Läheisen sairastuminen kesken reissun-matkavakuutus korvaa

(Luettu 8612 kertaa)

sarahlund

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Tietäisikö kukaan miten toimia tilanteessa, jossa isovanhempi on sairastunut vakavasti suomessa ja itse olen reissun päällä. Korvaako matkavakuutus lennon kotiin jo nyt sairaustapauksessa eikä vasta siinä vaiheessa jos/kun tulee kuolemantapaus ? Vakuutus on eurooppalaisen/pohjolan kautta.

Vakuutusehdoissa lukee että "Pakottavuus arvioidaan lääketieteellisin perustein" , miten saan selville onko näitä perusteita? Muuten tulee melko kalliiksi äkkilähtö suomeen, mutta tilanteen edetessä ei kai muuta vaihtoehtoakaan ole.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Läheisen sairastuminen kesken reissun-matkavakuutus korvaa
« Vastaus #1 : 26.06.2013, 20:15:50 »
Kannattaa varmaan ottaa yhteys suoraan vakuutusyhtiöön.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.06.2013, 21:28:40 »
Sinulla on matkavakuutuskortti niin siinä on puh.numero mihin pitää soittaa tuollaisessa tilanteessa.Kannattaa soittaa hotellista/hostellista koska vak.yhtiön virkailija haluaa varmistaa sijaintisi siten että soittaa takaisin hotelliin.

Vakuutusyhtiöiden päivystys on Kööpenhaminassa ,palvelu 24h ja suomenkielellä.

Itsellä oli vastaava tapaus joku vuosi sitten ja vakuutusyhtiö (IF) varasi ja maksoi paluulennot Chiangmaista Helsinkiin seuraavaksi päiväksi.

sarahlund

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 26.06.2013, 21:45:10 »
Kiitos vastauksesta Matt!

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 26.06.2013, 22:39:09 »
Mulla äiti sairastui vakavasti kun olin Australiassa. Vaihdoin lennon aikaisempaan ja hain muutoskulut Fennialta takaisin. Ilman ongelmia ne sieltä sai.
Shyness is nice and
Shyness can stop you
From doing all the things in life
You'd like to

paivansade

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.06.2013, 22:44:25 »
Muutama vuosi sitten Lähivakuutus maksoi kotimatkani Kreikasta Suomeen isäni sairastumisen vuoksi. Isä oli jo ennen matkaa sairaalassa, mutta matkani aikana kunto huononi oleellisesti. Vakuutusyhtiöstä soittivat sairaalaan ja tarkistivat lääkäriltä isäni tilan, silti kotimatkaliput olivat kädessäni kahdessa tunnissa ensimmäisestä soitostani. Toki kannattaa varmistaa etukäteen mitä oma vakuutuksesi kattaa.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.06.2013, 10:05:40 »
isä, äiti, lapsi, onnistuu ihan varmasti
isovanhemmat on jo vähän kaukaisempi, joten varmistaisin ennen kuin tilailisin uusia lippuja.

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.07.2013, 10:07:15 »
isä, äiti, lapsi, onnistuu ihan varmasti
isovanhemmat on jo vähän kaukaisempi, joten varmistaisin ennen kuin tilailisin uusia lippuja.
Lonkalta heittäisin saman arvion, mikä kyllä kertoo aika paljon suomalaisesta kulttuurista.  ???

Lelu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.07.2013, 17:32:27 »
Jos on tiedossa olosuhteet, joiden vuoksi saattaa joutua keskeyttämään matkan, kannattaa kysyä suoraan vakuutusyhtiöstä. Itse kysyin jo etukäteen, miten matkavakuutus korvaa ja millä dokumenteilla, jos kesken vaihdon anoppi kuolee. Oli sitten siinä tilanteessa helpompi hoitaa itsensä hautajaisiin, kun tiesi miten toimia.

Kannattaa siis kysyä suoraan sieltä korvaavalta taholta, vaikka "kaikki vahingot käsitellään tapauskohtaisesti". Osaavat sanoa, mikä on ehtojen mukaan riittävän läheinen ja tarpeeksi sairas.

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.08.2013, 09:46:37 »
Op:n vakuutus korvaa ainaki myös isovanhemmat

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.09.2013, 17:33:14 »
Pohjolan (Eurooppalainen) jatkuvalla matkavakuutuksella olen reissannut parikymmentä vuotta. Matkan keskeytys korvataan jos kotimaassa lähisukulainen kuolee tai sairastuu hengenvaarallisesti. Vakuutusehtojen mukaan isovanhemmat katsotaan lähisukulaisiksi mutta serkkuja ei. Siis sama sukulaisuus-käsite kuin perintökaaressa.

Vanhoilla vakuutusasiakkailla (minulla sopimus solmittu 1990-luvulla) voi joskus olla paremmat vakuutusehdot kuin uusilla vakuutuksenottajilla, joten tilanne kannattaa tarkistaa. Itse en ole keskeyttänyt matkaa vaikka sukulaisia (sedät, tädit, isovanhemmat) on kuolla kupsahtanut reissun aikana. Lähden ulkomaille sillä asenteella, että kuolema korjaa satoa riippumatta siitä, olenko minä kotimaassa suremassa tai ulkomailla reissun päällä. Kukin taaplaa tyylillään.

Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.