Victorian putouksilla käyneitä

(Luettu 3537 kertaa)

Nöpö

• Aloittelija
    • Profiili
Victorian putouksilla käyneitä
« : 26.01.2014, 13:06:54 »
Hei, kaikki tieto otetaan innolla vastaan. Ajateltiin mennä lentämällä. Miten putousreissusta saisi eniten irti, missä kannattaa yöpyä. Onko etäisyydet pitkiä?

tefte

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Victorian putouksilla käyneitä
« Vastaus #1 : 23.02.2014, 02:57:15 »
Kävin putouksilla pari vuotta sitten, kun muutenkin siellä suunnalla olin.  Vietin muutaman päivän, majoituin Livingstonessa Jollyboys Backpackers -hostellissa, joka oli varsin toimiva paikka. Kuljetukset lentokentältä ja putouksille järjestyy. Mukava ulkoalue, jossa hengata, huoneet siinä ympärillä. Ok-siistit vessat ja suihkut.

Riippuu tietysti reissaajasta ja siitä paljonko aikoo käyttää aikaa koskenlaskuun tms. aktiviteetteihin, joita seudulla on tarjota, mutta kyllä itellä alkoi käydä aika pitkäksi. Onneksi hostelliin osui pari loistotyyppiä, joiden kanssa vietettiin aikaa hostellilla grillaillen jne. kun tuntui, ettei kaupungilla tai putouksilla keksinyt tekemistä. Putouksilla vietin päivän molemmilla puolilla rajaa. Vaikka jätin benji-hypyt ja koskenlaskut väliin (tätä olin ajatellut, mutta vesitilanteen vuoksi niitä ei järjestetty), niin rahaa paloi hullusti pelkästään pakollisiin puistomaksuihin, rajanylitykseen jne. Zimbabwen puolella ei sitten Sambian valuutalla tee mitään, joten huolehdi, että taaloja on mukana.

Goretex-asu on kova sana putouksilla, muistaakseni sadeasuja vuokrataan portilla jos ei löydy omasta takaa. Kamerankin on syytä olla vedenkestävää mallia, jos ihan lähellä aikoo ottaa kuvia, vesisumu kastelee kyllä täysin. Vesitilanne tietty riippuu vuodenajasta, itse kävin joskus maalis-toukokuussa, en muista enää tarkkaan.

Sanoisin, että molemmilla puolilla rajaa kannattaa putoukset käydä katsomassa, jos sinne asti menee. Mutta pelkästään putousten takia en kyllä Afrikkaan lähtisi ja itse en varaisi seudulle kovin montaa päivää. Livingstonessa ei myöskään juuri ollut tekemistä. Livingstonen aikaisia rakennuksia kyllä katseli mielellään, sääli vain, että niille ei ole sen jälkeen tehty yhtään mitään.

Etäisyyksistä, taksilla tai hostellin kyydillä kun menee putouksille, niin siellä pärjää sitten kävellen.

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.03.2014, 13:44:20 »
Kävin putouksilla noin vuosi sitten, lensin Etelä-Afrikasta Livingstoneen ja yövyin Jollyboys Backpackers hostelilla joka oli mukava hostelli. Kentältä matkustin taksilla. Kävin katsoo putoukset Sambian puolelta ja kiersin lähialueen parit turistikojut ja tylsistyin joten siirryin Zimbabwen puolelle.

Zimbabwen puolella en muista paikan nimeä jossa yövyin mutta hostellissa oli paljon rennompi ja railakkaampi meno kuin Sambian puolella. (voin kaivaa nimen myöhemmin jos sinua se kiinostaa) Tuntu että Zimbabwen puolella oli paljon enemmän aktiviteetti tarjontaa, itse jätin tosin kaiken väliin.

Kävin siis putoukset molemmilta puolilta ja tavarat oli repussa. (maaliskuu) Reissun jälkeen oli Lonely Planet yksi yhteen juuttunut klöntti ja kännykkä rikki. Koin Zimbabwen vähän kalliimmaksi dollareiden takia ja olin kuullut että pitää olla käteistä mutta itse nostelin huoletta ja hyvin automaateista rahaa. Putouksien sanoisin olevan ehdottomasti paremmat Zimbabwen puolelta.

yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.03.2014, 02:11:24 »
Olen kaynyt kolme kertaa, ja joka kerralla putoukset on olleet vahan erilaiset. Ekalla kerralla lokakuun lopussa vetta oli todella vahan, ja whitewater rafting oli vaarallisen tuntuista touhua, kun kivet oli niin lahella pintaa. Olin silloin Zimbabwen puolella, josta on parempi panoramanakyma.
Sambian puolella olin ensin maaliskuun alussa, jolloin vetta oli huomattavasti enemman.Sambian puolella voi ylittaa sillan, ja paasee enemman putousten "paalle". Sateet Sambiassa alkavat joulun jalkeen, joten putoukset nayttivat vaikuttavammilta. Kuusi viikkoa tuon jalkeen, huhtikuun puolivalissa, vetta oli viela enemman- jopa liikaa, ei meinannut nakya mitaan. Suosittelen suhtautumaan putouksilla kaymiseen suihkuna- sadeviitta on aika turha, kengat kastuu vaittamatta. Laita kamera ja arvokamat minigrip-pusseihin ja jata mahdollisimman paljon hotellille. Passini oli kahden minigripin sisassa.
Sisaanpaasy maksetaan taaloilla. Jos ostat mitaan putouksilta, muita tinkia viela tiukemmin kuin muualla. Mitas muuta...Livingstone on pikkupaikka, Zimbabwen puoli elavaisempi, kuten joku jo kirjoittikin.
She rides rollercoasters but never screams

Lare

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.08.2014, 16:56:10 »
Moikka!

Onko kellään tietoa, miten pääsisi kätevimmin Botswanasta (ihan vaikka Gaboronesta asti) putouksille? Mukana tulee olemaan myös vanhempani, jotka mielellään lonkkavikoineen eivät ihan combeissa ehkä istu 12 tuntia. Onko hyviä vinkkejä, missä pysähtyä yöksi tai kahdeksi, jottei matkasta tule liian pitkä? Lentäminen onnistuu varmasti, mutta maata pitkin olisi tietty kivempi reissata.

Mites rajanylitys putouksilla, kestääkö kauan, tarvitseeko etukäteisvalmisteluja, hintavaa?

Kiitos jo paljon vinkeistä! :)

Africo Vespucci

• Reissaaja
  • XXX
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.12.2014, 12:28:17 »
Mites rajanylitys putouksilla, kestääkö kauan, tarvitseeko etukäteisvalmisteluja, hintavaa?

Ei kestä kauaa eikä tarvitse etukäteisvalmisteluja. Muutama vuosi sitten menin Sambian puolelta Zimbabween ja takasin yli ja siinä piti käydä jossain toimistossa rajan pinnassa ostamassa viisumi joka oli muistaakseni vajaan satkun. Toiminta oli skarppia eikä ylimääräistä kyykytystä näkynyt.

Muistelen että koko rajanylitys viisuminhakuineen ja odotuksineen kesti vartista puoleen tuntiin. Ajankuluakin oli. Raja-aseman henkilökunta ja paikalliset hengailijat yritti häätää paviaanilaumaa alueelta, ja ne ärhenteli takasin ja kiipes raja-aseman katolle, jossa ne väisteli kiviä joilla ihmiset yritti heitellä niitä. Ja jos osui niin paviaanit hermostu ja lähti perään ja oli ihmisten vuoro juosta karkuun.

Osa äksöneistä on tosiaan mahollista vaan toisella puolen rajaa. Esim. microflight lentokoneet lentää pelkästään Sambian puolelta.
Sormi on nyrkkiä vahvempi.