Aloin tässä pohtia, että kehitys on kovasti menossa siihen suuntaan, että halpalentoyhtiöillä pääsee suurten ja pienempien kaupunkien väliä jatkuvasti enenevissä määrin. Eurolinesin linja-autotkaan eivät ole pahan hintaisia, mutta matka-aika on pitkä.
Etsin aikani kuluksi muutaman uutisen ja tilaston reilauksen suosiosta.
1980-luvulla myytiin vuosittain toistakymmentä tuhatta reilikorttia, eli jotain 10 000 ja 20 000 väliltä. Huippuvuonna 1986 yli 20 000.
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/348552/Interrailsukupolvi+otti+kopin+Euroopastahttp://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20120413100207.html1990-luvulta en löytänyt tilastoja, muuten kuin maininnan että kortteja myytiin pahimmillaan vain kymmenesosa edellisistä määristä. Ostomäärät olivat laskussa aiempaan vielä pitkälle 2000-luvun alkupuolelle, jolloin myytiin vain 3000-4000 korttia vuosittain.
http://www.jylkkari.fi/arkisto/0708/pdf/06.pdfVuosina 2007-2010 korttien ostomäärä kasvoi tasaisesti. Ilmiötä yritetään selittää ympäristöystävällisyyden lisäksi korttien selkiytymisellä. Reilikortti on nykyään Global Pass -niminen, jolloin se on ainut vaihtoehto reilaukseen entisten vyöhykekorttien poistuttua saatavilta. Kortteja on eri pituisia, mutta luulen että juuri 22/10pv tai 30 päivän rajoittamattomat kortit ovat niitä joiden menekki on kova. Single Pass -kortti on olemassa yksittäisiin maihin, mutta vain yhdessä maassa reilaavat lienevät harvassa.
Vuonna 2008 myytiin vajaa 7000 reilikorttia. Vuonna 2009, joka oli lamavuosi ja jolloin itsekin kävin reilaamassa, myytiin 7500 korttia. Samaan tahtiin myytiin kortteja ainakin vielä alkuvuonna 2010, kun vuonna 2011 myytiin yhteensä vain 7000 korttia. Kuluneen vuoden tilastoja ei löytynyt.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Interrailin+suosio+k%C3%A4%C3%A4ntyi+kovaan+kasvuun/1135237855643Rajoittamattoman 30 päivän Global Passin hinta on noussut 2007 alkuvuoden 385 eurosta nykyiseen 422 euroon eli keskimäärin reilut 6 euroa vuodessa. Kortin hintaan voidaan lisätä länsieurooppalaisittain muutamat lisämaksut tai pidemmillä siirtymillä makuupaikat päälle, niin johan pompsahtaa hinta.
Hinnasta viis, sillä osa fiilistelee reilauksesta puhtaasti kiskomatkailun takia. Esimerkiksi yli 26-vuotiaiden 1,5 kertaa kalliimpien korttien ja seniorikorttien kerrotaan nostaneen reilusti suosiotaan etenkin vanhempien ihmisten matkustaessa 1. luokassa, mikä tekee siitä vielä kalliimman.
Jatkuuko reilauksen "suosio" ja kannattaako Global Pass ostaa? Itse sanoisin, että 257 euroa maksava 10/22pv kortti on aika hyvä hinta-/laatusuhde varsinkin Länsi-Eurooppaan, sillä koko kortin 10 matkaa käyttämällä yhden matkan hinnaksi tulee vain 25,7 euroa ja mahdolliset lisämaksut päälle. Kohtuullisella viidellä matkallakin yhden matkan hinta on vain 51,4 euroa. Juuri lännessä tuolla rahalla ei taida päästä juuri mihinkään erikseen ostettuna.
Itä-Eurooppaa varten lienee syytä harkita kannattaako koko korttia ostaa, sillä yksittäisten lippujen hinnat tuskin kohoavat ainakaan 50 euroa kalliimmaksi.
Sana on vapaa.