30- vuotiaat WH-reissaajat

(Luettu 18995 kertaa)

Liisteri

• Aloittelija
    • Profiili
30- vuotiaat WH-reissaajat
« : 13.05.2013, 15:50:40 »
Heippa,

onko muita 30-vuotiaita ollut reissaamassa WH-viisumilla? Onko siellä parikymppisten seassa hostelleissa ja töissä selvinnyt? :)  Itse mietin syksyllä 2013 tai keväällä 2014 lähtöä. Mietin vain onko reissaajista mahdollista omanikäistäkin seuraa löytää vai onko suurin osa parikymppisiä? Tunteeko sitä itsensä ihan mummoksi sitten siellä :)

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: 30- vuotiaat WH-reissaajat
« Vastaus #1 : 17.05.2013, 08:24:19 »
kylla niita loytyy laidasta laitaan reissaajia WH:lla. ja hyvin tulevat toistensa kanssa toimeen. veikkaisin etta suurinosa ainakin ausseissa oli jotakuinkin 21-25wee. tapasin monia vanhempiakin ja muutamia 30 korvilla olevia. eipa tuntunut heita vaivaavan, reissaajat on tosi suvaitsevaista kansaa :)

Prefix

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.05.2013, 11:57:26 »
Kaikkihan riippuu niin pal täysin susta ittestäs, miten oot valmis ottaan muut vastaan. Myönnän, et kolmekymppisenä saattaa väliin olla hieman raskasta kattella juur kakskyt täyttäneitten touhua, mut kaikesta on selvitty.

Ja, itse olin siis jo liki 32v kun omalle WH-reissulleni lähdin. Viisumin anoin melkeen viime tingassa ja sit viel lykkäsin lähtöä mahollisimman pitkälle. Näin jälkikäteen ajateltuna, väittäisin ainakin omalta kohdaltani etten ehkä olisi arvostanut Australiaa yhtä paljon parikybäsenä kuin nyt arvostan sen kokeneena 'vanhemmalla' iällä.

JohnOfTheJungle

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 02.06.2013, 14:14:25 »
No mulla on reissu tänä syksynä sinne suunniteilla. Ja 30 kilahtaa mittariin ennen ku maahan saavun. Mut eiköhän siellä pärjää ihan hyvin vaikka nuorisoa ympärillä pyörisikin... Ja olen samaa mieltä Prefix:in kanssa. Kaikki on susta itestäs kiinni.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.06.2013, 18:11:42 »
Lahdin itse WH-reissulle ollessani 29, ja siihen mennessa kohtalaisen paljon matkustellut. Valilla ne 20-vuotiaat OLI todella rasittavia (kun kaikki oli koko ajan niin AWESOME), mutta mukaan loytyi kivojakin, esimerkiksi saksalainen tytto, jonka kanssa matkustin viikon- han oli 21 mutta henkiselta ialtaan minua vanhempi.

Kaikkein rasittavimmaksi koin perusturistimestat, eli Airlie Beachin, Fraser Islandin seka muutamat muut itarannikon paikat. Siella sita 18-22 vuotiasta porukkaa oli kannaamassa, kulttuurista, nahtavyyksista ynna muusta piittaamatta. En menisi uudelleen. Mutta esimerkiksi lansirannikko Perthin tietamilla, Outback, Darwin ynna muut ei-niin-turisti -alueet  olivat mita mahtavampia- siella matkustivat lahinna vahan vanhemmat reissaajat, seka hiukan "vakavammat" nuoret (jotka oli oikeasti kiinnostuneita vaikkapa patikoinnista tai luonnosta tms). Kylla Australiassa riittaa nahtavaa ja koettavaa kaikenikaisille.

Huomasin, etta tyotilanteen suhteen korkeammasta iasta oli vain hyotya- enemman kokemusta ja koulutusta auttaa pitkalle. Minulla oli lahes koko ajan toita, kun taas nuoremmasta paasta monet roikkui kortistossa. Nuoret haluavat myoskin vakisin asua hostellissa vaikka tekisivatkin toita, mika tietysti tulee pidemman paalle kalliiksi. Itse vuokrasin asunnon kivalta alueelta heti kun vain oli mahdollista, ja pystyin pysyttelemaan erossa nuoresta kanniporukasta.
She rides rollercoasters but never screams

jaana2011_10

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 19.06.2013, 03:54:19 »
Täällä myös vm 1983 lähtijä (NZ), suunnitelmissa olisi lähtö joskus syksyllä. Meinasin sen vuoden jälkeen mennä Australiaan myös joko turistiviisumilla käymään, tai sitten hakea sinnekin WH:n, kun vielä senkin kerkeäisi. 

Minua kiinnostaisi tietää tämän ikäluokan matkaajista lähinnä että missä elämäntilanteessa olette reissuun lähteneet,  ammatinvaihtajia / virkavapaalla / lopputili vakituisesta työstä / ?  Myytkö omaisuutesi kokonaan pois ennen lähtöä vai säilötkö osan odottamaan palaamista, vai meinaatko kenties jäädä maailmalle ?

cintaku

• Reissaaja
    • Profiili
    • Varjossa +39
« Vastaus #6 : 19.07.2013, 18:10:13 »
Samaa olen itsekkin pohtinut, onko 30 kymppinen jo ikäloppu tollaiselle reissulle..

Suunnitelmissa olisi hankkia uuden-seelannin ja austraalian viisumit, oleilla molemmissa se puolivuotta tai sitten jämähtää toiseen vuodeksi..

Niin ja elämäntilannetta kyseltiin, itse otan (jos esimes myöntää) vuorotteluvapaata.
www.varjossa39.wordpress.com/
Avainrengas on kätevä pikku härveli, jonka ansiosta voit hukata kaikki avaimesi yhdellä  kerralla

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 20.07.2013, 08:43:50 »
suorita eka vuosi australiassa wh:lla ja sit haet toista viisumia ennenkuin taytat 31 muistaakseni toimi noin vai 32. kuitenkin haet ennen kuin ikaraja tayttyy niin saat viela sen jatkoviisumin. teet toita ja saastelet rahojas ja sit kayt siella uudessa seelannissa ihan turistiviisumilla. ei siella kannata toita tehda jos australiaan on mahdollista saada viisumi. makuasiahan tama on mutta paremmat rahat teet australiassa ja on varmana enemman toitakin :)

Aurinko83

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 24.07.2013, 20:16:03 »
Moikka!

Olimme mieheni kanssa Australiassa WH-viisumilla talvella 2012-2013.  Mies 31-wee ja minä 30-wee. Me molemmat irtisanottiin meidän työpaikat ja asunto ennen reissua. Tavarat vietiin vuokrattuun varastokoppiin.

Kolmekymppinen ei ole ikäloppu Australiaan, mutta hostelleissa asuessa se tuntuu just siltä  ;) Välillä oli raskasta olla teinien seassa, mutta yllättävän nopeasti siihen sopeutui. Kannattaa lukea hostelleista arviot esim. tripadvisorista, sieltä varmasti löytää mieluisimmat vaihtoehdot. Me itse yritettiin löytää mahdollisimman rauhallinen hostelli . Jos joku on menossa Perthiin, niin en suosittele The Hive Hostellia, se on aivan järkyttävä paikka!! Sen sijaan Beatty Lodge on loistava paikka!!

Me saatiin heti töitä Perthistä, pelkästään sen takia että me oltiin yli 30-wee. Monesti työnantajat suosivat vähän vanhempaa porukkaa, koska he eivät samallalailla ryypiskele kuin parikymppiset nuoret.  Teimme töitä myös itärannikolla. Sieltäkin saatiin töitä samantien. Työnantaja tykästyi meihin heti, koska olimme hänen mielestään luotettavia iän takia!

Joten eikun vaan lentolippua varailemaan aussilaan. Ehdottomasti yksi parhaimmista kokemuksista ikinä!! 

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.07.2013, 00:27:49 »
Moikka!

Olimme mieheni kanssa Australiassa WH-viisumilla talvella 2012-2013.  Mies 31-wee ja minä 30-wee. Me molemmat irtisanottiin meidän työpaikat ja asunto ennen reissua. Tavarat vietiin vuokrattuun varastokoppiin.

Kolmekymppinen ei ole ikäloppu Australiaan, mutta hostelleissa asuessa se tuntuu just siltä  ;) Välillä oli raskasta olla teinien seassa, mutta yllättävän nopeasti siihen sopeutui. Kannattaa lukea hostelleista arviot esim. tripadvisorista, sieltä varmasti löytää mieluisimmat vaihtoehdot. Me itse yritettiin löytää mahdollisimman rauhallinen hostelli . Jos joku on menossa Perthiin, niin en suosittele The Hive Hostellia, se on aivan järkyttävä paikka!! Sen sijaan Beatty Lodge on loistava paikka!!

Me saatiin heti töitä Perthistä, pelkästään sen takia että me oltiin yli 30-wee. Monesti työnantajat suosivat vähän vanhempaa porukkaa, koska he eivät samallalailla ryypiskele kuin parikymppiset nuoret.  Teimme töitä myös itärannikolla. Sieltäkin saatiin töitä samantien. Työnantaja tykästyi meihin heti, koska olimme hänen mielestään luotettavia iän takia!

Joten eikun vaan lentolippua varailemaan aussilaan. Ehdottomasti yksi parhaimmista kokemuksista ikinä!!

Aurinko 83,

saako udella millaista työtä löysitte Perthistä? Kysyn koska tuo olisi todennäköisesti itselläni ensimmäinen kohde Aussilassa. Kauttaaltaan kuulostaa hyvältä, jos lukeutui parhaisiin kokemuksiin ikinä. Olen ollut Seelannissa WH-visalla, ja se kyllä oli sen arvoista.

Aurinko83

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.07.2013, 12:56:59 »
Attila,
Me oltiin oliivin poimintatöissä siellä! Kannattaa mennä suoraan Perthin työvoimatoimistoon..Me saatiin sieltä samantien töitä. Perthissä on todella paljon nuoria työnhakijoita , tuntui että siellä oli monen vaikea löytää töitä.  Riippuu minkälaistä työtä etsit, mutta jos sinulla on oma auto, niin olet silloin todella vahvoilla työnhakemisen suhteen! Onnea työnhakemiselle!!

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.07.2013, 00:20:53 »
Attila,
Me oltiin oliivin poimintatöissä siellä! Kannattaa mennä suoraan Perthin työvoimatoimistoon..Me saatiin sieltä samantien töitä. Perthissä on todella paljon nuoria työnhakijoita , tuntui että siellä oli monen vaikea löytää töitä.  Riippuu minkälaistä työtä etsit, mutta jos sinulla on oma auto, niin olet silloin todella vahvoilla työnhakemisen suhteen! Onnea työnhakemiselle!!

Itse tekisin mielelläni esim. varasto/trukkiaiheisia duuneja. Jälkimmäistä varten pitää toki käydä paikallisella ajokurssilla. Tienasiko poimintatyöllä sen verran, että pystyi elämään ja syömään ihan mukavasti, vai pystyikö jopa säästämään? Ei tarvii kertoa konkreettisia summia, yleisluonnehdinta riittää!

kikkomaen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.07.2013, 14:12:26 »
Täällä lännen ja pohjosen territorion rajamailla (lännen puolella) maksetaan poimintatyöstä reilut 20 dollaria per tunti. Työtunteja hommasta riippuen 30-80 per viikko ja siitä sitten voi jokainen laskeskella, että saako säästettyä vai ei.
Aika pitkältihän se on itsestä kiinni. Toinen kun säästää 2000 taalan palkastaan 1500 ja toiselle ei jää näppeihin kuin muutama kymppi... Kulutus ja kulutustottumukset.

Aurinko83

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.07.2013, 13:38:23 »
Attila,

Siellä missä me olimme poimimassa, maksettiin palkka poimittujen oliivien mukaan. Me päästiin n. 20 dollarin/ tunti, saa kylläkin paiskia ihan kunnolla duunia! Queenslandissä tehtiin myös hedelmien- ja vihannesten poimintatyötä, sekä istutustyötä. Poimintahommat olivat joko tuntipalkka- tai kerättyjen korien mukaan. Istutustyöt olivat kaikkein kannattavinta, niissä sai reilu 20dollaria/tunti .

Meidän mielestä Australiassa ei pääse työteolla rikastumaan, koska siellä kaikki on niin kallista. Hostelleihin ja ruokaan meneekin melkein kaikki rahat, vaikka ruokavalioon kuuluu nuudelit :D Perthissä oli ihan uskomattoman kallista verrattuna esim. Itä-rannikolle.

Kaikkein ikävintä työnteossa oli backbackereiden kusetukset. Me saatiin ihan kunnolla tapella meidän palkoista, silloin kun tehtiin töitä Brisbanen lähellä. Me jouduimme jopa uhkailemaan poliiseilla!! Saimme sitten palkat meidän tilille viikon kuluessa, mutta kuulimme myöhemmin, että samassa firmassa työskennelleet tyypit saivat samat rahat vasta 2,5 kk:n odottelun jälkeen..
Mutta silti kaikki ne kokemukset olivat näin jälkikäteen ihan huikeita, kasvattivat ainakin luonnetta.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 02.08.2013, 07:42:38 »
kun olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin kylla siella rahaa voi tehda. moni mainostaa tasmanian kirsikanpoimintaa joulukuussa. puhuvat etta 1500 dollarin viikkopalkkoja mutta ei varmasti kaikki tienaa. Itse olin kununurrassa 2 kautta traktorikuskina ja tyonjohtajana, tein 60-75 tunnin viikkoja ja sain molemmilla kerroilla puolessa vuodessa 20k dollaria saastoon verojen jalkeen, eli kylla siella voi rikastuakkin. tyokaverit sai sitten 250-800 dollarin palkkoja koska ei ollut poimittavaa niin paljon vapaapaivia heilla. 

myoskin mangoilla voi tehda hyvin rahaa kun satut oikeaan aikaan paikalle ja hyvalle farmille. ranskalaiskaveri vaitti saaneensa melkein 30 dollarin tuntipalkkoja yksityisella viinitilalla margaret riverilla mutta epailen hanen puheitaan. siella maksetaan todella usein sen mukaan paljonko saat kerattya. tiedan etta muutama iso contractor firma siella on mutta heidan palkoillaan ei paase rikastumaan, 40-100 dollaria paiva juuri ja juuri kattaa elamisen mutta sitten jaa kylla paljon aikaa surffailuun koska margaret river on aivan uskomattoman hyva surffikohde ;)
« Viimeksi muokattu: 02.08.2013, 07:46:30 kirjoittanut Vaisjani »

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 17.08.2013, 05:39:51 »
kun olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin kylla siella rahaa voi tehda. moni mainostaa tasmanian kirsikanpoimintaa joulukuussa. puhuvat etta 1500 dollarin viikkopalkkoja mutta ei varmasti kaikki tienaa. Itse olin kununurrassa 2 kautta traktorikuskina ja tyonjohtajana, tein 60-75 tunnin viikkoja ja sain molemmilla kerroilla puolessa vuodessa 20k dollaria saastoon verojen jalkeen, eli kylla siella voi rikastuakkin. tyokaverit sai sitten 250-800 dollarin palkkoja koska ei ollut poimittavaa niin paljon vapaapaivia heilla. 

myoskin mangoilla voi tehda hyvin rahaa kun satut oikeaan aikaan paikalle ja hyvalle farmille. ranskalaiskaveri vaitti saaneensa melkein 30 dollarin tuntipalkkoja yksityisella viinitilalla margaret riverilla mutta epailen hanen puheitaan. siella maksetaan todella usein sen mukaan paljonko saat kerattya. tiedan etta muutama iso contractor firma siella on mutta heidan palkoillaan ei paase rikastumaan, 40-100 dollaria paiva juuri ja juuri kattaa elamisen mutta sitten jaa kylla paljon aikaa surffailuun koska margaret river on aivan uskomattoman hyva surffikohde ;)

Vaisjani,

kuulostaa, että olit todellakin oikeassa paikassa oikeaan aikaan! Which is Great. Jotakin vastaavaa ns. fyysistä/varasto/trukki jne. -meininkiä etsin itsekin, ja minulle kävisi mikä tahansa osa maata, sillä ensisijaisesti (ja etenkin alkuun) prioriteetti on tehdä töitä.

Olen siirtymässä sinne tammikuussa, mikä näyttäisi osuvan lähelle tuota mainitsemaasi kirsikkasettiä Tasmaniassa. Eri asia sitten onko todellisuus noin ruusuinen. Kirsikkojen poimiminen voisi olla tosin astetta fiksumpaa kuin omppujen (NZ:ssa.)

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 17.08.2013, 08:09:17 »

Vaisjani,

kuulostaa, että olit todellakin oikeassa paikassa oikeaan aikaan! Which is Great. Jotakin vastaavaa ns. fyysistä/varasto/trukki jne. -meininkiä etsin itsekin, ja minulle kävisi mikä tahansa osa maata, sillä ensisijaisesti (ja etenkin alkuun) prioriteetti on tehdä töitä.

Olen siirtymässä sinne tammikuussa, mikä näyttäisi osuvan lähelle tuota mainitsemaasi kirsikkasettiä Tasmaniassa. Eri asia sitten onko todellisuus noin ruusuinen. Kirsikkojen poimiminen voisi olla tosin astetta fiksumpaa kuin omppujen (NZ:ssa.)

pari kaveria on ollut tyonjohtohommissa kirsikanpakkaamossa ja sielta saa parhaimpaan aikaan sen 1500 viikossa. ja vaitti etta poimijat tienaavat paremmin. tieda sitten. han myos mainitsi etta siella kannattaa olla ajoissa koska kaikille halukkaille toita ei riita. marraskuun lopussa tai joulukuun alussa kun on kolkuttelemassa ovia niin voi paasta palkoille. eras ystavani on ollut melonifarmilla jossakin alice springsin lahistolla ja siella kuulemma saa hyvin tunteja ja rahaa ja on pitka kasvukausi. mutta tarkempaa infoa tahan ei ole antaa.
 trukkihommista pitaisi irrota minimissaan se 25dolalria tunnilta mutta tuskin paaset yli 40h viikkohommiin. enempi vapaata ja jotain viela jaa kateenkin. ei se huono ole. moni tyonantaja ei ole valmis maksamaan lakisaateista ylityokorvausta joka on suomen malliin 50% lisaa. meilla oli hoidettu homma niin etta paperilla palkka maksetaan poimitusta maarasta joten kiintea 20$ tunnilta vaikka kuinka teki ylitoita.

varmaan satamakaupungeissa olisi trukkikuskeille toita, kannattaisi vahan googlailla noista mihin isot laivat rantautuu tai missapain on paljon tehtaita tai varastoja.

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 17.08.2013, 12:13:14 »
pari kaveria on ollut tyonjohtohommissa kirsikanpakkaamossa ja sielta saa parhaimpaan aikaan sen 1500 viikossa. ja vaitti etta poimijat tienaavat paremmin. tieda sitten. han myos mainitsi etta siella kannattaa olla ajoissa koska kaikille halukkaille toita ei riita. marraskuun lopussa tai joulukuun alussa kun on kolkuttelemassa ovia niin voi paasta palkoille. eras ystavani on ollut melonifarmilla jossakin alice springsin lahistolla ja siella kuulemma saa hyvin tunteja ja rahaa ja on pitka kasvukausi. mutta tarkempaa infoa tahan ei ole antaa.
 trukkihommista pitaisi irrota minimissaan se 25dolalria tunnilta mutta tuskin paaset yli 40h viikkohommiin. enempi vapaata ja jotain viela jaa kateenkin. ei se huono ole. moni tyonantaja ei ole valmis maksamaan lakisaateista ylityokorvausta joka on suomen malliin 50% lisaa. meilla oli hoidettu homma niin etta paperilla palkka maksetaan poimitusta maarasta joten kiintea 20$ tunnilta vaikka kuinka teki ylitoita.

varmaan satamakaupungeissa olisi trukkikuskeille toita, kannattaisi vahan googlailla noista mihin isot laivat rantautuu tai missapain on paljon tehtaita tai varastoja.

Kiitos edelleen, vaikutat kunnon nomad-jäbältä. Tarkoitus olisi itsekin saada edes jonkin verran säästöön "jatkomatkoja" ajatellen. Mutta viime hädässä on aina helpX ja wwoof, joista ei mitään tienaa, mutta ainakin säästää rahaa, ja nämä kokemukseni NZ:ssa olivat huippuja. Mutta ensisijaisesti etsin palkkahommia. Suomessa ja R'Damissa olen sen verran paljon heitellyt matskua kyytiin niin trukilla kuin käsinkin, että luulisi apujen kelpaavan Aussilassakin. Ainakin suomalaisessa konttisatamassa on ollut meininki se, että useampi uusi kokelas jättää leikin suosiolla kesken parin ekan päivän jälkeen, kun on vähän rankkaa. Mutta itse tykkään, kun voi yhdistää palkkatyön, liikunnan ja ulkoilun. Ja voi hyvällä omallatunnolla kiskoa ruokaa ja olutta, ei ehdi ihraa syntyä.

Ja tosiaan, aina kun lukee näistä ylityöongelmista, tulee mieleen kuinka särmä maa Suomi on niiltä osin: kaikissa kesäduuneissani ja reissukassankeräysdiileissäni (aina vuokrafirman kautta) on pieni vartinkin ylityö aina noteerattu ja pyöristetty puolituntiseksi, puhumattakaan useiden tuntien ylitöistä tai 15 tunnin tuplavuoroista, joilla tekee hyvät rahat suhteessa muuhun viikkoon (mutta näemmä vain harvoissa maissa.)

Jostain muistan lukeneeni, että Alice Springsissa olisi "valtavasti" töitä tarjolla, pitää pitää tuokin suunta mielessä.

Jatkoa vain kehiin, jos tulee mitään mieleen, kiltit.

Bolpoco

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 17.08.2013, 15:54:02 »
Kyllä täältä löytyy hommia vanhemmille WH-reissaajille, ei kannata liiaksi stressata ! Ite oon 30v ja töitä löytyi suhteellisen nopeasti ensimmäisen säätöviikon jälkeen kun suuntasin Perthistä pohjoiseen farmihommia etsimään...

Täällä on mielestäni suhteellisen paljon aasialaisia, joten uskoisin että länsimaalaisilla on pientä edgeä töiden saamisen suhteen sillä vaikkakin aasialaiset pesevät poimintatöissä länkkäreillä lattiaa, englanti ei siltikään taitu yhtä sujuvasti kuin länkkäreiltä. Kuulinpa myös sellaisen tarinan että eräs farmari halusi nimenomaan länsimaalaisia töihin sillä oli kuulemma ollut aasialaisen kanssa naimisissa ja vaimo oli jättänyt & vienyt rahat joten tästä oli syntynyt luottamuspula aasialaisiin...

Näkisin että ei kannata liiaksi "ylianalysoida" noita työkuvioita, kyllä ne järjestyy sitten kun pääsee mestoille ! Itse tein mielestäni hyvän CV:n mutta eipä sitä olla kyselty kun olen farmihommia hakenut, töihin pääsee kun jaksaa kierrellä paikkoja ja omaa jonkunlaisen myyntimiehen supliikkitaidon ! Nykysessä hostellissa myös tarjoavat aina välillä hommia niitä tarvitseville, riippuen siis aina siitä jos joku farmari soittaa ja pyytää järjestämään jonkun työntekijän. Kuulemma "viikon mittaiset" pestit venyvät useasti 2-3kk mittaisiksi joten jos vaan tekee työt hyvin niin kyl täällä töitä piisaa !

Rahaa saa säästettyä omien kulutustottumusten mukaan. Mulla menee n. 300$ viikossa kuluihin mutta 40h viikosta jää käteen semmoiset 700$ et kyllä se säästäminen onnistuu, itelläkin voisi monesta asiasta napsia kuluja pois  :) . Tällä hetkellä majoitukseen menee liiaksi rahaa mutta koska ei ole oikein muita vaihtoehtoja ja koska tykkään tästä hostellista niin siksi en ole asialle tehnyt mitään. Ideaalinen tilanne olisi farmityö jossa tarjotaan majoitus + safkat, silloin säästäminen onnistuisi varsin nopeasti (riippuen tietty työtunneista) !

kikkomaen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 18.08.2013, 02:47:53 »
Farmeille vaan konekuskiks, mikäli on yhtään kokemusta traktorihommista. Vaisjanin innoittamana tulin Kununurraan 5kk sitten ja vielä pari edessä.
Kädet rasvassa ja paskassa joka päivä, mutta kyllä se tilipäivänä yleensä hieman hymyilyttää. Viitisen tonnia oon saanu kuukausittain säästöön, joka on melko kohtalainen vaikka kääntäiskin euroiks. Farmihommissa high seasonilla on varmat tunnit ja keskiarvo lienee lähemmäs 70 per viikko.

Mutta piru että on välillä tylsää työskennellä monta päivää samalla pellolla ajaen suoraan ja suoraan ja suoraan ja sitten 180 astetta ympäri, kunnes taas suoraan suoraan suoraan. GPS ja kirjat on hyvä keksintö.