Bournemouthista

(Luettu 5580 kertaa)

-

• Vieras
Bournemouthista
« : 31.05.2004, 21:57:50 »
Onko jotain kerrottavaa kaupungista? Siellä varmaan on lämpimämpää ku Englannissa yleensä...?

Sommare

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Bournemouthista
« Vastaus #1 : 01.06.2004, 13:49:41 »
Lainaus käyttäjältä: "-"
Onko jotain kerrottavaa kaupungista? Siellä varmaan on lämpimämpää ku Englannissa yleensä...?

miul oli ainakin kommenttia eurooppa osaston viestissä "päiväreissu lontoosta" http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=2333&highlight=

itse tykkäsin Bournemouthista todella tavattomasti.pieni rauhallinen,vehreä rantakaupunki. Säät siellä on perienglantilaisia. vesisadetta,tuulta, aurinkoa...

Ollessani siellä kaksi viikkoa heinä-elokuun vaihteessa -98 oli kuumia päiviä vain tulo -ja lähtö päivänä (paikalliset tuumasivat et ainakin toitte aurinkon mukananne kun sitä ennen oli satanu kuulema viikon putkeen).Osuin vaan huonoon aikaan silloin.  :lol:

hmm,mitäs vois muuta kertoo...
Eniten ihmisiä löytyy kaupungista rannan ja kauppakadun lisäksi kello 12 päivällä keskustan "kellotornin" juurelta = lounasaika jolloin ihmiset kerääntyy ruokaileen lounastaan.
Se on myös hyvä maamerkki kohtauspaikaksi ja suunistuspisteeksi kaupunkilla pyöriessä.

tässä ny muutama kommentti. kannattaa ihmeessä käydä siellä, tunnelmaa löytyy enemmän kuin jostain isosta kaupunkista.  :wink:
Away, away in time
Every dream's a journey away
Away to a home away from care
Everywhere's just a journey away..."
   - TN -

maj

• Aloittelija
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #2 : 02.06.2004, 12:01:40 »
Mä olin vuonna 2001 kolmen viikon kielikurssilla Bournemouthissa  :oops:  Ja tykkäsin kaupungista kovasti. Ainakin silloin siellä oli puistossa ihanat värikkäistä lyhdyistä tehdyt "taulut" (Britannian lippu, joutsen yms. aiheita), joiden lyhtyjä ihmiset saivat käydä itse sytyttelemässä iltaisin. Ranta on ihana. Pier'in (tai mikäs se laituri suomeksi onkaan) alkupäässä on pelihalli, josta on helppo hankkia rahaa. Tai ainakin silloin oli; esimerkiksi ne koneet joissa on liikkuva levy, joka työntelee kolikoita eteenpäin, syyti kolikoita kouruun vähän milloin sattuu. Kannattaa siis kierrellä siellä tsekkaamassa kouruja. Ainakin jos ne on edelleen niitä samoja laitteita niin rahaa tullee ainakin jätskiin. :) Toivottavasti on hyvät säät kun käyt siellä.
itä korkeammalle nousemme, sitä pienemmiltä näytämme niistä, jotka eivät osaa lentää.

Turakki

• Himoreissaaja
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #3 : 02.06.2004, 16:17:28 »
Jeah, minäkin olen kohta lähdössä kyseiseen kaupunkiin puoleksi vuodeksi töitä tekemään

Lainaus käyttäjältä: "maj"
Pier'in (tai mikäs se laituri suomeksi onkaan) alkupäässä on pelihalli, josta on helppo hankkia rahaa. Tai ainakin silloin oli; esimerkiksi ne koneet joissa on liikkuva levy, joka työntelee kolikoita eteenpäin, syyti kolikoita kouruun vähän milloin sattuu. Kannattaa siis kierrellä siellä tsekkaamassa kouruja. Ainakin jos ne on edelleen niitä samoja laitteita niin rahaa tullee ainakin jätskiin. :)

Kiitos hemmetin hyvästä vinkistä maj! Täytynee hyödyntää jos tippiä ei satu tippumaan :)
auas on pitkä matka.

rallutallu

• Vieras
Bournemouthista
« Vastaus #4 : 04.06.2004, 11:06:09 »
Lainaus käyttäjältä: "maj"
Mä olin vuonna 2001 kolmen viikon kielikurssilla Bournemouthissa  :oops:  

Mitäs noloa/hävettävää on olla 3 viikon kielikurssilla Bournemouthissa?  En ymmärrä. Sehän on elämää ja ok.

Tuikku

• Reissaaja
    • AOL Instant Messenger - tkv0803
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #5 : 05.06.2004, 22:31:03 »
Olen myöskin ollut kyseisessä paikassa kielikurssilla, tosin siitä on kulunut aikaa jo useampia vuosia. Itse olin reissussa joskus heinäkuussa ja muistaakseni ekalla viikolla oli tosi kylmä ja toka viikko menikin sairastellessa vilustumisen jälkeen. Kolmannella viikolla alkoi sitten kunnon helteet, Suomessa ei ilmat ole koskaan niin lämpimät. Päästiin siis vihdoin nauttimaan mahtavan pitkästä hiekkarannasta.

Kaupunkina Bournemouth on ihan kiva, tosin kolmeksi viikoksis siellä ei oikein riittänyt nähtävää. Kaverini kanssa tehtiinkin päiväretkiä bussilla lähialueille. Kannattaa varmaan hankkia bussikortti, koska se tulee halvemmaksi, jos matkustaa vähänkin enemmän, sekä on paljon kätevämpi ruuhkaisissa kulkuneuvoissa.

Kaupunki on melko tupaten täynnä kielikurssilaisia sekä vanhuksia kesäaikaan. Paikalliset tuntuivatkin olevan aika kyllästyneitä esim. ympärillä riehuviin kännisiin nuoriin. Melkein päivittäin kuuli tappeluista ulkomaalaisten ja paikallisten välillä.

Englannista en ole paljon muuta nähnyt kuin Lontoon ja Bournemouthin, mutta en usko, että kumpikaan niistä edustaa ns. "aitoa" Englantia. Kuitenkin Bournemouth on paljon muutakin kuin pelkkä turistirysä loistavalla rannalla ja tekemistä siellä riittää varmasti ainakin muutamaksi päiväksi.

Anonymous

• Vieras
Bournemouthista
« Vastaus #6 : 06.06.2004, 01:28:32 »
Bournemouthista kaupunkina en hirveästi itse asiassa tiedä, olen vain kuullut, että siellä tosiaankin ollaan aika kyllästyneitä ulkomaalaisiin nuoriin kielikurssien suosion ansiosta. Eräs liiderinä (eli kielikurssin ohjaajana) ollut kertoi, että järjestön takkia ei uskaltanut pitää päällä varsinkaan iltaisin, jos halusi päästä ehjänä kotiin.

Sinällään on harmi, että kielikurssilaiset voivat pilata ulkomaalaisten mainetta paikkakunnilla. Suurin osa kielikurssilaisistakin on varmasti mukavia ja hyvin käyttäytyviä, mutta jos joukossa on muutama mätämuna, alkaa tietenkin koko joukkio ärsyttää (ja tähän lisää jotain kaikkien tuntemia latteuksia). Kaupunki itse sinällään on varmasti nätti ja mukava, mutta ehkä ei kannata rellestää ja näyttää ulkomaalaiselta.

Luulen, että tämä kielikurssisyndrooma pätee monessa muussakin Etelä-Englannin suhteellisen pienissä kaupungeissa. Isossa kaupungissa muutama sata kielikurssilaista kesässä ei tunnu missään. Jos etsii ulkomaalaisystävällistä ilmapiiriä, mutta rannasta ei ole niin väliksi, suosittelen Oxfordia ja Edinburghia. Molemmissa ulkomaalaiset opiskelijat muodostavat suuren osan kaupungin vakituista asukkaistoa ja heitä pidetään positiivisena asiana, eikä jokakesäisenä vitsauksena.

Saniah

• Vieras
Bournemouthista
« Vastaus #7 : 08.06.2004, 20:49:50 »
Joh, minullakin tällanen kolmen viikon kielikurssikokemus kyseisestä kaupungista, oiskohan heinäkuulta '98. STS:n mainoksessa oli kaupungista oikein hieno ja aurinkoinen biitsikuva, muttei siellä silloin mitään helteitä ja biitsikelejä ollut. Semmosta +20 ehkä. Oppaat naureskelivat, että harvoin täällä oikeesti mitään biitsikelejä on, vaikka rantaahan siellä on vaikka muille jakaa.

Ja kielikurssilaisia siellä on aivan liikaa, eivätkä paikalliset siitä tykkää (bussit täynnä teinejä). Kielikurssitunnusten käyttöä kannattaa välttää.

Kaupungissa kannattanee käydä myös sen "toisessa keskustassa", Boscombessa, jonne pääsee bussilla taikka pari kilometriä kävelemällä rantaa pitkin. Boscombessa on myös kauppoja, kävelykatu ja pier.

Sommare

• Tosireissaaja
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #8 : 09.06.2004, 13:19:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Saniah"
Joh, minullakin tällanen kolmen viikon kielikurssikokemus kyseisestä kaupungista, oiskohan heinäkuulta '98. STS:n mainoksessa oli kaupungista oikein hieno ja aurinkoinen biitsikuva, muttei siellä silloin mitään helteitä ja biitsikelejä ollut. Semmosta +20 ehkä. Oppaat naureskelivat, että harvoin täällä oikeesti mitään biitsikelejä on, vaikka rantaahan siellä on vaikka muille jakaa.

Ja kielikurssilaisia siellä on aivan liikaa, eivätkä paikalliset siitä tykkää (bussit täynnä teinejä). Kielikurssitunnusten käyttöä kannattaa välttää.

Kaupungissa kannattanee käydä myös sen "toisessa keskustassa", Boscombessa, jonne pääsee bussilla taikka pari kilometriä kävelemällä rantaa pitkin. Boscombessa on myös kauppoja, kävelykatu ja pier.

:shock:  heh,olitkohan samaan aikaan siellä, kun itsekkin olin juuri tuolloin 98 STS:n kansainvälisellä kielikurssilla heinä-elokuussa?

mutta se on kyllä totta että tuolloin ainakin osui vastaan kieltämättä huono sää ja kurssitunnusten käytöstä vähän "vainoharhainen" tunne (itse kävin ostamassa ensitekijöiksi tavallisen repun, kurssirepun tilalle)

Koska paria ryhmämme likkaa oli ensitekijöiksi nakeltu kivillä ja syljetty päin naamaa keskellä päivää, vain sen takia että heillä oli ollut STS:n reppu. ()

Mutta muutoin kaupunki on ihana ja kesällä varsinkin vehreä koska siel niitä puistoja riittää.

Monesti on ollut itsellä mielessä lähteä sinne uudestaan käymään  :roll:
Away, away in time
Every dream's a journey away
Away to a home away from care
Everywhere's just a journey away..."
   - TN -

rallutallu

• Vieras
Bournemouthista
« Vastaus #9 : 09.06.2004, 16:40:23 »
Englannista en ole paljon muuta nähnyt kuin Lontoon ja Bournemouthin, mutta en usko, että kumpikaan niistä edustaa ns. "aitoa" Englantia.

En ymmärrä ikinä tuota sanontaa 8) : Lontoo ja Bournemouth ei edusta ns."aitoa" englantia. Minusta ne ovat englantia ja aitoa siinä missä muutkin paikat. Edustavuudesta löytyy siinä missä muualtakin ja aitoakin se on minun nähdäkseni ihan selkeästi. :)

caitrin

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - caitrin@jippii.fi
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #10 : 12.06.2004, 23:41:00 »
Olin 3 vk kielikurssilla Bournessa kesällä '99, ja koko sen ajan siellä oli mielettömän aurinkoista, sato ehkä kerran  8)  Sanotaan että Bourne on Englannin aurinkoisimpia kolkkia ja tällä kertaa se tosiaan piti paikkansa.

Kaupunki oli tosi söötti ja sopivan kokoinen. Rantaa pitkin oli kiva käveleskellä iltahämärässä :) Enkä usko että majoituskaan siellä on kovin kallista, verrattuna esim. Lontooseen...

Kaupungista pääsee jollain aataminaikaisella paatilla (tai ehkä vähän uudemmallakin..?) käymään myös Isle of Wightilla mikäli mielii, on kaunis paikka. Meillä tosin satoi koko sen päivän ja merenkäynti oli sitä luokkaa että jengi jonotti vessaan laattaamaan siinä pienessä paatissa..  :|  Anyway... jos on nätti päivä niin Isle of Wight on mainio pikku paikka.
Not all those who wander are lost.

erzy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #11 : 13.06.2004, 17:45:41 »
ompa sit mikä tahansa paikka enkkuissa niin se ei takaa lämmintä! Olin aikoinaan ko. mestassa reilun kuukauden ja sade oli yleisempi kuin aurinko. Muuten paikka oli kyllä erittäin mukava.  :lol:

pink*

• Reissaaja
    • Profiili
moi!
« Vastaus #12 : 17.06.2004, 08:02:19 »
Olin Bournemouthissa kk:n kielikurssilla kesällä 2001. Olin matkalla kai koko heinäkuun ja koko ajan satoi vettä!! Oli kylmää, tuulista ja muutenkin nihkeetä.. :( Paikallisten yleinen läppä meille kielikurssilaisille oli, että "Briteissä on kaksi vuodenaikaa: talvi ja elokuu". Joten toivottavasti oot menossa sinne elokuussa niin ainakin suuremmalla tod.näköisyydellä olis aurinkoista! :)

Btw, Bournemouthan on periaatteessa aika pieni kaupunki: vakkariasukkaita on n. 250 000 (?) mutta missään ei meille kielikurssilaisille sanottu, että kesällä siellä on asukkaita noin 3 miljoonaa!!  :roll:  oli välillä aikamoinen ryysis, varsinkin silloin kun aurinko pilkisteli..  :D
o before it's too late!

Turakki

• Himoreissaaja
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #13 : 16.07.2004, 19:58:30 »
Viikon oleskelun jalkeen voin sanoa etta ihan kiva paikka, paljon tosin vanhuksia ja turisteja ulkomaalaisia jne. Hyvan kokoinen paikka kylla on ja todella siisti(voisikohan tuo johtua myos osittain 50 £ roskaamissakosta, siis jos heittaa yhden roskan maahan niin saa pulittaa 50 £ :?  noh pysyypahan ainakin siistina...)
Ranskaankin taalta vissiin paasee tosi halvalla menemaan joten eikohan sinnekin voisi jossain vaiheessa piipahtaa, puoli vuotta kun on tarkotuksena taalla pain roikkua.
auas on pitkä matka.

MinttuK

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaker@hotmail.com
    • Profiili
Bournemouthista
« Vastaus #14 : 17.07.2004, 13:52:33 »
Kielikurssilla olin minäkin, joskus kesällä -98 (mutta en kyllä samalla kurssilla, vaan EF:llä :) ). Rannat ovat kyllä hienot, mutta helteet olivat suurin piirtein samaa luokkaa kuin täällä nyt, joten ei rannoilla tarennut paljon makoilla.
Ihan mukava pikkupaikka se on, kyllä siellä saa aikansa kulumaan. Kielikurssilaisia on varmaan edelleen paljon.
Kielikurssitunnuksia ei kyllä kukaan neuvonut välttämään, mutta kyllä silloinkin jotain tappeluita oli kielikurssilaista ja paikallisten välillä. Se jäi mieleen, kun satuin olemaan siellä jalkapallon MM-kisojen aikaan, että meitä neuvottiin palaamaan kotiin illalla ennen kuin ottelut päättyvät, varsinkin jos Englanti oli tappiolla. Liikkeellä saattoi sen jälkeen kuulemma olla erityisen vihaista porukkaa... ja taisi joku meistä siitä ihan omakohtaista kokemustakin hankkia :roll:
Lontooseen sieltä kerkiää ainakin mukavasti tehdä päivämatkoja, ja tosiaan tuonne Isle of Wightille kannattaa lähteä, jos maisemien ihailusta tykkää. Paljon muuta siellä ei kyllä olekaan.