Yleisiä kysymyksiä Bali ja Gili-saaret

(Luettu 90181 kertaa)

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Yleisiä kysymyksiä Bali ja Gili-saaret
« Vastaus #40 : 23.05.2014, 21:03:44 »
Mutta olis toinen, ihan pikkukysymys. Löytyykö Balilta hyttysmyrkkyjä, kuten esim. Intiassa saatavilla oleva Odomos (?), joka toimii ja tuoksuu tosi hyvältä meidän Off:iin verrattuna

Löytyy ja hyviäkin vielä!
Mä olen ihan hulluna hamsrannut Lavenda merkkistä hyttysmyrkkyä(voide) kotimaahan asti. Maksaa Indonesiassa 6000-7000 ränkylää eli alle 0,50 euroa tuubi. Ei tuoksu paljoa ollenkaan ja toimii.

Oon ihan liekeissä, kun noiden lisäksi tajusin Jakartasta ostaa vielä hyttyskierukoita kaikissa tuoksuissa (on siis aivan ihanan tuoksuisia) ja vaikka mitä mömmöjä ötököiden torjuntaan. Tulkoon kesä ja hyttyset. Mä olen niin valmis  ;D

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #41 : 23.05.2014, 22:16:28 »
Itse käytin Indonesiassa ja toin myös kotiin Autan-geeliä ja hyttyskierukoita.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 24.05.2014, 04:49:40 »
Ite asun nyt Legianilla/Kutalla koska sain täältä halvan todella laadukkaan kämpän, en silti "asu" Kutalla, käyn nukkumassa ja suihkussa ja muuten käyn muualla töissä. Kuta on silti kiva jos haluaa kävellä paikkoihin ja haluaa saada safkaa mihin aikaan tahansa yöstä.

En silti suosittele kenellekkään jos ei sitten halua viettää lomansa kännisten aussien kanssa, mut jos haluu bilettää niin voi olla sun paikkas. Ihmiset tykkää eri asioista, ei kaikki Balille tulijat ole joogeja.

Anneli2014

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #43 : 24.05.2014, 07:13:56 »
Joo, vaikka olen yli 50 v, niin en siltikään halua viettää lomaani paikassa jossa ei "tapahdu mitään".

Tykkäsin esim. Delhistä mutten Keralasta, tai Etelä-Goan Benaulimista, mutten Colvan rannasta kun siellä oli minusta liian vähän muita ;) Kathmanduun olen valmis menemään uudestaan.

Oon vähän säikky "hiljaisilla" paikoilla kun yksinäni reissaan. Mutta nukun tyytyväisenä pitkään jos ympärilläni käy "elämän ääni"...Ehkäpä turhankin kaupunkilaistunut 30 v Helsingissä asumisen jälkeen, jos on takuu että kukaan ei tule hotellihuoneeseeni kun nukun, niin se riittää mun mittapuuksi rauhallisuudesta.

Anneli2014

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #44 : 24.05.2014, 07:24:16 »
Eli kysymykseni tuon vuodatukseni jälkeen on, että säästänkö 150 ekee ja tukikohtani on Petitenget -kadun varressa? Vai Sanurin keskellä rannassa oleva mökki?

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #45 : 25.05.2014, 16:48:08 »
Eli kysymykseni tuon vuodatukseni jälkeen on, että säästänkö 150 ekee ja tukikohtani on Petitenget -kadun varressa? Vai Sanurin keskellä rannassa oleva mökki?

Ota kamppa Sanurista. kylla siellakin vahan tapahtuu. Petintengetilla on kivoja sikakalliita clubeja mutta sinne paasee taxilla tai omalla skodulla jos olet limulinjalla.
 varoitampa viela etta viimeiset pari kuukautta expattien facebookki ryhmassa on ollut todella paljon laukkuvarkauksia, kavelijoilta ja skootterilla ajajilta. myoskin yksin kutalla kulkiessa ovat tulleet isolla porukalla ratsaamaan taskus. osa on joutunut sairaalaan ja yksi tytto kuoli kun puskivat heidan skodunsa metsaan. naita rikoksia tapahtuu eniten kuta seminyak kerobokan alueella. mutta myoskin canggulla, ubudissa. sanurista en ole viela kuullut mitaan mutta ei kaikki ilmesty tuohon ryhmaan. olen kaynyt taalla 2011 lahtien ja koskaan ei ole ollut nain paha tilanne. tosin ei tama viela taysin toivoton ole.

Sanurista sen verran etta sielta on paljon helpompi ajaa juurikin ubudiin. tai ottaa pikavene Gilisaarille(sanurista suoraan tai petintengetilta). Sanurista kulkee myos lauttayhteys nusa lebonganille ja nusa penidalle. petintengetin ja Sanurin valissa on todella iso ruuhkainen alue josta voi valilla olla mahdoton etenkin taxilla paasta lapi(joutuu joko ajamaan lenkin etelan kautta tai sitten suoraan denpasarin lapi joka on viela ruuhkaisempi). skootterillakin palaa valilla hermot.
onhan siella sanurissa todella paljon hotellihuoneita, jos haluat saastaa, ota ekat yot netista ja kayta aamupaiva halvemman huoneen etsintaan kavellen ;)

Sanurista vahan etelaanpain menee tosi nopea yhteys Uuden tullitien lapi eli lentokentalle, tai nusa duaan paasee todella nopeasti. eli teet paivaretken vaikka Uluwatulle ihan yhta nopeasti Sanurista kuin tekisit sen Seminyakista.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2014, 16:50:40 kirjoittanut Vaisjani »

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : 25.05.2014, 17:58:34 »
Komppaan Vaisjania tuosta skopatilanteesta, aika kreisi tällähetkellä, ite en hirveesti ajele enää pimeellä mihinkään ja jos ajan sullon hiuket kypärän alle ja kamat penkin alle ja tuijottelen lasejani kokoajan jos sieltä joku idiootti lähtee seuraamaan.

Seminyak vai Sanur, molemmat on kivoja. Itse kallistun Seminyakkiin jos tykkäät asua vilkkaalla alueella. Ite tykkään Petitengetin rannasta todella paljon.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : 26.05.2014, 22:04:15 »
Rahapolitiikasta: Saako suomalaisella debit kortilla automaatista rahaa? Vai täytyykö visaa vinguttaa? Vai onko edes kannattavaa nostella automaatista? Ei kuitenkaan viitteis järjettömästi eurojakaan kannella..

Jos haluat vaihtaa rahaa, vaihda heti lentokentällä: parempi kurssi ja turvallista. Kutalla rahanvaihto on suosituin tapa huijata turisteja. Kaikki rahanvaihtajat, jotka antavat vaihdossa pikkurahaa ovat taikureita.

Kortilla nostaminen säästää hermoja.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #48 : 27.05.2014, 03:49:46 »
Rahapolitiikasta: Saako suomalaisella debit kortilla automaatista rahaa? Vai täytyykö visaa vinguttaa? Vai onko edes kannattavaa nostella automaatista? Ei kuitenkaan viitteis järjettömästi eurojakaan kannella..

Jos haluat vaihtaa rahaa, vaihda heti lentokentällä: parempi kurssi ja turvallista. Kutalla rahanvaihto on suosituin tapa huijata turisteja. Kaikki rahanvaihtajat, jotka antavat vaihdossa pikkurahaa ovat taikureita.

Kortilla nostaminen säästää hermoja.

paskapuhetta. Kutalla on paremmat kurssit kuin lentokentalla mutta pitaa kayda vain virallisissa vaihtopisteissa. itse kayn Jalan legianin paasta kaannyt vasemmalle ja melkein heti kulmassa on muistaakseni vihrea rahanvaihtopiste jossa yleensa on vartija konepistoolin kanssa vahtimassa. myos sellaisella punasinisella kyltilla money exchange. niita nakee siella taalla. koskaan ei ole edes yritetty kusettaa niissa. ei kannata koskaan etsia sita isointa kurssia vaan luottaa oikeisiin rahanvaihtajiin eika paikallisiin yksityisyrittajiin jotka tekevat bisnesta kusettamalla turistia.

nyrkkisaantona on kun kulkee Kutalla ja katselee vaihtokursseja. jos kurssi on liian hyva ollakseen totta se usein onkin.
rehdit rahanvaihtajat antavat rupiat isoina seteleina, mita olen lukenut niin nama huijarit taas antavat pienempia rahoja jotta laskemisurakka olis hankalampi.
Yhden kerran muistan rahanvaihdon luotettavuudesta tuossa liikkeessa. vaihtelen siella yleensa 100-500 dollaria kerralla. kerran olen vaihdanut 2000. aina en jaksa laskea rahoja ja pari kertaa nainen tiskin takana on pyytanyt minua tarkistamaan rahat ennenkuin poistun. heilla on myos laskentakone aivan kuin pankeissakin on.

kokemuksesta, olen vaihtanut ainakin 16000 dollaria Kutalla rahanvaihdossa ja kertaakaan ei ole joutunut kusetetuksi. tosin en tue mitaan pikkuliikkeita tai hamaria kojuja vaan kaytan asiallisia rahanvaihdopisteita. Lentokentalla on aina parisataa pienempi kurssi. joka ei loppujenlopuksi kylla lomabudjetissa paljoa eroa tee. itse tykkaan kantaa mieluummin nippua dollareita kuin rupioita. menevat pieenmpaan tilaan :)
« Viimeksi muokattu: 27.05.2014, 03:51:47 kirjoittanut Vaisjani »

Anneli2014

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 07.06.2014, 16:08:51 »
Toistaiseksi olen pärjännyt reissuillaini hyvin, kun olen jättänyt kaikki korut kotiin ja ostanut esim. Intiassa paikallisista halpakaupoista ns. vaatteet päälle. Ei meikkiä, ikää yli 50 v, ylipainoa, pikkurahat halvassa käsilaukussa ja loput tissien alla tai housuissa :)

Mutta jos joku tulee puukon kanssa, niin sitten oma henki on kuitenkin tärkeämpi :)

Mm. Delhin rautatieaseman seuduilla, Venäjällä ym. tuo toimi, mutta miten Balilla? Ei kai siellä voi sen pahempaa olla, vai voiko?

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : 08.06.2014, 15:09:54 »
Toistaiseksi olen pärjännyt reissuillaini hyvin, kun olen jättänyt kaikki korut kotiin ja ostanut esim. Intiassa paikallisista halpakaupoista ns. vaatteet päälle. Ei meikkiä, ikää yli 50 v, ylipainoa, pikkurahat halvassa käsilaukussa ja loput tissien alla tai housuissa :)

Mutta jos joku tulee puukon kanssa, niin sitten oma henki on kuitenkin tärkeämpi :)

Mm. Delhin rautatieaseman seuduilla, Venäjällä ym. tuo toimi, mutta miten Balilla? Ei kai siellä voi sen pahempaa olla, vai voiko?

Balilla saa olla aika turvassa, ainoa mita kannattaa valttaa on oisin liikkumistapimeilla kujilla kavellen tai skootterilla yksin. taxit vie mutta niiden kanssa saa sitten vaantaa hinnasta. lukenut muutaman kuukauden aikana paljon taskuvarkauksista ja noista skootterilaukkuvarkaista.

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #51 : 15.07.2014, 11:06:11 »
Matkalle lähtö lähenee.
Noista lentokenttäveroista; tullessa viisumi maksaa nähtävästi nykyään 35 $ tai 30€? Eli eurot kelpaa käteisenä?
Entäs kun pois lähtiessä maksu on 200.000rp. Pitääkö toi maksaa paikallisena rahana? Kortit/eurot ei käy?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 15.07.2014, 12:55:36 »
ainakin talvella vielä pystyi maksamaan viisumin euroissa. Poislähtöveroa varten olen aina säästänyt käteisiä rupioita, muistikuvani mukaan olen joskus joutunut jopa kentällä vaihtamaankin, mutta saattaa olla kysymys myös Filippiineistä.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 17.07.2014, 22:37:25 »
Kortti ei käyny lentokenttä veroihi ainakaan balin kentällä maaliskuussa. Paikallinen raha ainoastaan. Niija ite maksettii viisumi euroilla, ja nähtävästi maksu valuuttana käy melkei mikä vaa :)
« Viimeksi muokattu: 17.07.2014, 22:39:16 kirjoittanut lyllyxxx »

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : 18.07.2014, 22:07:03 »
voi maksaa monellakin eri valuutalla mutta kannattaa ottaa selvää. kaikki ei todellakaan tarjoa sitä parasta kurssia. usan ja australian dollarit on yleensä hyviä sen viisumin maksuun. jos on 30 euroa viisumista niin toihan on jo lahemmas 45 dollaria. käteisellä pitää maksaa viisumit ja lentokenttäverot.

Cadhlan

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 21.07.2014, 16:06:45 »
Mikä ranta olisi rauhallinen leppoisaan loman viettoon. Emme välitä iltaelämästä, mutta hyvä ruoka olisi tärkeää. Ehkä mahdollisuus tehdä retkiä. Ubud-vierailu voisi olla myös mahdollinen. Millä tavoin muuten kuin ihmisten ystävällisyys Indonesia eroaa Thaimaasta, kun aiemmin ketjussa puhuttiin, että ovat aivan erilaiset kohteet? Bangkokista emme pitäneet.
Try to remind myself that I was happy here
Before I knew that I could get on the plane and fly away

Sluibailija555

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #56 : 23.07.2014, 03:28:11 »
Hola! Mitä tuolla Balilla maksaa perussiistit "kämpät" kuukaudessa? Jos sinne tässä joku päivä lähtis heittämään lonkkaa kuukaudeks tai pariks yms. Ilmastointi ja toimiva nettiyhteys saisi olla (onko siellä ylipäätään millaset yhdeydet?). Millasta luukkua irtoo vaikka 200-300 eurolla? Vai riittääkö vähempikin? Sijanti sais olla jossain missä on elämääkin, mutta pahimmat aussiurpot saa pysyä kauempana. En siis ole koskaan käynyt Balilla enkä tiedä paikasta kuin suunnilleen sen mitä tästä ketjusta lukenut :D 

Ajatuksena oli lähteä tuttuun ja turvalliseen Thaimaa/lähimaat akselille, mutta huomasin, että Balilla saattais olla vähän paremmat säät Elo-Syys-Lokakuu?

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 24.07.2014, 09:58:26 »
Nonniin. Nyt ois suunnitelmat hiukan hahmottunut.
Meinattais mennä Balilta fast boatilla Gileille, (1lle tai 2lle) jonka jälkeen Lombokille.
-Mitä fast boatti nykyään kustantaa?
-Gilien/Lombokin välillä menee vissiin yhteysaluksia? Liput saa saariltakin?
-Jos Lombokilla pikkuhiljaa valutaan etelään niin Lembarista pääsee yleisillä slow boateilla takaisin Balille? Liput satamasta?

Mites muuten toi majoituksen hommaaminen Gileillä? Onko jotain hyvää tippiä, vai onko ainoa vaihtoehto pörrätä paikasta paikkaan kyselemässä hintoja/saatavuuksia?
« Viimeksi muokattu: 24.07.2014, 13:51:23 kirjoittanut jiiii »

mhepo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #58 : 06.08.2014, 14:30:33 »
Täällä myös lennot varattu lokakuulle ja yllä olevat kysmykset kiinnostavat kovasti. Lisänä myös tuosta malariasta, ns. "viralliset" lähteet kaikki toitottavat, että Gilin saarille pitäisi lääkitys ottaa, mutta 95% keskustelufoorumeista taas ovat toista mieltä.

Mikä on teidän mielipiteenne asiasta arvon tallaajat?

Kiitos avusta & vastauksista!

-M

T3ni

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #59 : 06.08.2014, 16:33:31 »
Nonniin. Nyt ois suunnitelmat hiukan hahmottunut.
Meinattais mennä Balilta fast boatilla Gileille, (1lle tai 2lle) jonka jälkeen Lombokille.
-Mitä fast boatti nykyään kustantaa?
-Gilien/Lombokin välillä menee vissiin yhteysaluksia? Liput saa saariltakin?

Mites muuten toi majoituksen hommaaminen Gileillä? Onko jotain hyvää tippiä, vai onko ainoa vaihtoehto pörrätä paikasta paikkaan kyselemässä hintoja/saatavuuksia?

Kesäkuussa matkasin Balilta Gili Trawangille speedboatilla avoimella lipulla joka sisälsi kuljetukset. Buukkasin sen kadulta matkatoimistosta kovalla tinkimisellä sain 400 000 rp koko paketin. Hinnat alkoivat  800 000 rp mutta ilmaahan noissa on aika paljon. Kannattaa kierrellä ja kysellä hintoja sillä Kuta nyt on täynnä noita matkatoimistoja. Kävi hieman sääliksi Korealaista tyttöä samassa minibussissa joka oli maksanut samasta paketista kuin itse tuon 800 000 rp.

Gilien ja Lombokin välillä kulkee pieniä aluksia ja liput ostettiin satamasta, olisiko ollut 25 000 rp Trawangilta - Airille.
Majoituksesta sen verran kun astut veneestä maahan niin sinulle tullaan tarjoamaan majoitusta. Hinnoista en tiennyt kun olin jo varannut valmiiksi majoituksen. Jos haet halpaa fanilla varustettua huonetta niin kannattaa tsekata Tamu Tamu jos aijot Trawangille mennä. Omistaja oli aivan huippu tyyppi.