Onko matkailu vierottanut itsesi suomlaisesta kulttuurista?

(Luettu 24543 kertaa)

tojoe

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Onko matkailu vierottanut itsesi suomlaisesta kulttuurista?
« Vastaus #80 : 13.06.2013, 22:46:09 »
BKT onkin huono mittari, mutta suuntaa antava se on. YK:n inhimillisen kehityksen indeksi eli HDI on paljon parempi. Ja sama juttu se mullakin, ei raha tuo sitä onnellisuutta jokapäiväisessä elämässä, vaan todellakin muut asiat. Onnellisuutta on vain objektiivisesti oikeasti aika hankala mitata.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #81 : 14.06.2013, 03:48:02 »
Eli koska minulla ei (tietääkseni) ole lapsia, niin voin viettää loppuelämäni lentokoneessa ilman huolta ympäristövaikutuksista...
On tosiasia, että lapsettoman suomalaisen hiilijalanjälki on aina huomattavasti pienempi kuin lapsia hankkineen reissasi hän lentokoneella miten paljon tahansa. Siinä missä ensin mainittu ihminen jättää perinnöksi vain oman kulutuksensa, jälkimmäinen jättää myös lastensa ja mahdollisten lastenlastensa kulutuksen. Vaikka kulutus ei jatkuisikaan seuraavassa sukupolvessa samanlaisena, ei se tule Suomessa myöskään romahtamaan kehitysmaan tasolle. Mitä moraalisia oikeuksia tai velvollisuuksia tästä tosiasiasta seuraa, on toinen juttu.
Sinä teet tässä karkean päättelyvirheen: lapsen hankkinut ei ole vastuussa lapsensa lisääntymispäätöksistä eikä myöskään tämän kulutuskäyttäytymisestä aikuisena.

"tojoe" ja kumppanit, onnellisuus ja hyvinvointi eivät tarkoita samaa asiaa.
Metsästäjä-keräilijät kuluttavat vähemmän energiaa henkeä kohti vuodessa kuin mikään muu ihmisyhteisö. Mutta lähemmin tarkasteltaessa alkuperäinen yltäkylläinen yhteiskunta oli juuri metsästäjien yhteiskunta, jossa ihmisten kaikki aineelliset tarpeet tyydytettiin helposti. Jos tämä metsästäjien vauraus hyväksytään, myönnetään, että nykyinen tilanne, jossa ihmiset raatavat ylittääkseen kuilun rajattomien tarpeidensa ja riittämättömien varojensa välillä on nykyaikojen tragedia.
Marshall Sahlins, Stone Age Economics.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : 02.07.2013, 13:03:35 »
Ei ole matkailu todellakaan vieroittanut itseäni suomalaisesta kulttuurista, päinvastoin. Olen alkanut enemmän arvostaa suomalaista kulttuuria ja suomalaisuutta yleensäkin. Ihan yksinkertaisuudessaan sitä, että yleensäkin olen suomalainen.

Onnellisuus on aina suhteellista. Matkalla kehitysmaassa tuli kyllä oikeastikin paha olo, kun katsoi niitä huono-osaisimpia paikallisia, ja vertasi väkisinkin omaan elintasoonsa. Siinä tuli mietiskeltyä ja luvattua itselleen useastikin, ettei enää Suomeen palattuaan valita "turhasta", kuten työstressistä tai siitä, jos kaupasta on maito loppu, samaan aikaan kun koditon jossakin kaukana näkee nälkää.

No, Suomeen palattua on taas ne omat murheet äkkiä päällimmäisinä ja on suunnilleen maailmanloppu, jos vaikka digiboksi hajoaa. :D Näissä tilanteissa sitä miettii, kuinka paradoksaalista elämä on, ja että sitä kannattais nauttia, kun ikinä ei tiedä, mikä niistä päivistä on viimeinen.

Aiheesta toiseen, Suomesta löytyy paljon kulttuuria. Itse kävin juuri viime viikolla Turussa keskiaikamarkkinoilla, siinä oli kulttuuria ja myös suomalaisen kulttuurin historiaa kerrakseen. Muutkin tämänkaltaiset tapahtumat ja markkinat on mieleeni. Kirjastoja käytän aktiivisesti ja luen paljon suomalaista kirjallisuutta. Kuuntelen suomalaista musiikkia ja katson (välillä laaduttomiakin)suomalaisia tv-sarjoja ja elokuvia. Erityisesti suomalainen komedia uppoaa, ja suomalaista, hieman mustaakin huumoria tulee kyllä ulkomaan reissuilla usein ikävä.  Teatterissa olen käynyt viime aikoina harmillisen vähän, mutta ensi viikolla asian pitäisi korjaantua, kun menen kesäteatteriin. Myös stand up on mielestäni hauskaa.

Sitten ihan perusillanistujaiset kavereiden kanssa hyvän ruuan parissa, metsäretket, mökkeily tai puistopiknikit on mun mielestä suomalaista arkista kulttuuria parhaimmillaan ja joista nautin suunnattomasti. Talvella esimerkiksi saunaillat tai jopa ruotsinristeilyt (:D) on tällaista arkista kulttuuria. Suomessakin matkaillessa kulttuurierot näkyy selvästi.

jatkis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #83 : 02.08.2013, 04:22:58 »
Talla viikolla tuli 9 kuukautta tayteen siita, kun viimeeksi olen tepastellut Suomessa ja samalla tuli hiukan funtsittua onko suhtautuminen Suomeen ja suomalaisuuteen jotenkin jo ehtinyt muuttua.

Ei. Ei se ole. Alle vuosi on naemma niin lyhyt aika, etta taysin suomalainen sita edelleen on. Toki paikalliset tavat ovat jo tulleet tutummaksi, mutta ei se nyt missaan nimessa tarkoita etta kokisin taman kulttuurin omakseni. Ainakaan viela. Ehka sitten kymmenen vuoden paasta. Ehka sitten osaan minakin osaan ajaa kannissa kotiin baarista ja manata kaiken sosiaaliturvaan liittyvan maanrakoon. Jokainenhan on oman onnensa seppa ja siihen ei p*rkele valtio (minun rahoilla) puutu, eiko niin?

Suomen saastakaan en enaa osaa valittaa. Se loppui siihen paikkaan kun kuuntelin soivia sireeneja ja mietin kannattiko se uusi auto jattaa juuri tanaan kadun varteen. Seuraava ajatus oli, etta ehka se auto on murheista pienin jos se tornado tasta paalta pyyhkaisee. Ei pyyhkaissyt, mutta ei se Suomen ilmastokaan hullumalta silla hetkella vaikuttanut.

Joku mainitsi aiemmin tassa threadissa suomalaisen Wapun ja kuinka dorka juhla se on. Tana Wappuna paatin, etta edelleenkaan en suostu jattamaan suomalaista Wappua valiin, ja jos se ei tule minun luo niin jarjestan sen vaikka vakisin taalla maissipeltojen keskella. Ainakin paikalliseen tyoporukkaan munkit, sima, koskenkorva ja suomirokki upposi kuin haka. Aamuyosta porukka oli jo taantunut ihan suomalaisen wappujuhlijan tasolle. Olo oli pitkasta aikaa kotoisa. Seuraavan viikon puheenaihe olikin suomalainen Wappu ja kuinka hieno juhla se on. Tata mina kutsun kulttuurinvaihdoksi (enka mitaan tekotaiteellista **skaa).

Suomalaisessa kulttuurissa on moni asia huonomminkin kuin taalla. Paikallisessa kulttuurissa on moni asia huonommin kuin Suomessa. Mita tuosta sen enempaa vaantamaan. Suomalaisuudessa on se hyva puoli, etta meilla on moniin muihin kansoihin verrattuna aika hyvat lahtokohdat tutustua muihin kulttuureihin ja miksei vaihtaakin sita asuinmaata. Moni palaa ennemmin tai myohemmin takaisin, joku taas ei.

Mina en ole viela paattanyt, enka varmaan vuosikausiin paatakaan.

(edit.)

Ja silti varmaan perun paatokseni.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2013, 05:08:18 kirjoittanut jatkis »