Lento suoraan Cuscoon

(Luettu 10718 kertaa)

Mufiner

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Lento suoraan Cuscoon
« : 29.08.2012, 09:58:04 »
Heipähei arvon reissarit!

Onko Cusco liian korkealla (3500m) jos sinne lentää suoraan? Lima ei kiinnosta ja sieltä hyvin pitkä matkakin bussilla lähteä Cuscoa kohti.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Vs: Lento suoraan Cuscoon
« Vastaus #1 : 29.08.2012, 10:34:13 »
Heipähei arvon reissarit!

Onko Cusco liian korkealla (3500m) jos sinne lentää suoraan? Lima ei kiinnosta ja sieltä hyvin pitkä matkakin bussilla lähteä Cuscoa kohti.

Ei ole. Nykyisillä matkustajakoneilla pääsee yli 10000m.  :-)

Jos vuoristotaudin oireita ajattelet, niin ne ovat kovin yksilöllisiä, mutta kyllä niittä noissa korkeuksissa esiintyy.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Mufiner

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 29.08.2012, 13:53:14 »
Ai että ihan kymppiin asti, no sitten ei hätää! :)

Jep eli vuoristotautia ja päänpaineita mietin että pitääkö joku välietappi olla ennen kuin nousee noin korkealle?

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.08.2012, 14:03:25 »
Ei siitä välietapista haittaakaan ole, nuissa korkeuksissa suurimmalle osalle ihmisistä tulee varmaan jo jotain oireita, kuten aikaisemmin mainittiin, niin vuoristotaudin oireet ovat hyvin yksilöllisiä, etkä voi tietää muuten kuin koittamalla, että saatko oireita ja jos, niin minkälaisia.Altitude sickness pillereitä kannattaa myös ottaa mukaan. Itellä oireita alkoi ilmetä n. 3600 m korkeudessa.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.08.2012, 21:18:49 »
itse lensin helsingistä la paziin joka on vielä korkeammalla kuin cusco (yli 4km) ja kyllä ensimmäiset pari-kolme päivää olivat todella tuskaisia. vuoristotautiin sairastuu aika harva mutta pelkästään se fiilis kun et ole tottunut ohueen ilmaan on kohtuullisen karmea. tuntuu kuin olisit kännissä ja krapulassa samaan aikaan: portaiden kiipeäminen saa henkihieveriin ja pää tuntuu sekavalta.

joku inca trailin tallaaminen tai macchu picchun portaiden kiipeäminen olisi ollut murhaa siinä kunnossa.

toki oireilu on yksilöllistä ja lääkkeet helpottavat oloa. mutta varaa ainakin pari chillimpää päivää alkuun ennen kuin jatkat matkaa jos menet suoraan cuscoon.

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.10.2012, 13:01:47 »
Vuoristotauti on noilla korkeuksilla kyllä aivan mahdollinen, joskaan ei läheskään kaikille tule. Mikäli sinulla on reilusti aikaa matkallesi, onko Limaan lentäminen aivan poissuljettua? Voithan jatkaa sieltä pois saman tien, ja pysähtyä bussimatkan varrella joissain kinnostavissa paikoissa.

Perussa on tosin monin paikoin hyvin korkeaa, joten saatat joutua tupsahtamaan hieman ohuempaan ilmanalaan joka tapauksessa melko nopeaan tahtiin.

Oletko menossa Machu Picchulle? Se sijaitsee n. kilometrin Cuzcoa alempana, joten siellä on ilmansa puolesta mukavampi olla aluksi. Ehkä voit yrittää ajoittaa mahdollisen käyntisi siellä lähelle Cuzcoon saapumistasi.

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 12.06.2013, 13:30:37 »

Itsellä samanlaisia suunnitelmia kuin ketjun aloittajalla aikanaan. Pohdin kuumeisesti, että onko tuo Cuzco liian korkealla suoraan lentääkseen. Onko palstalaiset lentäneet sinne suoraan? Millaisia kokemuksia?

Onko olemassa jotain konsteja, miten voi lievittää vuoristotaudin oireita?

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.06.2013, 14:23:35 »
Olen lueskellut TripAdvisorin keskustelupalstaa, ja siellä ihan nuoret ja hyväkuntoisetkin kertovat aika hurjista oireista. Luulen, että sitä on vaikea etukäteen ennustaa. Itse en saanut aikoinaan mitään oireita kolmessa kilometrissä, joten ajattelin reippaasti pyyhältää bussilla Limasta vuorille niin, että korkeimmillaan käväistään kai noin vitosessa. Itse kohde on kyllä sitten Cuscoa alempana.

Kokalehtien pureskelu kuulemma auttaa ihan oikeasti.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.06.2013, 15:04:40 »
Kokalehtiä kannattaa pureskella ja teetä juoda niistä on jonkinverran apua, alkoholin käyttöä kannattaa välttää krapula nuissa korkeuksissa on aika mielenkiintoinen olotila kokemusta on en suosittele ::)

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.06.2013, 03:24:24 »
Nuoret ja hyväkuntoiset itse asiassa tuppaavat saamaan pahiten oireita (pahimmillaan tappavia, joten ei tämä ole leikin asia). Se, että matkalla käy hyvinkin korkealla, ei ole olennaista vaan yöpymispaikan korkeus. Hyvin pitkä lentoaika Etelä-Amerikkaan ilmeisesti helpottaa akklimatisoitumista. Oireita parhaiten lievittää laskeutuminen pikaisesti alemmas eli siis vaikkapa Cuscon kohdalla kohti Machu Picchua.

Mitään varmaa vastausta ei voi antaa - omatkin kokemukset poikkeavat rajusti toisistaan. Nuorena tuli hitaan nousun jälkeenkin rajuja oireita Nepalissa, mutta nelikymppisenä Limasta junalla Huancayoon (pitkien lentojen päälle eli New Yorkin kautta) vain lievää heitätystä matkan korkeimmassa kohdassa. (Siis 0m -> 4800m -> 3300m.)

lentoguru

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.06.2013, 05:22:38 »
Suurin osa Cuzcoon lentävistä välttyy päänsärkyä ja yskää suuremmilta oireilta mutta kannattaa kuitenkin varautua etukäteen sillä oireet voivat yllättää hyvin nopeasti. Itselläni normaalista päänsärystä poikkeavat oireet yllätti vasta parinkymmenen vuoristoon suuntautuneen matkan jälkeen. Esim. rationaalinen ajattelu voi olla hyvin hankalaa oireiden yllättäessä, joten ennen korkealle vuoristoon matkustamista kannattaa miettiä tarvittaessa toimit (mukana kaksi eri pankin myöntämää maksukorttia tai riittävästi käteistä, jotta pystyt maksamaan viime hetken lentolipun Limaan/Arequipaan jne).

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 13.06.2013, 16:25:44 »
Bussimatka Lima-Cuzco aikana ei kyllä ehdi korkeuseroon tottua eli on melko sama lentääkö sinne vai ei. Ja kannattaa ottaa huomioon, että tuon bussimatkan aikana ehtii tuntea aikamoista matkapahoinvointia.. Itse kyseisen reitin matkasin muutama vko sitten.

Altitude sicknessia silmällä pitäen kannattaa ottaa lääkkeet mukaan ennalta.
Mulla ei ollut muita oireita kuin hengästyminen ylämäkiä kävellessä.

PS. hitsit et oon kateellinen, et joku on menossa sinne!! Haluun takas!

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #12 : 14.06.2013, 02:57:53 »
Vuoristotautia helpottavat lääkkeet ovat kyseenalaisia, sillä ne saattavat oireita helpottaessaan johtaa siihen, ettei tajua tilanteen vakavuutta ennen kuin on liian myöhäistä.

Tuossa yllä näemmä väitetään La Pazin olevan yli neljässä kilometrissä. Lentokenttä kyllä on, mutta itse kaupunki ei.

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 17.06.2013, 08:51:13 »

Eli heti saavuttuaan lentäen Cuzcoon kannattaa ottaa muutama kuppi coca-teetä. Noita lääkkeitä saa varmaan ihan paikallisista apteekeista(jos tarvetta tulee)??

Ajattelin, että jos siirtyisi heti seuraavana tai jo samana päivänä Ollayntatamboon(2800 mmpy), niin se saattaisi helpottaa. Siellä on ilmeisesti Sacred Valley. Onko tämä Sacred Alley visiitin arvoinen??

lentoguru

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 17.06.2013, 10:19:11 »
Lääkkeiden tarkoituksena on ennaltaehkäistä oireita - ei niiden lievittäminen. Jos aiot käyttää niitä, syöminen aloitettava joko 24 tai 48 tuntia ennen vuoristoon matkustamista. Apteekkitoimintaa ei maassa säädellä samalla tavalla kuin Euroopassa, joten lääkkeet kannattaa hankkia suurimmista ketjuista kuten Fasasta tai Inka Farmasta. Ollaytumbossa korkeuteen totuttelu vaikuttaa hyvältä idealta.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 19.06.2013, 02:05:15 »
Samaa mielta edellaolevan kanssa- muista tarkistaa laakkeiden viimeinen voimassaolopaiva. Cocateesta ei ollut ainakaan mulle mitaan hyotya, suosittelen juomaan paljon vetta ja ottaan rennosti pari paivaa. Ei inkatrailille heti.
She rides rollercoasters but never screams

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 23.06.2013, 15:09:49 »
Mulla ei ollut mitään ongelmia Uyunin suola-aavikolla Boliviassa, eikä muuallakaan korkealla siellä, mutta bussimatkan jälkeen La Pazissa olin kanveesissa monta päivää, vaikka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt jo ilmanalaan tottua. Känni ja krapula yhtä aikaa ja äärettömän heikko olo, eikä La Pazista oikein ole mitään muistikuvia. Cuzcossa sain elämäni vatsataudin Machu Picchun retkellä, ja vietin viikon hostellin pahnanpohjilla jaffan voimilla, kunnes huonekaveri kysyi että haluaisitko vaikka lääkkeitä tuohon. Seuraavana päivänä oli jo parempi : ) Arequipassa ja muualla vaeltelu tuntui kummallisen rankalta, ja jouduin turvautumaan aasiliftiin. Suomessa muutama kk reissun jälkeen paljastui paha anemia hb 70, joten kaiken kaikkiaan tein reissuni aika surkeassa kunnossa kaikin puolin. Olisi ollut mukava se inka trailkin kulkea, mutta mukava tajuta jälkeenpäin ettei heikotus johtunutkaan huonosta kunnosta kuten koko ajan ajattelin, ja yritin sinnikkäästi vaan puskea aina eteenpäin millon missäkin rappusissa.