ilmoitus kelalle tai postiin

(Luettu 7045 kertaa)

enmafin

• Aloittelija
    • Profiili
ilmoitus kelalle tai postiin
« : 06.03.2014, 10:59:39 »
En tiedä löysinkö oikean osion tälle enkä oikein löytänyt tätä aihetta ollenkaan täältä..

Voisiko siis joku viisaampi ja enemmän pidempiä matkoja tehnyt, että tarviiko kelalle tehdä ilmoitus reissusta joka suunnitelmien mukaan kestäisi vuoden (alle, tasan tai yli)?

Mitenkäs postille tarvitseeko ilmoittaa? Ajattelin jättää osoitteen vanhempieni luokse missä se nyt onkin ollut muutaman kuukauden, jos se ei ole pakollista ilmoittaa.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: ilmoitus kelalle tai postiin
« Vastaus #1 : 06.03.2014, 13:30:52 »
Kelalle ei tarvitse eikä varsinkaan kannata ilmoittaa yhtään mitään, jos osoitteesi pysyy vanhemmilla. Niiden näkökulmasta et ole tässä tapauksessa koskaan edes ollut ulkomailla.

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #2 : 06.03.2014, 14:49:55 »
Posti tietysti siihen osoitteeseen minne haluat postisi kulkevan Suomessa.
Miksi kela tuli edes mieleesi, nostatko sieltä tukia reissun aikana? Eikai niitä muuten kiinnosta
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

Nolperi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 06.03.2014, 16:11:12 »
lähde:
http://www.kela.fi/muutto-ulkomaille_ilmoita-muutosta

"Ilmoita Kelaan ulkomaille muutosta ja tilapäisestä, enintään vuoden kestävästä, ulkomailla oleskelusta"

Onko tuo pakollista? Mene ja tiedä.

Omatoimari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.03.2014, 17:20:51 »
Omakohtaisella kokemuksella jättäisin ilmoittamatta. Mitään ylimääräistä ei kannata ilmoitella yhtään minnekään, ellei halua hankaluuksia.

SM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.03.2014, 17:28:18 »
Samaa mieltä, paras olla ihan hissuksiin.
Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa.
-Tapio Rautavaara-

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.03.2014, 20:10:18 »
Omakohtaisella kokemuksella jättäisin ilmoittamatta. Mitään ylimääräistä ei kannata ilmoitella yhtään minnekään, ellei halua hankaluuksia.

Tästä on omakohtaista kokemusta. Lopultahan kaiken saa sitten järjestettyäkin sivistysmaassa, mutta miksi lähtisi siihen sirkukseen mikä ei ole kovin sivistynyttä.

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #7 : 07.03.2014, 11:32:42 »
Meikä on yleensä jättäny ilmottamatta, koska en oo jaksanu mitään paperisotaa enkä ylimääräistä vääntöä Kelan kans... Mutta nyt oon alkanu pohtiin kun on pitkä reissu tulossa, että voiko vakuutusasiat kosahtaa siihen jos on jättäny ilmottamatta?

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 07.03.2014, 12:42:18 »
Meikä on yleensä jättäny ilmottamatta, koska en oo jaksanu mitään paperisotaa enkä ylimääräistä vääntöä Kelan kans... Mutta nyt oon alkanu pohtiin kun on pitkä reissu tulossa, että voiko vakuutusasiat kosahtaa siihen jos on jättäny ilmottamatta?

Kosahtaa viimeistään silloin, kun Kelan irtisanomisilmoitus on postissa. Tästä ei tosin ole kokemusta, mutta eikö se nimenomaan niin mene.

Se on muutenkin jäänyt epäselväksi mitä hyötyä siitä Kelalle ilmoittamisesta voisi olla? Kenties siinä tapauksessa, jos reissu menee pari kuukautta yli, niin ehkä voisi jotenkin saada lisäaikaa.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 07.03.2014, 13:48:43 »
En ole ilmoitellut melkein viiteen vuoteen mitaan. ei ole ainakaan viela tullut mitaan irtisanomispapereita. en nostele tukia enka muitakaan etuuksia suomesta. jos olet hiljainen niin ei sinua kukaan huomaa. sit ne voi ehka kysella mita olet tehnyt viimeiset vuodet esim tyokkarissa mut empa tieda tuleeko hankaluuksia mitaan. kavin tyokkarissa 2012 kevaalla ja 7 viikon paasta lahdinkin uudestaan reissuun. eipa ole peraan pahemmin soitelleet.

enmafin

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.03.2014, 15:28:32 »
en siis nosta kelalta mitään tukia enkä muuta niin periaatteeessa en ole niihin missään yhteydessä reissun aikana.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 07.03.2014, 16:24:42 »
en siis nosta kelalta mitään tukia enkä muuta niin periaatteeessa en ole niihin missään yhteydessä reissun aikana.

Kunhan vain pitää huolen, että joku on avaamassa Kelalta viralliseen kotiosoitteeseen tulevia kirjeitä. Nimittäin jos kuitenkin jostain syystä saavat tietoonsa, että olet pidempiaikaisesti ulkomailla, saattavat lähettää selvityspyynnön ja jos siihen ei vastaa, saattavat tulkita että olet pysyvämmin ulkomailla ja poistavat Suomen sosiaaliturvan piiristä. Se taas mitätöi esimerkiksi suomalaiset matkavakuutukset, koska ne perustuvat siihen että Kela korvaa osan. Eli postien vastaanottajalle ohje, että kaikki missä lukee kuoressa Kela, pitää avata. Jos selvityspyyntö tulee, niin ilmoittaa vaan, että olen matkalla, mutta aikoo palata Suomeen.

sofiay

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.02.2018, 14:34:38 »
Nostetaas tätä ketjua, kun on itselle ajankohtainen aihe ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia.

Reissu lähestyy kovaa vauhtia ja kyseessä on noin vuoden poissaolo Suomesta, luultavasti hieman yli vuoden. Ilmoitanko Kelalle? Mietin siis tuota Kelan piiristä putoamista kun vuosi tulee täyteen, miten sitten käy Suomesta otetun matkavakuutuksen? Ihmettelin yhdelle vakuutusyhtiön työntekijälle tätä, että miten vakuutusyhtiö voi tarjota yli vuoden vakuutuksia jos vuosi on Kelan puolesta maksimi (ja vakuutusyhtiö vaatii voimassaolevan Kela-kortin), ei osannut työntekijä tähän vastata, kuulemma ei häneltä aiemmin tällaista oltu kysytty.

Miten te muut pallontallaajat, oletteko ilmoittaneet Kelalle yli vuoden reissuista?

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 07.02.2018, 00:49:51 »
Minulla on sellainen kokemus, että kun vuonna yks ja kaks  muutin ulkomaille niin jostain Kela vaan oli tonkinut tietoonsa, että olin muuttanut vaikka olin tehnyt osoitteenmuutoksen sisareni osoitteeseen Suomessa. Ehkäpä vakuutusyhtiöt ilmoittavat Kelalle  vakuutuksista? Olin nimittäin ottanut matkustajavakuutuisen, Kelalle en ollut ilmoittanut mitään. Yllätys oli suuri kun palasin Suomeen ja jouduin käymään lekurissa ja kun hain Kela-korvausta niin Kela ilmoitti, että en enää ole sairausvakuutuksen piirissä ja heidän tietojensa mukaan asun ulkomailla. Sain aivan naurettavan selvityspyynnön Kelasta, jossa muun muassa kysyttiin, että miksi olen palannut Suomeen! Käsittääkseni vuosi on raja, minkä jälkeen tippuu Suomen sairasvakuutuksen piiristä.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 15.02.2018, 03:55:29 »
Kelan sivuilta löytyy tuo vuoden raja. Itse tein ilmoituksen Kelalle ulkomailla olosta, koska en muuten saa reseptilääkkeistä korvauksia. Muistaakseni pitää tehdä ilmoitus, jos on yli 3kk reissussa. Matkavakuutus ei onnistu, jos on yli vuoden reissussa. Helpottaa huomattavasti, jos on just alle vuoden reissussa. No minulle sopii jatkossa 6 kk Thaimaassa.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 16.02.2018, 18:12:31 »
Vakuutuksia saa myös ulkomaalaisista yhtiöistä, joten ei ole mikään pakko ottaa vakuutusta kotimaasta. Itse olen käyttänyt mm. https://www.worldnomads.com/ koska se on kattanut sellaisia osa-alueita, mitä Suomen vaakutuksista on joskus ilman säätämistä vaikea saada.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 17.02.2018, 03:39:27 »
Katselin mielenkiinnosta tuota ulkomaista vakuuttajaa, puolen vuoden vakuutus ensi kaudeksi Thaimaahan maksaisi minulle standard 542 euroa ja Explorer 601 euroa. Itsellä tällä hetkellä Eurooppalaisen Mittaturva lisäpäivillä. Edullisempi. Käyttöä täällä, koska minulla oli kaksi kuukautta Shigellaa (punatautia). Lisäksi olen ottanut Ace-tapaturmavakuutuksen. Hommasin monta vuotta sitten toisen matkavakuutuksen, koska Liittoni matkavakuutuksessa ei ollut edes peruutusturvaa.
Minulla helpottaa, kun voin asioida suomen kielellä

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 17.02.2018, 12:17:18 »
Mun viesti oli lähinnä vain tarkoitettu infoksi siitä, että mikään pakko sitä matkavakuutusta ei ole hankkia Suomesta jos haluaa kikkailla. Tuo vakuutus oli vain esimerkki ja sopi omiin tarkoituksiin varsin hyvin, kun kotimaisista perusmatkavakuutuksista ei saanut vakuutusta riittävän pitkäksi ajaksi eikä vakuutus kattanut vapaaehtoistöihin sisältyviä riskejä eikä kattanut mun mukana kulkevan omaisuuden arvoa. Sitten kun kotimaien vakuutus sorvattiin sellaiseksi, mikä kattoi sen kaiken, tuli tuo Worlds Nomadsin vakuutus edullisemmaksi, joten päädyin siihen. Edullisempiakin vaihtoehtoja varmasti on jos pärjää perusturvalla.

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 27.02.2018, 17:42:27 »
Joillakin suomalaisilla vakuutusyhtiöillä sääntö että jos olet kahtena vuonna peräkkäin yli puolet vuodesta ulkomailla eivät anna vakuutusta.
Tietysti oma asia ilmoittaako.tosin jos ottanut vakuutuksen yli puolen vuoden reissulle perättäin niin siitähän näkevät..

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 03.03.2018, 13:38:06 »
Kelalta tuli myös ilmoitus, kun matkani piteni muutamalla päivällä yli 6 kk, Kela haluaa ilmoituksen myös kun olen tullut Suomeen. Eurooppalaisen (Pohjolan) laskutapa lisäkuukausille aiheutti minulle harmaita hiuksia, he laskevat lisäpäivät 7 pv:n jaksoissa.  Pohjolan 6 kk on todellisuudessa noin 5 kk ja 22 pv. LähiTapiola laskee täysinä kuukausina. Kun laittaa Kelalle sähköpostia, niin silloin voi olla turvallisin mielin ulkomailla, koska asiasta on olemassa dokumenttia.