Intian junalippujen varaaminen netissä

(Luettu 28989 kertaa)

marzu3

• Aloittelija
    • Profiili
Intian junalippujen varaaminen netissä
« : 20.08.2013, 11:31:07 »
Oletko saanut Intian junalippuja varattua netissä? Minkä sivuston kautta? Millaisia kokemuksia?

Yritin rekisteröityä IRCTC:lle eli Indian Railways Catering and Tourism Corporation Limitedille, mutta se ei onnistunut, koska minulla ei ollut intialaista +91 -alkuista kännynumeroa.

Haluasin ostaa junaliput Taj Expresiin Delhistä Agraan ja takaisin.

mms

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Intian junalippujen varaaminen netissä
« Vastaus #1 : 20.08.2013, 14:53:49 »
Selvittelin itsekin asiaa. Ei kai se lippujen varaaminen itse netistä aivan mahdotonta ole, mutta äärimmäisen hankalaa ainakin. Tarvitset ainakin intialaisen puhelinnumeron ja kaiketi myös intialaisen pankin myöntämän luottokortin. Itse hommasin liput aina joko rautatieasemalta, hotellilta tai matkatoimistosta. Kahdesta jälkimmäisestä tulee hieman lisäkustannuksia, mutta se helpottaa elämää kummasti. Junissa pitäisi olla tilaa jos ostaa liput pari päivää ennen matkaa.

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.08.2013, 15:28:34 »
Ainakaan alkuvuodesta ei IRCTC:n sivuilta voinut ostaa lippuja kuin intialaisella pankki- tai luottokortilla.
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

himachal

• Vieras
« Vastaus #3 : 20.08.2013, 20:17:13 »
Helpoin: Varaa Cleartripin kautta. Rekisteröimisen jälkeen junalippujen varaus onnistuu helposti. Myös rekisteröityminen on helppoa ohjeiden mukaan tehtynä. Maksu onnistuu Visalla /Masterilla ainakin. Vaatii koodin IRCTC:ltä, jonka saa lähettämällä sähköpostilla skannauksen passista. Itse varannut tuon sivuston kautta useasti. Huomioi että suosituimmat junat varataan hyvissä ajoin täyteen ja sitten alkaa jonotuslistalla jonottaminen. Jonotuslistaltakin saa paikan junasta, itse olen saanut lipun jonotuslistapaikoilta jotka on olleet alle 10. Jos jonotuslista numero ollut hyvin suuri, niin niihin en ole edes yrittänyt ostaa lippua jonotuslistalle. Se on sitten ihan siitä kiinni miten ihmiset peruuttaa junalippuja, mutta intialaiset usein varaa paikkoja useampaan junaa ja sitten ennen matkaa peruuttaa ylimääräiset kustannusten ollessa pienet, joten paikkoja vapautuu kyllä. Toivottavasti auttoi edes hieman :)

mms

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 20.08.2013, 20:41:38 »
Juuri tämän konstin olen kuullut myös toisaalla netissä. En itse jaksanut lähteä säätäämään IRCTC:n kanssa, koska joillakin on ollut tuskallisia kokemuksia kirjeenvaihdosta IRCTC:n kanssa. Lisäksi on ollut puhetta, että tämä konsti saatetaan tukkia jossain vaiheessa. Intiassa mikään ei ole niin suoraviivaista kuin voisi kuvitella. Junissa saattaa olla pitkäkin Waiting List (WL), mutta useammin saa paikan kuin ei. En ainakaan ole kuullut että joku olisi jäänyt junasta.

Darw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.08.2013, 14:50:12 »
Itse käytin myös cleartrippiä viime vuodenvaihteen reissussa, verifikaatiokoodin sain sähköpostilla kun lähetin passista kopion liitteenä. Jotain pientä hämminkiä siinä oli mutta helposti homma hoitui sähköpostitse. Eipähän tarvinnut säätää matkatoimistoukottajien kanssa tai "jonottaa" lippuluukuilla. Turistikiintiöön lippuja ei kuitenkaan voi ostaa muualta kuin tietyiltä asemilta...

Meillä kävi niin että oltiin kaverin kanssa peräkkäisillä WL-sijoilla, kaveri sai paikan jokunen tunti ennen junan lähtöä, itse jäin WL-sijalle 1.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 24.08.2013, 08:55:54 »
Säätöä se on myös Cleartripin kautta, mutta Intian ollessa kyseessä, säätöä on AINA.

Ehdottomasti Cleartippia suosittelen. Ja jos ei muuta vaihtoehtoa ole, eikä tilanne waitlistilla ole edennyt, niin sitten vaan asemalle, kun juna tulee ja mahdollisia tyhjiä paikkoja kärkkymään konnarilta. Ja lattiapaikkoja myydään AINA. Keväällä mulla oli junaan istumapaikkalippu, ja junan tullessa asemalle syöksyin konnarin juttusille. Eikä aikakaan, kun lepäsinkin jo makuupaikalla :) Toki häikäilemättä blondina sinisilmäisenä ripsiä räpsyttelin ja hymyilin konnarille...

marzu3

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.09.2013, 12:19:52 »
Iso kiitos neuvoista. Käytin Cleartripiä, sain tunnukset neuvotulla tavalla. Vaikka passikopion lähettäminen yms kuulosti vähän monimutkaiselta ensin, homma onnistui hyvin.

Tuon Taj Express- junan, jossa on ilmastoitu istuinluokka (Ac chair car) liput tulivat myyntiin vasta kuukautta ennen matkustuspäivää. Tätä ei tietenkään sanottu missään selvästi,  aikaisemmin yrittäessä sovellus vaan kertoi, ettei paikatietoja ole saatavilla.

Delhi- Agra liput olivat yllävän halpoja, 700 rupiaa eli  runsaat 8 euroa kahdelta yhteen suuntaa varaus- ja luottokorttikuluineen. Tämä tuli vähän yllätyksenä, sovellus näytti koko ajan pyytämäni kahden lipun hintaa eikä yhden, kuten oletin. Mutta siis positiivinen yllätys.

Maksamisessa en ensin huomannut sivun vasemmassa laidassa olevaa valintaa, pay by credit card, sillä maksu onnistui  suomalaisella Visalla ihan sujuvasti. Olin toisaalta Pallontallaajien keskustelussa lukenut vinkkejä, mikä pankki tulee valita, mutta tämä oli kokonaan turhaa, kun valitsin siis tuon luottokorttimaksun.

Ylihuomenna buukkaan siis paluuliput. Ja käymme junalla Delhistä Agrassa parin päivän retkellä tutustumassa myös Taj Mahaliin.

Kiitokset avusta.

kimi92

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - kimi92@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 23.10.2013, 19:38:53 »
sain nyt vihdoin nuo tunnukset tehtyy tonne irctc:en mut sit kun pääsin tsiigaa tota halutun junan paikka tilannetta nii wl oli 58, eli kannattaako varata vai mennä mestoille mestkaamaan? juna ois jo tos maanantaina.

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.10.2013, 21:18:31 »
sain nyt vihdoin nuo tunnukset tehtyy tonne irctc:en

Jos meinaat ostella lippuja irctc:n kautta niin tarkista ensin käykö maksuvälineesi. Ainakaan alku vuodesta irctc:n sivuilla kävi vain intialaisen pankin pankki- tai luottokortti, tilannehan on tietysti saattanut muuttuakin...
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

kimi92

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - kimi92@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 25.10.2013, 13:14:59 »
sain nyt vihdoin nuo tunnukset tehtyy tonne irctc:en

Jos meinaat ostella lippuja irctc:n kautta niin tarkista ensin käykö maksuvälineesi. Ainakaan alku vuodesta irctc:n sivuilla kävi vain intialaisen pankin pankki- tai luottokortti, tilannehan on tietysti saattanut muuttuakin...
ei mutta vaati sinnekin rekisteröitymisen et pääs varaileen lippui tonne cleartrippiin. niin miten on kannattaako noita lippui ostaa vai kannattaako mennä mestoille kyseleen? maanantaina ois juna ja ois WL 68..

himachal

• Vieras
« Vastaus #11 : 25.10.2013, 15:59:15 »
Tämä nyt on vain mun mielipide, mutta kerron miten itse tekisin. Tässä vaiheessa en lähtisi varaamaan waitlist lippua numerolle 68 kun lähtöön muutama päivä, vaan yrittäisin suoraan varata Tatkal lipun. Sen varaaminen onnistuu myös suoraan esim. Cleartripin kautta. Riippuen junasta, hyvällä tuurilla voisit ehkä päästäkkin junaan waitlist lipulla.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2013, 17:27:50 kirjoittanut himachal »

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.10.2013, 16:00:47 »
 Voi käydä hyvä säkä tai sitten ei.. Riippuu vähän junasta ja reitistäkin. Itse varmaan miettisin tatkal vaihtoehtoa, jos pakko päästä juuri siihen junaan.

reissaajat3

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 02.11.2013, 17:13:24 »
Meillä on varattuna kolme AC2-luokan makuupaikkaa Cleartripin kautta waitlist-sijoille 26-28. Lähtö pitäisi olla 12.11. Tuohon junaan pitäisi jotenkin päästä eikä tilanne ole edennyt waitlistillä tällä viikolla. Mitkähän mahdollisuudet on saada liput asemalta johonkin luokkaan 12.11., jos waitlistillä tilanne ei etene? Saavumme Intiaan vasta 12.11. joten aiemmin ei asemalle pääse.

Saammeko kaikki nousta junaan, jos lippu on partially confirmed eli osa hyväksytty ja osa waitlistilla? Ei ota noista IRCTC:n sivuista selvää...

himachal

• Vieras
« Vastaus #14 : 02.11.2013, 17:46:23 »
Huomioi että suurimmat muutekset jonotuslistoilla yleensä tapahtuvat vasta viimeisinä päivinä ennen junan lähtöä.  Jos osa jää waitlist puolelle, niin he eivät saa nousta junaan, waitlist lipulla ei saisi matkustaa, vain he keille on varmistettu. Noilta sijoilta en vielä heittäisi kaikkea toivoa kaivoon.

Darw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 06.11.2013, 19:06:06 »
Minun kokemuksellani suurimmat muutokset tapahtuvat 3-4 tuntia ennen junan lähtöaikaa, pitäähän jännityksen säilyä loppuun asti...
Ja kuten yllä mainitsin, matkustin itse WL1-lipulla ilman ongelmia. Waitlistien pituudesta en osaa sanoa, tuolla matkalla olimme jollain 20+ -sijalla, mutta jossain muussa kuin general quota:ssa, koska emme kulkeneet junan lähtöpaikasta määränpäähän asti vaan jäimme puolivälissä matkaa pois. Kannattaa vähän myös katsella kuinka paljon RAC:eja on ennen waitlist-sijoja (vai onkohan niitä aina tietty määrä, ei voi muistaa).

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 07.11.2013, 13:37:59 »
Ja jos ei muuta, asemalle kärkkymään. Kyl ne rahaa vastaan aina jonkun mestan junasta järkkää.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #17 : 24.11.2013, 04:18:42 »
No, oikeasti helpointa on mennä paikan päällä rautatieasemalla turistien lipunmyyntitoimistoon ja ostaa liput turistikiintiöstä. Samalla voi ostaa vaikka koko reissun junaliput. (Tämä neuvo ei koske välttämättä sesonkiaikoja.)

jyrkkä

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 24.12.2014, 13:13:22 »
Terve.
Osaako joku sanoa, ettö mitä tarkoittaa tatkal-lippua ostettaessa (Cleartrip) "id number", jota siinä kysytään? Laitoin "id proof"-kohtaan passport ja id-numeroksi passin numeron, mutta osto ei mee läpi.. Veikkaan että sössin juurikin tuon numeron tai id-proofin kanssa jotaki..

Tai siis, osto kyllä menee läpi, mutta heti kohta tulee maili että rahat palautetaan ja matka keskeytetty. Tatkalissa on kyllä paikkoja cleartripin mukaan jäljellä yli 40...

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 25.12.2014, 15:01:19 »
^ En ole cleartripia käyttänyt, mutta sotua olisin tuohon id numberina ensimmäisenä tarjonnut  ::)
IRCTC:n kautta ostaessa kysyy juurikin passin numeron.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2014, 15:04:11 kirjoittanut tiipii »