Viro - mihin mennä / mitä tehdä / missä yöpyä?

(Luettu 36006 kertaa)

sivullinen

• Reissaaja
    • Profiili
Monilla varmaan on kokemuksia etelänaapuristamme... joten jos vastauksia seuraaviin kysymyksiin tulee mieleen, niin arvostaisin kovasti. :roll: Disclaimer: etsiskelin kyllä vanhoja Viroa koskevia juttuja, mutta kovin kattavasti ei informaatiota näyttänyt löytyvän.

Mihin Virossa kannattaa mielestäsi mennä ja mitä nähdä? Löytyykö (jos, niin mistä?) edullisia mutta kuitenkin siistejä (hostellityyppisiä) majoitusmahdollisuuksia? Kannattaako pysytellä Tallinnassa, vai löytyvätkö mielenkiintoisimmat jutut muualta? (Tarttoa ainakin jossain kehuttiin mielenkiintoiseksi...) Miten on kätevintä matkustaa paikasta toiseen ja millainen on kulkuvälineiden hintataso?

Taustaa: itse en ole koskaan käynyt Virossa, mutta oon hieman suunnitellut päivän tai parin visiittiä (tai ehkä pidempiaikaistakin, jos majoitus on edullista), maa kun on tosiaankin aika lähellä ja sinne pääsee halvalla.

Mulla on jonkin verran ennakkoluuloja, mutta ei varmaan paljoakaan oikeaa tietoa Virosta... Esimerkiksi: käsittääkseni maassa on mm. "jenkkityylisen" talousjärjestelmän vuoksi aika paljon köyhyyttä ja kurjuutta, ja siksi esim. Tallinnasta löytyy alueita joita kannattaa välttää. Saako siellä oikeasti katsoa mihin menee vai ovatko moiset käsitykset liioiteltuja?

(Ja niin, vastaukset edellisiin kysymyksiin tietty riippuu siitäkin, mitä oikein haluan nähdä... No, seuraavat kiinnostavat: ihan perus-nähtävyydet jossain määrin, kaupunkien (ja miksei maaseudunkin) tutkailu, yleensäkin sellaisten asioiden kokeminen joita ei täällä Suomen arjessa yleensä tule vastaan. Ns. bilettäminen nyt ei ole ehkä päällimmäisenä mielessä, mutta ainahan esim. ihmisiin tutustuminen ym. kanssakäynti olisi plussaa.)

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 26.05.2004, 00:31:50 »
Noista välteltävistä alueista, kaverit asuvat Lasnamäessä, mistä olin kuullut aika huonoja juttuja. Osoittautui sellaiseksi rapistuneeksi lähiöksi, ei vaikuttanut kovin vaaralliselta, mutta kyllä nämä kaksi miespuolista ystävääni pitivät hyvin huolen ettei köpötelty siellä iltaisin vaan mentiin autolla tiukasti ovet säpissä, niin ehkä asiassa jotain perääkin. Vauraalta tuo alue ei missään nimessä näyttänyt... Ongelmansa kaikkialla..

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.05.2004, 00:57:33 »
Lainaus käyttäjältä: "KristiinaE"
Noista välteltävistä alueista, kaverit asuvat Lasnamäessä, mistä olin kuullut aika huonoja juttuja. Osoittautui sellaiseksi rapistuneeksi lähiöksi, ei vaikuttanut kovin vaaralliselta, mutta kyllä nämä kaksi miespuolista ystävääni pitivät hyvin huolen ettei köpötelty siellä iltaisin vaan mentiin autolla tiukasti ovet säpissä, niin ehkä asiassa jotain perääkin. Vauraalta tuo alue ei missään nimessä näyttänyt... Ongelmansa kaikkialla..

En tiedä mikä on tilanne nyt, mutta muinoin ainakin Lasnamäki (venäläislähiö) oli paikka mihin ei ainakaan illalla, ollut ulkopuolisilla paljoa asiaa. Mustamäki (virolaisten lähiö) onkin sitten jo paljon turvallisempaa seutua, niillä kulmilla on tullut joskus paljonkin pyörittyä (ei siis torin takia, vaan äitini asunto sijaitsi siellä) ilman minkäänlaisia ongelmia.

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.05.2004, 01:06:40 »
En siellä Lasnamäessä hirveästi yksin illalla kävelisi, totta...

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.05.2004, 09:10:01 »
Valitettavasti minulla ei ole juuri vastauksia näihin nähtävyysjuttuihin. Pärnu  ja Saarenmaa on ihan jees, tosin siitä on aikaa kun olen niissä vieraillut. Suomalaisturisteja sielläkin.

Mutta mulla olisikin tähän liittyen kysymys;

Tulin tuossa ajatelleeksi juhannusta ja totesin, että voisin säästää ja hakea ruuat ja juomat lahden takaa. Tietääkö kukaan Tallinnassa jotain hyvää ruokakauppaa, joka ei olisi kaukana, mutta kuitenkin hieman syrjässä turistikeskustasta? Esim. satamaanhan on avattu juuri Citymarket, mutta tod. näk. tavalliset Tallinnalaiset eivät siellä ostoksiaan tee. Siis kuvittelisin, että lähellä satamaa olevat kaupat ovat "kalliita" ja turistihintaisia. Eli jos jollain on tietoa, niin heti tänne!

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #5 : 26.05.2004, 10:12:52 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsil"

Tulin tuossa ajatelleeksi juhannusta ja totesin, että voisin säästää ja hakea ruuat ja juomat lahden takaa. Tietääkö kukaan Tallinnassa jotain hyvää ruokakauppaa, joka ei olisi kaukana, mutta kuitenkin hieman syrjässä turistikeskustasta? Esim. satamaanhan on avattu juuri Citymarket, mutta tod. näk. tavalliset Tallinnalaiset eivät siellä ostoksiaan tee. Siis kuvittelisin, että lähellä satamaa olevat kaupat ovat "kalliita" ja turistihintaisia. Eli jos jollain on tietoa, niin heti tänne!

Varsinaisista kaupoista en osaa mitään fiksua sanoa, yleensä olen käynyt siinä joka on Kaubamajan alakerrassa.

Ennakkoluulottomiin ruokaostoksiin suosittelen Keskustoria (jos lähtee Stokkalta bussiasemalle (bussijaam), ei voi olla huomaamatta sitä, osoite on siis varmaan Lastekodu jotain). Olen käynyt lähinnä ostamassa sieltä venäläisiä elintarvikkeita, joita ei saa Suomesta (ainakaan järkevään hintaan). Torin kauppahalli muistuttaa hieman Viipurin kauppahallia, uskoisin kuitenkin hygienian olevan parempi.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.05.2004, 14:20:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"
Torin kauppahalli muistuttaa hieman Viipurin kauppahallia, uskoisin kuitenkin hygienian olevan parempi.

No enpä minäkään todella ole mikään hygienia-intoilija, mutta jos tuo on hygieenisempi paikka, kuin joku muu, niin en haluaisi käydä sitten siellä jossain muualla. Ok, viime visiitistäni paikkaan alkaa kohta olemaan liki 10 vuotta, mutta kyllä ainakin sillon hygienian taso näytti olevan sitä luokkaa, että huh huh.. :shock:

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.05.2004, 23:37:08 »
Tarttoa ja Parnua voin suositella, ellei Tallinna kiinnosta. Molempiin paasee bussilla parhaiten, mutta pari junaakin kulkee. Tarttoon paasee nelja kertaa paivassa ja Parnuun kahdesti. Aikatauluja voi haeskella:

http://www.edel.ee/
http://www.bussireisid.ee/
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Amélie

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.05.2004, 17:50:18 »
Viime visiitistä on itsellä myös kulunut jokunen tovi. Piritan ja Mustamäen kaupunginosassa olen jonkin verran aikaani vietellyt, molemmat melko turvallisia paikkoja. Pirita lisäksi todella kaunis kaupunginosa meren rannassa. Netistä tietoa mm. http://www.tallinna.net/indexi.html http://www.viroinfo.com/ ja http://www.viroweb.com/

ornamentti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.05.2004, 18:26:15 »
Tartto on nätti ja tutustumisen arvoinen kaupunki. "Viron komeimman runoilijan" patsas ja muinainen uhrikivi, joka paransi kipeän polveni, kun uhrasin sille kaurakeksin! :D

Helppo ja halpa tapa matkata Tarttoon on Väinö Paunu Oy:n Tampere-Tartto-bussilinja, jonka kyytiin voi nousta myös Helsingistä. Kulkee kolme kertaa viikossa.

Orangensaftkonzentrat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.08.2004, 00:38:05 »
Tallinnassa riittää jo useammaksi päiväksi ihmettelemistä, ainakin itse olen löytänyt sieltä mitä erilaisimpia paikkoja. Tallinna on aivan erityylinen paikka kuin muut Viron kaupungit. Pärnu on ehdottomasti tutustumisen arvoinen viihtyisä puukaupunki upeine hiekkarantoineen. Valitettavasti suomalaisia päihtyneitä eläkeläisiä et voi välttää kuin pysyttelemällä kauempana keskustasta. Haapsalu on todella viehättävä merellinen pikkukaupunki.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #11 : 22.08.2004, 03:17:56 »
Veka:

Pakko kysyä, onko isälläsi lelutehdas kuten Tupu,Hupu ja Lupu aikoinaan Carl Barksin Aku-sarjassa väittivät?

Nim.Epätietoinen

Orangensaftkonzentrat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 24.08.2004, 18:38:13 »
Valitettavasti ovat erehtyneet henkilöstä. Eipä oo papalla tehdasta eikä muutakaan kapitaalia. Siksi kai harrastankin reppureissuja...  :lol:

Anonymous

• Vieras
Lisää virokeskustelua
« Vastaus #13 : 25.08.2004, 21:36:31 »
Jos kiinnostaa Viro enemmänkin, ja haluaisitte näitä vinkkejä jakaa aiheesta innostuneiden kanssa, tulkaapa mukaan perustamaan Viro-keskustelu- (ja matkakertomus-, kuva-, linkki-) -sivustoa!

Kurkkaa ja kirjaudu mukaan:
http://groups.msn.com/EestiViro
Jotain siellä jo onkin, mutta lisää ideoita ja keskustelijoita tarvittaisiin!

Myyntipuhe:
Katsotaan, jos saataisiin kokoon Eestissä viihtyvä ja kokemuksia ja vinkkejä jakava yhteisö!
Yhteisöstä voidaan tehdä juuri sellainen kuin halutaan, rakennetaan se yhdessä sopivaksi!

Yhteisön kuvaus nyt:
Hei Viron ystävät! Tervetuloa jakamaan kokemuksia, kertomaan hyviä vinkkejä, katselemaan matkakuvia, kysymään neuvoja ja vihjeitä...! Puhutaan siitä, miksi, minne, miten matkustaa, mitä ottaa huomioon, mitä nähdä. Ja siitä, mitä Viro on matkailusta riippumatta - maa, jolla on historia, kansa, kulttuuri, luonto... Kertokaa te!

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
..
« Vastaus #14 : 26.08.2004, 11:00:47 »
Käypä syömässä Olde Hansa -raflassa. Hauska paikka!

Pate

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 05.11.2004, 03:21:04 »
Googlesta viro.web löytyy sitä majapaikkaa. Jaah Olde Hansa no paremissakin ruokaillut  :wink:
ver the hills and faraway..

Shokata

• Vieras
« Vastaus #16 : 05.11.2004, 14:33:19 »
oon kyseisessa maassa kayny kymmenia kertoja, tosin melkein aina samalla suunnalla. eli saarenmaa kuuluu mun vahvuuksiin. ei en ole mennyt turisti bussilla suurimpaan hotelliin vaan perheen/kavereitten kanssa vanhempien kampille! saaren paakaupunki on kuressaare, kaunis, pieni ja mahtava. tosin kadulla tulee tod.nak. tormaamaan suomalaiseen.  mandjala on siella muistaakseni pohjois rannikolla, siella on saaren parhaat ja pitkat rannat. ei ne kylla mitaan niin ihmeellisia oo mut kummiski. siella o myos joskus heina elokuun kieppeilla helvetilliset kemut, RadioSky+ juhlii synttareita siella, aika napakat bileet.

Leisissa on olut festarit taas muistaakseni elokuussa. mielenkiintoiset nekin.

maa alkaa kallistua eu:n myota. jokunen vuos taaksepain oli halvempaa. paras tapa liikkua on bussit tai lifti. bussit on halpoja (25km n. 1e. tama siis toissa kesana, luulis et hinta on sama vielaki). liftaaminen on yleisempaa kuin suomessa, eika kyytia tarvitse aina kauaa odottaa.

yshmio.

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 05.11.2004, 18:58:15 »
Minäkin olen nyt ensimmäistä kertaa ilmeisesti menossa Tallinnaan viimein. Enpä olekaan kuin lähes parikymmentä vuotta asunut tässä muutaman tunnin päässä  :lol:

Osaisiko kukaan kertoa paremmin missäpäin siellä olisi niitä kehuttuja taidenäyttelyitä ym? Entä löytyykö kiinnostavia levykauppoja? Mahdollisesti kiinnostaisi myös tietää, missä kaupungin kivat nuoret ihmiset kuuntelevat kivaa musiikkia kivoina marraskuisina iltoina.

Kiitos.

yshmio.

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 05.11.2004, 19:01:17 »
Niin ja olisi myös mukavaa kuulla jos jostain löytäisi (mahdollisesti kohtuuhintaista) paikallista designia eli lähinnä virolaisten suunnittelijoiden vaateita.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 06.11.2004, 03:02:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Pate"
Jaah Olde Hansa no paremissakin ruokaillut  :wink:

Missä?