"Häiritsevät" miehet ulkomailla

(Luettu 42365 kertaa)

Anonymous

• Vieras
« : 10.06.2004, 13:15:07 »
Ajattelin kirjoittaa aiheesta, josta ei ole paljoa kirjoitettu mutta joka koskee jokaista varsinkin Etelä-Euroopassa yksin matkustavia naisia: nimittäin häiritsevistä miehistä, jotka tuijottavat, viheltelevät perään, tunkeutuvat seuraan ja pahimmassa tapauksessa vielä hipelöivät. Jotkut ovat ehkä tyytyväisiä, kun edes joku huomaa tai esittää kohteliaisuuksia, kun taas joitakin asia raivostuttaa niin paljon, että he alkavat inhota koko maata vain sen takia. Helpointa on tietysti matkustaa miesseurassa tai kaveriporukassa, mutta on muitakin keinoja välttää häirintää.

Peittävät vaatteet saattavat auttaa, koska joidenkin mielestä nainen, jolla on lyhyt hame tai shortsit, suorastaan hakee seuraa (mikä ei tietenkään ole totta). Voi myös yrittää käydä paikallisesta esim. pukeutmalla kuten he. Jotkut häiritsevät kuitenkin, miten tahansa pukeutuukin, jolloin lisäksi voi vielä pistää aurinkolasit ja korviin nappikuulokkeet (vaikka ilman musiikkia!) joka on hyvä syy olla kuuntelematta. Ei kannata mennä iltaisin yksin ulos eikä sellaisiin baareihin, jotka ovat täynnä miehiä.

Perinteiset turistin merkit kiinnittävät huomiota, kuten kartta ja eksynyt ilme. Paikalliset naiset ovat yleensä tottuneet häiriköihin eivätkä ole heitä huomaavinaankaan, joten he puhuvat mielummin "helpoille" turisteille jotka eivät ole kotimaassaan tottuneet kyseiseen käytökseen eivätkä siten tiedä, kuinka toimia.
Kannattaa olla täysin huomaamatta häiritseviä miehiä, välttää
katsekontaktia ja kävellä määrätietoisesti ja ripeäsi pois paikalta. Häiritsijät haluavat reaktion, oli se sitten positiivinen tai negatiivinen. Jos heille sanoo edes joitakin sanoja, se saatetaan ymmärtää että nainen on kiinnostunut ja silloin heistä ei tahdo päästä millään eroon.

Jos tulee tukala tai pelottava tilanne, kannattaa sanoa tiukasti ei ja tarpeen tullen juosta pois. Kukaan ei lähde juoksemaan perään sillä se herättäisi muiden huomion. Voi myös pyytää perheiltä tai muilta, saisiko liittyä seuraan ja apua kannattaa pyytää, jos sitä tarvitsee. Joskus paikalliset saattavat muutenkin tulla auttamaan.
Joskus hipelöijät yrittävät saada huomion itseensä, ja sitten varastaa esim. käsilaukun. Jos joku tulee koskemaan, niin kannattaa pitää laukusta tiukasti kiinni.

Jotkut miehet "häiritsevät" satunnaisesti, kun sopiva ulkomaalaisen näköinen nainen tulee vastaan, kun taas jotkut kiertävät päiv

Anonymous

• Vieras
Jatkoa edelliseen...
« Vastaus #1 : 10.06.2004, 13:19:11 »
ästä toiseen samoilla turistialueille (kuten Louvren puisto!) Heitä ei kannata ottaa vakavasti. Olisi kiinnostavaa käydä keskustelua tästä aiheesta. Onko muilla kokemuksia häirinnästä? Miten olette onnistuneet välttämään häirintää tai miten suhtaudutte siihen? Missä paikoissa on suurin riski kohdata häiritseviä miehiä? Minusta aihe oli hyvä ottaa puheeksi, koska se on matkustellessa todella jokapäiväinen ongelma (?) yksin matkustaville naisille.

Anna-Julia

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Jatkoa edelliseen...
« Vastaus #2 : 10.06.2004, 14:12:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
ästä toiseen samoilla turistialueille (kuten Louvren puisto!) Heitä ei kannata ottaa vakavasti. Olisi kiinnostavaa käydä keskustelua tästä aiheesta. Onko muilla kokemuksia häirinnästä? Miten olette onnistuneet välttämään häirintää tai miten suhtaudutte siihen? Missä paikoissa on suurin riski kohdata häiritseviä miehiä? Minusta aihe oli hyvä ottaa puheeksi, koska se on matkustellessa todella jokapäiväinen ongelma (?) yksin matkustaville naisille.

Kauniita, vaaleita ja paljastavasti pukeutuneita naisia häiritään kai eniten. Olin reissussa vaalean valokuvamallikaverini kanssa, ja hänellä oli tukalaa Pariisissa ja Lontoossa. Jos tahtoo välttää itseen kohdistuvaa häirintää, kannattaa siis matkustaa kauniimman kaverin kanssa... :mrgreen:

Oma oloni helpottui, kun aloin käyttää silmälaseja.  :shock: Toisaalta lasit päässä olen matkustanut vain Keski-Eurooppaa, sitä ennen kävin enemmän etelässä.

Tummat hiukset, kuluneet farkut ja tylsä t-paita. Ei saa vaikuttaa turistilta. Rinkka tai vastaava kannattaa jättää majapaikkaan.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #3 : 10.06.2004, 14:49:36 »
Olen kyllä kokenut ja koen jatkuvasti moista kun matkustelen, mutta ei se nyt hirveästi häiritse niin kauan kuin ei käydä käsiksi tai ei tuppauduta seuraan kadulla tai baarissa kielloista huolimatta.

Usein vielä enemmän häiritsevät kaikenlaiset kaupustelijat erinäisissä "basaareissa", jopa siinä määrin, että jätän ko. paikat mieluummin väliin. Mitään kun ei kuitenkaan saa rauhassa tutkiskella.

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 10.06.2004, 16:11:20 »
Mitä jos niille huutaa lujaa suomeksi? Auttaa ainakin kaupustelijoihin, kerjäläisiin ym.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #5 : 10.06.2004, 16:54:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Mora"
Mitä jos niille huutaa lujaa suomeksi? Auttaa ainakin kaupustelijoihin, kerjäläisiin ym.

Oletko kokeillut miehiin? (en tiedä oletko mies vai nainen, mut jos oot kaunis mies niin varmaan suakin ahdistellaan :P )
Tuo voi toimia väkijoukossa, jolloin tyyppi hämmentyy ja voi itse kadota. Muissa tilanteissa käy niin, että mies jää arvuuttelemaan mitä kieltä puhut tai siis huudat. Oliko tuo venäjää? Mistä olet kotoisin? Joopajoo.

Yleensä jätän paikallisten naisten tapaan huomioimatta tuollaiset miehet. Jos on hyvännäköinen mies niin sitten hymyilen   :) Jos joku koskee fyysisesti niin sitten huudan kaikki mieleentulevat kiroukset perään, yleensä englanniksi.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 10.06.2004, 17:03:05 »
Kreikassa saa kyl ikävän paljon kommentteja ja katseita. Ja kun ei tekis mieli +30 asteen helteessä pitää mitään pitkähihasta ja farkkuja...

Länsi-Euroopassa ja Itä-Euroopassa on mun mielestä saa aika rauhassa kävellä. Lontoossa lähinnä mustilta tulee jotain kommenttia ja joskus baareissa kännisiä briteiltä tulee samanlaista juttua kun mihin Suomes on joutunu tottua...
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.06.2004, 17:27:16 »
Se on ihan totta, että mitä enemmän näyttää turistilta, sitä enemmän saattaa saada osakseen ahdistelua tietyissä maissa. Tosin useimmiten rinkan kanssa saa olla ihan rauhassa, jos nimittäin on sen näköinen kun joskus matkatessa on... :D  Ahdistelua on vaikea yleistää mihinkään tiettyihin maihin, itselleni on ainakin huudeltu perään niin Suomessa kuin Etelä-Euroopan maissakin. Ja useimmiten juuri sellaisoissa paikoissa joissa on turismia. Rauhallisemmat ja paikalliset kohteet ovat yleensä taanneet rauhan kulkea vapaasti.

Tämän takia olenkin joskus pohtinut, että ehkä osasyynä turistien ahdisteluun tietyissä kulttuureissa voisi olla vieraiden maiden naisten vapautuneisuus ja tietynlainen vähäpukeisuus (shortsit, topit jne. ) Tosin mun mielestä jokaisen pitäisi saada kulkea vaikka alasti ilman että kukaan käy kiinni. Mutta maan tapoja ja uskontoa on syytä kunnioittaa! Kaikissa maissa paljaat olkapäät ja polvet eivät ole katukuvassa kovin hyväksyttyjä.

Mä olen yleensä tiettyyn pisteeseen asti kylmän rauhallinen, enkä välitä ahdistelevasta tyypistä mitään, mutta sitten kun menee jo yli rajojen, niin annan tulla kyllä sekaisin suomea ja englantia niin että oksat pois.

Enkä missään nimessä halua nimeytyä ahdasmieliseksi nipottajaksi, sillä flirtti päivässä pitää mielen virkeenä... :wink:  mutta sehän onkin täysin eri asia kuin ahdistelu.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 10.06.2004, 17:48:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"
Lainaus käyttäjältä: "Mora"

Oletko kokeillut miehiin? (en tiedä oletko mies vai nainen, mut jos oot kaunis mies niin varmaan suakin ahdistellaan :P )

Olen mies ja en kyllä pidä itseäni kauniina, mutta kyllä noita ahdistelijoita on tosiaan ollut, ja pari kertaa on hermot menny oikein kunnolla, silloin on toiminut. Hämmästyttävää on muuten se että eniten "vientiä" on ollut Tunisiassa!

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
..
« Vastaus #9 : 10.06.2004, 19:13:57 »
Miehille tiedoksi!

Pääsimme kaverini kanssa eroon ahdistelevasta engelsmannista sanomalla, että sukupuolielimemme ovat pienet. ( Ehhehhee, arvattavaksi jää, kusetimmeko.  :lol:  )

Et sillai.

Naisille tiedoksi!

Potkua nivusiin vaan, eipähän ahdistelijaa paneta hetkeen.

reissunainen

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 10.06.2004, 21:27:38 »
Enpä ole jaksanut stressata aiheesta suuresti.

Lähes päivittäinhän noihin tuttavuutta yritteleviin miehenpuoliin törmää ja usein se paras keino saada olla rauhassa on vain olla noteeraamatta, jos ei seura kiinnosta. Joskus taas joku oikein sinnikäs voi olla helpompi saada kaikkoamaan viileästi siihen kehottamalla.  Samat säännöt pätevät loistavasti myös Suomessa pubikierroksella. ;)

En silti aina ole ajanut kaikkia tiehensä, vaan olen jopa saattanut lähteä seuraksi katukahvilaan kupposelle, jos on ollut yhteinen kieli. Sitä on saanut huomata, että ei kaikilla aina ole pahat mielessä, vaan voi olla ihan vilpitön kiinnostus vierasmaalaisen yksin reppureissaavan naisen näkemyksiin. Mun kokemukseni on, että suurin osa ihmisistä on hyviä.

Kukaan ei ole minulta yrittänyt varastaa mitään sillä taktiikalla, että ensin tekisi tuttavuutta. Kukaan ei ole yrittänyt käydä kiinni sen kummemin, kuin ehkä halunnut väkisin päästä koskettamaan vaaleita hiuksia, mikä on sinänsä viatonta. Enemmän näitä kourijoita on tullut vastaan yökerhoissa Suomessa kuin muualla ikinä. JOS joku yrittäisi käydä käsiksi, niin saisi kyllä avokämmenta tai vähintäänkin ärhäkän kirosanaryöpyn osakseen.

Itseasiassa olen huomannut, että monet ovat todella huolissaan puolestani ja lähestyvät usein kysyäkseen, että pärjäänhän nyt varmasti tms. :D Kaipa sitä yksin reissaava pienikokoinen nainen iso reppu selässä on lähinnä säälittävän näköinen ja herättää enemmän suojeluvaistoja kuin mitään muuta. ;)
llet rakenna pilvilinnoja, et rakenna mitään muitakaan linnoja (espanjalainen sananlasku)

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 10.06.2004, 23:48:42 »
Monissa matkaoppaissa sanotaan, että varsinkin yksin matkustavan naisen kannattaisi pitää valevihkisormusta. Onko kukaan kokeillut?

Kuten reissunainen jo sanoikin niin ei ne kaikki miehet pahaa tarkoita. Ja varsinkin jos on yksin matkalla niin on välillä ihan kiva saada seuraa.

Täytyy muuten sanoa, että tyttöpariskunta vetää ihmeesti miehiä puoleensa. Ja siis nimenomaan ärsyttäviä friikkejä. Onneks toi Seepr on niin iso ja pelottava  :wink:

T.S.Eliot

Terhi

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 264596296
    • Profiili
Re: "Häiritsevät" miehet ulkomailla
« Vastaus #12 : 11.06.2004, 01:07:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Joskus hipelöijät yrittävät saada huomion itseensä, ja sitten varastaa esim. käsilaukun. Jos joku tulee koskemaan, niin kannattaa pitää laukusta tiukasti kiinni.

Kannattaa tosiaan varoa näitä. Esimerkiksi Barcelonassa näitä "yliystävällisiä" miehiä pyörii paljon nähtävyyksien yms. turistimagneettien ympärillä. Aina on joku hyväuskoinen joka kääntää selkänsä kassilleen.

Terhi

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 264596296
    • Profiili
« Vastaus #13 : 11.06.2004, 01:11:17 »
Monissa matkaoppaissa sanotaan, että varsinkin yksin matkustavan naisen kannattaisi pitää valevihkisormusta. Onko kukaan kokeillut?

Kuten reissunainen jo sanoikin niin ei ne kaikki miehet pahaa tarkoita. Ja varsinkin jos on yksin matkalla niin on välillä ihan kiva saada seuraa.

Täytyy muuten sanoa, että tyttöpariskunta vetää ihmeesti miehiä puoleensa. Ja siis nimenomaan ärsyttäviä friikkejä. Onneks toi Seepr on niin iso ja pelottava  :wink:

Kaksi naista matkalla ja molemmilla vihkisormukset - - - miesten mielestä ne hakee ihan selvästi lomaromanssia  :shock:   :roll:

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 11.06.2004, 09:40:16 »

Joo ja jotkut opaskirjat ehdottaa vielä, että kuljettaisi mukanaan lompakossa myös "miehensä" ja "lastensa" kuvia... mun mielestäni nämä vihkisormus- ja valokuvahommelit menee jo ihan älyttömyyksiin, mutta kai se riippuu vähän siitäkin minne on menossa. En ole kokenut kumpaakaan millään lailla tarpeelliseksi ainakaan Euroopassa tai Etelä-Amerikassa. Toisaalta, mua ei pahemmin viheltelijät/huutelijat/tuijottajat stressaa, itsepä ne siinä itsensä idiooteiksi tekevät ;) Enkä myöskään ole pitkäsäärinen minihameessa + tiukassa topissa kulkeva blondi, jolla varmaan myös on jonkun verran vaikutusta huomion määrään...

Tosin jos joku epämääräinen henkilö suoraan kysyy, niin vastaan yleensä aina että olen naimisissa. Viime reissulla yksi kysyjä ihmetteli miksei mulla sitten ole sormusta, johon totesin että ei meillä Suomessa ole yleensä tapana käyttää kihlasormuksia ollenkaan. Ja täydestä meni.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #15 : 11.06.2004, 12:13:33 »
Aloitin tämän keskustelun ja aihe näyttää kiinnostavan muitakin. Se on kyllä harmi että juuri pitkiä ja vaaleita naisia häiritään eniten, koska itse kuulun kyseiseen ryhmään enkä yleensä onnistu täysin naamioitumaan paikalliseksi joten kokemusta häirinnästä on tosi paljon, kun asun ulkomailla. Ihan niin kuin naisen ulkonäkö jotekin vaikuttaisi siihen, että hän on muka kiinnostunut tai oikeuttaisi typerät tai jopa loukkaavat kommentit.

Olen muuten kokeillut tuota vihkisormus-kikkaa, (olen oikeastikin kihloissa :) ) mutta luulen ettei se ainakaan hirveän hyvin ole toiminut. Häiritsijät kun eivät yleensä viitsi niin tarkkaan katsoa että huomaisivat sen. Kerran vastaan sattui todella ärsyttävä häirikkö eräässä puistossa ja kun näytin sormusta ja sanoin että olen naimisissa, niin vastaus kuului että "mitä sitten?" Joihinkin se voi kyllä tehota. Jotkut nimittäin kommentoivat silloinkin kun olen porukassa tai jopa avomiehen kanssa liikkeellä.

Tässä on kyllä paljon maakohtaisia eroja... Ainakin itse huomasin että esim. Italiassa ei miesseurassa olevaa naista häiritä, kun taas Ranskassa häirintää voi tapahtua seurasta riippumatta ihan mihin aikaa päivästä tahansa. Oletteko te huomannut maakohtaisia eroja? Missä maissa tai paikoissa pitäisi olla varovaisempi kuin muualla? En tietenkään kutsu häirinnäksi sitä että joku muuten tulee juttelemaan, sehän on vain positiivinen asia tavata uusia ihmisiä tai ainakin jutella jonkun kanssa.

En muuten ole ennen kuullut että miehiäkin häirittäisiin! Miten te olette sellaiseen reagoineet? Muuten joskus häiriköiden kanssa keskustelu voi olla aika huvittavaa... Kun tultiin taas vaihteeksi tunkemaan seuraan ja minua alettiin kuulustella, kyllästyin lopulta ja sanoin että olen Kiinasta. Ja täydestä meni..! :)

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.06.2004, 13:00:26 »
Pakko vaan sanoa tähän, että pelkäsin noita "häiritseviä" miehiä ihan oikeasti melkein henkeni edestä Saudi-Arabiassa. Olin varmaan noin 14 siellä ollessani ja sen verran kiilusilmäisesti minua katsoivat, että mielessä oli varmasti enemmänkin kuin vain kyttäys.  Ajattelivat varmaan joko raiskata minut tai vaihtaa kameliin. Onneksi en ollut niin hirveä teini, että sukulaiset olisivat vaihtaneet  :|
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 11.06.2004, 13:34:00 »
Enkä mä usko, että niitä ahdistelijoita häiritsisi vaikka sä olisitkin naimisissa tai jos sulla olis poikaystävä. Mulla on aina tapana sanoa näille kyselijöille, että mulla on poikaystävä ja yleisin kommentti mitä tulee vastaan on 'ei se mitään, mä voin olla vain sun 'kaveri''. Elikä tuo ei tepsi, pitää suoraan sanoa että ei todellakaan kiinnosta mahdollisimman töykeään sävyyn.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 11.06.2004, 16:55:42 »
Lainaus käyttäjältä: "hile"
Enkä mä usko, että niitä ahdistelijoita häiritsisi vaikka sä olisitkin naimisissa tai jos sulla olis poikaystävä. Mulla on aina tapana sanoa näille kyselijöille, että mulla on poikaystävä ja yleisin kommentti mitä tulee vastaan on 'ei se mitään, mä voin olla vain sun 'kaveri''. Elikä tuo ei tepsi, pitää suoraan sanoa että ei todellakaan kiinnosta mahdollisimman töykeään sävyyn.

Monissa Afrikan maissa se menee niin että "Ai sulla on poikaystävä, haittaako sitä jos me pannaan?"  :D Suomessa seurustelen merkitys on toinen kuin vaikkapa mosambikilaisessa kulttuurissa.

En oikein tajua miksi Jiiee nyt tuli tänne haukkumaan suomalaisia naisia? *potkii jiieetä nivusiin* en kyllä potkisi ketään nivusiin missään maassa ellei ko. tyyppi yrittäisi raiskausta.

Et kai sinä Jiiee kuvittele että nuo etelän miehet olisivat meistä kovin vakavasti kiinnostuneita (ainakaan yleensä)? Kyllä ne tajuaa että turistit ovat vain hetken siellä.

Haluatko samalla mitalla takaisin? Voisin kertoa mielelläni miksi seurustelin miljoona kertaa mielummin ranskalaisen kuin suomalaisen miehen kanssa, jos nyt miehen kanssa seurustelisin. Mutta tämä nyt ei oikeasti liity tähän aiheeseen.

feminism is the radical notion that women are people

T.S.Eliot

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 12.06.2004, 13:05:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Jiiee"
Eteläeuroopassa, eteläamerikassa ja muissa machokulttuurimaissa miesten käytös on "määritelty" tosi syvällä perinteissä... En tietenkään tarkoita, että kenenkään naisen täytyy sietää oikeaa ahdistelua tai muuta häirintää! Tarkoitan vaan sitä, että harvat näistä miehistä mitään pahaa tarkoittavat. Päinvastoin.

Kun vielä tietää suomalaisen naisen oksettavan feministisen maailmankatsomuksen liiankin hyvin, niin tiedän että ulkomaisista miehistä suomalaisen naisen "nivusiin potkiminen" vaikuttaa tosiaankin erittäin omituiselta... Eli se minkä suomalainen nainen kokee "häirinnäksi" ei tosiaan aukene italianoreille ja muille...

Maassa maan tavalla. Tai sitten ei ollenkaan. Pukeutukaa vaikka nunnan kaapuun, niin uskoisin että sitten saatte olla rauhassa.

Olisitte suomalaisnaiset sitä paitsi tyytyväisiä jos joku teille huutelee... Jos nämä machomiehet oikeasti tietäisivät millaisia tasa-arvonalkuttaja-akkoja olette kaikki, niin voitte olla varmoja ettei kukaan teistä ulkomailla vakavasti kiinnostunu olisi... Teidät kierrettäisiin hyvin kaukaa.

Aika kovaa yleistystä suomalaisista naisista. En koe itse olevani tasa-arvonalkuttaja-akka, enkä kovin montaa sellaista tunnekaan. Itse en ainakaan koe naisten oikeutta tehdä töitä ja luoda uraa ja saada siitä saman verran palkkaa kuin miehetkin, tai muuta vastaavaa, tasa-arvonalkuttamisena. Sitä en tiedä mitä itse hait ilmauksellasi takaa.

Ja on niitä kuule sellaisiakin miehiä, kun tykkää naisista jotka osaa pitää puolensa.  :D
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-