Ranskassa Englannin kielen taidolla?

(Luettu 7752 kertaa)

papupata

• Aloittelija
    • Profiili
Ranskassa Englannin kielen taidolla?
« : 08.11.2014, 16:06:03 »
Hei!

Ollaan menossa kesällä Ranskaan. Kolme päivää Pariisissa, kaksi päivää Lyonissa ja taas kolmisen päivää Nizzassa. Selviääkö siellä Englannin kielellä? Tietysti osaen Ranskaksi kiitos, hyvää päivää, näkemiin,- nämä peruslausahdukset. Muu sanasto tuottaa vaikeuksia.

Saa myös kertoa vinkkejä missä kannattaa käydä Lyonissa ja Nizzassa.  :)

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Ranskassa Englannin kielen taidolla?
« Vastaus #1 : 08.11.2014, 17:09:55 »
Totta meisselissä siellä pärjää enkulla. On noita turreja sen verran paljon ja ransujen kielitaitokin on kehittynyt hurjasti viime vuosikymmeninä. Oman kokemukseni mukaan nuoret osaavat jopa suomalaisia paremmin enkun sanastoa ja kielioppia, mutta ovat kovin epävarmoja puhumaan sitä. Vanhempi väki vaihtelevasti.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.11.2014, 11:17:59 »
Tekisi mieli vastata jotain nokkelaa, mutta todetaan nyt, että Suur-Pariisiin saapuu yli 45 miljoonaa turistia vuodessa, joista 27 miljoonaa on kansainvälisiä kävijöitä. Nizza taas on ensimmäinen kaupunki maailmassa, jonka pääelinkeinoksi muodostui turismi ja alue on Ranskan toiseksi suurin turistialue edelleen.

Joten kyllä, voit huoleti lähteä matkaan pelkällä englannilla!

Vinkkaan myös, että ranskalaiset arvostavat kovasti, kun puhut heidän kieltään edes muutaman sanan. Jo muutama sana huonoakin ranskaa sulattaa jään. Ongelmana on sitten saada ihminen ymmärtämään, että siinä olikin ne kaikki kymmenen sanaa mitä osasin ja ymmärsin. Juttua tulee ja nopealla tempolla  ;)

Alla on linkki blogiin, jossa monia matkakertomuksia Ranskasta. Viimeisimmät. Nizza, Eze ja Champagnen alue.

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 09.11.2014, 12:01:14 »
Pariisissa aika montaa "asiakaspalvelijaa" ei kiinnosta vittuakaan yrittää vääntää tyhmän turistin kanssa englanniksi, muualla Ranskassa sen sijaan rennompaa.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.11.2014, 13:44:31 »
Oman kokemukseni mukaan nuoret osaavat jopa suomalaisia paremmin enkun sanastoa ja kielioppia, mutta ovat kovin epävarmoja puhumaan sitä.

Olen huomannut saman. Kaikki ranskalaiset tuttavani (nuoria kylläkin), joiden englantia olen kehuskellut, ovat vähätelleet osaamistaan nimenomaan aksenttinsa perusteella. Puhuvat kyllä tosi sujuvasti ja rikkaalla sanastolla.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.11.2014, 18:39:46 »
Oman kokemukseni mukaan nuoret osaavat jopa suomalaisia paremmin enkun sanastoa ja kielioppia, mutta ovat kovin epävarmoja puhumaan sitä.

Olen huomannut saman. Kaikki ranskalaiset tuttavani (nuoria kylläkin), joiden englantia olen kehuskellut, ovat vähätelleet osaamistaan nimenomaan aksenttinsa perusteella. Puhuvat kyllä tosi sujuvasti ja rikkaalla sanastolla.

Ihmekö tuo, kun englannin sanastosta n. 2/3 on ranskasta peräisin.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

Albinkarmann

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 28.01.2015, 23:44:40 »
Ranskalaiset ovat kovin ailahtelevaisia mitä tulee englannin puhumiseen.  Pariisi on kuuluisa töykeistä ranskalaisista, jotka eivät halua puhua englantia turisteille, vaikka palveluammatissa ovatkin.  Lyonissa on yritystä puhua englantia, ja Nizzassa ei muuta oikeastana puhutakaan.  Jos liikutte ja vierailette vain turistikohteissa, niin ei englannilla pärjääminen ole ongelma.  Muissa paikoissa se sitten riippuukin vastapuolen halusta, kellonajasta tai jostain muusta selvittämättömästä syystä, jos englanti ei luista... 

Kokemuksia ranskalaisista voi lukea blogistamme:

http://albinkarmann.blogspot.fi

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.01.2015, 09:13:09 »
Kuvaa asiasta voi saada myös tästä: https://www.youtube.com/watch?v=G0qhjMuHRZo