Nyt vastaa netissä roikkuva rekkakuski!
Minä olen pyrkinyt ottamaan liftareita kyytiin aina, kun mahdollista, pisimmät kyydit tanskalaisille pojille Lyonista Espanjan rajalle. Suomessa liftareita ei juuri näy tai ovat niin huonoissa paikoissa, ettei kyytiin voi ottaa. Melkein puolet Suomessa kyytiin ottamistani on ollut ulkomaalaisia. Venäjällä on liftauskerhokin joka pitää kilpailuja tyyliin Pietari - Bergen.
Firmaan soittaminen voi olla ihan hyvä keino ja vinkkinä, samoin huoltoasemat ja Etelä-Euroopassa tiemaksukoppien takana olevat parkkipaikat. Vanha hyvä konsti on kirjoittaa määränpäänsä ISOLLA kylttiin, niin ei tarvi turhaan pysähdellä. Terminaaleihin sisälle pääsy voi olla hankalaa/arveluttavaa.
Vaarallisia-aineita (ADR) kuljettavassa ajoneuvossa ei saa lain mukaan olla matkustajia, nämä autot tunnistaa keulassa ja perässä olevasta A4 kokoisesta oranssista kilvestä. Firmojen omat kiellot ja niiden noudattaminen on tietenkin kuskista kiinni, ei niissa hyteissä mitään valvontakameroita ole!
Ulkomaanliikenteessä porukka asuu autoissa useita viikkojakin kerralla, joten auto on paitsi työpaikka, myös koti ja kodissa voi olla koko omaisuus mukana, tämän takia monet eivät innostu uppo-outoja kuskailemaan. Samasta syystä kengät pois jalasta, eikä reppuja sängylle, jos niin sanotaan!
Kahta kuljettajaa suomalaiset firmat eivät normaalisti käytä, paitsi erikoiskiirekeikoilla ja muuttohommissa. Bulgariassakin on palkat tainnu nousta niin, että nekin ajavat nykyään yksin.
Niin, ja minä ajan nykyään enimmäkseen niitä vaarallisia kemikaaleja, eli en voi kenellekkään kyytiä luvata...