Tippaaminen Kanadassa

(Luettu 10684 kertaa)

niipperi

• Aloittelija
    • Profiili
Tippaaminen Kanadassa
« : 24.02.2013, 00:56:25 »
Tarvitseeko Kanadassa (Vancouverissa) antaa välttämättä baarin tai kahvilan asiakaspalvelijalle tippiä jos käy itse tilaamassa ja maksamassa tiskiltä? Tiedän, että pöytiintarjoiltaessa tippi on välttämätön, mutta miten on "counter servicen" laita? Ainakin kortilla maksettaessa tipin voi ohittaa, mutta onko se kuitenkin suotavaa laittaa?

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Tippaaminen Kanadassa
« Vastaus #1 : 08.03.2013, 20:19:13 »
Baareissa tipataan, kahviloissa ei.

Kortin käyttö ei millään tapaa vapauta tippaamisesta  ;)

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #2 : 24.12.2013, 06:20:18 »
Kortilla maksettaessa tulee kohta "tip%" johon merkkaat paljonko tippaat prosentteina. Usein on vaihtoehtona myos tipata suoraan x maara dollareita. Tippaa aina paitsi isoissa ketjuissa, esim. Makkarissa, Starbucksissa, Tim Hortonsissa tai Smoke'sissa.

Tippia jatetaan aina vahintaan 10%. Pieni lista kaikille meille joille tippaaminen ei kay ihan tuosta vaan:
10% = haistakaa paska
15% = perusjees, monet jattaa tan verran
yli 15% = best

Tarjoilijoille ei makseta palkkaa, eli elavat tipeilla. Baareissa tipataan yleensa dollarin-parin verran. Jos jatat tippaamatta niin voit olla varma etta pilasit juuri suomalaisten maineen.
reality was never my thing anyway

milletre

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.01.2014, 23:50:32 »
Keskeiset tuossa taisi tullakin, mutta muutama jatkokommentti...

Tippaus on alunperin hyvin USA-vetoinen juttu, ja tässä on kovasti alueellisia eroja niin USAn sisällä, kuin Kanadassakin. Kannattaa aina kysyä paikallisilta suuntaviivoja, koska esim. ranskan ja englanninkielisten alueiden välillä on varmasti eroja.

Yleisesti, kahviloiden työntekijöillä on minimipalkka, joten heille ei tarvitse jättää tippiä, kun taas baareissa ja ruokaravintoloissa se tippi on todellakin tarjoilijan palkka. Tämä on se syy, miksi MickeyD:ssä ja vastaavissa ei tarvitse tipata - ei se että ne ovat ketjuja. (Onhan TGI Fridays:kin kammottava ravintolaketju, mutta silti tippaisit pihvistäsi jos sinne erehtyisit). Yleisesti, minimipalkka on paikoissa joissa joku latoo sinulle soppaa/sumppia kulhoon tiskin takaa, ilman sen kummempaa palvelua. Tästä syystä sitä ei katsota sellaiseksi "palveluksi", jonka palkka muodostuisi tipistä.

Tippauskulttuuri on muuttunut epäselvemmäksi niin Kanadassa kuin USAssakin, ja tippiä on alettu "vaatia" vähän oudommissakin tilanteissa, kuten bensan tankkaamisesta (joissakin etenkin USAn osavaltioissa on laitonta tankata itse).

Kuuluisia epäselviä tilanteita, joihin olen kysynyt neuvoa kulttuurin natiiveilta:

Kalliit drinksupaikat: Hienostoravintolat, jossa superkalliit drinkit. Normaalisti jätän tippiä taalan per drinkki, mutta näissä saatan tehdä poikkeuksen, koska se %-osuus jäisi muuten tosi alhaiseksi. Tosin jos maksan käteisellä yhden drinkin, niin harvemmin jätän kahta taalaa...

Alkoholinmyyntiständit: Rautatieasemalla joku myy kärrystä olut-tölkkejä/drinkkejä mukaan junaan. Tässä tippaan, koska minulle myydään alkoholia annoksina. (Tämä on minusta ihan järjetön käytäntö).

Huoltoasema: Jos joku tankkaa autosi kun lain mukaan on pakko. En tippaa tässä, vaikka tankkaaja yrittääkin luoda sosiaalista painetta. Jos taas joku tarkistaa vaikka rengaspaineet, koska tarvitset apua, niin tippaa taala tai pari. Jos taas joku pesee autosi tuulilasin, vaikka et pyydä (esim. kun tankkaat itse), en tippaa koska en halunnut koko palvelua alkuaankaan.

Hotelli: Hotellin työntekijä laittaa laukkusi säilöön loppupäiväksi, kun tsekkaat ulos hotellista. Tippaat taalan per matkalaukku, kun saat kamat takaisin. Ovimies hotellissa soittaa taksin. Tippaat luonnollisesti.

Taksi: Tippaat. Normaalisti tippi on pienempi kuin raflassa, esim. ~10-15%. Etenkin jos on paha sää ja kuski ajaa turvallisesti, on syytä tipata hieman enemmän.

Parturi: Tippaat.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 00:13:54 kirjoittanut milletre »

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.02.2015, 15:37:30 »
Tämmöinen ketjju nousi  haulla esiin. Otsikossa puhutaan Kanadasta mutta minua kiinnostaa Usankin tilanne. Annetaanko tippiä kaduilla paketti-ym. autoista voileipiä ja ruoka-annoksia myyville?

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.02.2015, 16:22:31 »
Tämmöinen ketjju nousi  haulla esiin. Otsikossa puhutaan Kanadasta mutta minua kiinnostaa Usankin tilanne. Annetaanko tippiä kaduilla paketti-ym. autoista voileipiä ja ruoka-annoksia myyville?

Ei tarvitse tipata. Lähtökohtaisesti mukaan tulevasta ruoasta ja juomasta ei tarvitse maksaa tippiä.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #6 : 11.06.2015, 00:10:37 »
Mä en vielä melkein kahden vuoden Kanadassa asumisen jälkeenkään oikein tajua aina tippaamista, ja mulla onkin tapana tipata aivan vääriä summia. Poikaystävä yrittää aina muistuttaa, että ruoista ja juomista tipataan se 15%, 10% jos palvelu on paskaa ja haluat olla kusipää, 20% jos palvelu on tosi hyvää ja haluat drinkin jälkeen handjobin. Eli liikaa tippaaminen saatetaan katsoa hyvinkin loukkaavana, etenkin jos sua palvelee nainen. Liian vähän tippaaminen taas on aivan yhtä tökeröä ja pilaa jokaisen päivän. Älä tee niin.

Mun mielestä hyvä nyrkkisääntö on toi 15% ympäri Kanadan. Taksissa, rafloissa ja baareissa tipataan. Lisäksi tippaat jos tilaat noutoruokaa ja se tuodaan sulle kotiovelle, hotellihuoneeseen tai mihin ikinä. Sama 15% sääntö on ihan jees.

Missä et tippaa: Mäkkäri, Burger King yms pikaruokalat (paitsi jos tiskillä on sellainen kulho johon haluat heittää myntin tai pari), postissa, supermarketeissa, kahviloissa (sama kulho tiskillä -periaate), uimahalleissa, pyörää tai autoa vuokratessa jne jne. Periaate on siis se, että maksat palvelusta.

travelerwillem

• Tosireissaaja
  • travellaif.blogspot.com
    • Profiili
    • Travel Twine
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 01.08.2015, 05:34:10 »
Minua aina huvittaa, kun tipataan 'hienommissa' paikoissa, mutta ei jossain purilaismestassa, jossa työntekijät oikeasti tarvii sitä tippiä.

Kanadassa olin itse ensin St. John's:issa 'mulkku', kun tarjoilivat evästä, jossa tuli karvat mukana. Pyysin sitten dollarin 50-senttisinä, joka pisti kanukit ihan sekaisin (Kanadassa on 50 cent, mutta ei läheskään jokapaikassa). Toivat sitten 2,50CAD, kun eivät oikein tienneet mitä olivat kuulevinaan.

Halifaxissa oli ihan eri meininki ja hyvästä palvelusta antaa mielellään vähän ekstraa.

-WmS
Live & learn & live again.
---

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.08.2015, 07:24:20 »
Kuten jo tuli sanottua niin kortti- tai käteismaksaminen ei mitenkään muuta tipin luonetta. Voi maksaa koko summan käteisellä, koko summan tippeineen kortilla, tai niin että maksat laskun kortilla mutta jätät tipit käteisellä.
Korkeimmat tipit maksetaan aidoissa ruokaravintoloissa joissa siis tilaus otetaan pöydässä ja kaikki kannetaan ja tarjoillaan pöytään. Tässä se sääntö on 15%.
Sitten on monia muita paikkoja joissa tipataan mutta niissä esim 10% saataa olla hyvä perustippi, vaikka ravintolassa se olisi merkki köyhästä servicestä.
Hotelleissa on sitten tilanteen mukaan luettava tippi esim aamupalalla. Jos kaikki on itse haettava noutopöydästä niin tippiä ei tarvitse juuri maksaa, mutta taas jos tässäkin joku kantaa sitä ruokaa pöytään niin tippiä sitten jätetään. Tälläisissä paikoissa esim 10% on ihan ok jos itse pitää hakea jotakin ja joku tarjoilee kahvit jne...
Siivoojalle maksetaan usein vasta lähtöaamuna tippi jättämällä se sängylle tai yöpöydälle, vähintään taala per yö. 

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 01.08.2015, 09:15:09 »
Eihän tuo nyt vain voi pitää paikkansa, että joissain paikoissa tarjoilijat eivät saisi mitään tuntipalkkaa? Ne ovat töissä ja tilinauhan kohdalla lukee palkkana 40h x $0.00? Luulisi hyvin toimivassa maassa myös veroja maksettavan, mutta ehkä ei sitten.

Jenkeissä tuli jätettyä jotain tippejä, kun siitä niin paljon puhutaan, mutta Kanadassa en kyllä muista tipanneeni kertaakaan missään, koska se on kuin yksi Pohjoismaista. Useampi kaveri oli mukana, kun oli kisareissu, täytyypä kysyä muistaako joku miten noita hoidettiin.

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.08.2015, 10:33:26 »
Jep, kyllä siellä peruspalkka on. On pötyä että tarjoilijat ei saisi muuta palkkaa kuin tipit.

Ja Kanadassakin pitää tipata. Kuten kirjoitin edellä, ravintoloissa noin 15%, mutta sitten muualla taksit, kampaajat, jne.. riittää se 10%
« Viimeksi muokattu: 01.08.2015, 10:36:07 kirjoittanut pallontallustaja »

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #11 : 03.08.2015, 20:11:45 »
Eihän tuo nyt vain voi pitää paikkansa, että joissain paikoissa tarjoilijat eivät saisi mitään tuntipalkkaa? Ne ovat töissä ja tilinauhan kohdalla lukee palkkana 40h x $0.00? Luulisi hyvin toimivassa maassa myös veroja maksettavan, mutta ehkä ei sitten.

Jenkeissä tuli jätettyä jotain tippejä, kun siitä niin paljon puhutaan, mutta Kanadassa en kyllä muista tipanneeni kertaakaan missään, koska se on kuin yksi Pohjoismaista. Useampi kaveri oli mukana, kun oli kisareissu, täytyypä kysyä muistaako joku miten noita hoidettiin.

Toi ei tuntipalkkaa -juttu on käsittääkseni uusien lakien myötä ajettu alas, mutta totta on, että ei niin kauankaan sitten tarjoilijat ei saaneet palkkaa (ainakin Quebecissä siis näin). Tästä on jäänyt esim. tää jäänne, että pikaruokaravintoloissa ei makseta tippiä, koska ketjuravintoloissa työskentelevillä oli palkka. Ruokaravintoloissa tolla 15% tipillä kyllä selviää, etenkin jos teet iltaa ja vkloppua vähän paremmassa mestassa.

Ja komppaan, Kanadassa tipataan. Jos et tippaa olet perse. Sain kerran huutia kun maksoin vahingossa 10% tipin enkä 15% - painoin väärää nappia ja hups. Jätin sit lisää rahaa pöytään kuten kunnon gringa ainakin.

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 28.08.2015, 08:40:55 »
Kanadassa tarjoilijoille maksetaan joku 2-3 dollaria tunti. En muista ihan tarkkaan. He eivät kuitenkaan saa minimipalkkaa, joka on nykyään muistaakseni 10-12 dollaria/h.

Lisäksi, tarjoilijat maksavat oletetuista tipeistä veroa. Jos et tippaa, valtio kuitenkin olettaa sinun tipanneen ja tarjoilija maksaa siitä verot. Eli, jos ei tippaa, tarjoilija maksaa siitä, että palveli sinua.

On siis pötyä, ettei tarjoilijat saa lainkaan peruspalkkaa. Kyllähe saavat, mutt ase on aivan naurettava.
On myöskin pötyä, ettei heille tarvitse maksaa tippiä, koska  he saavat palkkaa työnantajalta.

Eikä Kanadaa voi verrata pohjoismaihin, mitä tulee ravintola-alaan.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #13 : 04.09.2015, 04:47:16 »
Kanadassa tarjoilijoille maksetaan joku 2-3 dollaria tunti. En muista ihan tarkkaan. He eivät kuitenkaan saa minimipalkkaa, joka on nykyään muistaakseni 10-12 dollaria/h.

Lisäksi, tarjoilijat maksavat oletetuista tipeistä veroa. Jos et tippaa, valtio kuitenkin olettaa sinun tipanneen ja tarjoilija maksaa siitä verot. Eli, jos ei tippaa, tarjoilija maksaa siitä, että palveli sinua.

On siis pötyä, ettei tarjoilijat saa lainkaan peruspalkkaa. Kyllähe saavat, mutt ase on aivan naurettava.
On myöskin pötyä, ettei heille tarvitse maksaa tippiä, koska  he saavat palkkaa työnantajalta.

Eikä Kanadaa voi verrata pohjoismaihin, mitä tulee ravintola-alaan.

Näinhän ne tippihommat menikin. Eli tippaa ihmeessä.

Pixo

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 01.01.2019, 17:38:39 »
Vähän vanha ketju, mutta yritetään silti. Onko tippaamisessa mielestänne jokin taalamääräine yläraja vai onko se aina esim. raflassa orjallisesti tuo 15 pinnaa?  Joskus itse koitin tuota hienovaraisesti urkkia jenkkilän reissulla, mutta jäi vähän epäselväksi.

milletre

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 07.02.2019, 23:25:42 »
Onko tippaamisessa mielestänne jokin taalamääräine yläraja vai onko se aina esim. raflassa orjallisesti tuo 15 pinnaa?

Ei ole taalamääräistä ylärajaa. Yleensä paikalliset ynnäilevät sitä tippiä ja veroja jo heti lähdöstä joten ei pitäisi tulla yllätyksenä illan lopussa. Toisaalta, harvemmin sitä niin kalliita palveluja ostetaan, että tippi muodostuisi konkurssiksi. Isoin tippi jonka olen maksanut on ollut pari kolmesataa muuttomiehille, joita olikin sitten useampia. 

Btw. USAssa 18% ravintola-tippi on se bogey; ei 15% niinkuin ehkä Kanadassa.

PossuMaailmalla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 14.02.2019, 19:04:43 »
Kanadalainen kaveri sanoi, että normitippi on kätevä laskea kun katsot paljon maksat veroja ja pyöristät sen summan ylöspäin, niin sen verran jätät tippiä. Jos palvelu on todella hyvää, niin sitten 20%. Hän oli tosin kuitenkin sitä mieltä, että jos teet tilauksen tiskillä ja noudat ruuat myös sieltä (esim. McDonald's-tyylisessä paikassa), niin silloin tippiä ei tarvitse antaa. Muutama muukin paikallinen joiden kanssa keskustelin tästä olivat sitä mieltä, että jos et saa "tarjoilua" niin silloin ei tarvitse antaa myöskään tippiä. Mutta jos saat tarjoilua, niin silloin tippi maksetaan huolimatta siitä onko paikka baari, kahvila, ravintola tai jotain siltä väliltä. Sitä en mene vannomaan onko tämä ohje nyt se oikea, mutta näin ne paikalliset minulle sanoivat.