Oluet maailmalla

(Luettu 135812 kertaa)

wce

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Oluet maailmalla
« Vastaus #300 : 02.07.2009, 13:38:01 »
Pohjautuen omaan laajaan empiiriseen kokemukseen niin maailman kaksi parasta olutta tulevat Tasmaniasta.

1. James Boag's - varsinkin heidän Premium Lager on ehkäpä paras olut mitä olen koskaan juonut
2. Cascade

Valitettavasti Helsingin Aussibaarista ei saa kumpaakaan :-(

ramses

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • www.easy-rider.fi
« Vastaus #301 : 21.10.2009, 15:19:29 »
Piwo grzane - kuuma olut

Puolalainen erikoisuus, tavallinen Zywiec lager kuumennetaan (mikrossa?) kiehuvan kuumaksi ja maustetaan glögi mausteilla! Erikoinen maku, muttei niin paha, kuin voisi kuvitella. Mieleen tuli glögi oluen jälkimaulla.

Puolalaiset pitivät todella kummallisena, ettei kylmässä Suomessa olutta juoda tällä tavalla!

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #302 : 22.10.2009, 09:43:49 »
Poistettu asiaankuulumattomia viestejä.

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #303 : 22.10.2009, 13:48:39 »
Piwo grzane - kuuma olut

Puolalainen erikoisuus, tavallinen Zywiec lager kuumennetaan (mikrossa?) kiehuvan kuumaksi ja maustetaan glögi mausteilla! Erikoinen maku, muttei niin paha, kuin voisi kuvitella. Mieleen tuli glögi oluen jälkimaulla.

Puolalaiset pitivät todella kummallisena, ettei kylmässä Suomessa olutta juoda tällä tavalla!

Itseasiassa kyllä juodaan, vaikka tapa on muualta tullutkin. Belgialainen Gluhkriek lienee tunnetuin näistä oluista ja kyllä sitä saa yleisesti kaikista hyvistä olutravintoloista.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #304 : 29.10.2009, 12:34:35 »
Turkkilainen Efes oli oikein hyvää ja ns. helppoa juotavaa, mikä oli ihan jees siellä helteessä. Efes on myös aika lähellä suomalaisia oluita.

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #305 : 29.10.2009, 15:16:51 »
Olutta on tullut siemailtua vähän siellä ja täällä.
Mieleen on jäänyt tuopista nautittuna kylmä Gambrinus Prahassa, joka on yksi suosikeistani. Myös Thaimaassa Chang on jäänyt mieleen ja toki pohjoisessa tuotettu Lapin Kulta (kohta tosin en enää juo kyseistä tuotetta, kun muuttuu Lahden Litkuksi).  ::)

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #306 : 30.10.2009, 02:47:05 »
Turkkilainen Efes oli oikein hyvää ja ns. helppoa juotavaa, mikä oli ihan jees siellä helteessä. Efes on myös aika lähellä suomalaisia oluita.
Joo itsekin kerran Saksassa ollessani ostin pikkukaupasta pari tölkkiä tuota Efes kaljaa. Merkistä en ollut koskaan kuullutkaan enkä tiennyt siitä mitään. Ihmettelin vaan kun noin suht koht turkkilaisen näköinen myyjä oli hieman yllättyneen näköinen kun juuri sitä kaljaa ostin ja jotain se siitä höpisikin, mutta en ymmärränyt. Myöhemmin vasta tajusin että se kalja oli Turkista.

...pohjoisessa tuotettu Lapin Kulta...
Itse en tuota Lapin Kultaa oikein viitsi juoda niiden lisäaineiden takia, kuten en muitakaan Hartwallin kaljoja. Muuten kyllä voisin ostaa, vaikkakin täällä Helsingissä tuo merkki on jo lähes yleinen vitsi.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #307 : 30.10.2009, 18:43:19 »

Vaan parempaa. Tykkäsin myös. Yksi syy matkustaa vaikkapa Istanbuliin, tai toimii ainakin käänteisesti; oluen ystävä viihtyy Turkissakin, vaikkei se mikään Belgia olekaan.

Työn alla tummaa Gösseriä, itävältalaista laatuolutta. Jääkaapissa on sikspäkki Laskoa, Sloveniasta. Oikein hyvää sekin.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #308 : 31.10.2009, 11:38:24 »
Jääkaapissa on sikspäkki Laskoa, Sloveniasta. Oikein hyvää sekin.

Löysit Laskoa ;)

Tosin muistin sen maun paremmaksi vuosien takaa, kesän reissulla se oli pettymys. Mutta Ljubljanassa olutvalinta jakaa kaupunkilaisia vähän samaan tyyliin kuin Helsingissä tunnistaa aidot stadilaiset Koffista. Onneksi jaoin paikallisen isäntämme kanssa ihastuksen Laskoon!
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Gnito

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #309 : 31.10.2009, 17:49:34 »
Piwo grzane - kuuma olut

Itseasiassa kyllä juodaan, vaikka tapa on muualta tullutkin. Belgialainen Gluhkriek lienee tunnetuin näistä oluista ja kyllä sitä saa yleisesti kaikista hyvistä olutravintoloista.

Ohos, olen sittenkin ihan n00bi. Osaatko suositella Helsingistä jotain paikkaa, jossa vois kokeilla.
There's no such thing as talent, cap'n. Only inspiration and ambition.
And mine burn white hot.  - Scrooge

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #310 : 01.11.2009, 17:04:54 »
Piwo grzane - kuuma olut

Ohos, olen sittenkin ihan n00bi. Osaatko suositella Helsingistä jotain paikkaa, jossa vois kokeilla.

Olen joskus sesonki-oluena Gluhkriekiä Helsingissä saanut, mutta vakituisemmassa tarjonnassa ei ole silmään sattunut.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #311 : 01.11.2009, 17:43:29 »
Belgialainen Gluhkriek lienee tunnetuin näistä oluista ja kyllä sitä saa yleisesti kaikista hyvistä olutravintoloista.

Olen joskus sesonki-oluena Gluhkriekiä Helsingissä saanut, mutta vakituisemmassa tarjonnassa ei ole silmään sattunut.

Belgessä? Kaislassa? Kalaravintoloissa?
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #312 : 01.11.2009, 17:51:16 »
Belgialainen Gluhkriek lienee tunnetuin näistä oluista ja kyllä sitä saa yleisesti kaikista hyvistä olutravintoloista.

Belgessä? Kaislassa? Kalaravintoloissa?

Ei minun mielestäni listatuotteena. Eikä myöskään loistavassa Pikkulinnussa, joka on harmillisesti kaukana keskustasta/kalliosta.

edit: jos joku tietää mistä Gluhkriekiä saisi, niin täälläkin otetaan tieto ilomielin vastaan.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2009, 18:41:13 kirjoittanut pekkapoks »

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #313 : 02.11.2009, 20:14:22 »
Jääkaapissa on sikspäkki Laskoa, Sloveniasta. Oikein hyvää sekin.

Löysit Laskoa ;)

Tosin muistin sen maun paremmaksi vuosien takaa, kesän reissulla se oli pettymys.

Musta se oli parempaa hanassa paikan päällä kuin tölkissä kotona, mainiota silti. Onneksi mulla on vielä pari sikspäkkiä jäljellä, eri mallisia.

Myke

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #314 : 05.11.2009, 22:13:01 »
Luulen että se fiilis missä ja minkälaisessa tilanteessa pääsee nauttimaan muutaman kylmän bissen, vaikuttaa melkein yhtä paljon kuin itse oluen maku.

Kreikan helteissä Mythos huurteisesta tuopista terassilla on ollut listan kärjessä siitä asti kun siellä ekan kerran tuli käytyä. Toinen mahtavuus on Thaimaan helteissä nautittu Chang ja nimenomaan tämä vahvempi versio. Suoraan pullosta menee paremmin. Jos ei hellettä tuppaa olee ympäristössä, niin Irkku bisset Caffrey´s sekä Kilkenny toimii hyvin. Saksalaiset Hefet ja Hoegaarden Belgiasta (jäiseen leveään tuoppiin sitruunan kera) ansaitsee myös maininnan. Itseasiassa nyt kun miettii pitemmälle niin kyllähän maailma on täynnä hyvää olutta. St.Paulilaiselle Astralle vielä  :-*

Aika perus keiton ystävä taidan siis olla.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #315 : 05.11.2009, 22:47:51 »

Luulen että se fiilis missä ja minkälaisessa tilanteessa pääsee nauttimaan muutaman kylmän bissen, vaikuttaa melkein yhtä paljon kuin itse oluen maku.

Näinpä. On eri asia juoda tummaa paksun makuista olutta hämyisessä kapakassa kuin peruslaakeria kesäkuumalla terassilla. Jotkut käyvät melkein välipalasta, kuten 10 prosenttinen Nøgne Ø # 100. Kyllä mulle kelpaa aika moni olut, mutta lapparia tai vastaavia en mielelläni juo kuin kännäystarkoituksessa. Turha kikkailla yksinkertaisen asian kanssa.

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #316 : 09.11.2009, 09:07:42 »
Vaan parempaa. Tykkäsin myös. Yksi syy matkustaa vaikkapa Istanbuliin, tai toimii ainakin käänteisesti; oluen ystävä viihtyy Turkissakin, vaikkei se mikään Belgia olekaan.

Makuja on monenlaisia.

Itse noteeraan kyllä Belgian olutmaailman huipulle, mutta Turkin arvioin yhdeksi Euroopan huonoimmista olutmaista. Siten en oikein viihtynyt Istanbulissa oluiden puolesta, muutoin toki. Ainoat löytämäni maukkaat oluet olivat paikallisen ravintolapanimon, Tapsin, hieman keskinkertaista maukkaammat ja luonteikkaammat Red Ale, Kölsh ja Strong Ale. Näitä sai enää The North Shield pubista Gülhanessä, panimoravintolan kaksi muuta ravintolaa olivat jo lopettanut toimintansa.

Efesiltä ei mielestäni muuta "juomakelpoista" saa kuin Efes Dark, jossa on edes hitunen paahtuneen maltaan makua.

Työn alla tummaa Gösseriä, itävältalaista laatuolutta. Jääkaapissa on sikspäkki Laskoa, Sloveniasta. Oikein hyvää sekin.

Gösserillä on muutamia loistavia suodattamattomia lagereita, joista löytyy luonnetta kertaluokkia enemmän kuin bulkkilagerista. Shwehatin kentällä maistuu aina yksi Gösser!

Slovenialaisella Laskolla on yksi hyvä suodattamaton lager, hieman pilsmäinen eli humalaakin löytyy.  
« Viimeksi muokattu: 09.11.2009, 09:16:26 kirjoittanut kaukomatkailija »
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #317 : 09.11.2009, 09:28:20 »
  Jotkut käyvät melkein välipalasta, kuten 10 prosenttinen Nøgne Ø # 100. 
Toinen ruokaisa välipala on tanskalaisen Amager Bryghus'n viskitynnyrissä kypsytetty Imperial Stout (11,5 %). Vaatii kyllä lasillisen jäävettä seurakseen. Kyllä Tanskassa osataan.
-Pelle Miljoona

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #318 : 09.11.2009, 09:30:41 »
Makuja on monenlaisia.

Niin on. Enemmistö nauttii jokseenkin normaaleista oluista, vailla tarvetta etsiä niitä äärimmäisimpiä hifistelylaatuja.

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #319 : 09.11.2009, 09:34:03 »

Niin on. Enemmistö nauttii jokseenkin normaaleista oluista, vailla tarvetta etsiä niitä äärimmäisimpiä hifistelylaatuja.

Kyllä vain, ja tuo pätee kaikkeen muuhunkin, jopa matkailuun ;)
-Pelle Miljoona