Zanzibar

(Luettu 106969 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Zanzibar
« Vastaus #60 : 27.01.2010, 18:55:49 »
Sauti Za Busara musiikkifestarit Zanzibarilla parin viikon paasta, suosittelen!

http://www.busaramusic.org/festivals/2010/index.php

S4RT54

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 28.01.2010, 01:10:52 »

No voi harmi.. Mulla vasta kahden viikon päästä lähtö! Taida mpala asustella siellä päin ihan vakkariin? Muistelen vaan kommenttejasi eräässä toisessa ketjussa liittyen sadekausiin...

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 28.01.2010, 14:49:51 »

No voi harmi.. Mulla vasta kahden viikon päästä lähtö! Taida mpala asustella siellä päin ihan vakkariin? Muistelen vaan kommenttejasi eräässä toisessa ketjussa liittyen sadekausiin...

En asu, mutta olen asustellut etela-ita-afrikassa, ja matkustanut siella taajaan. Zanzibarilla nelja kertaa, mutta tolla festarilla vaan kerran. Se oli aika mukava pienimuotoinen juttu. Mene sitten ensi vuonna :)

cryptic

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 03.02.2010, 21:28:29 »
sukelluskokemusta ei omalta kohdalta löydy, mutta meidän piti mennä sukeltelemaan juurikin Kendwalle. ja kun päästiin asettumaan majataloon, luimme vähän tietoa infolapusta, joka oli pöydällä. noh jos malarialääkityksesi on Lariam, ei mitään jakoa päästä sukeltamaan ainakaan Kendwalla. ja meillä tietysti oli Lariam kuuri meneillään... paska mäihä, mutta vuokrattiin sitten itse snorkkeli muutamana päivänä ja sukelleltiin rantavedessä :D

ZuiQuan

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #64 : 27.04.2010, 19:35:01 »
Liikennöikö Zanzibarilta lauttoja muun kaupungin kun Dar es Salaamin välillä? Googlettaessa en onnistunut löytämään muita lauttareittejä. Tarkoituksena olisi jatkaa Zanzibarilta Kilimanjarolle, ja mielellään en lähtisi enää koukkaamaan Dar es Salaamin kautta. Koko reitti on Dar er Salaam - Zanzibar - Kilimanjaro - Mombasa.
I'm a rolling thunder, pouring rain I'm comin' on like a hurricane!

dragu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #65 : 14.05.2010, 11:34:27 »
Olen lähössä Zanzibarille kesän alussa ja funtsisin käytännön asioita koskien valuuttaa: eli maksetaanko asuminen yleisesti dollareilla vaiko paikallisella valuutalla? Heräsi tuollainen kysymys kun kaikkien hotellien ja bungalowimestojen hinnat on ilmoitettu dollareissa.

XMurmeli

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - xmurmeli@mbnet.fi
    • Profiili
« Vastaus #66 : 14.05.2010, 12:28:36 »
Ite oon asunut Zanzibarilla kolmessa eri hotellissa / guesthousessa ja aina olen maksanut shillingeillä, samoin myös mantereella.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #67 : 16.05.2010, 17:01:15 »
Olen lähössä Zanzibarille kesän alussa ja funtsisin käytännön asioita koskien valuuttaa: eli maksetaanko asuminen yleisesti dollareilla vaiko paikallisella valuutalla? Heräsi tuollainen kysymys kun kaikkien hotellien ja bungalowimestojen hinnat on ilmoitettu dollareissa.

Dollareina ilmoitetaan, jotta hinnat on helpompi ymmartaa (ja pysyy tasaisena paikallisinflaation takia). Ne ei valttamatta ihan prikulleen edes pida paikkaansa. Monista pienista paikoista voi myos tinkia esim low seasonin aikana, tai jos on pidemman aikaa, tosin ei valttamatta highseasonin aikaan

dragu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #68 : 18.05.2010, 19:57:21 »
Jees, kiitoksia vastauksista. Sellaista viellä että kun tuo Tansanian valuutta on ns. suljettu eli shillingejä ei saa täältä Suomesta ja kasa satkuja (dollareita) tulee mukaan, löytyykö lentokentältä rahanvaihtopistettä vai lähdenkö suosiolla metsästämään sellaista kaupungista?

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #69 : 18.05.2010, 22:07:33 »
Jees, kiitoksia vastauksista. Sellaista viellä että kun tuo Tansanian valuutta on ns. suljettu eli shillingejä ei saa täältä Suomesta ja kasa satkuja (dollareita) tulee mukaan, löytyykö lentokentältä rahanvaihtopistettä vai lähdenkö suosiolla metsästämään sellaista kaupungista?

Darin kentalla on muistaakseni ainakin seka rahanvaihtopiste etta ATM, josta saa shillinkeja. Zanzibarista en tieda. Itsellani on aina mukana hatavaraksi joitakin pienia dollarinseteleita just sita varten, etta jos paikallisrahaa ei saatu syysta tai toisesta saamaan.

triipkood

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #70 : 08.06.2010, 22:56:37 »
Zanzibaril Barclay bank Stone Townis

dragu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #71 : 14.06.2010, 13:20:32 »
Vikkiä Tansaniaan ja varsinkin Sansibarille menijöille: kannattaa varata dollareita mukaan suurempiin menoeriin kuten esim. asumuksen maksuun ja taksia varten koska niitä siellä pyydetään ensimmäisenä ja jos matkassa on vain shillinkejä, hintaan tulee mystisesti vähintään pari dolsua lisää kun vaihtokurssilla pelataan ja aina niinpäin että sinä olet häviäjän asemassa. Ruoka ja vesi jne. maksetaan shillingeillä.

S4RT54

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #72 : 22.06.2010, 17:10:07 »
Vikkiä Tansaniaan ja varsinkin Sansibarille menijöille: kannattaa varata dollareita mukaan suurempiin menoeriin kuten esim. asumuksen maksuun ja taksia varten koska niitä siellä pyydetään ensimmäisenä ja jos matkassa on vain shillinkejä, hintaan tulee mystisesti vähintään pari dolsua lisää kun vaihtokurssilla pelataan ja aina niinpäin että sinä olet häviäjän asemassa. Ruoka ja vesi jne. maksetaan shillingeillä.

Hmm... Itse 3kk Tansaniassa olleena joudun kyllä hieman olemaan eri mieltä. Tai oliko sitten vain hyvää tuuria, mutta kaikki yöpymiset maksoimme shillingeillä (sansibar, moshi, mikumi) ja aina oli halvempaa, kun mitä olisi dollareina maksanut. Pari kertaa jopa huomattavasti halvempaa... Toki tinkimistaidot ja paikallisen kielen osaaminen saattoivat hieman vaikuttaa asiaan!

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 20.07.2010, 12:45:28 »
Oon samaa mieltä, kyllä shillareilla kannattaa ehdottomasti maksaa. Maassa kuin maassa hinnat on yleensä dollareina ja euroina kalliimpia, niin myös Tansaniassa oman kokemukseni mukaan.
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #74 : 16.08.2010, 15:24:47 »
Tarkoitus olisi suunnata Sansibarille lokakuussa. Onko majoitusta syytä varata etukäteen tuohon aikaan?

Myriar

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #75 : 30.08.2010, 12:51:26 »
Olin kesällä Zanzibarilla Finngapin kautta vapaaehtoisena 3kk ja ihan mieletön kokemus. Opetin stonetownissa englantia ja perusaineita lapsille. Ihan erilaista menoa kuin Suomen kouluissa. Zanzibarilla tosiaan hotellit ja lautan voi maksaa dollareilla, mutta muuten ostokset ja safkat hoidetaan shillingeillä. Kokemus vapaaehtoistyöstä oli hieno, pääsi niin erilailla sisään paikalliseen menoon ja kulttuuriin. Lisäksi oli turvallista lähteä, kun järjestäjänä oli suomalainen yritys, niin oli helpompi luottaa.

Daniel

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #76 : 18.11.2010, 21:51:17 »
Moi!
Oltas kaverin kanssa lähdössä ensi kesänä Tansaniaan ainakin Zanzibarin suuntaan. Osaisiko joku kertoa tahi suositella jotain edullista bungalow-tyyppistä majoitusta saaren pohjois rannikolta? Lp kertoo että hinnat liikkuvat n. 10-20$ seutuvilla, pitänee siis suunnilleen paikkansa? Madventures sillon 2004 kertoi sniiduilijan pääsevän 15e päiväbudjettiin ja hillokeisarilla menee 20e jos kaljaa jua yms. lieneekö totta enää tänä päivänä :)
Kaikenlaiset muutkin vinkit ja tuoreahkot matkakertomukset tervetulleita :)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #77 : 23.11.2010, 16:58:33 »
Tansaniassa hinnat ilmoitetaan yleisesti dollareissa (majoitus, lauttaliput). Nyt eurolla saa taas varsin mukavasti dollareita, joten matkustaminen Tansanian kaltaisissa dollarimaissa on halvempaa. Mutta ei siitä ole kauaakaan, kun euro tipahti -20% suhteessa dollariin. Joten katsellaan nyt ihan rauhassa, millaisia jekkuja Irlanti ja Portugali saavat kehiteltyä euron pään menoksi.  ;D

Kesä lienee low seasonia, jolloin matkaajia ei ole paljon, joten hinnoissa on tinkimisen varaa. Mutta varoituksen sanana sanottakoon, että Tansaniassa majoituksen taso on heikohkoa. Yhtään parempi budjettimajoitus on siinä 20 USD:n luokkaa. Stonetownissa pärjää halvemmalla.

Jos majoitutte Kendwaan, budjettia nostaa ruokailu. Valitettavasti siellä ateriat on suomalaisissa lounashinnoissa. En tiedä, onko Nungwissa ruokailu halvempaa. Epäilen. Tosin Kendwassa on kaksi pikkuravintolaa rannalle vievän tien varressa, joista saa ihan kelvollisia aterioita n. puoleen hintaan rannan hinnoista. Tosin menu taisi sisältää peräti neljä ruokalajia.

Rantaravintoloissa voisi kokeilla tinkimistäkin (hienovaraisesti), sen verran yläkanttiin on hinnat hilattu. Itse olen huomannut turistikohteissa ravintolamenuidenkin joustavan silloin tällöin.

Ja minkään ruokakauppojen varaan ei kannata laskea, niitä ei juurikaan ole. Välillä kävin hakemassa bussilla banaaneja Nungwista, kun Kendwasta olivat loppuneet... Kiva puolipäivän retki.  ;D

irokman

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #78 : 03.04.2011, 23:15:48 »
Kannattaako mennä marraskuussa? Kuulemma pieniä sateita, mutta ei mitään päiväkausia kestäviä kuten keväällä. Kannataako marraskuussa varata etukäteen majoitus vai onko esim. Kendwalla tilaa tuohon aikaan bungaloweissa,guesthouseissa (budjetti ei kovin suuri). Onko mitenkä halvempaa kuin highseasonin aikaan?

Vähän saa sellaisen käsityksen kun lukee ThornTreetä ja muita foorumeita, että saari on "turistoitumassa" koko ajan enemmän ja enemmän ja että muutoksia on tapahtunut helvetisti muutamassa vuodessa. Harmillista :-\

jake

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 04.04.2011, 08:43:27 »
Kannattaako mennä marraskuussa? Kuulemma pieniä sateita, mutta ei mitään päiväkausia kestäviä kuten keväällä. Kannataako marraskuussa varata etukäteen majoitus vai onko esim. Kendwalla tilaa tuohon aikaan bungaloweissa,guesthouseissa (budjetti ei kovin suuri). Onko mitenkä halvempaa kuin highseasonin aikaan?

Vähän saa sellaisen käsityksen kun lukee ThornTreetä ja muita foorumeita, että saari on "turistoitumassa" koko ajan enemmän ja enemmän ja että muutoksia on tapahtunut helvetisti muutamassa vuodessa. Harmillista :-\

Olin Sansibarilla viime marras-joulukuun vaihteessa ja kelit oli hyvät. Sadetta tuli vain yhtenä yönä ja kotiinlähtöpäivänä, muuten paistoi aurinko. Kendwa Rocks oli dormin osalta lähes tyhjä, vain pari muuta minun lisäkseni. Joten tuskin tarvitsee mitään etukäteen varailla, joulukuun puolivälin jälkeen turismi vähän vilkastuu. Hinnat oli muistaakseni vähän edullisemmat ennen tuota joulukuun puoliväliä.

Kendwan ranta on upea, mutta pidin eniten Matemwen ja Jambianin pikkukylistä, joissa paikalliset elelevät letkeää elämäänsä. Varsinkin Matemwen palmuranta on paratiisimainen. Jambianissa vuokrasin polkupyörän päiväksi ja ajelin pitkin rantaviivaa pohjoiseen ja maantietä takaisin.

Stone Townin sokkeloiset kujat tulivat myös tutuiksi, kävin myös kilpikonnasaarella. Sansibar on mielestäni loistava kohde kaiken kaikkiaan. Kannattaa yhdistää se safariin jossakin päin Afrikkaa jos mahdollista, itse tein sen Sambiassa, josta kiipesin Malawin kautta Tansaniaan ja viimein Sansibarille.

Ihmiset olivat todella mukavia kaikkialla, mutta Sambiassa ja Malawissa sain sellaista ystävällisyyttä osakseni, etten missään muualla koskaan... :) Majoitusvinkkejä saa kysellä jos kiinnostaa/tarvetta...