Muistatko ensimmäisen lentosi?

(Luettu 22489 kertaa)

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
Vs: Muistatko ensimmäisen lentosi?
« Vastaus #20 : 03.04.2013, 20:55:02 »
Sehän oli -92 Oulusta Las Palmasiin :-D Pikkusisko sai kamalat korvakivut ja mukamaste parani kun näki vessan pöntössä sinistä vettä. Hirveästi hämmästytti myös, kun pikkulapsen aivoilla olin lentokoneen kuvitellut yhtä pieneksi kuin se taivaalla lentäessään on ja sitten kone olikin hirmuinen mörssäri.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #21 : 04.04.2013, 07:07:49 »
Alkuvuodesta 1989 potkurikoneella Joroisista pääkaupunkiseudulle. Lukion kemian opettaja mukana kaitsemassa abia.

Ei juuri muistikuvia lennosta. Lentokentän turvatoimet olivat tiukennetut, koska MTV3 oli hiljattain roudannut matkalaukussa rojua koneeseen ja tehnyt jutun huonosta turvatilanteesta.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Pakoputki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 05.04.2013, 18:28:08 »
Mun ensimmäisestä lennosta ei mikään kamalan pitkä aika ole, se nimittäin oli vuonna 2008 Helsingistä Pariisiin. Ei tuo ilmeisesti kuitenkaan mikään mullistava elämys ollut kun ei siitä hirveästi mitään jäänyt mieleen.

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 06.04.2013, 09:27:49 »
Kasarilla skidinä tuli ensimmäiset lennot lennettyä Italiaan. Enpä juuri mitään muista, mutta Italiassa oli huvipuistossa omenajuna, se onkin varmaan ainut muistikuva koko reissusta.  :)

Seuraava lento olikin kymmenen vuotta sen jälkeen vuonna 1996 Espanjan Barcelonaan, siitä jo muistaakin melkein kaiken. Muistan elävästi sen auringonpaisteen ja Costa Bravan hiekkarannat, jotka näkyi koneen ikkunasta..Mahtavaa, tämän jälkeen jäikin haave, että joskus asuisi edes pari vuotta poissa Suomesta.

Yhden vuoden olen asunut, ja jos kaikki työpaikalla putkeen menee, niin lisää on tulossa lähivuosina  8)

Muppetti

• Vieras
« Vastaus #24 : 11.04.2013, 18:30:00 »
mina lensin myohaan ekan lentoni.
2009 Finnairilla Helsinki-Amsterdam. ruuaksi tarjoiltiin jotain pinaattiletturullaa ja joku sampyla, jonka jatin kylla syomatta... karpit haha. muistan kaverini vaan ihmetelleen etta etko muka ennen ole lentanyt kun lahdettiin. mukavasti sujui tuo parin tunnin lento. muistaakseni suomalaisilla on outo perinne aina taputtaa kun kone laskeutuu. millaan muilla lennoilla en ole tahan outoon tapahtumaan tormannyt... kait se lentaminen koyhalle riistoverotetulle suomalaiselle on vaan niin iso juttu :D

Taputuksia tulee lähinnä charter-lennoilla, ja niilläkin (onneksi) enää erittäin harvoin. Tai näin olen itse pistänyt merkille.

Reconquista

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 13.04.2013, 03:26:56 »
Kuusivuotiaana vanhempien kanssa Itävaltaan. Lentokone ei tehnyt minuun kummempaa vaikutusta mutta isä oli aivan tohkeissaan. Hän selitti miksi lentokone pysyy ilmassa (alipaine siiven yläpuolella ja ylipaine alapuolella johtuen siiven profiilista jne.) Minusta lentokoneen ilmassapysymisessä ei ollut mitään ihmeellistä. Osaahan pikkulapsikin taitella lennokin joka pysyy ilmassa niin kauan kuin sillä riittää vauhtia. Lentokoneessa on moottorit jotka antavat sille lisää vauhtia ja siksi se pysyy ilmassa kauan. Täysin itsestäänselvää. Aikuiset tekevät yksinkertaisista asioista monimutkaisia. Pääsin katsomaan koneen ohjaamoa kuten muutkin lapset vuorollaan.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 13.04.2013, 10:04:10 »
Kuusivuotiaana vanhempien kanssa Itävaltaan. Lentokone ei tehnyt minuun kummempaa vaikutusta mutta isä oli aivan tohkeissaan. Hän selitti miksi lentokone pysyy ilmassa (alipaine siiven yläpuolella ja ylipaine alapuolella johtuen siiven profiilista jne.) Minusta lentokoneen ilmassapysymisessä ei ollut mitään ihmeellistä. Osaahan pikkulapsikin taitella lennokin joka pysyy ilmassa niin kauan kuin sillä riittää vauhtia. Lentokoneessa on moottorit jotka antavat sille lisää vauhtia ja siksi se pysyy ilmassa kauan. Täysin itsestäänselvää. Aikuiset tekevät yksinkertaisista asioista monimutkaisia. Pääsin katsomaan koneen ohjaamoa kuten muutkin lapset vuorollaan.

Onpas ihana kirjoitus :)

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 13.04.2013, 11:45:39 »
muistaakseni suomalaisilla on outo perinne aina taputtaa kun kone laskeutuu. millaan muilla lennoilla en ole tahan outoon tapahtumaan tormannyt... kait se lentaminen koyhalle riistoverotetulle suomalaiselle on vaan niin iso juttu :D

Taputuksia tulee lähinnä charter-lennoilla, ja niilläkin (onneksi) enää erittäin harvoin. Tai näin olen itse pistänyt merkille.

Minä ainakin olen nimenomaan opettanut skidit taputtamaan joka lennolla laskeutumisen jälkeen. On hauska kuulla ja nähdä miten muut reagoivat tuohon "juntahtavaan" tapaan. Noin joka toinen kerta saamme mukaan naapurit/edessä/takana istuvat ja joka toinen kerta tulee erilaista hyrästelyä. Ou jee. Pitääkin muistaa taas seuraavalla reissulla.  ;D

Sitten kuuluu vielä kehua kuinka ammattimiehet ovat löytäneet ja saaneet meidät taas kerran perille. Lapsille perille löytäminen on jo ihmettelyn aihe. Bussissakin kiitämme aina kuskia turvallisesta kyydistä joko huikkaamalla "kiitos" ovelta tai reippaalla kädenheilautuksella. Ja sisään astuessamme tervehdimme, aina. 
« Viimeksi muokattu: 13.04.2013, 11:50:14 kirjoittanut HelsinkiFlyer »

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #28 : 14.04.2013, 23:35:36 »
muistaakseni suomalaisilla on outo perinne aina taputtaa kun kone laskeutuu. millaan muilla lennoilla en ole tahan outoon tapahtumaan tormannyt... kait se lentaminen koyhalle riistoverotetulle suomalaiselle on vaan niin iso juttu :D

Minä ainakin olen nimenomaan opettanut skidit taputtamaan joka lennolla laskeutumisen jälkeen. On hauska kuulla ja nähdä miten muut reagoivat tuohon "juntahtavaan" tapaan. Noin joka toinen kerta saamme mukaan naapurit/edessä/takana istuvat ja joka toinen kerta tulee erilaista hyrästelyä. Ou jee. Pitääkin muistaa taas seuraavalla reissulla.  ;D

Sitten kuuluu vielä kehua kuinka ammattimiehet ovat löytäneet ja saaneet meidät taas kerran perille. Lapsille perille löytäminen on jo ihmettelyn aihe. Bussissakin kiitämme aina kuskia turvallisesta kyydistä joko huikkaamalla "kiitos" ovelta tai reippaalla kädenheilautuksella. Ja sisään astuessamme tervehdimme, aina.

Taputtaminen kannattaa aina.  ;D ;D ;D
I'm just one happy camper!

Fisu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkajuttuja
« Vastaus #29 : 15.04.2013, 14:20:18 »
Helppo muistaa, vaikea unohtaa... Cubanan charterlento vanhalla neukkukoneella alkuvuodesta 1991 Helsinki - Gander - Santiago de Cuba. Erityisesti välilasku Ganderiin talvisessa Newfoundlandissa teki vaikutuksen, aika terminaalissa oli pysähtynyt jonnekin 60-luvulle, mutta Labbatt Blue sentään tarjoiltiin raikkaana.
Paluumatka Suomeen oli myös varsinainen elämys, reittinä tankkausteknisistä syistä Santiago de Cuba - Havanna - Bryssel - Berliini - Helsinki.
Juttuja reissuilta: http://matkajutut.blogspot.fi/

NPCbot

• Aloittelija
    • Profiili
    • A Moderate Obsession
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 15.04.2013, 21:08:25 »
Varmaan pitäisi muistaa, olin kuitenkin kuusivuotias, mutta enpä muista. Kummitädin kanssa lensin Kreikkaan, ja koko se lomaviikko on aika hämärästi jäänyt mieleen... Sääli sinänsä. :(
if I could find a souvenir, just to prove the world was here

reissumieli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 26.04.2013, 15:31:50 »
Toki. Olin ehkä 8 vuotias, joten siitä on aikaa (kuitenkin alle 40 v  ;) ). Tätini lentäjä-mies järjesti minut lennolle Helsingistä-Lappeenrantaan (yksin!). Olin ihan tohkeissani ja yritin käyttää vähäiset taskurahani tax-free ostoksiin koneessa, joka ei onnistunut. Lento kesti huimat 20 minuuttia.

Noista vuosista jäi kova hinku maailmalle. Täti perheineen reissasi ympäri maailmaa ja minä kuuntelin (kateellisena). Ensimmäisen ulkomaan lentoni tein n. vuonna -86 Gran Canarialle. Joten kyllä sitä sai odottaa...

Muppetti

• Vieras
« Vastaus #32 : 10.11.2013, 14:34:27 »

Suokaa anteeksi paha ot, mutta Finnairin Hong Kong - Helsinki lennon laskeuduttua joku kiinalainen alkoi taputtaa! :D Luulin aina, että tää on (oli) ihan suomalainen tapa.

TatuS

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 11.11.2013, 11:58:28 »
2kk ikaisena Helsinki-Joensuu. Ei muistikuvia tuosta ylellisesta matkasta.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #34 : 11.11.2013, 17:19:15 »
Ensimmäisestä lentomatkasta ei ole mielikuvaa, koska olin silloin niin pieni. Kävimme Oulussa sukuloimassa perheen kanssa. Käytiin siellä Tosi Monta Kertaa, ainakin lapsen näkökulmasta...  ;D

Sen sijaan muistan oikein hyvin, kun lensin ensimmäistä kertaa yksin. Olin 8-vuotias ja tulin Oulusta Helsinkiin, vaari saattoi minut kentälle. Lentoemännät touhottivat ja huolehtivat, ja minä olin puolestani täysin tyyni koska olin lentänyt monta kertaa ennenkin. "Älkää hössöttäkö, kyllä mä tiedän miten tämä menee", ajattelin ja olin cool. Aloitteleva maailmanmatkaaja!  8)
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

fede

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 11.11.2013, 20:40:10 »
7-vuotiaana Playa de Las Américasiin, tosin en muista siitä kovin paljon. Mutta siitä tämä touhu sitten lähti.  :D

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #36 : 25.11.2013, 21:18:02 »
Nostelen liki ikuisuuden wanhaa:
Ei juuri muistikuvia lennosta. Lentokentän turvatoimet olivat tiukennetut, koska MTV3 oli hiljattain roudannut matkalaukussa rojua koneeseen ja tehnyt jutun huonosta turvatilanteesta.

Muistikuvani mukaan ne lähetti sen lentorahtina, ei matkatavaroissa. Kaksi pakettia oli, toisen päälle oli kirjoitettu sisällöksi muovailuvahaa, sähköjohtoja ja paristo, ja toisen päälle vaatteita tai jotain vastaavaa, ja sisällä niissä todellisuudessa oli sähköjohtoja, muovailuvahaa ja se paristo. Ylläripylläri se missä oli kuvailtu sisältöä jäi kiinni ja poliisin joku pommiryhmän henkinen  sen taisi käydä sieltä hakemassa. En muista käytiinkö asiasta jopa Maikkaria vastaan oikeutta, jostain viranomaisen harhauttamisesta tai vastaavasta, mutta isosti sitä ainakin paheksuttiin.

Suomessa kuitenkin on alkanut kotimaan lennoilla 100% turvatarkastukset matkustajille vasta 12.9.2001 klo 00.00; sitä ennen niitä tehtiin ihan satunnaisesti.

Niin ja itse asiaan sen verran, että oma ensimmäinen lentoni on jostain 80-luvun alkupuolelta, välillä Lappeenranta - Helsinki. Oli liki maailmaa mullista kokemus pojanklopille.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 26.11.2013, 12:59:51 »
Olen lentänyt ekat lentoni kohtuullisen vanhana. Ekan täytyy olla Helsinki-München matkalla kielikurssille Salzburgiin vuonna 1987. Ei muistikuvia.

Toisen lentomatkan muistan paremmin: sen miten kuuma ilma löyhähti kasvoille, kun laskeuduimme toukokuiseen Roomaan keväällä 1990. Yksi elämäni vaikuttavimpia matkoja.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

MinneVaan

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 27.11.2013, 16:16:24 »
Vuosi 1980 Heslsinki- Sousse. Silloin pääsi vielä lapset kurkkaamaan ohjaamoon ja syötiin purkaa nousussa :)

R1

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 09.12.2013, 18:48:11 »
6-vuotiaana Rodokselle 80-luvun puolivälissä.Ohjaamossa vierailu jäi mieleen ja tupakansavu koneen peräosassa.Yhtiötä en muista ja ei muistanut faijakaan. Väriltäänkone oli punavalkoinen ;)