Art in Tanzania

(Luettu 25263 kertaa)

laraa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Art in Tanzania
« : 09.02.2014, 22:42:32 »
Kokemuksia Art in Tanzania-järjestöstä, etenkin Dar es Salaamissa?? Ja kuinka paljon suunnilleen maksaa kuljetus (taksi) Darin lentokentältä Bahari Beachille? AIT pyytää 50 USD eli melkein 40€ kuljetuksesta (vapaaehtoistalolle) ja sanoo sen olevan halvempi kuin taksi!? Käsittääkseni lentokentältä Baharille on about 25km. Edes Suomen taksit eivät ole noin kalliita. Toki on riski, että joutuu k*setetuksi/ryöstetyksi väärän taksin sattuessa. Eli vinkkejä turvallisen taksin saamiseksi Darin kentältä???

Niin ja sattuuko kukaan teistä pallontallaajista olemaan maaliskuun alussa Darissa?:)

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
Vs: Art in Tanzania
« Vastaus #1 : 13.02.2014, 09:59:42 »
Kalskahtaa aika kalliilta meikäläisen korvaan kyllä 50 dollarin taksimatka Tansaniassa... Darin hinnat on varmaan korkeammat, mutta itse oon maksanut taksille moshista kilin kentälle 50 000 tsh --> 25e ja matka on kuitenkin n. 50 km.. Eikö art in tanzanian hintoihin todellakaan kuulu lentokenttäkuljetusta?

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.02.2014, 12:36:19 »
Ei kuulu lentokenttäkuljetus AiT:n pakettiin. Taksin nappaaminen kentältä tulee hieman halvemmaksi, mutta onhan tuo AiT:n auto tietysti helppo ja luotettava. Itse pyörähdin tuolla toissa vuonna ja nappasin AiT:n järjestämän kuljetuksen kun oli pari saksalaista jakamassa kyydin. Helpotti kun ei tarvinnut aamukahdelta pitkän matkustuspäivän jälkeen alkaa säätää taksikuskien kanssa.

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #3 : 13.02.2014, 18:09:11 »
Kyllä mää luottaisin Darin lentokentällä päivystäviin takseihinkin - Onhan niillä lätkät kaulassa ja taksit on virallisia siinä terminaalin edessä... Piti käydä AiT:n sivuja ihan tsekkailemassa ja aika ahneelta vaikuttaa, ettei tuollaisilla hinnoilla edes haeta asiakkaita kentältä...

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.02.2014, 18:43:58 »
Kysäisin puolisoltani, joka vietti muutaman kuukauden AiT:lla loppuvuodesta 2012. Arveli että taksi Baharille maksaisi 35-40 taalaa. Itse maksaisin sen kympin ylimääräistä jo homman helppouden vuoksi, etenkin jos ei ole ennemmin tuolla päin käynyt ja/tai jos lento saapuu yöllä. Kentältä saa takseja ja "takseja", ja joukossa on jos jonkinlaista yrittäjää.     

En tiedä miten viralliset taksit Tansaniassa toimivat, koska kumpikaan meistä ei koskaan sellaista käyttänyt. Tuskin tulet sinäkään. Baharilla liikut kuitenkin bajajilla ja pikipikillä. Jos autokyytiä tarvitsee, niin sellainen löytyy aina jostain.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 19:23:38 kirjoittanut pahakyy »

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #5 : 14.02.2014, 23:48:12 »
Darin virallisissa takseissa on vihreä rantu kyljessä. En ajaisi Darissa muilla takseilla enää, sillä taksiryöstöt ovat aika ilmiömäisessä nousussa. Mitään vakkarihintaa ei ole, vaan virallisissakin takseissa tarvitaan tinkaajan taitoja.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.02.2014, 08:24:05 »
Darissa on ollut niin paljon todella kamalia "taksiryostoja", etta kannattaa ihmeessa ottaa varma taksi ja maksaa vahan enemman (vaikka tuokin hinta on jonkinlainen ryosto :)). Lentokentalle kun pollahtaa, ei siina kauheasti enaa muista kaikkia ophjeita eika ehka osaa sitten varoa. Nama ryostajat siis ajavat autoja jotka muistuttavat takseja, ja siina menee kaikki: tavarat ja rahat tililta ja kaikki. Olkaa ihmiset varovaisia.

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #7 : 16.02.2014, 17:20:06 »
Aika hurjia tarinoita kuulin uuden vuoden pirskeissa Kendwalla tänä vuonna... Tosi moni kertoi joutuneensa taksiryöstön uhriksi Darissa. Taksikuski ajaa jonnekin, nappaa pari kaveriaan takapenkille, sit mennään automaatille jonnekin vähän syrjempään ja tyhjätään tili. Eräälle nuorelle herralle olivat ryöstäjät sentään jättäneet 30 000 taksiin ja majoitukseen, pyytäneet anteeksi ja kehoittaneet vastaisuudessa olemaan varovaisempi :---D 

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.02.2014, 21:02:25 »
Aika hurjia tarinoita kuulin uuden vuoden pirskeissa Kendwalla tänä vuonna... Tosi moni kertoi joutuneensa taksiryöstön uhriksi Darissa. Taksikuski ajaa jonnekin, nappaa pari kaveriaan takapenkille, sit mennään automaatille jonnekin vähän syrjempään ja tyhjätään tili. Eräälle nuorelle herralle olivat ryöstäjät sentään jättäneet 30 000 taksiin ja majoitukseen, pyytäneet anteeksi ja kehoittaneet vastaisuudessa olemaan varovaisempi :---D

sen verran haluaisin tasmentaa, etta kyseessa ei ole taksikuskit vaan ryostajat jotka esittavat taksikuskeja.

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #9 : 17.02.2014, 18:50:49 »
Totta, sorppa epäselvä suomenkieleni.

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.02.2014, 08:27:10 »
Olin AiT:n mestoilla (ensin Darissa, sitten Moshi/Arusha/Karatu/Zanzibarilla, nykyisin tosin Arushan volunteer-kuviot on ilmeisesti lopetettu ja keskitetty Karatuun). Darin kentälle saapuessani, ei ketään ollut vastassa kyltin kanssa, vaikka niin oli sovittu ja mailattu etukäteen (en muista paljonko vuonna 2011 tämä AiT:n kyyti maksoi vai kuuluiko peräti pakettiin); toimistolla oli tapahtunut ”sekaannus”, ja päädyin ottamaan yhden kentällä hengaavista virallisista takseista. Onneksi olin kirjoittanut Bahari-talon osoitteen paperille, sillä puhelimellakaan (suomiliittymä) en saanut yhteyttä AiT:n ihmisiin. Taksimiestä pyysin alkajaisiksi etsimään pankkiautomaatin, sillä  kentän ATM:t eivät toimineet ja tarvitsin shillinkejä. Läheisen bensa-aseman ja ATM:n kautta ajoimme sitten Bahari Beachille, kyydin aikana sain puhelun AiT:n henkilöltä, joka ilmoitti noudon epäonnistumisesta. Taksimies toki otti tuntuvan länkkärihinnan, mutta AiT maksoi sen toki minulle takaisin pahoitteluineen. Poistuessani maasta toimi AiT:n lentokentällekyyditys varsin hyvin ja tuli halvaksi kun oli muitakin kyydissä. Taisi olla vain satunnainen moka tuo oma Dariin saapumiseni.

Suosittelen ottamaan ylös ainakin yhden luotettavan ja suositellun taksisuharin numeron etenkin pienemmillä paikkakunnilla kuten Moshi. Prätkiä toki riittää, mutta taksikuski on hyvä, jos tarvii pimeän aikaan kyytiä esim. AiT:n talolta kaupungille tai toisinpäin, tai jos kyyditettäviä on useampia. Moshin volunteer housen ympäristössä on huomattava riski tulla ryöstetyksi pimeän aikaan, mutta päiväsaikaan sen pellon yli voi kävellä huoletta ja kaikki käyttävät sitä. Alueella pimeän aikaan kävelyä välttelevät/pelkäävät myös paikalliset, ja siellä oli tapahtunut pari härskimpääkin ryöstöä/ammuskelua. Jos taksia tarttee ja tuntee hyvän kuskin, on hän lähes aina käytettävissä, hinnat on tiedossa eikä tarvii pelätä rosvoja. Mulla pitäisi olla ylhäällä ainakin yhden kuskin nimi ja numero Moshissa, hän on mukava ja varmasti edelleen in business.

Darin taksiryöstöistä ja kadulta autoon kaappamisista kuulin minäkin, kaupunkialueella oltava varovainen kaikkina aikoina (paikalliset syyttävät ongelmista kenialaisia rikollisliigoja; ongelmathan tulevat aina naapurimaasta!) mutta Baharilla pystyi ainakin 2011 kävelemään huoletta keskellä yötäkin – toivottavasti tilanne säilyy rauhallisena, sillä siellä on pari kivaa ravitsemusliikettä ja houkutus valvoa myöhään. Eräs saksalainen kertoi joutuneensa kaapatuksi roistojen autoon Darissa, mutta hänen onnistui neuvotella itselleen ”diili”, jonka mukaan hän sai säilyttää hintavan kameransa, joka oli hänelle ”elintärkeä työkalu” (mikä oli totta, kaveri työskenteli DRC:ssa!) Tällekin kaverille rosvot jättivät vähän käteistä, jotta hän pääsisi takaisin kaupungille, heh heh. Olivat rikolliset sitten Keniasta tai Tansaniasta, tällaista käytäntöä voisi kutsua herrasmiesmäiseksi ryöstö- ja kidnappaustekniikaksi. Watch your surroundings and enjoy Africa!!

(Wish I was there again, greetings from bloody Perth, Australia!)

laraa

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 27.02.2014, 22:58:39 »
Hei kiva kun sain vastauksia! Päädyin ottamaan AIT:n kuljetuksen. Jotenkin tuntuu, että munkin kohdalla käy niin, ettei sitä kyytiä ja kylttiä näy missään ("väärinymmärrys") ja odottelen vaan siellä kentällä ihan hoopona ja elättelen toivoa, että kyyti on vain myöhässä... Istun vaikka 4 tuntia siellä kentällä ja odottelen ennen kuin uskaltaudun taksin kyytiin, sillä olen tosiaan aiemminkin lueskellut noita taksiryöstötarinoita eikä houkuttelisi heti ensimmäisenä päivänä menettää kaikkea :D Noh, täytyy toivoa, että se kyyti odottaa tai tulisi ainakin ennen pimeää ;) Mutta tulipahan tuo hintaluokka ainakin selväksi ja meni asiat tärkeysjärjestykseen!

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 28.02.2014, 19:53:19 »
Kannattaa laittaa AiT:lle vielä viimehetken ystävällinen mailimuistutus esim. edellisenä iltana siitä, että olet tulossa, niin noutokämmit toivottavasti jäävät väliin. Mokan sattuessa on hyvä jos on paperilla osoitteet ja puhelinnumerot; suomiliittymä toimii Tansaniassa, jos tarttee kyytiä soitella. Itse ottaisin kentältä edelleenkin (virallisen) taksin, mutta ymmärrän myös jos se ei alkajaisiksi kiinnosta kaiken jaetun tiedon valossa. Sinänsä AiT:n taksipalvelu on ihan hyvin toimiva juttu, mutta (kuten tulet pian huomaamaan) mokia ja hölmöilyjä tapahtuu, sillä kaikki tapahtuu astetta chillimmällä mentaliteetilla johtuen ei-vähiten Dar-es-Salaamin painostavasta ilmastosta, joka on liikaa monelle paikallisellekin. Moshissa on puolestaan upean raikkaat illat ei-liian-kuumien-päivien päätteeksi. Hitto alkaa halajattaa itseänikin...

spir

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 14.08.2015, 11:23:10 »
Hei,

Minuakin kiinnostaisi kuulla kokemuksia AiT:lla olleista vapaaehtoisilta. Laitoin AiT:lle meiliä ja vastasivat nopeasti, että hommaa kyllä olisi ja nopeastikin pääsisi tuonne lähtemään vapaaehtoistöihin.

Mutta tämä Hesasin juttu laittaa kyllä epäilemään hommaa kovasti: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1428637715578

Olisin siis kiitollinen kuulemaan kaikista kokemuksista AiT:lla!

Löpe

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 21.01.2016, 11:34:56 »
Olen itse ollut ko. järjestöllä vapaaehtoisena vuonna 2012. Useita ystäviäni on ollut ennen sitä, ja myös sen jälkeen- viimeisimpänä viime vuoden loppupuolella. Yllämainitussa Hesarin artikkelissa on paljon asiaa, joka pitää paikkansa. Mielestäni järjestön toimesta paistaa se, että ihmisten auttamisesta on tullut bisnestä. Samalla kun järjestön jo ennestään varakas suomalaisjohtaja rakentaa Dar Es Salaamin hienostoalueelle uutta taloaan, järjestön Moshin yksikön paikalliset työntekijät eivät ole saaneet palkkojaan puoleentoista vuoteen. Lisäksi itse vapaaehtoistyö- ja työharjoittelukohteet, tai lähinnä järjestön ja niiden välinen yhteistyö on surkeasti organisoitua. Tähän toki täytyy lisätä se fakta, että tässä asiassa harva järjestö on hoitanut asiaan paremminkaan. Huoleton elämäntyyli näkyy myös organisoinnissa.

Art In Tanzania on melkoisen kallis vapaaehtoisjärjestö kanssatyöskennellä. Asumisesta maksetaan summia, joilla yöpyisi helposti hostellissa ja söisi joka päivä ulkona jokaisen aterian Moshin kaupungilla.

Olen itse tyytyväinen, että aikanaan työskentelin ko. järjestön kanssa, koska se valaisi hieman sitä todellisuutta tuosta vapaaehtoistyöstä ja sen lähtökohdista. En kuitenkaan enää laittaisi penninlatia tuon järjestön pussukkaan.

Jullis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 20.05.2016, 13:36:15 »
Älkää menkö vapaaehtoiseksi Art in Tanzanian kautta. Järjestön suomalainen toiminnanjohtaja ei ole maksanut paikallisille työntekijöille palkkoja kuukausiin, osalle jopa vuoteen. Älkää tukeko järjestön toimintaa! Olin itse viime syksynä safarilla järjestön kautta ja oli todella ikävää kuulla, että rahani menivät vain järjestön toiminnanjohtajan perheen ylelliseen elämäntyyliin. Vapaaehtoiset ja työharjoittelijat kertoivat myös, että toiminta oli huonosti organisoitua ja kalliille hinnalle ei saanut vastinetta.