Salar de Uyuni, Bolivia

(Luettu 22878 kertaa)

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
Salar de Uyuni, Bolivia
« : 14.11.2013, 15:42:30 »

Suunnittelen retkeä Salar de Uyunin suola-aavikolle Boliviaan.

Ajattelin yhden päivän reissua. Onko jollain kokemusta, mitä yhden päivän retki pitää sisällään?
Osaako joku suositella hyvää ja luotettavaa matkanjärjestäjää?

Sisältyykö retkiin kuljetus La Pazista Uyuniin? jos ei, niin miten se väli olisi järkevintä kulkea??

Reissu-Lassi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Salar de Uyuni, Bolivia
« Vastaus #1 : 15.11.2013, 18:18:48 »
Itse kävin paikalla 2012 kesällä joten ihan ajantasasaista tietoa ei ole mutta jotain.
Sehän riippuu ihan paketista mitä olet ostamassa sillä ainakin tuolloin oli eri ohjelmia päiville.Eli maksoit enemmän näit enemmän itse otin sen halvimman ja yhden päivän matkan.
Itse ostin sen Uyunista.Uyuni-La paz välin pääsee helposti bussilla.
Itse ohjelma oli muistaakseni: Junien hautausmaa, Suola hotelli, suolan kuivatus kasat ja Isla de los Pescados eli se saari mikä on sen suolajärven keskellä.
Matkanjärjestäjää en muista nimeltä ja toivo että saat etupenkin maasturista niin ei ole polvet kipeät maasturissa istumisen jälkeen.

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.11.2013, 11:49:31 »

Ok, kiitos vastauksesta.
Uskon, että minulle riittää myös tuollainen yhden päivän ohjelma.

Mietityttää vaan tuo La Paz-Uyuni matkan kulkeminen (ja joudun menemään takaisinkin, koska lentoni eurooppaan lähtee La Pazista).
Kauanko bussimatka tuolla välillä kestää?
Ovatko bussit hyviä/mukavia Boliviassa??

romario

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 19.11.2013, 00:20:55 »
Olin viime talvena suola-aavikolla ja jatkoin siitä matkaani ensin Potosiin. Potosin ja La Pazin välin (534 km) menin yöbussilla ja kyllä siihen kului koko yö, jotain 9-10 tuntia. Ei bussi nyt uusimpia ollut, mutta ihan okei.

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.11.2013, 08:27:12 »

Tutkin asiaa lisää netistä ja huomasin, että Uyunista Oruroon menee myös yöjuna.

nettisivut: http://www.fca.com.bo/contenido.php?seccion=2&subseccion=41

Lipunvaraus ei netissä toiminut, mutta ilmeisesti näitä junia kuitenkin menee. Ajattelin, että juna saattaisi olla luotettavampi kuin bussi, kun olen lukenut muutamia kauhutarinoita busseista ja  miten matkanteko helposti tuolla päällystämättömillä teillä helposti sadekauden jälkeen venähtää. Onko kellään kokemuksia junasta välillä Oruro-Uyuni?
Pitääkö lippuja ostaa etukäteen?

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.11.2013, 08:24:09 »

Osaako kukaan kertoa, mistä noita junalippuja voisi hankkia etukäteen??

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 28.11.2013, 09:41:02 »

Kovin on hiljaista täällä Pallontallaajissa mitä tulee Etelä-Amerikkaan.

up, up...edelleen kaipailen kokemuksia matkanjärjestäjistä suola-aavikolle sekä Uyuni-Oruro junasta ja lippujen varaamisesta.

romario

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 28.11.2013, 10:42:04 »
Minulla matkanjärjestäjänä oli Cordillera Traveller ja olin tyytyväinen. Kuskimme ei puhunut yhtään englantia, mutta noin 100 kertaa aavikon ylittäneenä ajoi kokemuksen tuomalla varmuudella. On tapahtunut sitäkin, että kuljettaja on hurjastelullaan aiheuttanut onnettomuuden. "Ihanasti hukassa ja miten sieltä pääsee pois" kirjan kirjoittanut Merja Mähkä oli käyttänyt Estrella del Sur nimistä matkanjärjestäjää ja oli tyytyväinen. Matkanjärjestäjiä on todella lukuisa määrä, kannattaa kysellä niiden kokemuksia, jotka ovat jo siellä käyneet.

karti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.12.2013, 11:23:30 »
me oltiin uyunissa 2013 tammikuussa ja tuolloin niitä yhen päivän retkiä järkättiin joka kiskassa ja uskoisin et kaikki tekee sen saman rundin eli juurikin junien hautausmaa ja sit sinne aavikolle  maasturil, lounas kuulu myös hintaan. sama setti kaikilla, en usko et kauheesti välii minkä ottaa.. enemmän kiinnostais laatu ja kokemukset jos tekis sellasen pidemmän reissun suola-aavikolle. muistaakseni saatiin tingattua retki 100 boliviaanoon mikä oli aika halpa.. vaikka eipä noi bolivian hinnat päätä huimanneet muutenkaan..

noista bolivian busseista sen verran että ainakin omalle osalle sattuneet oli kaikki aivan järkyttäviä. varaudu henkisesti todella kurjaan matkantekoon, junista en tiedä.

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09.12.2013, 11:51:42 »

Samaa olen lukenut monesta paikasta, että bussit ovat todella surkeita Boliviassa ja siksi tuo juna-vaihtoehto kiinnostaakin kovasti. Junalippujen varaaminen etukäteen vaan on tehty melko hankalaksi.

romario

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 09.12.2013, 17:57:43 »
Ei ne kaikki Bolivian bussit välttämättä ole todella surkeita. Itse olen ammatiltani linja-autonkuljettaja ja tottakai tulee reissullakin tarkkailtua linja-autoja. Ne autot mitä oli Potosin linja-autoasemalla olivat suurelta osin ainakin päällepäin ihan kelvollisia. Ja kuten aiemmin kirjoitin, itselleni osui auto, mikä ei olllut ihan tuliterä mutta hyvin sillä pystyi matkustamaan La Paziin.

porte

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 11.12.2013, 20:09:44 »
Olen mennyt junalla Uyunista Argentiinan rajalle sekä saman matkan toiseen suuntaan, vieläpä eri reissuilla. En usko, että mistään nettimyynnistä kannattaa haaveilla, jos asiat eivät ole muuttuneet todella paljon omien matkojeni jälkeen, vaikka aikaa niistä on jo vierähtänyt aika monta vuotta. Bolivia on kuitenkin Etelä-Amerikan köyhin maa ja systeemit sen mukaiset. Junalippuja sai kyllä asemalta lipunmyynnin alkaessa, jos ei halvimpiin luokkiin ole tilaa niin ei ne kalliimmatkaan paljoa maksa. Juna on hidas mutta suhteellisen mukava. Kannattaa kyllä varmaan valita tämä vaihtoehto bussin sijaan, jos mahdollista.

Reissukka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.01.2014, 15:39:28 »
Meillä operaattorina oli Quechua Connection, ja tyytyväisiä oltiin. Meinas tosiaan tulla harmaita hiuksia, kun yritti firmaa valita, kun jokaista haukuttiin lyttyyn tripadvisorissa (toki kehuttiinkin). Suosittelen kyllä ehdottomasti kolmen päivän retkeä. Ekana päivänä kyllä kierretään ne suolakentät aika hyvin, mutta toinen ja kolmas päivä olivat ihan mahtavia myös laguuneineen, geysireineen ja kuumine altaineen!! Me mentiin yöbussilla ensin omin neuvoin La Paz- Uyuni - matka oli aika rough ride johtuen päällystämättömästä tiestä, joten unta ei juuuri saatu, mutta kaikki vaivat korvaantui kyllä kun näki ne suolakentät..uskomaton paikka!!

cat78

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 27.01.2014, 14:14:49 »
Mä tein oman reissuni (04/2013) Estrella del Sur:lla - en voi kyllä kehua. Ilmeisesti hyvät arvostelut on saaneet tason laskemaan, mm. ruoka oli aika kehnoa. Ja meidän kuski ahdisteli meikäläistä - piti mua kuulemma synttärilahjanaan  :o LOL. Paitsi ettei silloin keskellä yötä kovin naurattanut, kun se oven takana mua huuteli mukaansa.
Mä lähdin reissuun San Pedro de Atacamasta Chilestä, joten vasta viimeisenä päivänä oli kohokohta eli suola-aavikot.
Se suolahotellihan on nyt suljettu, koska se saastutti ihmisperäisillä jätteillään aavikon tasapainoa, mutta siellä se edelleen on pystyssä, nyt suolamuseona.

Kerran elämässä

• Reissaaja
    • Profiili
    • Kerran elämässä
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 18.02.2014, 19:00:45 »
Ainakin muutama vuosi sitten San Pedro de Atacama - Uyuni -jeeppireissulla yövyttiin suolahotellissa. Jo silloin suurin osa hotelleista oli suljettu – niitähän oli aikoinaan useita – mutta ainakin tuo yöpymispaikka oli varsinaisen suola-aavikon ulkopuolella ja siksi ihan laillinen. Suolahotellien suurin ongelmahan taisi olla viemäröinti. Mullakin matkajärjestäjä oli Estrella del Sur, silloin ainakaan ei ollut isompaa valittamista.

Niin tai näin, jeeppireissu Chilestä Boliviaan oli kyllä ikimuistoinen ja onhan se suola-aavikko upea, vaikka sinne menisi vain pariksi tunniksi. Tosin ei kyllä päässyt ihan Bolivian nähtävyyksien kärkeen, diggailin enemmän esimerkiksi retkestä Potosin hopeakaivoksen syövereihin ja alamäkifillaroinnista Kuoleman tiellä.
Kerran elämässä
http://kerranelamassa.fi

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.11.2014, 22:19:06 »
Onko realistista että La Pazista käsin kävisi suola-aavikoilla 3 päivässä?

romario

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 30.11.2014, 01:17:21 »
Kyllähän se onnistuu. South American Handbookin mukaan yöbussi lähtee klo 19 La Pazista (Panasur ja Trans Omar) ja on 11 tunnin päästä Uyunissa. Itse menin Potosista La Paziin yöbussilla ja siinä jo meni koko yö. Uyunista järjestetään muutaman tunnin retkiä suola-aavikolle. Illalla klo 20 lähtee bussi takaisin La Paziin ja olet siellä aamulla. Reissun tekee siis nopeiten kahdessa yössä ja yhdessä päivässä. Onko se sitten mukavaa, niin on eri asia. Jos kiinnostaa, niin matkallahan on tämä Potosin kaivoskaupunki, missä voi tutustua kaivokseen ja mainarien elämään.

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 30.11.2014, 02:09:57 »
Eikös tuo tie ole aika kehnoa ja varmaan ei paljon pysty bussissa nukkua?
Onko tuolla mitään ns vip-busseja?

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 06.01.2015, 23:33:43 »
Itse tein neljan paivan Uyuni- reissun Los Torres- yrityksen kanssa elokuussa 2014  Tupizasta Uyuniin, maksoi noin 150 euroa ja siihen kuului kaikki. Kaikki sujui juuri niinkuin oli luvatti, mutta en kylla valttamatta suosittele tuota neljan paivan reissua ellei ole todella intohimoinen valokuvaaja joka haluaa nahda kaiken. Se oli nimittain 8 tuntia paivassa autossa istumista ja valilla valokuvausbreikkeja, eli siis minulle ainakin melko tylsa reissu. Majapaikat ovat todella alkeellisia ja niissa voi olla yolla pakkasta (sisalla), mutta tasta kerrottiin etukateen. Nain kuitenkin jotain sellaista, mita en ikina tule enaa nakemaan, ajoimme (kuskin mukaan) liki 1000 kilometria nahden erivarisia laguuneja, tulivuoria, geyshireja jne., minulle se suola-aavikko ei ollut edes reissun kohokohta. En kuitenkaan toista kertaa lahtisi, silla pomppivan maasto-auton takapenkilla nelja paivaa ei ole paras mahdollinen kokemus, valilla pysahtyen lounastauolle ulkona jaatavassa tuulessa ja jopa lumisateessa (menin talvella ja nousimme 5500 metriin asti). Kukaan kuskeista ei osaa englantia ja mina olin ainoa autossa, joka puhui espanjaa, eli tulkkasin muille. Tama on ensimmainen firma, joka alkoi tekemaan Tupiza-Uyuni- retkea, ja saanut ainakin hyvaa palautetta. Kuski oli todella mukava ja kertoi minulle paljon repertuaarin ohikin Boliviasta.

Minusta busseja huonompia ovat itse tiet, jolloin silla ei ole oikeastaan valia millainen VIP- bussi on alla. Nukkumisesta ei ole todellakaan puhettakaan kun paastellaan kivikkoista hiekkatieta koko yo. Bussit ovat vanhoja, mutta ainakin meilla penkit olivat melko tilavia. Ikkunoista tosin vetaa pahasti.  Jos valitset "Cama"n tai "Cama ejecutivon" niiden pitaisi olla parempia (ainakin muissa maissa). Itse kilpailutimme paikan paalla halvimmat firmat ja tingimme viela hinnan niin alas etta siihen hintaan olin tyytyvainen. Ei niista oikein netista loyda tietoa, paikanpaalla niita bussifirmoja on huutelemassa terminaalissa/leissa, ja siita sitten pitaisi valita se, milla itse menee. Juna kulkee harvoin enka usko olevan yhtaan sen parempi kuin bussien. Mutta ei niihin kuole. Nimim. 35 tuntia bussissa jalat koukussa. Boliviassa melkein joka kerta kohtasimme lisaksi liikenneonnettomuksia ja lakkoja, jotka tukkivat liikenteen useiksi tunneiksi, jopa koko paivaksi. Kesakuussa koko Salar de Uyuni oli lakossa kuukauden. Mutta hyvalla tuurilla kaikki menee hyvin, huumorilla mennaan, Bolivia on yksi koko Etela-Amerikan upeimpia maita ja siella voi nahda viela sen aidon Etela-Amerikan, Salar de Uyuni oli yksi vahiten kiinnostavia asioita, mita siella on. Vietin viisi viikkoa Boliviassa.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2015, 11:23:44 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.05.2015, 22:32:26 »
Monenko päivän retkeä suosittelette tuonne?
1-4 pv kai mahdollista..

Entä osaako kukaan  suositella hyvää matkanjärjestäjää?