39e, jonka kohdalla korotus on ollut yli tuplasti enemmän kuin mitä se oli keskimäärin vuosien 2007-2012 välillä. Kuten aiemminkin olen tässä topicissa maininnut, niin 10 pv/22 pv kortti varmaan kannattaa lännessä, koska kymmenellä matkalla yhden matkan hinnaksi tulee 28,1e ilman lisämaksuja ja kohtuullisella viidellä matkallakin 56,2e per matka. Toisaalta huomasin, että VR:llä oli ollut keväällä 2014 joku alennuskampanja -15% Global Passista. Ei taida liput mennä kaupaksi.

Tätä tahtia kun nuorisopassit kallistuvat, niin reilaamisesta tulee jossain vaiheessa vain nostalgista elämysmatkailua. Noilla kalliimmilla aikuispasseilla ei ainakaan taida tehdä rahallisesti yhtään mitään varmaan missään.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2015, 04:13:43 kirjoittanut Matkailijoitsija »

budgeTravel

  • Aloittelija
  • Viestejä: 9
    • Profiili
    • BudgeTravel
    • Sähköposti
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #5 : 08.05.2015, 16:16:18 »
Hei,

En ole koskaan vielä reilannut, mutta kova on kipinä nyt kolmikymppisenä.

Olen ymmärtänyt ettei reililipussa ole kuitenkaan kysymys vain kustannuksista, vaan myös vapaudesta ja tavallaan jo tiketin omistamisesta seuraavalle matkalle. Vai täytyykö global passin kanssa tilata kaikki junaliput ihan samalla tavalla kuin ne tilaisi rahalla? Eikö junaan vaan voi mennä passin kanssa ja etsiä sieltä paikka itselle?

Suunnittelen parhaillaan interrail-reissua eurooppaan 10:llä matkustuspäivällä matkareitin osalta (ehkä ensi vuonna toteutan vasta).

Matkailijoitsija

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 249
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #6 : 08.05.2015, 19:15:22 »
Hei,

En ole koskaan vielä reilannut, mutta kova on kipinä nyt kolmikymppisenä.

Olen ymmärtänyt ettei reililipussa ole kuitenkaan kysymys vain kustannuksista, vaan myös vapaudesta ja tavallaan jo tiketin omistamisesta seuraavalle matkalle. Vai täytyykö global passin kanssa tilata kaikki junaliput ihan samalla tavalla kuin ne tilaisi rahalla? Eikö junaan vaan voi mennä passin kanssa ja etsiä sieltä paikka itselle?

Suunnittelen parhaillaan interrail-reissua eurooppaan 10:llä matkustuspäivällä matkareitin osalta (ehkä ensi vuonna toteutan vasta).

Varmasti siinä on kyse huolettomuudestakin, mutta kyllä sinne lipputiskille kannattaa silti mennä, jos haluaa varmistaa makuupaikan junasta. Lisäksi ainakin nuorilla reilauksessa on varmaan myös kustannukset mielessä, joten tulevaisuuden nuoria ei auta se, että lippu kallistuu 13 euroa vuodessa. Tällä tahdilla kolmen vuoden päästä nuorison Global Pass on 500 euroa. No, sekin vielä varmaan kannattaa rahallisesti Länsi-Euroopassa. 

Viltsu77

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 331
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #7 : 19.05.2015, 06:03:25 »
Must noi lippujen hinnat alkaa karata aika käsistä. Voisivat jakaa eurooppaa osiin ja myydä niihin reililippuja järkihintaan. Sit tietty globallippu myös. Hyvin kertoo tosta hinnoittelusta se että itään ei kannata ostaa koko lippua ollenkaan.

Roosa

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #8 : 20.04.2016, 17:46:29 »
Huh, ja taas on pompahtanut sen nuoriso Global Passin hinta 461e -> 479e.
Ensi vuonna saavuttanee sen 500€ hinnan, kuten joku täällä uumoili.

Mielenkiintoista seurata tätä hintakehitystä. Silloin joskus "aikoja sitten" eli reilu 15 vuotta sitten ostin neljä reilikorttia reissuihin muutamana eri kesänä. Kolmen vyöhykkeen kuukausilippu oli pop!

conard

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #9 : 20.04.2016, 20:34:09 »
Kaksi kertaa (1997 & 1999) reilanneena sanoisin, että reilauksessa on jokin sellainen vapaudentunne, jota ei lentämällä voi saavuttaa. Se mahdollisuus poiketa ex tempore johonkin on upeaa. Siksipä olen tässä vuosien varrella tutkaillut reililippujen hintoja ja järkevyyttä, mutta ainakaan toistaiseksi en ole löytänyt varsinkaan aikuismatkaajan kalliimman lipun tapauksessa sellaista konseptia, jolla tuo olisi mitenkään taloudellisesti järkevää. Erittäin harmi.

illusia

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 636
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #10 : 21.04.2016, 07:06:08 »
Olen usein miettinyt reililipun hankkimista ja tutkinut sen mahdollisuuksia ja vertaillut hintoja. Lopulta olen kuitenkin päätynyt lentämään johonkin kohteeseen ja liikkumaan kohdemaassa ja/tai siirtymään maasta toiseen julkista liikennettä käyttäen maata myöten. Hinnat eivät käymissäni maissa ole olleet kovinkaan kalliita. Ehkä tästä syystä esim. Ranska on minulta käymättä, käsittääkseni siellä junaliikenne on kallista puuhaa.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

SunRiseGirl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 464
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #11 : 21.04.2016, 10:25:31 »
Junaliikenne onkin Ranskassa kallista, mutta kannattaa myös tutustua bussivaihtoehtoihin. Itse tykkään liikkua paljon bussilla ja Ouibus on todella edullinen Ranskan sisällä ja naapurimaiden välillä. Esim. Lontoosta Pariisiin pääsee Ouibussilla välillä parilla kympillä, kun junalippu on sen 70 - 80 euroa. Matkatavaroiden suhteen aika tiukka, mutta jos on mukana perus käsimatkatavaroiden verran kamaa, niin ei pitäis olla mitään ongelmaa.

http://www.ouibus.com
« Viimeksi muokattu: 21.04.2016, 10:39:36 kirjoittanut SunRiseGirl »

Reconquista

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #12 : 25.04.2016, 11:26:43 »
Vanhoina hyvinä aikoina reilaamisessa oli spontaaniutta; minkänlaista matkasuunnitelmaa ei tarvinnut tehdä koska mihin hyvänsä junaan pystyi nousemaan, määränpään saattoi päättää vasta asemalla. Kondyktööri keräsi lisämaksun sitten matkalla jos junaan joku lisämaksu oli. Siihen aikaan halpoja majapaikkojakaan ei ollut tapana varata, hostellit eivät edes ottaneet varauksia. Nykyään kaikki varaavat kaiken netin kautta ja jos minä olen se joka ei varaa niin minä olen se joka jää ilman huonetta. En tee mitään spontaanilla junalipulla kun majoituspuoli vaatii nykyään ennakkosuunnittelua. Ehkä talvella voisi lähteä Eurooppaan ilman majoitusvarauksia, en ole kokeillut. Ulkomailla kuuluu olla lämmintä.

Jasmins

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #13 : 03.05.2016, 12:41:23 »
Junaliikenne onkin Ranskassa kallista, mutta kannattaa myös tutustua bussivaihtoehtoihin. Itse tykkään liikkua paljon bussilla ja Ouibus on todella edullinen Ranskan sisällä ja naapurimaiden välillä. Esim. Lontoosta Pariisiin pääsee Ouibussilla välillä parilla kympillä, kun junalippu on sen 70 - 80 euroa. Matkatavaroiden suhteen aika tiukka, mutta jos on mukana perus käsimatkatavaroiden verran kamaa, niin ei pitäis olla mitään ongelmaa.

http://www.ouibus.com

Megabus ajaa myös Lontoon ja Pariisin väliä ja hinnat lähtee punnasta ylöspäin. Megabussilla pääsee Espanjaan ja Italiaankin saakka älyttömän halvalla jos bussin penkkiä tahtoo kuluttaa.

Mä en henkilökohtaisesti koskaan sijoittaisi reililippuun älyttömien hintojen takia. Vietin viime kesänä pari kuukautta itä-Euroopassa ja laskeskelin että parin kuukauden bussi- ja junamatkojen yhteishinta oli puolet kuukauden reililipun hinnasta. Osa matkoista tuli tietty ostettua etukäteen (Puola), mutta ilmankin pärjää ja silti pääsee halvemmalla. Länsi-Eurooppa on vähän niin ja näin, mutta halpayhtiöitä löytyy sieltäkin ja veikkaan että etukäteen ostettuna bussilippujen hinnat menisi aika yksiin reililipun kanssa. Jonkin verran vapautta siinä tottakai menettää, mutta eipä tarvitse juosta päivittäin paikasta toiseen että reililippua tulee varmasti käytettyä koko rahan edestä.

a-n-n-a

  • Reissaaja
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #14 : 09.05.2016, 18:00:49 »
Ainakin Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa halpojen junalippujen taikasana on ennakointi. Lähijunia lukuunottamatta lippujen hinnat elää lentolippujen tapaan. Muutaman kuukauden varoajalla ostellen voi päästä hyvinkin halvalla. Reililippu oli jo kuusi vuotta sitten ihan turha ostos. Maksaa itsessään maltaita ja päälle tulee vielä monesti (ei aina) paikkalippumaksu tai muita lisämaksuja. Bussit ja kimppakyydit on hyviä vaihtoehtoja spontaaneihin pyrähdyksiin.

savo

  • Reissaaja
  • Viestejä: 48
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #15 : 10.05.2016, 19:22:30 »
Toissa kesänä ainakin omalla kokemuksella olisi  1kk raililippu tullut paljon kalliimmaksi kuin se että kävelit juna-asemalla ja kysyit lippua seuraavaan junaan. Esim. Praha-linz-salzburg-munchen ajelut oli 60e yhteensä..

Matkailijoitsija

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 249
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #16 : 02.04.2017, 22:57:33 »
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/interrail

InterRailiin on näemmä lanseerattu uusia lipputyyppejä ja nuorten ikärajaa on nostettu yhdellä vuodella (27v). Nyt 15 pv / 1 kk -kortti 2. luokassa 18-27-vuotiaalle maksaa 372 euroa ja pelkkä 1 kk kortti 493 euroa. Valitettavasti varsin mainio 10 pv / 22 pv kortti on poistettu valikoimista ja sillä saattaisi olla nyt VR-inflaatioon suhteutettuna hintaa about 290 euroa.

30 pv rajoittamaton Global Pass on nyt noussut 10 vuoden aikana 385 eurosta nykyiseen 493 euroon, eli keskimäärin 10,8 euroa vuodessa. Ensi vuonna menee yli 500 euron.

Tuo uusi 15 päivän kortti 30 pv ajalle lienee VR:n pyrkimys nostaa reilaamisen suosiota, sillä hinta on halvempi kuin vuonna 2007 pelkälle rajoittamattomalle 30 pv kortille - kukapa täysjärkinen kuukaudessa tuota enempää matkoja tekisikään.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2017, 23:01:29 kirjoittanut Matkailijoitsija »

Belleville

  • Aloittelija
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #17 : 03.04.2017, 18:57:10 »
Näin perheen kanssa reilaavalle on kiva juttu, että alle 12 v (vai oliko alle 11 v, en jaksa nyt tarkistaa) pääsevät aikuisen mukana ilmaiseksi. Ei kylläkään koske paikkalippuja, mutta varsinkin hyvällä suunnittelulla tämä on silti hyvä etu.
Itse olen vanha intohimojunailija, ja viiem vuosina on taas tullut moneen kertaan laskettua, mikä lippuvaihtoehto milloinkin kannattaa. Perheen kanssa reililippu on kyllä kannattanut. Olemme liikkuneet viime vuosina Länsi-Euroopassa, kalliissa junailumaissa. Sitten jos/kun menemme itään päin, oletan että irtoliput tulevat halvemmiksi.
Veikkaan ja toivon, että raideliikennetta subventoidaan jatkossa enemmän suhteessa lentoihin. Erityisesti odotan, etä Baltian rata Berliiniin vihdoin ja viimein toteutuisi!

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 401
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #18 : 04.04.2017, 09:37:43 »
Tuo uusi 15 päivän kortti 30 pv ajalle lienee VR:n pyrkimys nostaa reilaamisen suosiota, sillä hinta on halvempi kuin vuonna 2007 pelkälle rajoittamattomalle 30 pv kortille - kukapa täysjärkinen kuukaudessa tuota enempää matkoja tekisikään.

Sellainen pieni korjaus, että VR ei noita lipputyyppejä ja hintoja yksin päätä vaan ne ovat samat kaikkialla Euroopassa. Mutta kilpailu kulkuvälineiden välillä on kova tietenkin kaikkialla.

conard

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Reilauksen suosio ja tulevaisuus
« Vastaus #19 : 04.04.2017, 09:42:37 »
tuo 15/30 kortti on sinänsä ongelmallinen, että se juuri poistaa sen interrailin huolettomuuden ja spontaniuden, kun siirtymiä joutuu suunnittelemaan. Jos menet Côte d'Azurilla viisi pysäkkiä paikallisjunalla eestaas, niin käytätkö siihen lippusi matkapäivän? Joudut miettimään, kannattaako, ja todennäköisesti sitten säätämään irtolippujen kanssa. Full passilla vain astut junaan. Mutta hyvä tietty silti, että erityyppisiä lippuja tulee markkinoille.