Yleisiä kysymyksiä Bali ja Gili-saaret

(Luettu 80739 kertaa)

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Yleisiä kysymyksiä Bali ja Gili-saaret
« Vastaus #20 : 15.05.2014, 15:44:04 »
Kiitos vastauksista! En ollutkaan ennen noihin kortteihin törmännyt, ja nyt onkin askarreltu jo "screen shot-laminointi"-versiot mukaan  :)
Täytyy vielä miettiä tota millä mennään Lombokille. Mites muuten toi Lombok muuten, onko nähtävää jos kiertää pohjoisessakin mopolla, vai onko enemmän etelässä nähtävää? Luin jostain että siitä kansainvälisestä ajokortista on olemassa joku toinenkin versio? Ei vissiin täysin laillinen, mutta kelpaa jepareille (?)
Mites toi känny gepsin käyttö, eikös se vaadi netin käyttöä? Ei jaksaisi maksella mitään datasiirtoja..

Mappe82

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 15.05.2014, 16:45:22 »
On noussut jo reilu kuukaus sitten 75 kiloon tuo lentokenttävero maan sisäisien lentojen osalta balilta lähdettäessä. Gilille mentäessä suosisin pikaveneellä Balilta siirtymistä sinne, ei turhia sähläyksiä vaihtojen ja venailujen suhteen..

Mappe82

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 15.05.2014, 17:47:52 »
Luin jostain että siitä kansainvälisestä ajokortista on olemassa joku toinenkin versio? Ei vissiin täysin laillinen, mutta kelpaa jepareille (?)
Mites toi känny gepsin käyttö, eikös se vaadi netin käyttöä? Ei jaksaisi maksella mitään datasiirtoja..

Ajokortin voi myös "ostaa" Balilla poliisilaitokselta. Menet poliisilaitokselle ja sanot että kansainvälinen ajokortti on varastettu, kirjoittaa sulle A4 paperin mikä kelpaa ajokorttina, huvittavinta tässä oli se että ei kysy edes passia tai minkäänlaista ajokorttia mihinkään maahan.. Hinta riippuu siitä miten leppoisa poliisi lappua kirjoittaa. Mutta sen kun saa niin on laillinen ja kuukauden voimassa.
Gepsin käyttöön paikallinen liittymä ja siihen datapaketti, turhia kotimaan liittymää siellä datalla käytät ja maksat.

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 16.05.2014, 06:26:25 »
Kiitos vastauksista! En ollutkaan ennen noihin kortteihin törmännyt, ja nyt onkin askarreltu jo "screen shot-laminointi"-versiot mukaan  :)
Täytyy vielä miettiä tota millä mennään Lombokille. Mites muuten toi Lombok muuten, onko nähtävää jos kiertää pohjoisessakin mopolla, vai onko enemmän etelässä nähtävää? Luin jostain että siitä kansainvälisestä ajokortista on olemassa joku toinenkin versio? Ei vissiin täysin laillinen, mutta kelpaa jepareille (?)

Googlemaps toimii ainakin mun iphonessa ihan ilman mitään pakettia. Poliiseille kelpaa milloin mikäkin, koskaan ei tiedä oikein, viimeksi pyysivät seksiä kun ajoin punaisia päin.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 16.05.2014, 13:01:14 »
On noussut jo reilu kuukaus sitten 75 kiloon tuo lentokenttävero maan sisäisien lentojen osalta balilta lähdettäessä. Gilille mentäessä suosisin pikaveneellä Balilta siirtymistä sinne, ei turhia sähläyksiä vaihtojen ja venailujen suhteen..

6.5  lensin Balilta Jakartaan vaimon kanssa lion airilla ja maksettiin 40 tonnia per turpa lentokentta veroa... voisiko eri kohteilla olla eri hinnoittelu? Samana iltana takaisin Balille ja sama 40 000 per paa.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2014, 13:04:03 kirjoittanut Vaisjani »

Anneli2014

• Aloittelija
    • Profiili
Mihin mennä?
« Vastaus #25 : 17.05.2014, 18:27:59 »
Hei kaikki

Olen yli 50 v nainen ja menossa yksin ensimmäistä kertaa Balille, reissannut aiemmin mm. Intiassa, Nepalissa, Kuubassa...

Lennot on lokakuussa ja aikaa Balilla n. 2vk. Olen varannut majoituksen Seminiak:sta koko ajaksi ja lisäksi Ubud:sta 2 yötä sekä Gili Trawangista 3 yötä.

Kysyisin mielipidettä onko tuo hyvä setti saaa kokonaiskuva saaresta?

Ja tosiaan, paljoa yli 20 ekee en halua yöstä maksaa, mutta pitää olla ilmastonti ja parveke :)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 17.05.2014, 19:10:03 »
^ Tiedät varmastikin, että Kutan seutu on täynnä aussituristeja (ja muitakin).  Itse asustelisin muualla, Balilla on rauhallisempiakin rantoja, joissa kuitenkin on ravintoloita ja muuta tekemistä. Ahmedin alue ja Candidasa olivat ainakin ihan viehättäviä
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Anneli2014

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #27 : 17.05.2014, 19:15:41 »
Kiitokset vinkistä!

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 18.05.2014, 11:36:51 »
Itse kiersin Balilla niin, että olin ensin Amedissa, joka on tosi rauhallista ja kaunista seutua. Rannat puhtaat, on koralleja jne. Sieltä menin Lovinan kautta ( ei kamalan kiva) ihan keskelle saarta Mundukiin (ihana). Tämän jälkeen olin vielä ennen lentoa Kutalla kaksi yötä ja ne olisi voinut viettää ihan jossain muualla ( kamalaa touhua). Mutta tuolla lailla sai laajan kuvan siitä miten erilaista eri osissa saarta on.

Tuolta blogistani löydät juttuja ja kuvia tuosta matkasta muilta osin kuin Kutasta, joka oli niin syvältä, että en edes viitsi kirjoittaa siitä...
« Viimeksi muokattu: 18.05.2014, 11:38:50 kirjoittanut Katariina72000 »

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 18.05.2014, 12:03:03 »
Gileistä  Trawangan on mielestäni kaikkein huonoin vaihtoehto - jollet sitten hae magic mushroom pizzaa, pilven polttelua ja tauotonta reggaen soittoa viereisestä baarista. toki saarelta löytyy rauhallisempiakin mestoja mutta se "keskustan" viihdekeskittymä on aika rauhaton ja rasittava paikka.

Gili Meno on kaikkein rauhallisin - pidemmän päälle jopa tylsä. Itse pidin eniten Gili Airista joka on jotain näiden kahden väliltä. Palveluja löytyy sopivasti niin ei tarvi joka ilta syödä samassa kuppilassa ja mitään Trawanganin kaltaista kaaosta ei onneksi ole...

jkar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 18.05.2014, 12:25:08 »
Liittyen niin monesti luettuihin kommentteihin siitä, miten syvältä Kuta on: arvoisat matkaajat ovat varmaankin tutustuneet aiheeseen jo ennen matkaansa. Mikä ihme sinne Kutalle ajaa sitten kuitenkin? Pääsee morkkaamaan jälkikäteen netissä junttituristeja, jotka eivät joogaa tai jotain?
Balilla löytyy majoitusta ja ympäristöä aika laajalta skaalalta, miksi pitää mennä pilaamaan lomaansa tieten tahtoen? Ei tarvitse mennä edes sitä lentoaan odottelemaan, majoitstta löytyy erittäin edullisesta arvokkaaseen ihan kentän vierestäkin.
Olen kierrellyt, kaarrellut ja majoittunut ympäri Balia (Seminyak ja Denpasar poislukien, niissä käväisy on riittänyt) ja kaikissa paikoissa on ollut hyvät ja huonot puolensa.
Noin muuten olen sitä mieltä, että viimeisen 15v aikana Bali on aika pahasti raiskattu ja vauhti kiihtyy developereiden ja businessmiesten = poliittisten päättäjien ansiosta. Ja siitä ei hyvää seuraa.

Gileillä sama suuntaus, vähän pienemmällä skaalalla tietysti tosin. Trawanganin mafiahinnoittelun (sukellus, kuljetukset)  takia en sinne henk.koht. enää viitsi suunnata, vaikka muuten siellä aikanaan kovasti viihdyinkin.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Mihin mennä?
« Vastaus #31 : 19.05.2014, 14:27:48 »
Olen varannut majoituksen Seminiak:sta koko ajaksi ja lisäksi Ubud:sta 2 yötä sekä Gili Trawangista 3 yötä.

Jos kerran olet jo varannut majoituksen, miksi kysyt?

Itse olisin varannut Ubudiin enemmän öitä. Eihän siinä jää kuin yksi päivä katsella kylää ympäröivää kaunista luontoa. Tosin jos et ole kovin urheilullinen, niin silloin sillä ei ehkä ole niin väliä... Kävelyreiteillä on aika suuret korkeusvaihtelut ja koska ilmakin on lämmin, niin aikamoista haipakkaa on tiedossa. Tosin Udud sopii mielestäni myös löhölomaan ja 20 eurolla sieltä saa paljon parempaa majoitusta kuin Kutan alueelta.

Noin yleensä Balin rannat eivät ole unohtumattomia, kun taas Ubudissa on oma charminsa.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 19.05.2014, 15:49:49 »
Olen varannut majoituksen Seminiak:sta koko ajaksi ja lisäksi Ubud:sta 2 yötä sekä Gili Trawangista 3 yötä.

Jos kerran olet jo varannut majoituksen, miksi kysyt?

Peruutusmahdollisuus....? Uusi sana sinulle.

Anneli2014

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 19.05.2014, 16:30:52 »
Edelleen kiitokset teille vinkeistä, taidanpa tehdä muutoksia varauksiini niiden perusteella ;) Aiemmin tekemäni varaukset ovat kaikki peruutettavissa ilman kuluja ja halusin kuulla ensikertalaisena (Balille) muiden kokemuksista...

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 20.05.2014, 01:40:23 »

Olen yli 50 v nainen ja menossa yksin ensimmäistä kertaa Balille

lokakuussa aikaa Balilla n. 2vk. Olen varannut majoituksen Seminiak:sta koko ajaksi ja lisäksi Ubud:sta 2 yötä.

kokonaiskuva saaresta?

paljoa yli 20 ekee en halua yöstä maksaa
Vietini yhteen aikaan vuosikymmenen verran kaikki syksyt ja keväät Kutan lahdella. Lähinnä yövyin Pohjois-Kutalla (Half Way) joskus Pohjois-Legianissa. Seminyakissa vallitsi ja käsittääkseni hallitsee edelleen 2 vuoden takaisen lyhyen piipahduksen perusteella lähinnä eurooppalaisen porvariston hillitty charmi eikä aussinuorten örinä. Voisit hyvinkin viihtyä sen monissa kylpylöissä, tsekata trendiraflat ja -butiikit kunhan hölläät pörssisi nuoria.

Tolla budjetilla Usvan ajatuksissa on järkeä, vaikkei hän yllä kirjoittamansa perusteella nähtävästi ole ikinä kokenut Bukitin rantoja mahtavan mainingin tullessa.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 20.05.2014, 06:05:35 »

Olen yli 50 v nainen ja menossa yksin ensimmäistä kertaa Balille

lokakuussa aikaa Balilla n. 2vk. Olen varannut majoituksen Seminiak:sta koko ajaksi ja lisäksi Ubud:sta 2 yötä.

kokonaiskuva saaresta?

paljoa yli 20 ekee en halua yöstä maksaa
Vietini yhteen aikaan vuosikymmenen verran kaikki syksyt ja keväät Kutan lahdella. Lähinnä yövyin Pohjois-Kutalla (Half Way) joskus Pohjois-Legianissa. Seminyakissa vallitsi ja käsittääkseni hallitsee edelleen 2 vuoden takaisen lyhyen piipahduksen perusteella lähinnä eurooppalaisen porvariston hillitty charmi eikä aussinuorten örinä. Voisit hyvinkin viihtyä sen monissa kylpylöissä, tsekata trendiraflat ja -butiikit kunhan hölläät pörssisi nuoria.

Tolla budjetilla Usvan ajatuksissa on järkeä, vaikkei hän yllä kirjoittamansa perusteella nähtävästi ole ikinä kokenut Bukitin rantoja mahtavan mainingin tullessa.

olen viettanyt Kutalla aikaa yli puolitoista vuotta kaikenkaikkiaan ja itse viihdyn tassa Turistihelvetin kupeessa. olen juuri siina rajalla etta askel vasemmalle olen aussituristien piirittamana, askel oikealle naen pelkkia tummia hymynaamoja.
teen paivakeikkoja omalla skootterilla kun jaksan ympari Balia, joskus jopa yon yli. jos en reissaile surfaan paivittain jollakin Balin rannoista. alueena canggu ja siita alaspain. koko etela ja sanuriin asti.
muutaman viikon reissaajalle joka haluaa nahda oikeaa indonesiaa suosittelisin jattamaan kutan yon tai parin pituiseksi pika visiitiksi, enempaa aikaa taalla ei kannata viettaa. melkein koko alue lentokentan jalkeen kerobokaniin(legian, seminyak, petintenget) asti on ihan samanlaista. kauppoja vierivieressa, huutavia myyjia. skoottereita, ruuhkia, baareja. hieromoita. perus aussikanaria menoa.

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 20.05.2014, 23:37:40 »
Rahapolitiikasta: Saako suomalaisella debit kortilla automaatista rahaa? Vai täytyykö visaa vinguttaa? Vai onko edes kannattavaa nostella automaatista? Ei kuitenkaan viitteis järjettömästi eurojakaan kannella..
Ja Gileillä vissiin ainoastaan T:llä on automaatti? Eli jos menee Menolle/Airille niin tarttee ottaa käteiset Balilta mukaan koko visiitille?
Ainiin, ja oliko niin että viisumin lentokentällä, ja sit lentokenttäveron (?) maasta poistuttaessa voi maksaa vain käteisellä? Euroilla vai paikallisella valuutalla??

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #37 : 21.05.2014, 04:31:46 »
Rahapolitiikasta: Saako suomalaisella debit kortilla automaatista rahaa? Vai täytyykö visaa vinguttaa? Vai onko edes kannattavaa nostella automaatista? Ei kuitenkaan viitteis järjettömästi eurojakaan kannella..
Ja Gileillä vissiin ainoastaan T:llä on automaatti? Eli jos menee Menolle/Airille niin tarttee ottaa käteiset Balilta mukaan koko visiitille?
Ainiin, ja oliko niin että viisumin lentokentällä, ja sit lentokenttäveron (?) maasta poistuttaessa voi maksaa vain käteisellä? Euroilla vai paikallisella valuutalla??

korttihommasta en ole varma. Aussilainen depitti kylla toimii ilman mitaan ongelmia. ei tarvinnu credittia. jos Gili Trawanganilla vain on automaatti niin venematka saarelta toiselle ei kauaa kesta eika paljoa maksa(noin euron per suunta). turha sita ainakaan liikaa on kateista ottaa mukaan siksi etta pelkaa sen loppuvan kesken. Itse tuon kateista rahaa aina kun mahdollista ja isoja summia. mutta nyt lahiaikoina etenkin Balilla on tapahtunut paljon ryostoja, taskuvarkauksia, jopa murtoja etta kannattaa harkita uskaltaako kulkea ison rahanipun kanssa.

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 21.05.2014, 09:06:25 »

helmikuussa olin Balilla ja ainakaan minulla ei toiminut debit vaan piti käyttää credittiä.
Trawanganilla on useampi automaatti. Saarille kannattaa kuitenkin ottaa reilusti rahaa mukaan, vaikka kuten jo todettiin saarten välillä pääseekin liikkumaan halvalla.

Anneli2014

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #39 : 23.05.2014, 19:28:53 »
Ensinnäkin suuret kiitokset kaikille kommentoijille, löysin nimittäin paljon houkuttelevamman paikan tukikohdaksi Sanurista entisen Seminiakin sijaan. Teen sitten sieltä käsin "retkiä" Ubudiin ja Gileille (tai Lombokiin).

Mutta olis toinen, ihan pikkukysymys. Löytyykö Balilta hyttysmyrkkyjä, kuten esim. Intiassa saatavilla oleva Odomos (?), joka toimii ja tuoksuu tosi hyvältä meidän Off:iin verrattuna