Keskustelua matkablogeista ja -blogaamisesta.

(Luettu 57565 kertaa)

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Keskustelua matkablogeista ja -blogaamisesta.
« Vastaus #80 : 04.03.2016, 07:49:53 »
Mä en jaksa juuri lukea blogeja, koska monille tuntuu olevan hakusanojen ja paikkojen listaaminen ylivoimaisen vaikeaa ja mua kyllästyttää "lukea" juttua, jossa yhdessä postauksessa on toistakymmentä samanlaista kuvaa kirjoittajasta takaapäin halaamassa maailmaa ja hyppäämässä ilmaan ja sit tulee joko blogisivuston omia mainoksia tai bloggaajan kirjoittamia mainoksia jostain säilykekaurapuurosta. Iso osa blogeista muuttuisi kiinnostavimmiksi jo sillä, jos ne isot kuvamäärät olisi avattavissa erikseen niille, jotka haluaa niitä katsella ja tekstin seassa olisi vain paras otos näytteeksi siitä, mitä on tullut kuvattua.

Hyvänä esimerkkinä näistä höpöhöpökuvista ja typerästä mainostamisesta on tuossa ylempänä mainitussa blogissa oleva kuva kahvinkeittimestä. Jumalauta. Kahvinkeittimestä. Ihan varmasti en avaa tuota blogia enää ikinä.  ;D

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #81 : 04.03.2016, 08:43:27 »
Hyvänä esimerkkinä näistä höpöhöpökuvista ja typerästä mainostamisesta on tuossa ylempänä mainitussa blogissa oleva kuva kahvinkeittimestä. Jumalauta. Kahvinkeittimestä. Ihan varmasti en avaa tuota blogia enää ikinä.  ;D

Mutta tuo olikin maksettu mainos, muutenhan Marimente kirjoittaa omista matkakokemuksistaan ihan mukavasti.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : 04.03.2016, 09:13:05 »
Matkailumarkkinoinnin sisällöntuottaja, joka ottaa kuvan kahvinkeittimestä. Ja tämä taisi olla vielä joku palkittu blogi? Mitäköhän niissä on, joita ei ole palkittu?  ;D

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #83 : 04.03.2016, 09:58:32 »
Älä nyt jumita liikaa siinä kahvinkeittimessä. Niin kuin Illusia kirjoitti, kyseessä oli maksettu mainos. Mainos. Sellaiseen sopii oikein hyvin kuva kahvinkeittimestä. Kokonaan toinen asia sitten on, saako tämä esimerkiksi minut varaamaan huonetta ko. hotellista. (Ei saa.) Kirjoittaja kertoi kuitenkin rehellisesti mistä on kyse.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #84 : 04.03.2016, 10:18:44 »
Niin kuin jo aiemmin totesin, niin musta noi mainokset blogeissa on ongelmallisia varsinkin, jos ne saavat aikaan sen, että lukija sulkee koko välilehden. Erityisen ikävää on piilomainonta, joka mun silmissäni heikentää sekä sivuston, kirjoittajan että mainostettavan brändin houkuttelevuutta. Pyrin välttelemään piilomainostettuja tuotteita.

Blogihaasteet ovat myös yksi asia, mistä en ole pitänyt. Ne ovat sellaisia aikuisten kiertokirjeitä, joissa pahimmillaan esitellään useilla kuvilla jotain käytettyjä käsirasvatuubeja tai likaisia meikkisiveltimiä.

Multa on kerjätty usein matkablogia kavereiden toimesta ja toistaiseksi olen sanonut, että ei ole tulossa, koska ei kiinnosta. Reissujen aikana matkan tapahtumia voi seurata Facebookista jos saan jostain wifiä ja usein sinne tulee lisättyä joku kuvakin. Kirjoitan kyllä matkapäiväkirjaa itselleni paperille.

emali

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #85 : 04.03.2016, 21:41:15 »
^ Illusia, sun blogisi näyttää liikaa siltä, mistä varmaan bloggauksessa on alkuun ollut kysekin; kirjoitetaan siitä mistä huvittaa ja mikä kiinnostaa. Sun blogi ei ole tarpeeksi kaupallinen  :D ( Tämän ketjun perusteella, edellisen voi ottaa kohteliaisuutena  ;) )
No joo, tarkoitukseni ei olekaan tienata blogillani, joka on sort of diary. Koska suvussani esiintyy Alzheimeria, on parempi pistää asioita ylös. Samalla lapset voivat lukea, missä mamma on menossa.
Henk koht tykkään enemmän lukea näitä diary- tyyppisiä blogeja, kuin pelkkiä kuvasarjoja. Niistä välittyy mukavammin tunnelma, ja monesti on järkevämpää informaatiotakin.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #86 : 11.03.2016, 12:35:48 »
Etusivulla on kategoria "Matkablogit" ja siellä on tällaista (silkkaa mainontaa)
http://loosefitlife.pallontallaajat.net/2016/03/11/lush-perjantai-kasvojenhoito/

Miten tämä täyttää matkailun kriteerit? Yhtä hyvin minä voisin laittaa sinne vaikka parhaita piparkakkuohjeitani. Tai kuka tahansa yksityisyrittäjä, urheiluliikkeen/matkatoimiston/kemikalion ym. ym. omistaja.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #87 : 11.03.2016, 13:42:53 »
Etusivulla on kategoria "Matkablogit" ja siellä on tällaista (silkkaa mainontaa)
http://loosefitlife.pallontallaajat.net/2016/03/11/lush-perjantai-kasvojenhoito/

Miten tämä täyttää matkailun kriteerit? Yhtä hyvin minä voisin laittaa sinne vaikka parhaita piparkakkuohjeitani. Tai kuka tahansa yksityisyrittäjä, urheiluliikkeen/matkatoimiston/kemikalion ym. ym. omistaja.

Joo täytyy sanoa, että kiinnitin samaan huomiota. Päivästä päivään saman kaltainen otsikko ja sisältö silkkaa mainosta. Anteeksi vaan bloggaajalle, mutta tuossa tämän päiväisessä ei ole vähäisintäkään sisältöä edes. Ja yhtenä päivänä siellä tekstissä oli aivan selkeä mainos jostain kyseisen kaupan bileillasta. Ei siinä mitään, mutta käsitykseni mukaan bloggaaja asuu pohjoisessa, joten ei ehkä ole manskun kaupan bileiltaan menossa. En siis näe mitään pointtia mainostaa tilaisuutta. Tietysti jos on menossa ja tekee sen ympärille matkajutun (joka taas mainostaa jotakin..).
Kyseisessä blogissa mainittiin varmaan vuosi sitten, että keskittyy jatkossa muihinkin aiheisiin. Näyttää vaan olevan enemmistönä eli kannattaisikohan siirtää blogi johonkin life-style sivustolle.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #88 : 11.03.2016, 20:25:41 »
^^ on kieltämättä aikamoista kuonaa tuo mainitsemasi postaus.

valitettavan  harva pallisten blogi sisältää säännöllisesti hyvätasoisia matkailuun liittyviä stooreja. viime aikoina aktiivisista suosikkini on ilman muuta afrikkaan afrikkaan, joka on hyvä esimerkki kiinnostavasta blogista. yksityiskohtaisia matkakertomuksia, kiehtovia kohteita ja hyvää kerrontaa. eikä  mitään h-vetin blogiyhteistyötä.

marimentelle myös kiitokset hyvistä postauksista - hyvällä tavalla henkilökohtainen ja positiivinen ote kyseisessä blogissa.

libanonin arskan stoorit tulee myös yleensä luettua vaikka blogiyhteistyö meneekin ajoittain yli sietokyvyn. vähän välillä huvittaa kun kaikki on niin super-super-hyvää / -kivaa / -maittavaa / -siistiä ko. blogissa. oikeasti - suomen kielessä ei lisätä adjektiivin eteen superia...

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #89 : 14.03.2016, 06:09:56 »
hyvä idea mainita myös hyviä blogeja valituksen sijaan, kiitti nimim. servechilled.  ;)

Afrikkaan, Afrikkaan on hyvä - siinä ei edes hirveästi haittaa että postaukset ei taida olla reaaliaikaisia!

Tän talven suosikki on myös Se talvi oli erilainen kun muut talvet: http://setalvi.pallontallaajat.net/

Nordic Cowboys... alkoi hyvin, peruskaavasta poikkeava kokoonpano, mutta kirjoittajien mielenkiinto taisi lopahtaa: http://usa4fun.pallontallaajat.net/

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #90 : 27.04.2016, 16:18:01 »
Etusivun kyljessä nyt kolme blogia, jotka tuntuvat olevan kaikki saman tyypin käsialaa ja kaikilla tarkoituksena ilmeisesti mainostaa vain jotakin tuotteita tms. Kaikki blogit aloitettu eilisen tai tämän päivän aikana ja kirjoitustyyli niin sama, että väkisinkin tulee mieleen, että sama tyyppi näitä nyt tehtailee. Jotenkin ihan hiton väsynyttä täyttää tuo koko blogilista tuollaisilla diipadaapa jorinoilla...

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #91 : 29.04.2016, 14:23:41 »
Kirjoittelen blogia osittain omaksi huvikseni, osittain kavereiden/perheen tiedoksi ja osittain haluaisin ainakin kuvitella, etta joku samaan paikkaan reissua suunnitteleva saisi siita tarpeellista infoa. Talla hetkella blogi on lahinna ulkosuomalais-kategoriassa ja aina pienia reissuja tehdessani raportoin nekin, mutta alunperin se oli matkablogi meidan pitkalta (reppureissu)haamatkalta.

Siinahan tulee sitten tietenkin se ongelma, etta miten siina tasapainoitellaan - kavereita ei varmaan erikoisesti kiinnosta tietaa tarkkoja lipunhintoja, aukioloaikoja jne. joita laitan tiedoksi siina toivossa, etta joku tallaista tarkkaa infoa tarvitsee. Toisaalta en tieda osuuko sinne blogiin sitten ketaan naita tietoja tarvitsevia, joita taas ei valttamatta kiinnosta  minun henkilokohtaiset tilitykseni (jotka oletettavasti kiinnostavat kavereitani). Ehkapa lopputulos on tylsaa kaikille tasapuolisesti ;D

Toki minakin, siina missa kuka tahansa ilokseen kirjoitteleva, mielellani saisin kirjoittamisesta jotain taloudellista hyotya, mutta itseani ei todellakaan kiinnosta kirjoitella eika lukea hotelliarvosteluja tai muita vastaavia.

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #92 : 20.05.2016, 07:22:05 »
Olen blogijumittaja: kun aloitan lukemaan jotain mieleisekseni havaittua blogia, saatan lukea sitä päivittäin kahdeksan vuotta putkeen. Bloggaaja tulee siis nopeasti "tutuksi, kunhan vain tarjoaa jonkinlaista tarttumapintaa. Pidän siis sopivasti henkilökohtaisista blogeista, hyvin hajuttoman mauttomat ja neutraalit eivät kiinnosta. Toisaalta en myöskään halua lukea todella henkilökohtaisiakaan asioita, ainakaan omalla nimellä ja kuvalla varustettuna - tulee jotenkin todella kiusallinen olo. Tämä ei toki ole major problem matkablogeissa, niistä haluan lukea kokemuksia erilaisista kohteista ja kirjoittajan elämänmenosta missä nyt ikinä meneekään. Yllä mainitut yhteistyöpostaukset eivät juurikaan kiinnosta, mutta tottakai moni bloggaaja saa työllään tuloja mikä on enemmän kuin ok.

Mun oma blogi on puhtaasti avautumiskanava ja harrastus, mukava nakutella menemään silloin tällöin. Olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten!

http://www.lily.fi/blogit/andando

Mmlr

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #93 : 07.06.2016, 21:42:30 »
Hei,

Itse perustimme matkablogin siitä syystä, että emme löytäneet blogia, joka olisi vastannut juuri meidän tarpeitamme. Nyt olemme reissun päällä ja meidän blogia (ja reissua) voi seurata osoitteessa: [email protected]

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #94 : 08.06.2016, 04:04:08 »
Olen blogijumittaja: kun aloitan lukemaan jotain mieleisekseni havaittua blogia, saatan lukea sitä päivittäin kahdeksan vuotta putkeen. Bloggaaja tulee siis nopeasti "tutuksi, kunhan vain tarjoaa jonkinlaista tarttumapintaa. Pidän siis sopivasti henkilökohtaisista blogeista, hyvin hajuttoman mauttomat ja neutraalit eivät kiinnosta. Toisaalta en myöskään halua lukea todella henkilökohtaisiakaan asioita, ainakaan omalla nimellä ja kuvalla varustettuna - tulee jotenkin todella kiusallinen olo. Tämä ei toki ole major problem matkablogeissa, niistä haluan lukea kokemuksia erilaisista kohteista ja kirjoittajan elämänmenosta missä nyt ikinä meneekään. Yllä mainitut yhteistyöpostaukset eivät juurikaan kiinnosta, mutta tottakai moni bloggaaja saa työllään tuloja mikä on enemmän kuin ok.

Mun oma blogi on puhtaasti avautumiskanava ja harrastus, mukava nakutella menemään silloin tällöin. Olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten!

Mä oon lukenut säännöllisesti sun blogia, joka on mun mielestä ollut erityisen informatiivinen ja hyvä. Oma wh muuttui ihan vaan reissaamiseksi ja vuosi nz:ssa kolmeksi viikoksi, mutta silti oon tehnyt monia valintoja sun blogin avustuksella. Ja plussaa juuri siitä ettei ole kyse maksetuista hotellimainoksista, huh...
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #95 : 08.06.2016, 21:57:32 »

Mä oon lukenut säännöllisesti sun blogia, joka on mun mielestä ollut erityisen informatiivinen ja hyvä. Oma wh muuttui ihan vaan reissaamiseksi ja vuosi nz:ssa kolmeksi viikoksi, mutta silti oon tehnyt monia valintoja sun blogin avustuksella. Ja plussaa juuri siitä ettei ole kyse maksetuista hotellimainoksista, huh...

Hei onpa hyvä kuulla! Joko oot tien päällä? : ) Nyt olen palannut jo kotimaan kamaralle, mutta aion työntää eetteriin vielä monenlaista kiivi-asiaa! Joka tapauksessa mukavia viikkoja NZ:ään ja ylläpidolle pahoittelut lievästi off-topicista!

Whig

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.petrilopia.net/
« Vastaus #96 : 10.06.2016, 11:48:10 »
Hei,

Itse perustimme matkablogin siitä syystä, että emme löytäneet blogia, joka olisi vastannut juuri meidän tarpeitamme. Nyt olemme reissun päällä ja meidän blogia (ja reissua) voi seurata osoitteessa: [email protected]

Kannattaisi varmaankin vaihtaa tuo sähköpostiosoite ihan URL:ksi jotta joku jota asia kiinnostaa voi siellä vierailla.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #97 : 17.06.2016, 09:08:07 »
taas uusi matkailuaiheisen sisällöntuotannon helmi!  herkkuannokset ja aamiainen mainittu, mutta jäin kaipaamaan jotain luonnehdintaa huoneiden valoisuudesta ja lakanoiden puhtaudesta. http://pingviinimatkat.pallontallaajat.net/2016/06/14/tapiola-garden/

Belleville

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #98 : 30.12.2016, 00:24:25 »
Kiinnittikö kukaan muu huomiota siihen, että Setalvi -blogi kirjoittaja lopetti kirjoittamisen ihan yhtäkkiä Intiassa ollessaan, vaikka oli siihen asti ollut monet kuukaudet aktiivinen ja viitseliäs kirjoittaja. Minua ihan harmitti, kun olin tykästynyt hänen blogiinsa. Ja jopa tuli pieni huoli: tapahtuiko kenties jotain? Minne hän katosi?

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #99 : 03.01.2017, 06:02:49 »
tulin lukeneeksi anna-kaari hakkaraisen kristallipalatsi-kirjan. tuli mieleen että nämä "matkablogit" joiden sisältö on pääasiassa kuvia itse bloggaajasta "ihanissa" ja "mahtavissa" paikoissa joissa tämä on käynyt, ovat ehkä pikemminkin lifestyle-blogeja kuin perinteisiä matkablogeja: niiden pointti on enemmäkin toteuttaa ja pönkittää bloggaajan identiteettiä, kun kertoa tarinoita matkoista joko kirjallisesti mielenkiintoisella tavalla (mukava lukea) tai jakaen sisältöä joka hyödyttää muita matkailijoita.