Tuli käytyä Omanissa 2009. Itse olin vierailemassa tutun luona Abu Dhabissa, ja sieltä ajoimme kaverini omalla autolla Muscatiin, josta ajettiin seuraavana päivänä kilpkonnia katsomaan etelään sekä vierailtiin Wadi Shabissa. Suosittelen lämpimästi molempia. Wadeissa vierailun kanssa kannattaa olla toki tarkkana, talvella/sateella ne tulvivat (ei menemistä) ja kesällä vettä löytyy vain lätäköistä. Meidän vierailu ajoittui maaliskuun alkuun ja silloin ainakin Wadi Shabissa oli mahtavaa uida. Kilpikonnat taas munii aikaisin aamuyöstä, joten yövyimme teltassa luontokeskuksen lähellä, hotellikin toki löytyi. Tämän jälkeen palattiin vielä Muscatiin ja vuokrasin itse auton pariksi päiväksi. Muscatissa itsessään ei ole kovin paljon nähtävää, basaari on kuitenkin vanha ja hieno ja keskusta aika pieni. Helpoiten auton vuokraaminen onnistui lentokentältä, yritettiin ensin keskustassa, mutta ei löydetty luotettavaa vuokraajaa. Lentokentällä on kaikki suurimmat ketjut. Ajaminen on varsin helppoa ja tiet on yleensä erittäin hyvässä kunnossa, navigaattorin avulla suunnistaminen on varisin helppoa ja tiekyltit ovat yleensä myös englanniksi. Jos haluat poiketa hieman pienemmille teille tai vuoristoreiteille on neliveto ainoa vaihtoehto. Vuoristoreitit ovatkin sitten todella kauniita, joten niitä kannattaa harkita, tietoa löytyy ainakin muutamia eri oppaista.
Omanista lähdimme bussilla Dubaihin. Kaupunkien välillä kulkee useita busseja päivässä, rajan ylitys käy ihan sujuvasti (ainakin eu-passilla), lipun hinta taisi olla 20 euron luokkaa.
Mutta tosiaan, Oman ja Arabiemiraatit ovat hyvin erilaisia paikkoja, luonto Omanissa on aika huikeaa ja aikaa matkalle kannattaa varata ainakin muutama päivä.