Paras valuutanvaihto

(Luettu 58566 kertaa)

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Paras valuutanvaihto
« Vastaus #20 : 17.08.2014, 19:33:24 »
Meni vuodet sekaisin, Krakova oli 2003 ja Praha 1989.   No Thaimaassa yritän saada takaisin safetyboksin, johon ensi lomalla aukaisen tilin. Jos ei onnistu, annan läheiselle thailadylle euroni laitettavaksi hänen safetyboksiin lomani ajaksi. Oli joskus viereiset safetyboksit pankissa. Kallista lystiä nostaa rahaa seinästä. Olen vaihtanut usein rahaa turvallisesta pankin rahanvaihtopisteestä (vastapäätä poliisiasemaa).

Maikelnait007

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #21 : 06.11.2014, 10:05:41 »
Moi

Mistä olette löytäneet parhaimman tavan vaihtaa valuuttaa, kun on kyseessä esimerkiksi 500 - 1000 euroa suurempia summia? Onko parasta jättää rahat tilille ja nostaa sitten kohdemaassa pankin kurssin mukaan, vaikka pieni nostomaksu saattaisikin tulla?
Forexilla ei taas oteta välityspalkkiota, mutta jostainhan niidenkin on saatava voittoa ja se taitaa olla ne vaihtelevat kurssit, joiden mukaan ostetaan ja myydään valuuttaa. Ne saattavat taas olla aika tappiollisia matkailijalle.

Minä oon ylensä jonkun verran rahasta vaihtaanut, että pääse alkuun kohtemaassa ja sit nostaanut sen verran ku tarvi. Turvallisuus ennenkaikkea. Ei liika käteistä ulkomailla! :)

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 14.10.2015, 13:52:56 »
Mikä mahtaa olla tällä hetkellä edullisin tapa EUR->USD -vaihdolle - kotimaassa Forex/Change group vai vasta paikan päällä? Seinästä nostaessa pankki vie 2€+2,5%, mutta toisaalta dollari näyttää olevan laskussa euroon nähden.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 14.10.2015, 19:54:04 »
Suomessa rautatieasemalla ja Fabianinkadulla Helsingissä timiva Tavex Oy on käytännössä aina edullisin valuutanvaihtoasioissa. Pieksee varsinkin Forexin mennen tullen.

Kuinka edullisesti jenkkilässä onnistuu, siitä ei itsellä ole tietoa.
Better to burn out than fade away

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 15.10.2015, 02:15:00 »
Suomessa rautatieasemalla ja Fabianinkadulla Helsingissä timiva Tavex Oy on käytännössä aina edullisin valuutanvaihtoasioissa. Pieksee varsinkin Forexin mennen tullen.

No niinpä näkyy, en ollut tiennytkään moisesta. Harmi vain, ettei lentoasemalla ole noutopistettä. Olen onnistunut löytämääm netistä vain yhden paikallisen firman (http://www.asforeignexchange.com/) euro-ostokurssin, joka on tällä hetkellä Tavexia noin prosentin heikompi.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #25 : 15.10.2015, 16:08:38 »

No niinpä näkyy, en ollut tiennytkään moisesta. Harmi vain, ettei lentoasemalla ole noutopistettä. Olen onnistunut löytämääm netistä vain yhden paikallisen firman (http://www.asforeignexchange.com/) euro-ostokurssin, joka on tällä hetkellä Tavexia noin prosentin heikompi.

No et varmasti ole ainut! Itsekään tiennyt ko. lafkasta vielä vuosi pari sitten, vaan kylmästi marssin aina Forexiin uskoen sen olevan se edullisin paikka vaihtaa (mistä lienee saanut maineensa).

Tavexilla tuntuu lisäksi löytyvän usein myös hiukan harvinaisempia valuuttoja, mikäli oma kohde ei ole sieltä suosituimmasta päästä. Pääkonttorihan heillä on Tallinnassa.

Suosittelen kaikille.
Better to burn out than fade away

ili

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 30.01.2016, 12:40:35 »
Törmäsin menneellä viikolla erikoiseen, mutta monille iäkkäämmille ihmisille merkittävään muutokseen. Kävin Lahdessa paikallisessa Nordean pääkonttorissa ja havaitsin yllätyksekseni konttorin jälleen muuttuneen vuoden vaihteessa.  Käteistä rahaa ei saanut enää tiskiltä. Lähin käteistä käsittelevä konttori löytyy kuulemma Järvenpäästä. Nostot on tehtävä automaateilta. Siinä odottaessani hoksasin samalla kysyä valuutanvaihdosta. No myös se on lopetettu. Valuutta myydään vain nettivaluuttana ja sen voit ostaa Forexilta. Valuutan toimitus hoidetaan vakuutettuna lähimpään postiin (R-kioski), lentokentälle noutopisteeseen tai johonkin muuhun Forexin konttoriin.
Perinteisen pankkitoiminnan alasajo näkyy jo maakunta kaupungeissa. Matkavaluutan ostaminen etukäteen ei siis onnistu enää Nordean konttoreissa paikanpäällä.

Epäilin tietysti noutopisteen aukio-oloaikojen noudattavan virka-aikoja. Ystävällinen virkailija joutui varmistamaan asian ja vakuutti, että noutopiste toimii lentokentällä 24/7. Onko kenelläkään kokemusta siitä, kuinka hyvin tuo palvelu toimii?  Voisin kuvitella, että pahimpina ruuhka-aikoina pisteelle muodostuva jono voi olla melkoinen = saavu lentokentälle entistäkin aiemmin. Asia oli itselle ajankohtainen, kun olen lähdössä Etelä-Afrikkaan ja lento lähtee jo aamulla anivarhain.

No miksi pitää olla sitten käteistä matkalla. No esim. Etelä- Afrikassa ei kelpaa kortit mm. huoltoasemilla. Nosta automaatista kohdemaassa. Ei sovi meikäläiselle, eikä valtaosalle iäkkäämmistä ihmisistä. Valuuttaa halutaan vaihtaa jo kotimaassa, ettei ensimmäiseksi olla etsimässä sitä lähintä automaattia. Toiseksi; mitäpä jos kortti temppuilee? Miten olet siihen varautunut, vai oletko mitenkään? Eipä tästä ole kuin muutama viikko, kun Nordean kortit eivät toimineet lainkaan puoleen vuorokauteen. Siinäpä on sitten kiva olla rahatta reissussa/maksaa hotellia/palauttaa autoa tms.

Omat kortit ovat temppuilleet muutamaan otteeseen reissussa. Kortit saattavat temppuilla varsinkin silloin kun vaihdat paikkaa nopeaan tahtiin. Tänään Miamissa, huomenna Chicagossa ja loppuviikosta Losissa, ja kas kummaa pankkien automaattinen tarkkailuohjelma on sulkenut kortin asiakkaan parhaaksi. Se nimittäin päättelee, että korttia väärinkäytetään. Asiahan hoituu tietysti puhelinsoitolla. Mutta se ei auta jos pankkitunnukset (tunnistautuminen) eivät ole mukana matkassa. Silloin homma tyssää siihen puhelinsoittoon.  Tämä korttien sulkeutuminen on tapahtunut itselleni kaksi kertaa Jenkeissä matkustaessani. Ota pankkitunnukset siis reissuun mukaan ja valmiiksi vaihdettua varavaluuttaa taskun pohjalle ainakin hätävaraksi. 

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 30.01.2016, 15:43:49 »
^ OT, mutta pankkiin voi ilmoittaa etukäteen tulevista matkoista, jolloin he tietävät, että korttia käytetään ulkomailla. Muutaman jäädyttämisen jälkeen olen alkanut toimia näin..

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #28 : 30.01.2016, 16:05:38 »
^^ oliko tuo trolli?

ei kai kukaan nyt tosissaan ajattele että se ainoa ja oikea paikka vaihtaa valuuttaa on ex-kansallis-osakepankin konttori...? jos osaa nostaa rahaa paikallisesta ottopisteestä niin luulisi osaavan käyttää myös ulkomaankielistä automaattia?

jos visan viilaaminen maailmalla pelottaa niin onhan noita vaihtoehtoja. helsinki-vantaalla on change groupin tiski auki klo 5.30-21.00 jonka luulisi sopivan useimman matkaajan aikatauluihin.

enpä muista koska olisi viimeksi tullut vaihdettua oravannahkoja ennen reissua. pari korttia + joku 100-200 euroa hätävaraksi mukaan ja eipä ole koskaan tullut mitään ongelmia. ja ei ole sellaista kansainvälistä lentokenttää tullut vielä vastaan mistä ei löytyisi atm:ää + yleensä arrivals-hallista löytyy myös joku rahanvaihtotiski jos cashia haluaa vaihtaa. euro on onneksi kovaa valuuttaa maailmalla ja saat kyllä mennä aika eksoottiseen paikkaan jotta ei löytyisi vaihtajia.

kuten mr voyageur totesi niin varmuuden vuoksi voi toki ilmoitella pankille, kannattaa tehdä jos on uusi kortti kyseessä. itse en tuota ole koskaan tehnyt kun ovat varmasti jo profiloineet minut säännölliseksi reissajaksi maksuhistorian perusteella. ja nykyään on kyllä ihan välttämätöntä pitää verkkopankin tunnusluvut tms reissussa pelkästään online lento- / hotelli tms varausten vuoksi!

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 30.01.2016, 17:42:52 »
samaa ihmettelen mita edella:

Mita valuuttaa olet oikein vaihtamassa? Etela-afrikkaan voi hyvin ottaa euroja vaihdettavaksi, ja kateisvaihtopisteita on runsaasti.

jos tuo noutopiste on travel service piste lentoaseman pohjakerroksessa, se todellakin on aina auki. Se on toiminut vuosikymmenia, ainoastaan paikka on vaihtunut.

Juhamies

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 15.12.2016, 18:47:36 »
Löytyipäs sopiva ketju :)

Elikkäs, tammikuussa on vierailu Kuala Lumpurissa ja Ho Chi Minh Cityssä. Oisko vinkkejä molempiin kaupunkeihin että mitä pankkeja, tai minkänimisiä rahanvaihtopisteitä kannattaa käyttää? Eli missä on parhaat kurssit yleensä? Riittääkö Vietnamissa Ameriikan dollarit vai kannattaako suosiolla vaihtaa vaan DingDongeja? En ole tässä seurannut näiden kursseja ollenkaan joten ei ole mitään käsitystä mikä on hyvä ja mikä on huono :)

Lentokentiltä nyt varmaankin kannattaa pieni summa vaihtaa että pääsee taksilla hotelliin ainakin.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #31 : 06.01.2017, 22:39:20 »
Vietnamissa vaihtaa suosiolla dongeja. Dollareita ja korttimaksuja päälle (joskus lisätään 2-3 % jälkimmäisiin.) Yksi hyvä vaihtopaikka Saigonissa on Hung Long Money Exchange ja kannattaa katsoa vaihtopaikkojen kursseja. Taisin kerran nostaa 4 miljoonaa automaatista.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 17.01.2017, 16:48:32 »
Olen lähdössä Japaniin ja laskeskelin erilaisia vaihtoehtoja valuutanvaihtoon. Erot olivat yllättävän suuria ihan "halvoissa" tavoissa, laskin esimerkiksi mitä maksaa 600 tuhannen jenin (mun käteisbudjetti) vaihtaminen eri tavoin mun pankeista, korteilla ja Forexissa:

Nosto Visalla perillä 5085€
Nosto MasterCardilla perillä 5141€
Käteisen tilaaminen Danskesta 5123€
Forex 5283€ ("edulliseen" kurssiin Stockkan kanta-asiakaskortin avulla)
Osuuspankista ei saa jenejä käteisenä

Toi Forexin hurja hintaero (lähes 200 euroa halvimpaan verrattuna) hämmästytti melkoisesti. Olin tähän asti ajatellut, että pankkien valuutanvaihdot ovat kalliimpia kuin Forex ja että erot nyt eivät olisi mitään älyttömiä. Muissa tavoissa oli tosi pienet erot, joten vaihdan varmaan osan täällä Danskesta ja sit nostelen paikan päällä lisää. Säästyneillä 200 eurolla voi sit hemmotella itseänsä :D

Lueskelin palstoilta, että Japanissa saa dollareista hyvän kurssin mutta eurot eivät ole siellä niin haluttua vaihtovaluuttaa. Ehkä pitää tämäkin asia silti tutkia, eikä vain luottaa mielikuviin.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 17.01.2017, 17:33:43 »
^ Ensin tulee mieleen, että tarvitsetko oikeasti noin paljon käteistä Japanissa ja minkälaisella aikavälillä? Japani tunnetaan käteisyhteiskuntana, mutta kortit käyvät yhä useammassa paikassa ja yleensä korrtilla maksaminen on halvempaa kuin käteisen nostaminen. Tosin yhä löytyy kalliita ravintoloita ja vastaavia, joissa käy pelkästään käteinen. Toinen on, että jos tarvitset kaiken tai ison osan kerralla, kannattaa korttinostoja harkitessa ottaa huomioon, että yksittäisillä automaateilla voi olla verrattain alhaiset nostorajat kertanostolle ja nostoille vuorokauden aikana ja raja voi olla asetettu sekä Suomen että Japanin päässä. Ainakin jotkut pankit Japanissa ovat jonkun onnistuneen huijauksen takia laskeneet kertanostorajan melko alas.

Itse olen siellä aina nostanut automaatista käteistä, mutta jos oikein olen käsittänyt, viralliset rahanvaihtopaikat tarjoavat ihan kelvollisen kurssin euroistakin, mutta siellä on vilkkaimmissa paikoissa vähemmän virallisia ilmeisesti kiinalaisten pitämiä kioskeja, joissa voi olla toinen tilanne.

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 17.01.2017, 18:37:51 »
Käteistä menee varmaan jotain tuollaisia määriä, meitä on 3 henkeä (2 aik + 1 lapsi) ja olemme 3 viikkoa Japanissa. Aika paljon menee kaikenlaiseen pieneen, (halpoihin) syömisiin, matkalippuihin, sisäänpääsyihin (kun olen tutkinut niin siellä tuntuu olevan joka paikkaan jonkin sortin pääsymaksu), eväisiin, pienempiin ostoksiin yms. Kalliita ostoksia ja muita kalliimpia juttuja voi sit maksaa luottokortilla. Hotellit ja junapassit maksetaan jo Suomesta käsin, niihin ei tarvitse käyttää rahaa perillä. Kokonaisuudessa olen ajatellut, että perillä voisi mennä jotain selvästi alle miljoona jeniä, josta tosiaan tuo 600 tuhatta käteisenä.

Mä pyrin ulkomailla välttämään liian paljoa luottokortin käyttöä pikkujuttuihin, kun sitten pitää säilyttää kuitit ja tarkistaa reissun jälkeen, että veloitukset ovat menneet oikein. Toisinaan kun tulee virheitä (tuplaveloituksia jne.). Tarkistaminen ja mahdollinen virheiden selvittely on ärsyttävää puuhaa.

Hyvä että mainitsit noi nostorajoitteet, pitää selvitellä niitä jo etukäteen. Missään kohtaa reissua ei pitäisi tulla suurta kertatarvetta käteiselle kun mitään tosi isoa käteismenoa ei ole. Eli pärjään nostelemalla rahaa pikkuhiljaa.

Voisi ehkä vaihtaa n. kolmanneksen rahoista Suomessa ja sitten nostella matkan varrelta. Silloin ei ole liikaa käteistä kerralla mukana ja ei tule myöskään kannettua liikaa rahaa takaisin Suomeen, jos rahaa meneekin odotettua vähemmän. Olisiko tällainen fiksu ajatus?

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 17.01.2017, 20:43:50 »
Varmaan enemmän Japani-osion asiaa, mutta en ainakaan enempää kuin kolmasosaa tuosta Suomessa vaihtaisi koska kyllä sitä rahaa tarvittaessa saa ja takaisin vaihtaessa ainakin maksaa ylimääräistä. Budjettinne on riittävä ja reilusti vähemmälläkin varmasti pärjäisi, mutta toisaalta Japani on sellainen maa, että rahan käytössä taivas on rajana jos oikeasti haluaa laittaa haisemaan. Eli eipä siitä enempää.

Jos lennätte Naritaan, paikallisen valuutanvaihtopisteen kurssit on täällä. Muut kentät löytänee googlella

http://www.narita-airport.or.jp/exchange_e/

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 18.01.2017, 00:07:22 »
Jatkoin kustannusten pohdintaa Japani-alueella "Japanin hintataso" -ketjussa.